Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Magre »

Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.

Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?

Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?

Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.

Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Gustafsson »

Förstår inte alls ditt inlägg som radar upp den ena icke existerande nackdelen med elbil efter den andra. Det finns allt fler mindre elbilar med lång räckvidd och snabb laddning tex.
Hade du skrivit inlägget för fyra år sedan hade det legat lite mer i dina synpunkter. Nu blir mitt råd till dig att läsa på lite mer och försöka skaffa lite egen erfarenhet, då tror jag tex idén om hybridbilen som en bra idé försvinner rätt fort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Magre »

Ska tilläggas då att jag tycker det är synd att inte Tesla utvecklar en mindre bil.
Elon Musk som är så innovativ borde ju ha mycket att komma med här.

Ett besök i Los Angeles nyligen gjorde mig väldigt förvånad, jag hade nog räknat med att se en hel del av dessa minibilar och många Teslor, men icke.
Uteslutande stora fossilbilar med en person i varje bil. Inga cyklar, knappt några bussar....
Borde finns mycket för Mr Musk att göra i sina hemmatrakter på persontransportområdet ...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av vigge50 »

Magre skrev:
Ska tilläggas då att jag tycker det är synd att inte Tesla utvecklar en mindre bil.
Elon Musk som är så innovativ borde ju ha mycket att komma med här.

Ett besök i Los Angeles nyligen gjorde mig väldigt förvånad, jag hade nog räknat med att se en hel del av dessa minibilar och många Teslor, men icke.
Uteslutande stora fossilbilar med en person i varje bil. Inga cyklar, knappt några bussar....
Borde finns mycket för Mr Musk att göra i sina hemmatrakter på persontransportområdet ...
Elon har pratat om att i framtiden ta fram en bil mindre än Model 3 men svarat på varför han inte gjort det än ser du i Teslas kvartalsrapporter, de måste börja göra vinst och småbilar är betydligt svårare att få ut pengar för, Tesla är ju tyvärr inte en välgörenhetsorganisation. Sen så sa du själv att amerikanarna vill ha stora bilar, vet inte om Tesla kan övertala de att köpa mindre elbilar eller om de ska anpassa sig och göra elbilar i segmenten där bilar köps.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av dhogborg »

Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Min elbil på 2 ton ger mindre utsläpp per körd km än en moped, så nej, det är inte en gåta - det är rimligt.
Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Nej, en elbil är alltid mer effektiv än en bränsledriven bil. Elbilen har en effektivitet på 80-95% beroende på var man mäter (från nätet eller från batteriet). En förbränningsmotor är aldrig högre än 40%. Förbränningsmotorn kan inte konkurrera med eldrift på något område vad gäller effektivitet.

Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ja, men hur ofta laddar du en elbil på vägen? För min del är det ungefär en gång varannan eller var tredje månad. Jag tankade min gasbil en gång i veckan. Knappast effektivare eller bättre.
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?
Branchen (svenska kraftnät) har en annan uppfattning. Lokala nät kan behöva förstärkning, men inte enbart pg.a laddning. Elbilar laddas dessutom främst på natten när belastningen på nätet är som lägst, och priset på el är som lägst.
Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?
En mindre elbil hade passat dig perfekt. De få gånger du åker längre än vad en liten elbil klarar idag (30-40 mil) så får du ladda på någon av de många snabbladdarna längst med vägarna. Det tar ungefär lika lång tid som att äta en macka och dricka en kaffe. Efter 2-3 timmar på vägen är det najs :).
Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.
De flesta jag pratat med som köper hybrid (plugin då) laddar mycket - för de är så jäkla billigt och nice att köra på el. Det är en markant skillnad mot etanol där priset var detsamma och upplevelsen sämre (kortare körsträcka per tank, mer service, måste tanka bensin ibland för att motorn ska må bra).
Servicekostnaden för pluginhybrider är fortfarande väldigt hög, jag betalade 3.4 kr/mil i service för min VW - mer än jag betalar för el i min tesla.
Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Stort medhåll på elcykel, det är mitt vardagsfordon som jag kör till jobbet med. Synd att premien försvann. Men det är stor skillnad på en cykel och en liten bil - en liten bil måste fortfarande köra på vägen, parkera på parkeringsplats, köa vid rödljusen etc. jag är inte säker på att det är bättre i längden. Det får inte plats fler bilar på en väg när de är mindre. En stor bil är 5m lång, en liten bil 2.5m, man kan inte köra två små bredvid varandra i samma fil så bredden är irrelevant. P.g.a hastigheten så är antalet bilar per längdenhet densamma, det tar fortfarande ungefär lika lång tid att stanna från samma hastighet stor som liten, förarens reaktionstid är densamma.

Min åsikt på minibilar är väl snarare att: bilar ska helt enkelt inte in i stan om de inte ska frakta mer än en person kan ha i en ryggsäck.

Det har inte så mycket med fossil bil eller elbil att göra, utan med stadsrummet.*

* det sagt, om man inte kan ta bort bilarna så ersätt dem med elbilar istället, och om den ändå ska köra in i staden för att frakta något så behöver den vara så stor att den löser problemet.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Minibilar har historiskt sålt dåligt trots många försök. Anledningen tror jag är att kunderna förväntar sig en kraftigare koppling mellan bilen storlek och pris än den som verkligen finns. Minibilen har helt enkelt svårt att konkurrera.
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Magre »

Jag tycker misstaget är lite att applicera en traditionell 'fyra hjul och fem sätes' bil med ny teknologi och tro att det löser alla problem.
Ska vi lösa miljöproblematiken måste det till ett helt nytt sätt att tänka hur vi transporterar oss i tillägg.
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Magre »

dhogborg skrev:
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Min elbil på 2 ton ger mindre utsläpp per körd km än en moped, så nej, det är inte en gåta - det är rimligt.

För mig är det helt fel att ge miljöpremie till elbilar i miljonklassen med stora motorer där fokus verkar vara vilken bil som tar sig runt ringen snabbast.
Miljöpremien borde gå till att få ut elbilar till den stora massan.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Magre skrev:
Jag tycker misstaget är lite att applicera en traditionell 'fyra hjul och fem sätes' bil med ny teknologi och tro att det löser alla problem.
Ska vi lösa miljöproblematiken måste det till ett helt nytt sätt att tänka hur vi transporterar oss i tillägg.
Fortast går omställningen om alla kan köpa den bil man annars hade tänkt köpa fast batteridriven. Annars behåller man sin gamla ett tag till och omställningen går långsammare. Ett tecken är att efterfrågan på begagnat ökar.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av dhogborg »

Magre skrev:
dhogborg skrev:
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Min elbil på 2 ton ger mindre utsläpp per körd km än en moped, så nej, det är inte en gåta - det är rimligt.

För mig är det helt fel att ge miljöpremie till elbilar i miljonklassen med stora motorer där fokus verkar vara vilken bil som tar sig runt ringen snabbast.
Miljöpremien borde gå till att få ut elbilar till den stora massan.
Jag hade gärna köpt en bil som kostar mindre än en miljon, men tyvärr, det fanns inte någon som fyllde mina och min sambos krav: köra långt i jobbet och privat, få plats med utrustning till jobb uppdrag och semester, ta passagerare och barnstol.

Så vad är bäst? Att ha en stor elbil som löser alla problem, eller en lika stor fossilbil?

Självklart är elbilsalternativet bättre.

Premien betyder 1500kr/mån i rabatt. Det är för mig jättemycket eftersom elbilen då kostar mig ungefär samma som fossilt alternativ.

Vad gäller motorn så måste du släppa idén om att mindre motor är mycket snålare*, det är en idé som stammar från att ett sådant förhållande gäller för förbränningsmotor. En elmotor är kompakt och stark, och den är som starkast där den behövs som mest, från 0-70km/h.

* Återigen min VW hybrid som exempel. Extremt kompakt elmotor integrerad i växellådan, 100hk. Drar lika mycket som min tesla med 2x250hk (totalt 400 Hk)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Magre skrev:
dhogborg skrev:
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Min elbil på 2 ton ger mindre utsläpp per körd km än en moped, så nej, det är inte en gåta - det är rimligt.

För mig är det helt fel att ge miljöpremie till elbilar i miljonklassen med stora motorer där fokus verkar vara vilken bil som tar sig runt ringen snabbast.
Miljöpremien borde gå till att få ut elbilar till den stora massan.
Den stora elbilen på 2 ton och massor med Hk som kostar närmare en miljon får samma 60000kr i premie som en lite Renault Zoe för 300tkr.
Vem får störst bidrag per investerad krona?
Vem premieras egentligen? Den som köper en liten billig bil eller den som köper en stor och dyr???
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Laban »

Magre skrev:
För mig är det helt fel att ge miljöpremie till elbilar i miljonklassen med stora motorer där fokus verkar vara vilken bil som tar sig runt ringen snabbast.
Miljöpremien borde gå till att få ut elbilar till den stora massan.
Man kan tycka det men kostar en bil en miljon så har man betalat 270k i tull och moms. Så jag ser inte riktigt något problem med detta ur ett skattebetalarperspektiv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av vigge50 »

Att ha en starkare motor kostar inte så mycket för tillverkaren och det har faktiskt en del fördelar. Här är en bra artikel

https://teslaclubsweden.se/varfor-maste ... -sportiga/

Visst skulle det vara bra om alla gick från en stor fossilbil till en lite elbil men om det endast erbjuds elbilar i Twizy storlek så kommer vi aldrig se elbilar på bred front, bilköparna efterfrågar större bilar helt enkelt och vill i många fall inte tumma på det.

https://teslaclubsweden.se/varfor-maste ... -sportiga/
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av dstr »

Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Helt fel. Förbränning behöver bort. Vad ska du då ersätta en Mercedes E63 AMG S med? Knappast en Zoe.

Du borde skaffa en elbil (och erfaranhet), så kommer du tänka om.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av A76 »

Tror du tänker lite fel Magre. Det finns inga, eller åtminstone har inte funnits ”billiga” elbilar att premiera förrän ganska nyligen. Så hade inte premierna gått till dyrare elbilar först så hade inte omställningen gått i denna takten. Och av vad jag kan utläsa av dina kommentarer så finns det ett stort mått av Jante. Så ta bort din avundsjuka känsla ur ekvationen så tror jag du kan se mer realistiskt på verkligheten.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av granlundii »

Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Macki »

"Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra."

Det är ju upp till var och en vad man behöver och har råd till, visst där är en del som köper stora bilar utan något behov av det, men där är väldigt många som tex jag där man bor på en åker eller skog och behöver 4wd men framförallt drag som får dra lite tyngre, man kan inte spegla sitt eget behov och dra ett streck över hela marknaden, tänk lite större
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Nilp »

granlundii skrev:
Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Lite snävt tankesätt, man har väl olika behov utifrån olika livssituationer? Kul att du har hittat bilen som passar dig bäst! Men finns ju hushåll som t.ex inte bor i stad, har barn (ja fler än ett) som ska till skola och aktiviteter med diverse prylar, handla varor etc. Hade en XC90 fram till nyligen och riktigt bra bil men tyvärr fel drivlina. Nu Etron, fantastik. kan säga att nära hela familjen och prylar lastade i bilen är det sällan jag känner att den är för stor...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

När Tesla nyligen uppdaterade mångas bilar med 5% mer kraft så var det för att de gjorde bilen effektivare. En effektivare bil drar mindre energi samtidigt som den kan leverera mer kraft. Det är detta som är kärnan i elbilsrevolutionen effektivitet!

Ja, de går att göra en tråkig liten bil. Men en lite större betydligt roligare bil kan vara effektivare och bättre. Ta Nissan Leaf den är en bil i Golf-klassen med 24-60 kWhs batteri och jämför den med en Tesla Model 3 med 55-75 kWh. Teslan drar betydligt mindre el i 110 km/h än vad Leaf gör. Det för att du kommer väldigt mycket längre med Teslan än med Leaf, trots att Teslan är snabbare och har större utrymmen.

Jag vet att det kan verka som att du är sen på bollen när du hamnar hos en hög elbilsnördar. Men det är inte för sent utan du hinner lära dig. Läs svaren i denna och andra trådar så kommer du snart underfund med hur en elbil funkar.

Lycka till!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av GreenMachine »

granlundii skrev:
Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Har tre barn varav två spelar hockey, barnvagn, hund och fru. Kommer gärna förbi och testar om vi får plats i din Leaf? Så ni menar att elbilar endast bör ett alternativ för ensamstående med katt och som veckohandlar på OK-Q8? :lol:
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av granlundii »

GreenMachine skrev:
granlundii skrev:
Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Har tre barn varav två spelar hockey, barnvagn, hund och fru. Kommer gärna förbi och testar om vi får plats i din Leaf? Så ni menar att elbilar endast bör ett alternativ för ensamstående med katt och som veckohandlar på OK-Q8? :lol:
Låter som att en Nissan e-NV200 skulle passa er :D

Klart det finns olika behov, det förstår jag, men jag tror många skulle klara sig lika bra med mindre bil än vad de tror. Även om jag anser att E-tron och X generellt är för stora och tunga, så tycker jag förstås ändå att de är mycket bättre val än motsvarande fossilare.

Vi är för övrigt tre i familjen, men Leafen skulle nog fungera bra för fyra också ;)
Nissan Leaf 2014
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av JanE »

Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.

Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?

Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?

Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.

Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Fattar inte vad du vill åstadkomma? Många felaktigheter i din analys?! Vad ska du med en elcykel till? använd en vanlig cykel så blir det bättre för miljön.
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Magre »

JanE skrev:
Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.

Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?

Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?

Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.

Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Fattar inte vad du vill åstadkomma? Många felaktigheter i din analys?! Vad ska du med en elcykel till? använd en vanlig cykel så blir det bättre för miljön.
Oj vad laddat det blev när man går lite mot strömmen :D :D :D

Vanlig cykel har ju klara fördelar:
-Billig i inköp och minimala servicekostnader
-HELT skattefri
-Ingen extra försäkring
-Inga köer
-Inga parkeringsavgifter
-Tar dig dörr-till-dörr
-Du får motion samtidigt

Tillägg elcykel:
-Minimalt med motion då (om man vill), men man behöver inte duscha.
-Tar dig snabbt fram med en minimal bränslekostnad, 50-60km kostar dig kanske 0,6kWh, typ 60 öre då

Om du läser texten förstår du nog i vilken riktning jag funderar. Många felaktigheter? Lista gärna vilka och argumentera för dem om det ska vara någon mening.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Syncronauten »

Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.

Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?

Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?

Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.

Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Det bästa för miljön är att få folk att åka så miljövänliga fordon som möjligt och då är det smart att sälja fordon folk vill ha. Det finns små billigare elbilar som inte går så långt men vill man ha en större bil med bättre prestanda så är det väl toppen att det finns som elbil det med. Tycker det är bra att Tesla har visat att man kan bygga elbilar som är bättre än bilar med förbränningsmotorer på alla sätt, det har fått många att byta till eldrift och fått de gamla biltillverkarna att haja till och haka på.
Hade inte Tesla funnits hade jag kört dieselbil då jag inte vill ha 2 bilar för att tillfredställa mina bilbehov.
Finns många saker man skulle kunna göra smartare/miljövänligare men det går inte att tvinga på folk hur de skall leva, det måste ske på frivillig väg efter var och ens huvud. Visa att det blir bättre med det nya så hakar folk på.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Johan84 »

Har man en stor fossilbil och byter till en elbil så vill man ha samma storlek för att man har behov av det. Tycker jag själv fick offra en hel del utrymme ner till en model s. Hoppas stort på 21 nov så jag även kan byta min dragbil mot el. Tror även större bilar går mer mil i en livscykel och totala mängden diesel man sparar in blir definitiv mer vilket gör mer klimatnytta även om batteriet är större. Kör 5000mil mil el och 2000mil med min andra bil som i princip bara används till att dra släp och får lika mycket ångest varje gång jag kör den. En liten Zoe som körs i stan går troligen inte så långt per år och drar lite när den väl körs. Känns som den stora vinsten kommer va när lastbilstrafiken börjar gå på el för att minska totala utsläppen, elcyklar är nog ganska marginellt.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Skriv svar