Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Speedy »

LarsL skrev:
Dessa SUVar är ju också ganska praktiska bilar. Stora som en kombi men inte orimligt stora. Bra in stigningshöjd, du slipper sätta dig ner i bilen utan kan kliva in rakt på.
Samt bra översyn i trafiken.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Grimlos skrev:
Jag förstår inte alt tycker första inlägget är ogenomtänkt. Det har aldrig funnits så många valmöjligheter som nu för elfordon och i synnerhet mindre sådana. Om Magre nu inte är avig mot elbilar hade han kunnat googla 1 min för att upptäcka alla alternativ idag...
Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:

Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här

Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.

Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Tesla truck...
Eller en vanlig Volvo XC90 T8 hybrid
Aj aj. missade garaget. Du får parkera ute som alla andra...
Ps
Du glömde att kunna dra släp med skoter 40mil i -20C
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Svenssons »

Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Laban »

Robertrimmevik skrev:
Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Jag skulle nog säga att räckvidden på den täcker 90% av kundstocken. De sista 10 procenten (antagligen mindre än så) som behöver köra husvagnen 40 mil till stugan där det inte finns laddare efter vägen får nog vänta några år. Antingen på laddstationer efter vägen alternativt nyheter på batterisidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Svenssons skrev:
Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
På vad grundar du min bristande erfarenhet och att jag har för avsikt att åka +200km/h?
Vart har jag skrivit att det är ett problem att köra elbil i -20 grader.(körde en e-tron på 2,2 kw/mil i -7 grader 13 mil ner till umeå) Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7. Audi har dock en gräns vid -20 enligt återförsäljaren. Där jag bor har vi säkert -7 grader i snitt från december till april.
Om jag vill åka till Åre och åka skidor så ska jag inte behöva hyra en bil. Staten ska inte bestämma vilka kompromisser jag måste göra. Dom har sett till att det kostar 50 000 kr mer att köpa en bil som passar mina behov.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Leo »

Du skriver ”ej SUV” och att det är för att komma in i garaget? En X är ju riktigt låg men faller kanske på att du samtidigt ville kunna ha takbox.

Bild från sportlovet 2018. Var i Ammarnäs med vår X100D. -28 då vi åkte upp och -39 på natten... Dieselbilen på bilden hade däremot problem med kylan. Räckvidden vid -28gr med ”varm bil” och 80-100km/h vägar låg då omkring 30mil.

6sits går det hyfsat att transportera skidor i bilen mellan sätena om man bara är 4 personer (nerfällda säten längst bak) Går ju även ha skidor i olika fästen/lådor på dragkroken.

Service ska väl öppna framöver i Umeå åtminstone.

Är nog det närmaste alternativet som finns nu. X rymmer grymt mycket packning inuti bilen om vi tänker väskor mm så av de anledningen lär det nog kunna funka utan takbox.
EF09C9F8-3683-4179-806F-80318440C8F6.jpeg
54D50C3E-5EC1-4EB0-B7FC-C87DDCA88B7E.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

Robertrimmevik skrev:
Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7.
Vart har du hört det? För T8 finns ingen nedregräns vad jag vet eller upplevt, dock bara åkt -20 med T8. Däremot har den enbart värme via bränsle så det är en nackdel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:

Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här

Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.

Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
För mig låter det definitivt som att Model X skulle passa dig perfekt.

Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik ;)

Min X är den överlägset bästa vinterbil som jag har haft, inga som helst problem med låga temperaturer, räckvidden påverkas såklart, men väsentligt mer av väglaget än av temperaturen.
Räckvidden har jag inga som helst problem med, det är något man oroar sig för innan man fått bilen, inte efter.
Skaffar du en Raven med 100-batteriet så bör du dessutom ha typ 25% bättre räckvidd än mig (90-batteri), då blir det en icke-fråga.

Service kan förstås vara ett problem beroende på var du bor i landet, jag har nära till SC, men hade jag haft tiotals mil kanske jag hade upplevt det som ett problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.

Och så till model Y
Varför är att kunna se viktig information nära i sitt synfält en ickefråga? Men det är kanske en kompromiss man får ta när det endast finns en bil i premiumklassen i hela världen som uppfyller mina behov om jag vill åka på nån form av el.
Men att inte ha hud, ställbar fjädring, tveksam byggkvalitet och högt baksätesgolv(model 3) så känns det inte så värst premium längre. ;)
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Leo skrev:
Du skriver ”ej SUV” och att det är för att komma in i garaget? En X är ju riktigt låg men faller kanske på att du samtidigt ville kunna ha takbox.

Bild från sportlovet 2018. Var i Ammarnäs med vår X100D. -28 då vi åkte upp och -39 på natten... Dieselbilen på bilden hade däremot problem med kylan. Räckvidden vid -28gr med ”varm bil” och 80-100km/h vägar låg då omkring 30mil.

6sits går det hyfsat att transportera skidor i bilen mellan sätena om man bara är 4 personer (nerfällda säten längst bak) Går ju även ha skidor i olika fästen/lådor på dragkroken.

Service ska väl öppna framöver i Umeå åtminstone.

Är nog det närmaste alternativet som finns nu. X rymmer grymt mycket packning inuti bilen om vi tänker väskor mm så av de anledningen lär det nog kunna funka utan takbox.
Jag har tänkt precis som du och varit nära köp. Föll på ett par grejer.
På håret om jag får in den i mitt varmgarage. Har inte haft möjlighet att låna och testa.
Dyrt att lägga till 6 säten.
Lite för dyr för oss. Men med den toklåga ränterabatten borde jag kunna räkna hem den. Men teslas krav på snabb hämtning efter nyår var patetiska.(synd då dom lyckades få fram en bra köpare på min Audi)
Har inte provkört den men den känns något stor och svajig för att vara rolig att köra.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Nu är jag beredd att betala en mille. Vilket jag kan tycka vidgar möjligheterna del. (Och det på två normalstora inkomster) Det tror jag inte den stora massan är beredd att göra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
[...]
Labba lite i ABRP med dina förutsättningar så kan du se hur det fungerar i verkligheten.

Jag lade in en resa Lycksele-Åre ToR med en Raven X LR under vinterförhållanden (-15 grader och snöiga vägar) och fick följande resultat:
resa.png
Jag förutsatte att det gick att ladda på plats i Åre, så avfärd var med 100% SoC, total laddtid 31min, fullt acceptabelt skulle jag säga iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Stevvee skrev:
Robertrimmevik skrev:
Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7.
Vart har du hört det? För T8 finns ingen nedregräns vad jag vet eller upplevt, dock bara åkt -20 med T8. Däremot har den enbart värme via bränsle så det är en nackdel.
Tack för info. Värdefullt att veta. Nu ändrar det inte så mycket tyvärr.
1. Då måste jag liks ha kupévärmare monterad.(har ofta ner mot -25 när jag parkerar ute vid jobbet. Vilket också är ett stort problem på min nuvarande Audi, då ad-blue pumpen frös sönder förra vintern, varpå jag gärna inte väntar en vinter till med att byta bil. Har inga garantier kvar mot det)
2. T8 har endast 87 elhästar(slö på el)
3. Ingen riktig 4wd. Slut el ingen 4wd

Gillade V60 T8 gansla mycket när jag testade den en dag. Fick in hundbur. Inget ställbart chassi. Med 40 elhästar(undrar om hundburen rymts då) till hade jag nog övervägt en V90.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
[...]
Labba lite i ABRP med dina förutsättningar så kan du se hur det fungerar i verkligheten.

Jag lade in en resa Lycksele-Åre ToR med en Raven X LR under vinterförhållanden (-15 grader och snöiga vägar) och fick följande resultat:
resa.png
Jag förutsatte att det gick att ladda på plats i Åre, så avfärd var med 100% SoC, total laddtid 31min, fullt acceptabelt skulle jag säga iaf.

/fth
Jag köper ditt resonemang. Tror faktiskt det är ett bättre val än model Y. Men som jag skrev tidigare så har jag några issues med MX.
Vet fan inte hur jag ska göra. Vill helst byta bil nu. Är less på ad-blue strul.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av juristen »

Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.
Jag förstår precis vad du menar, har gjort samma resa ett par gånger i min Model S och på sommaren går det bra men det är inte roligt när det börjar bli kallt. Nu på vintern vet jag inte om jag skulle våga mig på Östersund utan rejäla tidsmarginaler.

Jag ser dock problemet på ett annat sätt. Det är inget fel på bilen. Problemet är den bristfälliga laddinfrastrukturen. Det är sällan längre än 10 mil mellan bensinstationer. Skulle det vara max 15 mil mellan åtminstone en fungerande 50kw-laddare skulle man kunna köra vart som helst med vilken Tesla som helst.

När jag åkte sist funktionstestade jag 22kw-laddarna i Strömsund, men fick inte igång dem... "Snabbladdaren" på 50kw i Åsele skröt Umeå Energi om redan 2016, MEN DEN ÄR FORTFARANDE INTE IGÅNG. Har mailat dem ett par gånger och frågat om den, men inte fått någon återkoppling över huvud taget. Det finns även en 22kw-laddare under uppbyggnad bakom OKQ8 i Åsele, men inte heller den är driftsatt. Verkstaden på OKQ8 i Åsele har ett 3-fasuttag på baksidan som jag har lånat någon gång medan jag käkat på pizzerian mitt emot. Lär vara väldigt beroende av vem som jobbar där om man får låna det...

Förmildrande för tidskalkylen är om man har ett ställe att ladda under natten där man är. Då behöver man bara toppa upp batteriet, men det är ändå segt. Men som sagt, vilket teslabatteri som helst borde fungera i en värld med en fungerande laddinfrastruktur. Förhoppningsvis så ordnar det här sig inom kort. Bara Umeå Energi skulle få tummen ur med Åsele så skulle denna sträcka vara löst, men den tummen har suttit fast i tre år så den verkar sitta hårt. Och det är väldigt känsligt och osäkert med bara en laddare, även om det är bättre än ingen.

Jag tror det bästa under nuvarande förutsättningar är att köpa den elbil man vill ha och köra den, men hyra en lämplig fossilbil för de resor där elbilen fortfarande inte funkar. Och hoppas på att infrastrukturen kommer snart!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
[...]
Labba lite i ABRP med dina förutsättningar så kan du se hur det fungerar i verkligheten.

Jag lade in en resa Lycksele-Åre ToR med en Raven X LR under vinterförhållanden (-15 grader och snöiga vägar) och fick följande resultat:
resa.png
Jag förutsatte att det gick att ladda på plats i Åre, så avfärd var med 100% SoC, total laddtid 31min, fullt acceptabelt skulle jag säga iaf.

/fth
Jag köper ditt resonemang. Tror faktiskt det är ett bättre val än model Y. Men som jag skrev tidigare så har jag några issues med MX. Tror också att ABRP inte kalkylerar helt trovärdigt när det kommer till oplogad väg. Tycker mig ha sett betydligt högre siffror på nätet än 250.
Vet fan inte hur jag ska göra. Vill helst byta bil nu. Är less på ad-blue strul.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

Kolla dina resor i abettertouteplaner. Jag tror inte du kommer ha så stora problem som du målar upp här. Du är drabbad av räckviddsångest helt enkelt. 30 mil är ju tex inget problem med en LR.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

juristen skrev:
Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.
Jag förstår precis vad du menar, har gjort samma resa ett par gånger i min Model S och på sommaren går det bra men det är inte roligt när det börjar bli kallt. Nu på vintern vet jag inte om jag skulle våga mig på Östersund utan rejäla tidsmarginaler.

Jag ser dock problemet på ett annat sätt. Det är inget fel på bilen. Problemet är den bristfälliga laddinfrastrukturen. Det är sällan längre än 10 mil mellan bensinstationer. Skulle det vara max 15 mil mellan åtminstone en fungerande 50kw-laddare skulle man kunna köra vart som helst med vilken Tesla som helst.

När jag åkte sist funktionstestade jag 22kw-laddarna i Strömsund, men fick inte igång dem... "Snabbladdaren" på 50kw i Åsele skröt Umeå Energi om redan 2016, MEN DEN ÄR FORTFARANDE INTE IGÅNG. Har mailat dem ett par gånger och frågat om den, men inte fått någon återkoppling över huvud taget. Det finns även en 22kw-laddare under uppbyggnad bakom OKQ8 i Åsele, men inte heller den är driftsatt. Verkstaden på OKQ8 i Åsele har ett 3-fasuttag på baksidan som jag har lånat någon gång medan jag käkat på pizzerian mitt emot. Lär vara väldigt beroende av vem som jobbar där om man får låna det...

Förmildrande för tidskalkylen är om man har ett ställe att ladda under natten där man är. Då behöver man bara toppa upp batteriet, men det är ändå segt. Men som sagt, vilket teslabatteri som helst borde fungera i en värld med en fungerande laddinfrastruktur. Förhoppningsvis så ordnar det här sig inom kort. Bara Umeå Energi skulle få tummen ur med Åsele så skulle denna sträcka vara löst, men den tummen har suttit fast i tre år så den verkar sitta hårt. Och det är väldigt känsligt och osäkert med bara en laddare, även om det är bättre än ingen.

Jag tror det bästa under nuvarande förutsättningar är att köpa den elbil man vill ha och köra den, men hyra en lämplig fossilbil för de resor där elbilen fortfarande inte funkar. Och hoppas på att infrastrukturen kommer snart!
Äntligen en som yttrar sig som faktiskt vet nånting. Då väntar jag på rätt elbil under tiden och det blir nog inte en tesla. För då får dom nog bredda utbudet.
Eller så köper jag en Audi a7 55 tfsi-e och kompromissar bort hundburen. Den täcker ca 65% av mitt körande på el. Ganska säker på att den ligger klass med tesla när det gäller teknik. 140 elhästar duger till vardags. Och 367hk räcker fint när man väl behöver det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av taliz »

Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Kolla dina resor i abettertouteplaner. Jag tror inte du kommer ha så stora problem som du målar upp här. Du är drabbad av räckviddsångest helt enkelt. 30 mil är ju tex inget problem med en LR.
Med MSLR(ej drag) nej men med MXLR är jag inte lika övertygad.
Jag har inte räckviddsångest utan skulle till och med bli lite triggad av att planera och bevisa motsatsen. Men min fru däremot har räckviddsångest. Och därför är jag realist.
Läs föregående inlägg från en som vet så förstår du vad jag menar.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Att köpa en ny dyr hybrid är verkligen korkat IMO.
Här var vi ödmjuka. Du har säkert läst hela tråden.
Tur att det finns dom som Juristen, fth och Leo på detta forum. Så man kan få riktiga och mer genomtänkta råd.
Som inte verkar i nån tesla/elbilssekt utan verkar förstå ett större perspektiv.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av point1 »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.

Och så till model Y
Varför är att kunna se viktig information nära i sitt synfält en ickefråga? Men det är kanske en kompromiss man får ta när det endast finns en bil i premiumklassen i hela världen som uppfyller mina behov om jag vill åka på nån form av el.
Men att inte ha hud, ställbar fjädring, tveksam byggkvalitet och högt baksätesgolv(model 3) så känns det inte så värst premium längre. ;)
Räckviddsmässigt borde den sträckan på 31 mil från Krokom inte vara några problem med en Model S100D. Borde nog även gå med en Model 3 LR AWD, med tanke på att hastigheterna på de vägarna inte är så höga, speciellt inte om det är vinterväglag. MXLR går ju inte att ha takbox på så den försvinner ju i scenariot ovan. Enda som checkar alla dina krav med takbox, drag och hundbur är ju Model Y då tyvärr som inte finns. Segt, men det dröjer nog inte länge innan du kan få den i Sverige.
Skriv svar