För mig låter det definitivt som att Model X skulle passa dig perfekt.Robertrimmevik skrev:Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:
Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här
Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.
Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.
Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.
Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik
Min X är den överlägset bästa vinterbil som jag har haft, inga som helst problem med låga temperaturer, räckvidden påverkas såklart, men väsentligt mer av väglaget än av temperaturen.
Räckvidden har jag inga som helst problem med, det är något man oroar sig för innan man fått bilen, inte efter.
Skaffar du en Raven med 100-batteriet så bör du dessutom ha typ 25% bättre räckvidd än mig (90-batteri), då blir det en icke-fråga.
Service kan förstås vara ett problem beroende på var du bor i landet, jag har nära till SC, men hade jag haft tiotals mil kanske jag hade upplevt det som ett problem.
/fth