Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av mickeisol »

OfarligTesla skrev:
Magre skrev:
Ok, jag ger mig i denna tråden.
Nej, du ska inte ha dåligt samvete för att du kör en Tesla SUV. Jag försöker bara se den stora bilden.
Som jag dessutom refererade till Gröna Bilister: Hälften av 2030 målet handlar om ändrade trafikmönster och körvanor, det är ju en STOR del av det hela.

Jag reagerar på att ni raljerar om havsnivåer, löjliga elmopedbilar, åsnor till jobbet.. Ni verkar inte så intresserade av problematiken utanför er egen lilla bubbla, ni är ju redan 'hemma' miljömässigt.
Vi gör ju faktiskt slut på jordens resurser ung. 1 aug. varje år, är det löjligt att prata om?

Så, ja, jag vidhåller att jag tycker att utvecklingen är lite fel om man bara byter fossil mot el i samma kostym. Det kommer inte att hjälpa.
Visst finns det småbilar på marknaden, men visst är det mycket fokus på premium (tex e-mach senast).

Och, nej, jag kan lugna er, det blir ingen Twizy....
Kanske en Zoe, e-UP, men gärna något tvåsitsigt som är lite mer för vintern.
Det är ju för lite fokus på premium, lägg på 100 papp i tillval så skulle Teslorna bli riktigt riktigt trevliga.

Bygg elbilar som är spännande och som folk vill ha så kommer intresse skapas. Gör samtidigt nyförsäljning av fossilbilar dyrare med skatter osv så styr man försäljningen.

Ändrade trafikmänster får vi lättast via biltullar och andra skatter/avgifter, måste bara höjas från de låga nivåerna vi har idag.
Jaha, återigen så har norges sätt visat sig vara det rätta. Men som man kan se i dagens inlägg av tibor, så är det i verkligheten inte miljön som prioriteras i sverige utan det är skatteintäkterna. Vi har alltså koldioxidskatten på fossilbränsle som man inte vill vara utan även fast det är fossilfritt drivmedel i elbilar.
Energiskatten på el höjs vid årskiftet, där är motivationen inte miljön utan där är det ärligt att det behövs få in mera skattepengar
Vi har för solceller en gräns på 255kw sen måste man betala energiskatt på egenanvänd el.
Nettoavräkning (solcelller att man kunde stoppa elmätaren i princip), stoppades av anders borg för att förhindra "ett omotiverat högt skattebortfall"
Mätavgift (som nätbolagen har rätt att ta ut) ifall man levererar mera el än man konsumerar ifall man har solceller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det är ju först nu, 2019, det kommer stora praktiska bilar. Det är ju bilar med dragkrok och ordentliga lastutrymmen. Småbilarnas ju funnits i snart 10år men det är få som är redo att gå ner i storlek och användbarhet, dragkrok, för att köra elbil.
Småbilar har funnits hela tiden, det har du naturligtvis rätt i. Men de var varken billiga eller praktiska när det kommer till räckvidd och laddmöjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Jerka »

Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Varför är det fel? Det fungerar ju utmärkt. Ta en biltyp som folk vill ha och gör den eldriven. Det är så revolutionen kommer gå till.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.
Some tidigare nämnts, starka motorer gör inte elbilarna mindre effektiva.
Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Effektivitetsmässigt ja, men det är den som kör mycket som tjänar mest på att ha elbil. En elbil har högt inköpspris men lågt milpris.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
På macken, ja. Men i praktiken behöver man sällan ladda där eftersom de flesta laddar hemma.
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?
Det är inget större problem eftersom folk laddar hemma till 90%.
Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?
Det här tror jag inte alls på. Hela fördelen med att ha bil är ju att man kan ta den överallt. Att hyra bil är en usel upplevelse, det tror jag de flesta som någonsin hyrt bil kan intyga. Krångligt och inte särskilt billigt. Är det något man orkar göra tio gånger om året? Bilpool är bättre, jag är själv med i en, men jag tror inte det passar särskilt många. Man måste bo nära bilarna för att det ska bli praktiskt.

Men framförallt kommer det bli svårt att övertyga folk om att köpa elbil om den faktiskt är sämre än en fossilbil. En vardagsbil måste ha tillräckligt med räckvidd för att även kunna göra lite längre resor, annars vill folk inte köpa den.
Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.
Hybridbilar är bara vettiga i en värld där batterier är stora, tunga, dyra och ger ett stort klimatavtryck när de tillverkas. Samtliga problem som hybriderna löser kan man lösa ännu bättre genom billigare och mer miljövänliga batterier med högre kapacitet.
Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)
Allt är fel i detta inlägg. Små bilar löser inte folks transportbehov bättre än stora. Mindre bilar är alltid billigare, men skillnaden är mindre för elbilar eftersom batterierna är en så stor del av kostnaden. Mindre bilar är inte enklare att ladda än stora, och 220 V 10A räcker bra även för att ladda den största Teslan. (Att installera laddbox är förstås ännu bättre.)
Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.
Varför då? Folk vill ju inte ha dem. Think gick i konkurs, Uniti ser ut att vara på fallrepet, medan Tesla gör succé.
Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Absolut, elcykeln är bra och kan ersätta många resor, särskilt i städerna. Men det är ingen bil.

Jag är 100% med på att vi måste minska vårt bilberoende i storstäderna. En två ton tung maskin är inte rätt redskap för att transportera en ensam människa och hans portfölj fram och tillbaka till jobbet varje dag i en storstad med mycket bilköer. Till det funkar kollektivtrafik och cyklar mycket bättre. Men många bilar kommer ändå behövas av olika anledningar även i framtiden, och då är det mycket bättre att de drivs på el än fossila bränslen.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av renes »

Magre skrev:
Så, ja, jag vidhåller att jag tycker att utvecklingen är lite fel om man bara byter fossil mot el i samma kostym. Det kommer inte att hjälpa.
Jovisst hjälper det. Enormt. Om alla gjorde det så vore utsläppen från biltrafiken lösta.

Den stora skillnaden är att byta fossil mot el. En marginell skillnad vore att byta från stort till litet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av JonasH »

Förstår faktiskt inte ens meningen med denna tråd.

Hur kan utvecklingen gå åt fel håll? Den följer ju en helt normal utvecklingskurva. Möjligtvis kan man tycka att utvecklingen går för långsamt.

Detta är ju precis som för smartphones eller platt-tv. Dyrt som f-n i början och få hade råd, men priserna gick ner och modellerna blev fler för att fylla allas behov och ekonomiska möjligheter.

Vad är problemet annat än att vissa inte har möjlighet att ”hoppa på tåget” lika tidigt som andra. Det är ju knappast något unikt för just elbilar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

JonasH skrev:
Förstår faktiskt inte ens meningen med denna tråd.

Hur kan utvecklingen gå åt fel håll? Den följer ju en helt normal utvecklingskurva. Möjligtvis kan man tycka att utvecklingen går för långsamt.

Detta är ju precis som för smartphones eller platt-tv. Dyrt som f-n i början och få hade råd, men priserna gick ner och modellerna blev fler för att fylla allas behov och ekonomiska möjligheter.

Vad är problemet annat än att vissa inte har möjlighet att ”hoppa på tåget” lika tidigt som andra. Det är ju knappast något unikt för just elbilar.
Iofs så om man ser vilka smartphones som fanns 2009 kontra idag så är ju smartphones idag dyrare.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Grimlos »

Stevvee skrev:
JonasH skrev:

Iofs så om man ser vilka smartphones som fanns 2009 kontra idag så är ju smartphones idag dyrare.
Nja om du tittar på premiummodeller kanske, men det finns gott om smartphones som är billigare än iPhone 1. Trots bättre prestanda och funktion än vad den hade.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

Grimlos skrev:
Stevvee skrev:
JonasH skrev:

Iofs så om man ser vilka smartphones som fanns 2009 kontra idag så är ju smartphones idag dyrare.
Nja om du tittar på premiummodeller kanske, men det finns gott om smartphones som är billigare än iPhone 1. Trots bättre prestanda och funktion än vad den hade.
Är väll klart att du kan hitta billigare men generellt så är det dyrare idag och det är mycket !

Tv däremot är billiga och större.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av tor-ake »

En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

tor-ake skrev:
En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.

Fler telefoner från 5k och uppåt än under (ja vissa är minnesmässigt) men telefoner idag kostar betydligt mer än tidigare.
Bild
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Stevvee skrev:
tor-ake skrev:
En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.

Fler telefoner från 5k och uppåt än under (ja vissa är minnesmässigt) men telefoner idag kostar betydligt mer än tidigare.
Bild
Du känner till begreppet inflation hoppas jag?
Sen har vi status på det. Finns få människor som "behöver" en telefon för 10ksek. Men eftersom det är status att ha en så kan man ta ut stygga överpriser.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Det är väll en frågan om tillgång på pengar. Hur många har inte två bilar, villa med 5-6 rum, 4-5 datorer, Mobil och Padda, 2-3 LCD storbilds TV etc fast de inte behöver det?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

[JM] skrev:
Stevvee skrev:
tor-ake skrev:
En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.

Fler telefoner från 5k och uppåt än under (ja vissa är minnesmässigt) men telefoner idag kostar betydligt mer än tidigare.
Bild
Du känner till begreppet inflation hoppas jag?
Sen har vi status på det. Finns få människor som "behöver" en telefon för 10ksek. Men eftersom det är status att ha en så kan man ta ut stygga överpriser.
5000kr 2009 är 5480 kr 2018.


https://www.nordichardware.se/nyheter/s ... -aren.html
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Inflation är inte rätt mått. Man måste jämföra med vad folk får mer i plånboken, och ser vi tillbaka 10-15 år ligger det på 2-3% per år fast inflationen i princip har varit nära noll.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av tor-ake »

Stevvee skrev:
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.
Om man var där, och har ett någorlunda minne behöver man inte leta. HTC Hero hade jag en kollega som hade, den kostade 5700kr. Min fru hade en iPhone 3GS, med Tres abonnemang, hon pratade i telefon som man vanligen gör och det kostade henne mellan 1000 och 1300kr/mån, helt sjukt dyrt för att abbonemanget sponsrade telefonen.

Jag övertalade min chef att köpa den första rimligare prissatta smartphonen till oss plebejer, Huawei 8220, aka T-mobile pulse, den kostade c:a 3000kr och var rena skiten. Motsvarigheten till den kostar cirka femhundringen idag. Justerat för inflation kostade 8220:n 3300kr i dagens penningvärde.

Om du skall kolla på om något är "generellt dyrare" skall du f.ö. inte kolla på medianpriset, du skall kolla på medelpriset.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Återigen man måste kolla köpkraft och inte inflation.

Då ökningen av köpkraften överstiger inflationen får "folk" mer pengar att att köpa "onödiga" saker.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Ok fel val av ord men det ändrar inte faktumet att priserna ökat pga folkets ökade köpkraft och inte pga att tekniken defacto blivit dyrare att producera.
Dvs jämförelsen med mobiler som blivit "dyrare" är felaktig
Verdi

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Verdi »

Sluta nu. Jämförelserna haltar. Både att jämföra bilar med mobiler och att jämföra forna tiders toppmodeller med dagens budgetdito.

Elbilar kommer bli billigare. Både för att batterier blir billigare men framförallt för att volymerna kommer öka. Fler bilar som delar på mer eller mindre samma overheadkostnader ger lägre priser.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Laban skrev:
Sen vet jag inte om trenden verkligen är stora feta suvar...
Nej, det tycker jag inte heller. Visserligen är stora SUVar moderna och populära, men 2020 blir troligen året då elbilen blir tillgänglig för en bredare massa då många tillverkare lanserar sina bilar. Och det kommer främst handla om vanliga och relativt prisvärda bilar, inga stora SUVar. Det är nu det äntligen händer. Att utveckligen skulle gå åt fel håll som TS påstår, saknar verklighetsförankring.
Mellanklass-SUV är en omåttligt populär biltyp som säljer på alla marknader. Troligtvis kommer det fortsätta och inte så konstigt om biltillverkarna satsar där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

Dessa SUVar är ju också ganska praktiska bilar. Stora som en kombi men inte orimligt stora. Bra in stigningshöjd, du slipper sätta dig ner i bilen utan kan kliva in rakt på.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Speedy »

LarsL skrev:
Dessa SUVar är ju också ganska praktiska bilar. Stora som en kombi men inte orimligt stora. Bra in stigningshöjd, du slipper sätta dig ner i bilen utan kan kliva in rakt på.
Samt bra översyn i trafiken.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Grimlos skrev:
Jag förstår inte alt tycker första inlägget är ogenomtänkt. Det har aldrig funnits så många valmöjligheter som nu för elfordon och i synnerhet mindre sådana. Om Magre nu inte är avig mot elbilar hade han kunnat googla 1 min för att upptäcka alla alternativ idag...
Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:

Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här

Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.

Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Tesla truck...
Eller en vanlig Volvo XC90 T8 hybrid
Aj aj. missade garaget. Du får parkera ute som alla andra...
Ps
Du glömde att kunna dra släp med skoter 40mil i -20C
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Svenssons »

Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar