Jag husvagnssemestrar i Italien på somrarna. I somras pratade jag lite med en tysk i en Model X som dragit sin husvagn från södra tyskland. Han berättade att han kom ungefär 110km på en full laddning. Visserligen behöver han passera alperna men får också en hel del nedförsbacke på andra sidan. Fullbreddsvagn.fth skrev:Hittills har det varit pris och tillgång på batterier som gjort det omöjligt att producera detta till rimligt kostnad, det kommer förstås att bli mer och mer realistiskt efter hand som batteripriserna fortsätter sjunka.Robertrimmevik skrev:Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Jag är dock helt övertygad om att "massorna" i praktiken inte kommer att efterfråga drag och 55 mils räckvidd, framför allt inte 55 mils räckvidd när man faktiskt drar något.
Man får göra allt för stora avkall på pris, vikt, lastutrymme, prestanda etc. etc. då eftersom man av nödvändighet måste ha batterier på 150+kWh för att uppnå detta.
Bättre då att satsa på tätare och snabbare laddinfrastruktur som du också efterfrågar, ett 10-30min stopp på halva sträckan när man drar last tror jag inte många har problem med.
/fth
Nu var det ju bara ca 500km för honom så han såg det som ett projekt i early adaptor-anda men jag har svårt att se det som ett seriöst alternativ om jag ska dra 2000km från sverige.
Hybrid må vara en övergångslösning men också en mycket praktisk sådan om man kan sköta sin dagliga pendling på den lilla el som finns och sen ha obegränsad räckvidd dom få gångerna man behöver.
Jag kan definitivt tänka mig hybridvarianten av den S90 jag kör idag men skulle vilja komma åtminstone 100km på en laddning.