Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Stevvee skrev:
tor-ake skrev:
En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.

Fler telefoner från 5k och uppåt än under (ja vissa är minnesmässigt) men telefoner idag kostar betydligt mer än tidigare.
Bild
Du känner till begreppet inflation hoppas jag?
Sen har vi status på det. Finns få människor som "behöver" en telefon för 10ksek. Men eftersom det är status att ha en så kan man ta ut stygga överpriser.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Det är väll en frågan om tillgång på pengar. Hur många har inte två bilar, villa med 5-6 rum, 4-5 datorer, Mobil och Padda, 2-3 LCD storbilds TV etc fast de inte behöver det?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

[JM] skrev:
Stevvee skrev:
tor-ake skrev:
En iphone 3GS kostade 2009 över 5000kr ojusterat för inflation. 5600kr hos Telia, utan abonnemang.

För långt mindre än hälften, 2000-2500kr kan man idag hitta en mängd kompetenta telefoner från Samsung, Huawei, m. fl.

Det är faktiskt exakta motsatsen mot "generellt dyrare". Det finns dyrare, ja, men också billigare, vilket det inte alls fanns 2009.
Screenshot_20191119_185746.jpg
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.

Fler telefoner från 5k och uppåt än under (ja vissa är minnesmässigt) men telefoner idag kostar betydligt mer än tidigare.
Bild
Du känner till begreppet inflation hoppas jag?
Sen har vi status på det. Finns få människor som "behöver" en telefon för 10ksek. Men eftersom det är status att ha en så kan man ta ut stygga överpriser.
5000kr 2009 är 5480 kr 2018.


https://www.nordichardware.se/nyheter/s ... -aren.html
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Inflation är inte rätt mått. Man måste jämföra med vad folk får mer i plånboken, och ser vi tillbaka 10-15 år ligger det på 2-3% per år fast inflationen i princip har varit nära noll.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av tor-ake »

Stevvee skrev:
Utan att spåra ur helt nu så ja vill du tro det så visst. Som sagt fanns lite olika alternativ 2009 med om man nu orkar leta.
Om man var där, och har ett någorlunda minne behöver man inte leta. HTC Hero hade jag en kollega som hade, den kostade 5700kr. Min fru hade en iPhone 3GS, med Tres abonnemang, hon pratade i telefon som man vanligen gör och det kostade henne mellan 1000 och 1300kr/mån, helt sjukt dyrt för att abbonemanget sponsrade telefonen.

Jag övertalade min chef att köpa den första rimligare prissatta smartphonen till oss plebejer, Huawei 8220, aka T-mobile pulse, den kostade c:a 3000kr och var rena skiten. Motsvarigheten till den kostar cirka femhundringen idag. Justerat för inflation kostade 8220:n 3300kr i dagens penningvärde.

Om du skall kolla på om något är "generellt dyrare" skall du f.ö. inte kolla på medianpriset, du skall kolla på medelpriset.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Återigen man måste kolla köpkraft och inte inflation.

Då ökningen av köpkraften överstiger inflationen får "folk" mer pengar att att köpa "onödiga" saker.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Ok fel val av ord men det ändrar inte faktumet att priserna ökat pga folkets ökade köpkraft och inte pga att tekniken defacto blivit dyrare att producera.
Dvs jämförelsen med mobiler som blivit "dyrare" är felaktig
Verdi

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Verdi »

Sluta nu. Jämförelserna haltar. Både att jämföra bilar med mobiler och att jämföra forna tiders toppmodeller med dagens budgetdito.

Elbilar kommer bli billigare. Både för att batterier blir billigare men framförallt för att volymerna kommer öka. Fler bilar som delar på mer eller mindre samma overheadkostnader ger lägre priser.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Laban skrev:
Sen vet jag inte om trenden verkligen är stora feta suvar...
Nej, det tycker jag inte heller. Visserligen är stora SUVar moderna och populära, men 2020 blir troligen året då elbilen blir tillgänglig för en bredare massa då många tillverkare lanserar sina bilar. Och det kommer främst handla om vanliga och relativt prisvärda bilar, inga stora SUVar. Det är nu det äntligen händer. Att utveckligen skulle gå åt fel håll som TS påstår, saknar verklighetsförankring.
Mellanklass-SUV är en omåttligt populär biltyp som säljer på alla marknader. Troligtvis kommer det fortsätta och inte så konstigt om biltillverkarna satsar där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

Dessa SUVar är ju också ganska praktiska bilar. Stora som en kombi men inte orimligt stora. Bra in stigningshöjd, du slipper sätta dig ner i bilen utan kan kliva in rakt på.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Speedy »

LarsL skrev:
Dessa SUVar är ju också ganska praktiska bilar. Stora som en kombi men inte orimligt stora. Bra in stigningshöjd, du slipper sätta dig ner i bilen utan kan kliva in rakt på.
Samt bra översyn i trafiken.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Grimlos skrev:
Jag förstår inte alt tycker första inlägget är ogenomtänkt. Det har aldrig funnits så många valmöjligheter som nu för elfordon och i synnerhet mindre sådana. Om Magre nu inte är avig mot elbilar hade han kunnat googla 1 min för att upptäcka alla alternativ idag...
Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:

Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här

Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.

Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Tesla truck...
Eller en vanlig Volvo XC90 T8 hybrid
Aj aj. missade garaget. Du får parkera ute som alla andra...
Ps
Du glömde att kunna dra släp med skoter 40mil i -20C
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av [JM] »

Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Svenssons »

Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Laban »

Robertrimmevik skrev:
Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Jag skulle nog säga att räckvidden på den täcker 90% av kundstocken. De sista 10 procenten (antagligen mindre än så) som behöver köra husvagnen 40 mil till stugan där det inte finns laddare efter vägen får nog vänta några år. Antingen på laddstationer efter vägen alternativt nyheter på batterisidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Svenssons skrev:
Det är inga problem att köra elbil när det är -20 grader. Det är ju faktiskt mer problem med avgasbil i sådant väder. Sedan är det nog bristande erfarenhet som gör att en del kräver att bilen kan rulla +30 mil med takbox, släpvagn och +200 km/h på vinterväglag...
På vad grundar du min bristande erfarenhet och att jag har för avsikt att åka +200km/h?
Vart har jag skrivit att det är ett problem att köra elbil i -20 grader.(körde en e-tron på 2,2 kw/mil i -7 grader 13 mil ner till umeå) Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7. Audi har dock en gräns vid -20 enligt återförsäljaren. Där jag bor har vi säkert -7 grader i snitt från december till april.
Om jag vill åka till Åre och åka skidor så ska jag inte behöva hyra en bil. Staten ska inte bestämma vilka kompromisser jag måste göra. Dom har sett till att det kostar 50 000 kr mer att köpa en bil som passar mina behov.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Leo »

Du skriver ”ej SUV” och att det är för att komma in i garaget? En X är ju riktigt låg men faller kanske på att du samtidigt ville kunna ha takbox.

Bild från sportlovet 2018. Var i Ammarnäs med vår X100D. -28 då vi åkte upp och -39 på natten... Dieselbilen på bilden hade däremot problem med kylan. Räckvidden vid -28gr med ”varm bil” och 80-100km/h vägar låg då omkring 30mil.

6sits går det hyfsat att transportera skidor i bilen mellan sätena om man bara är 4 personer (nerfällda säten längst bak) Går ju även ha skidor i olika fästen/lådor på dragkroken.

Service ska väl öppna framöver i Umeå åtminstone.

Är nog det närmaste alternativet som finns nu. X rymmer grymt mycket packning inuti bilen om vi tänker väskor mm så av de anledningen lär det nog kunna funka utan takbox.
EF09C9F8-3683-4179-806F-80318440C8F6.jpeg
54D50C3E-5EC1-4EB0-B7FC-C87DDCA88B7E.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Stevvee »

Robertrimmevik skrev:
Hybrid är däremot ett problem. Volvos T8 drar igång bensinmotorn vid -7.
Vart har du hört det? För T8 finns ingen nedregräns vad jag vet eller upplevt, dock bara åkt -20 med T8. Däremot har den enbart värme via bränsle så det är en nackdel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Jag har googlat och provkört elbilar och hybrider i drygt 2 år. Jag vill gärna ha en elbil(helst) eller hybrid inte för miljöns skull utan för att jag gillar ny teknik och grymma bilar. Den ska dock funka i mitt livspussel utan en massa kompromisser.
Jag har en Audi a6 allroad idag som passar utmärkt men den är 4 år nu och dags att byta för jag vill ha ett bekymmersfritt bilägande.(även adbluesystemet fryser sönder)
Mina krav är:

Kombi som rymmer hundbur
Ej suv då jag vill komma in i garaget med takbox
Fyrhjulsdrift
Dragkrok
Premium
Service på orten eller åtminstone i länet
Bra räckvidd minst 32 mil i snöoväder
Hybrid med egen värmepump på eldriften så man kan köra på el även när det är neråt -20
Hybid med minst 110 elhk så man kan köra normal statskörning utan att råka köra igång fossilen
Hybrid med minst 34km
Luftfjädring eller någon form av ställbart chassi för komforten på dom dåliga vägarna här

Det här är vad ungefär 50% eftersträvar i Norrlands inland. För jävligt att ta våran el och sedan straffskatta oss när inte alternativen finns. Onekligen verkar man vilja avfolka glesbygden helt.

Hade nog köpt MSLR om den haft drag trots teslas dåliga rykte på byggkvalitet och gammal modell.
Var nära på i-pace men tvekar på räckvidden. Den är halvhög. Men närmaste service 70 mil bort.
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

Om bilindustrin ville(inkl tesla) så skulle den här bilen redan vara byggd.
Så staten kan sluta upp med bonus-malus omgående och lägga allt krut på att pressa bilindustrin istället.
Den stora massan på jorden är inte miljövänner utan dom vill kunna köra den bil dom vill utan en massa kompromisser.

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
För mig låter det definitivt som att Model X skulle passa dig perfekt.

Lägg ned hybrid-tankarna om du gillar teknik som du skriver, det är definitivt gårdagens teknik ;)

Min X är den överlägset bästa vinterbil som jag har haft, inga som helst problem med låga temperaturer, räckvidden påverkas såklart, men väsentligt mer av väglaget än av temperaturen.
Räckvidden har jag inga som helst problem med, det är något man oroar sig för innan man fått bilen, inte efter.
Skaffar du en Raven med 100-batteriet så bör du dessutom ha typ 25% bättre räckvidd än mig (90-batteri), då blir det en icke-fråga.

Service kan förstås vara ett problem beroende på var du bor i landet, jag har nära till SC, men hade jag haft tiotals mil kanske jag hade upplevt det som ett problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Om MY hade haft hud så kanske.
Ni får mer än gärna ge ett bra förslag på bil åt mig.

...

Model Y kan dock bli brytpunkten. Men även räckvidden på den är nog för kort för den stora massan.
Model Y vekar passa dina behov bra.
HUD är ju absolut inget man behöver. Det går alldeles utmärkt att läsa av det man behöver på skärmen. En icke fråga efter att du kört ett tag.

Alla har räckviddsångest! Men det är oftast inte grundat i verkligheten. Med en LR bör du inte ha några problem att åka vart som helst i Sverige idag.
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
Från ionity har vi 33mil hem och från suc 31mil. Där får man börja med att ta en kaffe och segladda upp till 100% igen och hoppas på att det inte är kö. Mycket stockholmare och norrmän i omlopp där i sportlovstider. Sedan finns det två 22kw laddare i Strömsund efter 10 mil. Då får man segladda igen och ta en kaffe. Hade Scandic i Strömsund haft bra käk så hade det varit ok. Det finns ett bra kafé i Dorotea vilket är det enda bra matstället på hela vägen hem men där finns ingen vettig laddare. Det ska eventuellt finnas en 50kw laddare i Åsele men den är inte bekräftad än. (Spännande om den enda laddaren skulle vara ur funktion). Sedan är det 9 mil i stort sett vildmark innan vi är hemma i Lycksele. Ingen skräll heller om det i mars skulle börja snöa kraftigt över stöttingfjället sista 9milen. Då snackar vi snabbt 5 cm snö och ganska oprioriterad väg. Varför ska jag göra denna kompromiss om jag inte är miljövän? Och tro mig den stora massan i världen är inte det. Dom vill kunna komma fram snabbt och smidigt och fika/äta där dom känner för det. Om staten satsade på laddinfrastruktur istället för bonus-malus skulle omställningen gå mycket fortare och smidigare.

Jag vill gärna ha en elbil/hybid men jag får mer känslan av att bilindustrin(premiummärken) inte vill det och att staten inte vill att jag ska bo här.

Och så till model Y
Varför är att kunna se viktig information nära i sitt synfält en ickefråga? Men det är kanske en kompromiss man får ta när det endast finns en bil i premiumklassen i hela världen som uppfyller mina behov om jag vill åka på nån form av el.
Men att inte ha hud, ställbar fjädring, tveksam byggkvalitet och högt baksätesgolv(model 3) så känns det inte så värst premium längre. ;)
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

Leo skrev:
Du skriver ”ej SUV” och att det är för att komma in i garaget? En X är ju riktigt låg men faller kanske på att du samtidigt ville kunna ha takbox.

Bild från sportlovet 2018. Var i Ammarnäs med vår X100D. -28 då vi åkte upp och -39 på natten... Dieselbilen på bilden hade däremot problem med kylan. Räckvidden vid -28gr med ”varm bil” och 80-100km/h vägar låg då omkring 30mil.

6sits går det hyfsat att transportera skidor i bilen mellan sätena om man bara är 4 personer (nerfällda säten längst bak) Går ju även ha skidor i olika fästen/lådor på dragkroken.

Service ska väl öppna framöver i Umeå åtminstone.

Är nog det närmaste alternativet som finns nu. X rymmer grymt mycket packning inuti bilen om vi tänker väskor mm så av de anledningen lär det nog kunna funka utan takbox.
Jag har tänkt precis som du och varit nära köp. Föll på ett par grejer.
På håret om jag får in den i mitt varmgarage. Har inte haft möjlighet att låna och testa.
Dyrt att lägga till 6 säten.
Lite för dyr för oss. Men med den toklåga ränterabatten borde jag kunna räkna hem den. Men teslas krav på snabb hämtning efter nyår var patetiska.(synd då dom lyckades få fram en bra köpare på min Audi)
Har inte provkört den men den känns något stor och svajig för att vara rolig att köra.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
Har en bekant som letar bil sen några år tillbaka.
En stor fet bil som är skön att åka långt med.
Den ska vara liten i nätt för parkering i stan.
Kraftig motor som inte drar något.
Premium och lyx men helst under 300tkr i nypris.

Behöver jag tillägga att han har inte hittat denna bil ännu. Jag har försökt få honom att förstå att man kanske måste kompromissa ibland för att komma framåt och se andra lösningar på sina problem (vidga vyerna) än att stånga sig blodig.
Han kör vidare i sin volvo s60 som gått 30000...
Nu är jag beredd att betala en mille. Vilket jag kan tycka vidgar möjligheterna del. (Och det på två normalstora inkomster) Det tror jag inte den stora massan är beredd att göra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Din verklighet är nog inte grundad i Norrlands inland.
Här har du ett ytterst trovärdigt scenario.
Min familj är på sportlovssemester i Åre. Fullpackad bil med 2 vuxna 2 barn och en hund i bur och fullpackad takbox.
[...]
Labba lite i ABRP med dina förutsättningar så kan du se hur det fungerar i verkligheten.

Jag lade in en resa Lycksele-Åre ToR med en Raven X LR under vinterförhållanden (-15 grader och snöiga vägar) och fick följande resultat:
resa.png
Jag förutsatte att det gick att ladda på plats i Åre, så avfärd var med 100% SoC, total laddtid 31min, fullt acceptabelt skulle jag säga iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar