Nikola skryter med bättre batterier.
Återstår att se om det stämmer.
Nikolas nya elbilsbatteri ska ge dubbel räckvidd till halva priset.
"Tillverkarna måste sluta bygga dieslar omedelbart", säger chefen för Nikola Motors som står bakom batteritekniken.
"Vi snackar mer än 100 mils räckvidd i en Tesla Model 3. Vi snackar 50 procent lägre kostnad än ett litiumjonbatteri", säger Trevor Milton.
Är tveksam... Nikola Motors kommer med ena sensationella påståendet efter det andra, söker miljoner dollar i riskkapital och har tidigare satsat/satsar på vätgas.
Deras lastbilar skall alltid komma ut nästa år, de behöver bara lite mer funding ...
Hade man haft så effektivt och billigt batteri hade man varit tyst och inte basunerar ut marknadsfördelen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tycker detta säger det mesta: The company says that they have “a letter of intent to acquire a world-class battery engineering team”.
Dvs de har inte ens ännu köpt bolaget som sitter inne med denna revolutionerande teknologi som, om den vore stabil och sann, skulle vara otroligt attraktiv för många andra att köpa upp också.
Fisker skulle väl lansera solid state batterier 2020, han skulle bara be teknikerna jobba lite snabbare..
Sen är jag en obotlig optimist och tror att det kommer ett åtminstone mindre genombrott de närmsta åren. Låt säga 30+% högre energidensitet. Men jag skulle inte satsa några större summor på att det är Nikola eller Fisker som står bakom detta. Två företag som pratar mycket men som åstadkommer väldigt lite.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Har man batteriteknik så går man till det bolag som satsar mest på att utveckla tekniken, inte till Nikola Motors. Tesla har kapital till och intresse av ett batteri, jag hade vänt mig dit först.
Har man batteriteknik så går man till det bolag som satsar mest på att utveckla tekniken, inte till Nikola Motors. Tesla har kapital till och intresse av ett batteri, jag hade vänt mig dit först.
Precis, vilket många också gör. Vet att Elon har kommenterat det där nån gång, att de får hur många förfrågningar om samarbete från förhoppningsfulla uppfinnare av batteritekniker som helst men att de aldrig är mer än på forskningsstadiet och därifrån är det långt (oftast många år) till ett kommersiellt fungerande batteri. Så än så länge har Tesla förlitat sig på att finslipa den batteriteknik de redan använder, vilket har visat sig vara den mest lyckade strategin hittills.
Men visst, om nu Tesla lagt rabarber på nån ny revolutionerande batteriteknik som de kan använda sig av så lär vi inte få reda på det förrän de sitter i en produktionsbil.