Magre skrev:Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Varför är det fel? Det fungerar ju utmärkt. Ta en biltyp som folk vill ha och gör den eldriven. Det är så revolutionen kommer gå till.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Some tidigare nämnts, starka motorer gör inte elbilarna mindre effektiva.
Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Effektivitetsmässigt ja, men det är den som kör mycket som tjänar mest på att ha elbil. En elbil har högt inköpspris men lågt milpris.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
På macken, ja. Men i praktiken behöver man sällan ladda där eftersom de flesta laddar hemma.
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?
Det är inget större problem eftersom folk laddar hemma till 90%.
Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?
Det här tror jag inte alls på. Hela fördelen med att ha bil är ju att man kan ta den överallt. Att hyra bil är en usel upplevelse, det tror jag de flesta som någonsin hyrt bil kan intyga. Krångligt och inte särskilt billigt. Är det något man orkar göra tio gånger om året? Bilpool är bättre, jag är själv med i en, men jag tror inte det passar särskilt många. Man måste bo nära bilarna för att det ska bli praktiskt.
Men framförallt kommer det bli svårt att övertyga folk om att köpa elbil om den faktiskt är sämre än en fossilbil. En vardagsbil måste ha tillräckligt med räckvidd för att även kunna göra lite längre resor, annars vill folk inte köpa den.
Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.
Hybridbilar är bara vettiga i en värld där batterier är stora, tunga, dyra och ger ett stort klimatavtryck när de tillverkas. Samtliga problem som hybriderna löser kan man lösa ännu bättre genom billigare och mer miljövänliga batterier med högre kapacitet.
Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)
Allt är fel i detta inlägg. Små bilar löser inte folks transportbehov bättre än stora. Mindre bilar är alltid billigare, men skillnaden är mindre för elbilar eftersom batterierna är en så stor del av kostnaden. Mindre bilar är inte enklare att ladda än stora, och 220 V 10A räcker bra även för att ladda den största Teslan. (Att installera laddbox är förstås ännu bättre.)
Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.
Varför då? Folk vill ju inte ha dem. Think gick i konkurs, Uniti ser ut att vara på fallrepet, medan Tesla gör succé.
Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Absolut, elcykeln är bra och kan ersätta många resor, särskilt i städerna. Men det är ingen bil.
Jag är 100% med på att vi måste minska vårt bilberoende i storstäderna. En två ton tung maskin är inte rätt redskap för att transportera en ensam människa och hans portfölj fram och tillbaka till jobbet varje dag i en storstad med mycket bilköer. Till det funkar kollektivtrafik och cyklar mycket bättre. Men många bilar kommer ändå behövas av olika anledningar även i framtiden, och då är det mycket bättre att de drivs på el än fossila bränslen.