Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Zalman3 »

Nikola skryter med bättre batterier.
Återstår att se om det stämmer.
Nikolas nya elbilsbatteri ska ge dubbel räckvidd till halva priset.
"Tillverkarna måste sluta bygga dieslar omedelbart", säger chefen för Nikola Motors som står bakom batteritekniken.
"Vi snackar mer än 100 mils räckvidd i en Tesla Model 3. Vi snackar 50 procent lägre kostnad än ett litiumjonbatteri", säger Trevor Milton.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... va-priset/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Svenssons »

Är tveksam... Nikola Motors kommer med ena sensationella påståendet efter det andra, söker miljoner dollar i riskkapital och har tidigare satsat/satsar på vätgas.

Deras lastbilar skall alltid komma ut nästa år, de behöver bara lite mer funding ...

Hade man haft så effektivt och billigt batteri hade man varit tyst och inte basunerar ut marknadsfördelen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av bat »

Jag tycker detta säger det mesta:
The company says that they have “a letter of intent to acquire a world-class battery engineering team”.

Dvs de har inte ens ännu köpt bolaget som sitter inne med denna revolutionerande teknologi som, om den vore stabil och sann, skulle vara otroligt attraktiv för många andra att köpa upp också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Laban »

Fisker skulle väl lansera solid state batterier 2020, han skulle bara be teknikerna jobba lite snabbare..

Sen är jag en obotlig optimist och tror att det kommer ett åtminstone mindre genombrott de närmsta åren. Låt säga 30+% högre energidensitet. Men jag skulle inte satsa några större summor på att det är Nikola eller Fisker som står bakom detta. Två företag som pratar mycket men som åstadkommer väldigt lite.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Bjelke »

Det här är alltså exakt samma "nyhet" som i Blackbirds tråd igår, och jag gäspar ungefär lika mycket som Verdi gjorde då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av LarsL »

Har man batteriteknik så går man till det bolag som satsar mest på att utveckla tekniken, inte till Nikola Motors. Tesla har kapital till och intresse av ett batteri, jag hade vänt mig dit först.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Zalman3 »

Imorgon lanserar ju Tesla sin Cybertruck.
Blir intressant att höra om vilket batteri den har.
Solid state med Maxwell teknik?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Har man batteriteknik så går man till det bolag som satsar mest på att utveckla tekniken, inte till Nikola Motors. Tesla har kapital till och intresse av ett batteri, jag hade vänt mig dit först.
Precis, vilket många också gör. Vet att Elon har kommenterat det där nån gång, att de får hur många förfrågningar om samarbete från förhoppningsfulla uppfinnare av batteritekniker som helst men att de aldrig är mer än på forskningsstadiet och därifrån är det långt (oftast många år) till ett kommersiellt fungerande batteri. Så än så länge har Tesla förlitat sig på att finslipa den batteriteknik de redan använder, vilket har visat sig vara den mest lyckade strategin hittills.

Men visst, om nu Tesla lagt rabarber på nån ny revolutionerande batteriteknik som de kan använda sig av så lär vi inte få reda på det förrän de sitter i en produktionsbil.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av ochso »

Bjelke skrev:
Det här är alltså exakt samma "nyhet" som i Blackbirds tråd igår, och jag gäspar ungefär lika mycket som Verdi gjorde då :lol:
Mm, men med tanke på rubriken i den befintliga tråden är det inte så konstigt att det startas en tråd till!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikolas nya elbilsbatteri, 2ggr bättre

Inlägg av Bjelke »

ochso skrev:
Bjelke skrev:
Det här är alltså exakt samma "nyhet" som i Blackbirds tråd igår, och jag gäspar ungefär lika mycket som Verdi gjorde då :lol:
Mm, men med tanke på rubriken i den befintliga tråden är det inte så konstigt att det startas en tråd till!
True :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar