Diesel är ju bättre än bensin sett till koldioxidutsläpp så det är väl inte så himla konstigt?Magre skrev:Fast man blir ju lite matt av vad som gäller, det var ju inte så många år sedan som man fick 5000kr miljörabatt på en diesel.
Batteribilar kanske försvinner lika fort som lysrörslamporna....
Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Relativt är väl det viktiga ordet i sammanhanget. Att någonting kostar mycket betyder inte nödvändigtvis att det är dyrt.Fredrik j skrev:Det som talar emot att priset skulle vara viktigast är ju att relativt dyra bilar säljer bra och ligger längst upp på försäljningslistorna medans lågprisbilar har det svårt.
Det finns en betalningsvilja för rätt egenskaper.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Jag tänkte att jag köpte min sista diesel 2008. Volvo c30 electric var på gång. Tesla var snart på gång, flera nya initiativ och många började prata om elektrifiering. Think (norsk elbils start upp) uppköpt av Ford (tror jag). Jag provkörde en elbil på bilmässan. Det var en enkel bil som med ganska kort räckvidd, men ok för city. Med mera som jag inte minns. Det var första gången jag såg bilden från USA med hästdroskor och bilden 10 år senare med bilar. I branschen pratade visionärerna om att förändringen kommer och det snabbt. Jag såg fram emot omställningen och trodde i min enfald att det var på gång.
Nu 11 år senare har det varit mycket snack och lite verkstad. Andelen börjar nu öka från mycket få till några procent. De är fortfarande dyra. De mera normalt prissatta mellanklass kombi som är populära i Sverige finns ännu inte. Kona/e-Niro är väl det närmaste.
Det tog mig 10 år från det att jag ville till dess att det gick. 2500 mil senare är jag supernöjd med att köra elektrifierad bil (även om jag inte trodde annat efter 10 års studier). Jag tycker inte att det går så fort som alla pratar om. E.g Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020. Å andra sidan kanske det är nu det släpper.
Elbilar är enligt mig den lilla omställningen. ”Bara” byta motor och drivmedel. Nu när elbils technologin finnd i princip tillgänglig hos underleverantörer så kan troligtvis även de som ligger efter bygga elbilar med standard komponenter. Fortfarande en vanlig bil. Det stora omställningen kommer att vara connectivity och autonomous sharing. Det tar ännu en tid men då kommer transporterna att förändras i grunden.
Nu 11 år senare har det varit mycket snack och lite verkstad. Andelen börjar nu öka från mycket få till några procent. De är fortfarande dyra. De mera normalt prissatta mellanklass kombi som är populära i Sverige finns ännu inte. Kona/e-Niro är väl det närmaste.
Det tog mig 10 år från det att jag ville till dess att det gick. 2500 mil senare är jag supernöjd med att köra elektrifierad bil (även om jag inte trodde annat efter 10 års studier). Jag tycker inte att det går så fort som alla pratar om. E.g Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020. Å andra sidan kanske det är nu det släpper.
Elbilar är enligt mig den lilla omställningen. ”Bara” byta motor och drivmedel. Nu när elbils technologin finnd i princip tillgänglig hos underleverantörer så kan troligtvis även de som ligger efter bygga elbilar med standard komponenter. Fortfarande en vanlig bil. Det stora omställningen kommer att vara connectivity och autonomous sharing. Det tar ännu en tid men då kommer transporterna att förändras i grunden.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
LarsL skrev:Så VW kommer inte heller överleva? Någon gång fram till 2030 kommer ju folk helt sluta med att köpa avgasbilar. Om inte annat så kommer ju förbuden mot avgasbilar snart i effekt så tanken är inte orimlig.
Teslas plan ligger ju på 20 miljoner elbilar per år inom ungefär samma tidsrymd.
BYD och andra kineser ligger säkert på ännu större volymer sina prognoser.
Inte hela världen. Kommer nog bli så att el och fossilt kommer finnas sida vid sida under många decennier. Kommer komma politiska bakslag också.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Vilka ord stoppar jag i din mun?Svenssons skrev:Vad skojar jag om enligt dig? Har jag på någon av mina tusentals poster sagt att Elon eller Tesla styr marknaden? Sluta lägga dina ord i min mun.nek0 skrev:Men vem är det som styr mot elbilar? Elon? Hoppas du skojar.
Marknaden påverkas av många faktorer. De viktigaste tror jag är pris. Priset styr konsumenterna. Priset är visserligen påverkat av många faktorer också. För en elbil är de flesta sakerna samma eller billigare än en avgasbil. Det som har gjort elbilar dyrare är batterikostnaden men den sjunker ju kraftigt år från år. Sedan behöver en elbil inte bli billigare än motsvarande avgasbil då funktion och drift är bättre och billigare på en elbil mot en avgasbil.
"Vad skojar jag om enligt dig?"
"Politiker kommer inte kunna rädda företag som går emot marknaden och det är inte politiker som styr marknaden."
Vilken marknad är det som bestämmer att man ska ha bonus-malus, sänkt förmånsvärde på elbilar, miljö zoner i Stockholm
Sluta vrida på verkligheten det kan någon ny på forumet köpa, inte jag eller någon som varit här i några år.
Ta bort alla förmåner på elbilarna och då blir det inte många sålda.
Elbilarna är politisk beslut precis som det var med Etanol och diesel bilarna.
Hur många är det på detta forumet som skulle köpt en dyr Tesla utan alla förmåner? Tycker inte att det är många och det har vi läst om i många inlägg. Inte är det många som köpt P modellen av M3, eller hur? Ingen marknad i världen klarar sig om politikerna inte tycker de ska klara sig.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Läs vad du skriver så ser du själv vad det är för ord som du lägger i min mun. Jag nämnde inte Elon eller Tesla men ändå drar du upp det som att jag tror att Tesla styr utvecklingen av marknaden.nek0 skrev:Vilka ord stoppar jag i din mun?
"Vad skojar jag om enligt dig?"
"Politiker kommer inte kunna rädda företag som går emot marknaden och det är inte politiker som styr marknaden."
Vilken marknad är det som bestämmer att man ska ha bonus-malus, sänkt förmånsvärde på elbilar, miljö zoner i Stockholm
Sluta vrida på verkligheten det kan någon ny på forumet köpa, inte jag eller någon som varit här i några år.
Ta bort alla förmåner på elbilarna och då blir det inte många sålda.
Elbilarna är politisk beslut precis som det var med Etanol och diesel bilarna.
Hur många är det på detta forumet som skulle köpt en dyr Tesla utan alla förmåner? Tycker inte att det är många och det har vi läst om i många inlägg. Inte är det många som köpt P modellen av M3, eller hur? Ingen marknad i världen klarar sig om politikerna inte tycker de ska klara sig.
Politiker har egentligen väldigt liten påverkan. De har på inget sätt hittat på detta med elbilar, snarare är det så att de aktivt motverkat detta. Det är inte heller så att svenska politiker sitter på Rosenbad och bestämmer att biltillverkare ute i världen ska tillverka bilar för Sverige.
Det finns mängder med marknader som politiker tycker att de klarar sig utan men som ändå finns.
Försöker du vrida verkligheten till att det är politiker som styrt att elbilar kommer på frammarsch? Som tur är så lever vi inte i ett kommunistiskt eller fascistiskt/nazistiskt samhälle där staten styr marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Nämn ett land utan subventioner där elbilar säljer bra? Det finns ett direkt orsakssamband mellan subventioner och andelen sålda elbilar så staten styr marknaden i högsta grad.Svenssons skrev:Politiker har egentligen väldigt liten påverkan. De har på inget sätt hittat på detta med elbilar, snarare är det så att de aktivt motverkat detta. Det är inte heller så att svenska politiker sitter på Rosenbad och bestämmer att biltillverkare ute i världen ska tillverka bilar för Sverige.
Det finns mängder med marknader som politiker tycker att de klarar sig utan men som ändå finns.
Försöker du vrida verkligheten till att det är politiker som styrt att elbilar kommer på frammarsch? Som tur är så lever vi inte i ett kommunistiskt eller fascistiskt/nazistiskt samhälle där staten styr marknaden.
Utan nedsatt förmånsvärde hade jag aldrig skaffat en Tesla. Tog de bort den förmånen idag så skulle jag bli tvungen att byta bil. Förmånsvärde på 15-20 tusen i månaden? Nej tack.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Jag säger inte att subventioner inte har någon påverkan men att sedan ta steget och säga att det är politiker som sett till att biltillverkarna har utvecklat och producera elbilar är väl stort enligt mig. Subventioner ger en tillfälligt positiv boost men långsiktigt funkar de inte särskilt bra och när man drar bort dem så leder det till en tillfälligt negativ påverkan.Verdi skrev:Nämn ett land utan subventioner där elbilar säljer bra? Det finns ett direkt orsakssamband mellan subventioner och andelen sålda elbilar så staten styr marknaden i högsta grad.Svenssons skrev:Politiker har egentligen väldigt liten påverkan. De har på inget sätt hittat på detta med elbilar, snarare är det så att de aktivt motverkat detta. Det är inte heller så att svenska politiker sitter på Rosenbad och bestämmer att biltillverkare ute i världen ska tillverka bilar för Sverige.
Det finns mängder med marknader som politiker tycker att de klarar sig utan men som ändå finns.
Försöker du vrida verkligheten till att det är politiker som styrt att elbilar kommer på frammarsch? Som tur är så lever vi inte i ett kommunistiskt eller fascistiskt/nazistiskt samhälle där staten styr marknaden.
Utan nedsatt förmånsvärde hade jag aldrig skaffat en Tesla. Tog de bort den förmånen idag så skulle jag bli tvungen att byta bil. Förmånsvärde på 15-20 tusen i månaden? Nej tack.
Själv anser jag att vi idag subventionerar avgasbilar mer än elbilar även ifall det i direkta pengarbidrag till köparen ser annorlunda ut. Hade avgasbilarna och avgasbilars bränsle inte haft några subventioner och fått stå för sina kostnader så hade det naturligtvis sålts färre avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Tesla säljer väl fortfarande bra i USA trots att $7500 subventionen nu är ett minne blott. Eller åtminstone är kraftigt reducerad. Dessutom har man på det betydligt billigare bensin än i Sverige.Verdi skrev:Nämn ett land utan subventioner där elbilar säljer bra? Det finns ett direkt orsakssamband mellan subventioner och andelen sålda elbilar så staten styr marknaden i högsta grad.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Jag sa inte att du påstår att det är Tesla och Elon utan frågade dog om det är det du menar. En fråga och inte een påstående ,i slutet på den frågan var det ? Och inte en punkt. Sedan får du tro vad du vill men utan politikernas välsignelse inga elbilar på marknadenSvenssons skrev:Läs vad du skriver så ser du själv vad det är för ord som du lägger i min mun. Jag nämnde inte Elon eller Tesla men ändå drar du upp det som att jag tror att Tesla styr utvecklingen av marknaden.nek0 skrev:Vilka ord stoppar jag i din mun?
"Vad skojar jag om enligt dig?"
"Politiker kommer inte kunna rädda företag som går emot marknaden och det är inte politiker som styr marknaden."
Vilken marknad är det som bestämmer att man ska ha bonus-malus, sänkt förmånsvärde på elbilar, miljö zoner i Stockholm
Sluta vrida på verkligheten det kan någon ny på forumet köpa, inte jag eller någon som varit här i några år.
Ta bort alla förmåner på elbilarna och då blir det inte många sålda.
Elbilarna är politisk beslut precis som det var med Etanol och diesel bilarna.
Hur många är det på detta forumet som skulle köpt en dyr Tesla utan alla förmåner? Tycker inte att det är många och det har vi läst om i många inlägg. Inte är det många som köpt P modellen av M3, eller hur? Ingen marknad i världen klarar sig om politikerna inte tycker de ska klara sig.
Politiker har egentligen väldigt liten påverkan. De har på inget sätt hittat på detta med elbilar, snarare är det så att de aktivt motverkat detta. Det är inte heller så att svenska politiker sitter på Rosenbad och bestämmer att biltillverkare ute i världen ska tillverka bilar för Sverige.
Det finns mängder med marknader som politiker tycker att de klarar sig utan men som ändå finns.
Försöker du vrida verkligheten till att det är politiker som styrt att elbilar kommer på frammarsch? Som tur är så lever vi inte i ett kommunistiskt eller fascistiskt/nazistiskt samhälle där staten styr marknaden.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Möjligt. Hur många har de sålt i år? Såg att de sålt 43000 st under tredje kvartalet. Det ger 172 000 på helåret (Enbart Model 3 visserligen) om det är ett representativt kvartal.Laban skrev:Tesla säljer väl fortfarande bra i USA trots att $7500 subventionen nu är ett minne blott. Eller åtminstone är kraftigt reducerad. Dessutom har man på det betydligt billigare bensin än i Sverige.Verdi skrev:Nämn ett land utan subventioner där elbilar säljer bra? Det finns ett direkt orsakssamband mellan subventioner och andelen sålda elbilar så staten styr marknaden i högsta grad.
172 000 bilar låter som jättemånga. Det är jättemånga också. Men som vanligt är allt relativt.
https://www.statista.com/statistics/199 ... ince-1951/
Ganska precis 1% av marknaden. Att bara räkna med 5,3 miljoner personbilar blir fel just i USA då så många använder pickuper som personbilar där. Säljs ju dubbelt så många såna som personbilar...In 2018, the U.S. auto industry sold about 17.2 million light vehicle units. This figure includes the retail sales of 5.3 million autos and 11.9 million light truck units.
Ja jag vet inte, 1% är väl inte särskilt mycket? Urban medveten medelklass i Kalifornien och andra progressiva grupper köper såklart en och annan Tesla men det är otroligt lång väg kvar. Särskilt med en sån som Trump i Vita Huset.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Ja, men samtidigt kan man titta på länder i Europa och där finns det helt klart ett samband mellan andel laddbara bilar och subventioner. Tyvärr har den blivit låst nu men Teknikens värld gjorde för ett tag sedan en intressant jämförelse mellan länder i Europa där man kunde se samband.Laban skrev:Tesla säljer väl fortfarande bra i USA trots att $7500 subventionen nu är ett minne blott. Eller åtminstone är kraftigt reducerad. Dessutom har man på det betydligt billigare bensin än i Sverige.Verdi skrev:Nämn ett land utan subventioner där elbilar säljer bra? Det finns ett direkt orsakssamband mellan subventioner och andelen sålda elbilar så staten styr marknaden i högsta grad.
https://teknikensvarld.se/elbilar-iskal ... ventioner/
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.Elix747 skrev:Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Volvo sa t.o.m. att alla bilar skulle ha elmotor vilket även omfattar hybriderna.Stevvee skrev:Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.Elix747 skrev:Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Från 2020 års modeller så kan man så samtliga av deras modeller som plug-in hybrid, finns det någon annan större tillverkare som erbjuder något liknande? Hade helt klart hoppats på fler rena elbilar men utifrån vad de beskrev enligt deras elektrifiering så tror jag faktiskt de har klarat målet.Fredrik j skrev:Volvo sa t.o.m. att alla bilar skulle ha elmotor vilket även omfattar hybriderna.Stevvee skrev:Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.Elix747 skrev:Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Ja nej jag tror dom klarat målen som ärvigge50 skrev:Från 2020 års modeller så kan man så samtliga av deras modeller som plug-in hybrid, finns det någon annan större tillverkare som erbjuder något liknande? Hade helt klart hoppats på fler rena elbilar men utifrån vad de beskrev enligt deras elektrifiering så tror jag faktiskt de har klarat målet.Fredrik j skrev:Volvo sa t.o.m. att alla bilar skulle ha elmotor vilket även omfattar hybriderna.Stevvee skrev:Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.Elix747 skrev:Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020.
Uppsatta och är ju toppen att kunna få alla modeller som plug-in hybrid.
Måtte dom släppa en V90 el inom 2 år (lär inte hända)
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Alla bilar har väl varit utrustade med startmotor sedan 1915 eller något sånt där.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Volvo har nog uppnått sitt mål. Dock upplevde jag (och många fler) deras marknadsföring dom att den betydde mer elektrifiering än vad som har blivit. Viktigt att även Volvo lyckas. Vi får ser hur det fortsätter....Stevvee skrev:Ja nej jag tror dom klarat målen som ärvigge50 skrev:Från 2020 års modeller så kan man så samtliga av deras modeller som plug-in hybrid, finns det någon annan större tillverkare som erbjuder något liknande? Hade helt klart hoppats på fler rena elbilar men utifrån vad de beskrev enligt deras elektrifiering så tror jag faktiskt de har klarat målet.Fredrik j skrev:Volvo sa t.o.m. att alla bilar skulle ha elmotor vilket även omfattar hybriderna.Stevvee skrev:Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.Elix747 skrev:Volvo sade för några år sedan att alla deras bilar skall vara elektrifierade 2020. Det blev mest mildhybrider av det och en nyligen släppt elbil som kommer till kund 2020.
Uppsatta och är ju toppen att kunna få alla modeller som plug-in hybrid.
Måtte dom släppa en V90 el inom 2 år (lär inte hända)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Jag tror mer att ni hoppades. Marknadsföringen var ju iofs klockren då många feltolkade den.Elix747 skrev:Volvo har nog uppnått sitt mål. Dock upplevde jag (och många fler) deras marknadsföring dom att den betydde mer elektrifiering än vad som har blivit. Viktigt att även Volvo lyckas. Vi får ser hur det fortsätter....Stevvee skrev:Ja nej jag tror dom klarat målen som ärvigge50 skrev:Från 2020 års modeller så kan man så samtliga av deras modeller som plug-in hybrid, finns det någon annan större tillverkare som erbjuder något liknande? Hade helt klart hoppats på fler rena elbilar men utifrån vad de beskrev enligt deras elektrifiering så tror jag faktiskt de har klarat målet.Fredrik j skrev:Volvo sa t.o.m. att alla bilar skulle ha elmotor vilket även omfattar hybriderna.Stevvee skrev:Volvo sa bara att alla NYA modeller från 2020 skall vara elektrifierade. Vad jag vet har inte Volvo släppt någon ny modell. Elektrifiering på g för XC40 däremot men XC40 är ju ingen ny modell.
Uppsatta och är ju toppen att kunna få alla modeller som plug-in hybrid.
Måtte dom släppa en V90 el inom 2 år (lär inte hända)