Pendling
Moderator: Redaktion
Pendling
Tänkte att jag skulle få ta del av era tankar.
Jag vill ha elbil (igen) men vi har väldigt specifika krav. Min fru kommer under 2020 pendla 24 mil per dag. Vi kan inte ladda hemma då styrelsen i min BRF är ett gäng bakåtsträvare. Innan nån berättar hur jag ska lösa det med dem så kan jag berätta att jag satt med i styrelsen i ett år och försökte få igenom laddbox men det gick inte, det går inte ens om jag betalar för monteringen personligen och styrelsen går inte att byta ut eftersom ingen annan vill sitta i styrelsen. Vi kan inte heller ladda på jobbet. Vi har två barn så den ska vara en familjebil så inga Zoes eller liknande funkar.
Vi tittade på eNiro, som är en fin bil till ett bra pris, jag hade till och med kunnat få en levererad i januari. Problemet är att de berättade att snabbladdningen skulle ta 40 minuter vilket skulle innebära mer eller mindre 40 minuter laddning per dag. Det går bort.
Hade helst velat ha en Telsa Model 3 LR RWD men dessa säljs ju inte längre, och är svåra att få tag på begagnat. Faktum är att det knappt funnits någon som helst Model 3 begagnat sen den lanserades. TM 3 LR AWD är ju ett alternativ, men känner egentligen att den är för mycket pengar och att jag betalar för mer än vad jag använder, om man säger så. Jag hade nog kunnat övertala mig själv men det är svårare att övertala min fru.
Har tittat en del på Model S 85 2013-2015 vilka finns för någonstans mellan 450-550 tkr. Dessa är ju billigare, men då har de ju ett par år på nacken, har en äldre batteriteknik och garantierna börjar ta slut. Det bisarra problemet med just Model S är att de knappt går in i vårt garage, vilket gör att vi nästan måste ha Summon så att vi kan packa ur oss och barnen först och att den kan köra in och parkera själv sen. Problemet är, om jag fattat rätt, att Summon (iaf på de äldre bilarna) behöver hyfsat brett garage för att funka så det är säkert inget alternativ heller.
Har ni någon input och eller har jag glömt något alternativ till bil?
Jag vill ha elbil (igen) men vi har väldigt specifika krav. Min fru kommer under 2020 pendla 24 mil per dag. Vi kan inte ladda hemma då styrelsen i min BRF är ett gäng bakåtsträvare. Innan nån berättar hur jag ska lösa det med dem så kan jag berätta att jag satt med i styrelsen i ett år och försökte få igenom laddbox men det gick inte, det går inte ens om jag betalar för monteringen personligen och styrelsen går inte att byta ut eftersom ingen annan vill sitta i styrelsen. Vi kan inte heller ladda på jobbet. Vi har två barn så den ska vara en familjebil så inga Zoes eller liknande funkar.
Vi tittade på eNiro, som är en fin bil till ett bra pris, jag hade till och med kunnat få en levererad i januari. Problemet är att de berättade att snabbladdningen skulle ta 40 minuter vilket skulle innebära mer eller mindre 40 minuter laddning per dag. Det går bort.
Hade helst velat ha en Telsa Model 3 LR RWD men dessa säljs ju inte längre, och är svåra att få tag på begagnat. Faktum är att det knappt funnits någon som helst Model 3 begagnat sen den lanserades. TM 3 LR AWD är ju ett alternativ, men känner egentligen att den är för mycket pengar och att jag betalar för mer än vad jag använder, om man säger så. Jag hade nog kunnat övertala mig själv men det är svårare att övertala min fru.
Har tittat en del på Model S 85 2013-2015 vilka finns för någonstans mellan 450-550 tkr. Dessa är ju billigare, men då har de ju ett par år på nacken, har en äldre batteriteknik och garantierna börjar ta slut. Det bisarra problemet med just Model S är att de knappt går in i vårt garage, vilket gör att vi nästan måste ha Summon så att vi kan packa ur oss och barnen först och att den kan köra in och parkera själv sen. Problemet är, om jag fattat rätt, att Summon (iaf på de äldre bilarna) behöver hyfsat brett garage för att funka så det är säkert inget alternativ heller.
Har ni någon input och eller har jag glömt något alternativ till bil?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Pendling
Med 24 mil enkel väg och ingen laddmöjlighet i någon av ändpunkterna så krävs det att ni kan snabbladda på vägen.
Finns det SuC el dyl på lämplig plats på vägen så kan det absolut fungera, annars inte.
Finns det någon parkering med laddplats som ni kan använda utanför hemmet/arbetet?
/fth
Finns det SuC el dyl på lämplig plats på vägen så kan det absolut fungera, annars inte.
Finns det någon parkering med laddplats som ni kan använda utanför hemmet/arbetet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Pendling
Inte aktuellt.kallekula skrev:Jag antar hon inte heller kan ladda på jobbet?
Köp en diesel.
Jo då det finns både en SuC och en Ionity 400 kW (enligt uppladdning) efter vägen.fth skrev:Med 24 mil enkel väg och ingen laddmöjlighet i någon av ändpunkterna så krävs det att ni kan snabbladda på vägen.
Finns det SuC el dyl på lämplig plats på vägen så kan det absolut fungera, annars inte.
Finns det någon parkering med laddplats som ni kan använda utanför hemmet/arbetet?
/fth
Re: Pendling
Köp en Tesla Model 3 SR+. Något dyrare än en E-Niro men klarar era behov. Lätt över 30 mil verklig räckvidd även i sämre väglag och laddar snabbt med senaste uppdateringarna.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Pendling
En 3 SR+, 499kr efter bonus, eller en S SR med fri SuC, 779k efter bonus. Båda går omkring 40 mil. Det första alternativet låter bäst i ditt fall då ekonomin verkar vara begränsad.
Bygger på att det finns en SuC att ladda på utmed vägen. Du kan även försöka hitta någon vanlig AC-laddning i närheten av jobbet eller hemmet.
Bygger på att det finns en SuC att ladda på utmed vägen. Du kan även försöka hitta någon vanlig AC-laddning i närheten av jobbet eller hemmet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Pendling
Då ser jag inte att det skulle innebära några stora problem, det är väl bara att slå till?alvenzo skrev:Jo då det finns både en SuC och en Ionity 400 kW (enligt uppladdning) efter vägen.
Normalt brukar jag inte rekommendera "icke-entuasiaster" att skaffa elbil om dom inte har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet, men jag tolkar det som att ni redan är "frälsta", då har jag inga reservationer.
Var det 24 mil per dag, eller 24 mil enkel väg? 24 mil enkel väg betyder ju att ni kommer att behöva ladda varje dag, men med en SuC eller Ionity HPC så är det ju en tämligen kort stund som behövs, är det 12 mil enkel väg så räcker det med typ varannan dag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Pendling
Ni har garage men där finns inga strömuttag alls?
Hur långt är det till närmaste AC respektive DC laddare?
Finns de hyfsat nära jobb eller hem?
Kör man 24 mil om dagen har man ju mkt pengar att spara, så då kanske det kan vara värt lite extra möda.
Hur långt är det till närmaste AC respektive DC laddare?
Finns de hyfsat nära jobb eller hem?
Kör man 24 mil om dagen har man ju mkt pengar att spara, så då kanske det kan vara värt lite extra möda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Pendling
Herregud, man blir ju matt bara man läser det du skriver om styrelsen. Men nu är det ju inte styrelsen som bestämmer utan alla medlemmarna antar jag? Finns det inte fler i BRF som kollar åt elbilshållet. Prata ihop dig och informera övriga boenden. Sedan skriver ni ihop en motion till en årsstämma, inför årsstämman ser ni till att ha utbildat de boende så röstas förslaget om laddplatser igenom. Oavsett vad sittande styrelse tycker, för det är väl ingen diktatur-BRF?alvenzo skrev:Tänkte att jag skulle få ta del av era tankar.
Jag vill ha elbil (igen) men vi har väldigt specifika krav. Min fru kommer under 2020 pendla 24 mil per dag. Vi kan inte ladda hemma då styrelsen i min BRF är ett gäng bakåtsträvare. Innan nån berättar hur jag ska lösa det med dem så kan jag berätta att jag satt med i styrelsen i ett år och försökte få igenom laddbox men det gick inte, det går inte ens om jag betalar för monteringen personligen och styrelsen går inte att byta ut eftersom ingen annan vill sitta i styrelsen. Vi kan inte heller ladda på jobbet. Vi har två barn så den ska vara en familjebil så inga Zoes eller liknande funkar.
Vi tittade på eNiro, som är en fin bil till ett bra pris, jag hade till och med kunnat få en levererad i januari. Problemet är att de berättade att snabbladdningen skulle ta 40 minuter vilket skulle innebära mer eller mindre 40 minuter laddning per dag. Det går bort.
Hade helst velat ha en Telsa Model 3 LR RWD men dessa säljs ju inte längre, och är svåra att få tag på begagnat. Faktum är att det knappt funnits någon som helst Model 3 begagnat sen den lanserades. TM 3 LR AWD är ju ett alternativ, men känner egentligen att den är för mycket pengar och att jag betalar för mer än vad jag använder, om man säger så. Jag hade nog kunnat övertala mig själv men det är svårare att övertala min fru.
Har tittat en del på Model S 85 2013-2015 vilka finns för någonstans mellan 450-550 tkr. Dessa är ju billigare, men då har de ju ett par år på nacken, har en äldre batteriteknik och garantierna börjar ta slut. Det bisarra problemet med just Model S är att de knappt går in i vårt garage, vilket gör att vi nästan måste ha Summon så att vi kan packa ur oss och barnen först och att den kan köra in och parkera själv sen. Problemet är, om jag fattat rätt, att Summon (iaf på de äldre bilarna) behöver hyfsat brett garage för att funka så det är säkert inget alternativ heller.
Har ni någon input och eller har jag glömt något alternativ till bil?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Pendling
Precis, glöm inte möjligheten att långsamladda från ett vanligt vägguttag. Men jag förstår att det inte räcker med 24 mil pendling per dag. Dock kan ni spara en del tid och pengar på att ladda mindre på Supercharger längs vägen och toppa upp det sista som behövs hemma. Det blir väl ändå ca en mil i timmen på 230V/8A (om man inte vill belasta fullt 10A) i en model 3.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Pendling
Med så många mil skulle en model S med fri SuC kunna vara rätt värt men då är det problemet med garaget...
Re: Pendling
Och även om Summon skulle funka ibland, kan ni inte vara beroende av det - i Europa kan vi ju inte använda fob för Summon, så om det är tjall på teslas servrar eller internet i allmänhet så får man inte in/ut bilen. Det händer inte så ofta, men tillräckligt ofta för att jag absolut inte skulle vilja vara beroende av det. Använder Summon en hel del när man blir inparkerad (händer hyfsat ofta iom model s är så bred) och då är det ju inte alltid det funkar...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Pendling
Exakt, jag skulle aldrig försätta mig i den situationen att vara beroende av summonthebishop skrev:Och även om Summon skulle funka ibland, kan ni inte vara beroende av det - i Europa kan vi ju inte använda fob för Summon, så om det är tjall på teslas servrar eller internet i allmänhet så får man inte in/ut bilen. Det händer inte så ofta, men tillräckligt ofta för att jag absolut inte skulle vilja vara beroende av det. Använder Summon en hel del när man blir inparkerad (händer hyfsat ofta iom model s är så bred) och då är det ju inte alltid det funkar...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Pendling
Tack för alla svar, kul!
Det sista jag hörde var att uppdateringarna med snabbare laddning för SR+ drogs tillbaka?
Har funderat på den med, men enligt abetterrouteplanner så är det tveksamt om det är genomförbart. Börjar man på 90% vid SuC (laddar på vägen hem), kör hem, sen till jobbet sen tillbaka till SuC så har man 15% kvar. Detta vid vanligt väder utan motvind. Vid minusgrader och eventuella motvindar verkar det som att man måste ladda både på vägen till och från jobbet.juristen skrev:Köp en Tesla Model 3 SR+. Något dyrare än en E-Niro men klarar era behov. Lätt över 30 mil verklig räckvidd även i sämre väglag och laddar snabbt med senaste uppdateringarna.
Det sista jag hörde var att uppdateringarna med snabbare laddning för SR+ drogs tillbaka?
Laddning nära jobbet är lite smått tveksamt, hon jobbar lite norr om Sölvesborg.kikat skrev:En 3 SR+, 499kr efter bonus, eller en S SR med fri SuC, 779k efter bonus. Båda går omkring 40 mil. Det första alternativet låter bäst i ditt fall då ekonomin verkar vara begränsad.
Bygger på att det finns en SuC att ladda på utmed vägen. Du kan även försöka hitta någon vanlig AC-laddning i närheten av jobbet eller hemmet.
Det är nog mest jag som är frälst, om det varit jag som skulle pendla hade saken varit biff redan Vill dock inte att det ska bli så krångligt för någon som inte är lika övertygad, om du förstår. Det är 12 mil enkel, så 24 per dag. Slå till med vilken modell?fth skrev:Då ser jag inte att det skulle innebära några stora problem, det är väl bara att slå till?alvenzo skrev:Jo då det finns både en SuC och en Ionity 400 kW (enligt uppladdning) efter vägen.
Normalt brukar jag inte rekommendera "icke-entuasiaster" att skaffa elbil om dom inte har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet, men jag tolkar det som att ni redan är "frälsta", då har jag inga reservationer.
Var det 24 mil per dag, eller 24 mil enkel väg? 24 mil enkel väg betyder ju att ni kommer att behöva ladda varje dag, men med en SuC eller Ionity HPC så är det ju en tämligen kort stund som behövs, är det 12 mil enkel väg så räcker det med typ varannan dag.
/fth
Vi har ett strömuttag i garaget, men enligt gällande rekommendationer bör man ju inte ladda elbilar i vanliga uttag om de inte är "toppmoderna", vet inte exakt när garagen byggdes, men kan tänka mig att det var någon gång på 90-talet. Finns lite laddare omkring där vi bor i västra Lund, inga snabbladdare dock.taliz skrev:Ni har garage men där finns inga strömuttag alls?
Hur långt är det till närmaste AC respektive DC laddare?
Finns de hyfsat nära jobb eller hem?
Kör man 24 mil om dagen har man ju mkt pengar att spara, så då kanske det kan vara värt lite extra möda.
Du skulle bara veta. När jag drev frågan förra gången så gjorde de andra i styrelsen en egen uppskattad offert på över 200 tkr som de sedan avslog då det skulle bli för dyrt att gräva och asfaltera etc. Att vi använde befintliga parkeringsplatser och garage gick ju inte för sig. Nästa årsstämma är i maj, så det skulle ju tidigast bli byggt nästa höst, men de skulle hitta anledningar att förhindra det eftersom de är "av princip emot laddplatser" eftersom man "minsann inte bygger gasstationer till de som har gasbil". Det är mer eller mindre diktatur eftersom ingen annan vill sitta i styrelsen.peken skrev:Herregud, man blir ju matt bara man läser det du skriver om styrelsen. Men nu är det ju inte styrelsen som bestämmer utan alla medlemmarna antar jag? Finns det inte fler i BRF som kollar åt elbilshållet. Prata ihop dig och informera övriga boenden. Sedan skriver ni ihop en motion till en årsstämma, inför årsstämman ser ni till att ha utbildat de boende så röstas förslaget om laddplatser igenom. Oavsett vad sittande styrelse tycker, för det är väl ingen diktatur-BRF?
Det är ju det där med rekommendationerna om att man inte ska ladda i vanliga uttag om inte uttagen är "toppmoderna" :/juristen skrev:Precis, glöm inte möjligheten att långsamladda från ett vanligt vägguttag. Men jag förstår att det inte räcker med 24 mil pendling per dag. Dock kan ni spara en del tid och pengar på att ladda mindre på Supercharger längs vägen och toppa upp det sista som behövs hemma. Det blir väl ändå ca en mil i timmen på 230V/8A (om man inte vill belasta fullt 10A) i en model 3.
Har tänkt på det jag med, lite småproblem med platsen i garaget barazed skrev:Med så många mil skulle en model S med fri SuC kunna vara rätt värt men då är det problemet med garaget...
Ah, det är även en aspekt jag inte tänkt på. Men teoretiskt, skulle en model S (som väl är 197 cm bred eller liknande) kunna parkera i ett garage där öppningen är 230?fth skrev:Exakt, jag skulle aldrig försätta mig i den situationen att vara beroende av summonthebishop skrev:Och även om Summon skulle funka ibland, kan ni inte vara beroende av det - i Europa kan vi ju inte använda fob för Summon, så om det är tjall på teslas servrar eller internet i allmänhet så får man inte in/ut bilen. Det händer inte så ofta, men tillräckligt ofta för att jag absolut inte skulle vilja vara beroende av det. Använder Summon en hel del när man blir inparkerad (händer hyfsat ofta iom model s är så bred) och då är det ju inte alltid det funkar...
/fth
Senast redigerad av alvenzo, redigerad totalt 1 gånger.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Pendling
Har du inte trefas alternativt elcentral i närheten av garaget så att du kan dra själv till garaget och sätta en Laddbox?
Är det gemensam el (dvs BRF betalar) och styrelsen klagar för det kan du ju sätta upp en separat mätare och betala därefter. Alternativt betala en schablon exktra varje månad i samband med avgiften för lägenheten.
Är det gemensam el (dvs BRF betalar) och styrelsen klagar för det kan du ju sätta upp en separat mätare och betala därefter. Alternativt betala en schablon exktra varje månad i samband med avgiften för lägenheten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Pendling
Om det finns uttag och det är byggt på 90-talet är det nog lugnt.
Bara börja på tex 8A och se så det funkar, sen skruva upp en A efter några dygn. Repetera tills ni nått så många ni behöver.
Även 10A är ju inte mer än vad en dammsugare drar liksom.
Tror ni kommer klara er utan snabbladdning till vardags faktiskt.
Det är mest innan man skaffar elbil som man tror det ska bli besvär. När man väl har en lär man sig snabbt vad som funkar bäst för en själv.
Tidigare hyrde jag garage med laddplats. Nu står jag utomhus. Passar på att ladda i Lödde när jag handlar istället.
Bara börja på tex 8A och se så det funkar, sen skruva upp en A efter några dygn. Repetera tills ni nått så många ni behöver.
Även 10A är ju inte mer än vad en dammsugare drar liksom.
Tror ni kommer klara er utan snabbladdning till vardags faktiskt.
Det är mest innan man skaffar elbil som man tror det ska bli besvär. När man väl har en lär man sig snabbt vad som funkar bäst för en själv.
Tidigare hyrde jag garage med laddplats. Nu står jag utomhus. Passar på att ladda i Lödde när jag handlar istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Pendling
Elcentralen ligger i tvättstugan som ligger i byggnaden bredvid garaget så det är klart att det skulle vara möjligt, men för att göra något sådant måste man ha tillåtelse från styrelsen, vilket jag inte harChristerSjo skrev:Har du inte trefas alternativt elcentral i närheten av garaget så att du kan dra själv till garaget och sätta en Laddbox?
Är det gemensam el (dvs BRF betalar) och styrelsen klagar för det kan du ju sätta upp en separat mätare och betala därefter. Alternativt betala en schablon exktra varje månad i samband med avgiften för lägenheten.
Jag är inte så haj på el och dragningar etc så du får ursäkta om jag är seg eller ställer dumma frågor. Men är inte problemet att ledningarna inte är anpassade för en kontinuerlig användning på "hög" effekt? Alltså, det är ju en sak att dammsuga en timme, en annan att ladda bilen i 12. Jag hade en Fiat 500 elbil med ett litet batteri som jag laddade i garaget, så funkar det gör det ju, men det är ju omöjligt att veta om ledningarna blir för varma och riskerar börja brinna, väl? Detsamma gäller väl om jag skulle dra upp till 10A, även om det faktiskt funkar kan jag väl inte veta om det är skadligt? Säljaren jag pratade med på Kia sa att de absolut inte rekommenderade att ladda stora bilar som Teslor och eNiro i vanliga uttag.taliz skrev:Om det finns uttag och det är byggt på 90-talet är det nog lugnt.
Bara börja på tex 8A och se så det funkar, sen skruva upp en A efter några dygn. Repetera tills ni nått så många ni behöver.
Även 10A är ju inte mer än vad en dammsugare drar liksom.
Tror ni kommer klara er utan snabbladdning till vardags faktiskt.
Det är mest innan man skaffar elbil som man tror det ska bli besvär. När man väl har en lär man sig snabbt vad som funkar bäst för en själv.
Tidigare hyrde jag garage med laddplats. Nu står jag utomhus. Passar på att ladda i Lödde när jag handlar istället.
Pendling
Det är därför UMC är begränsad till 13A med schuko. Det bedöms helt enkelt som säkert i de flesta fall.alvenzo skrev:Elcentralen ligger i tvättstugan som ligger i byggnaden bredvid garaget så det är klart att det skulle vara möjligt, men för att göra något sådant måste man ha tillåtelse från styrelsen, vilket jag inte harChristerSjo skrev:Har du inte trefas alternativt elcentral i närheten av garaget så att du kan dra själv till garaget och sätta en Laddbox?
Är det gemensam el (dvs BRF betalar) och styrelsen klagar för det kan du ju sätta upp en separat mätare och betala därefter. Alternativt betala en schablon exktra varje månad i samband med avgiften för lägenheten.
Jag är inte så haj på el och dragningar etc så du får ursäkta om jag är seg eller ställer dumma frågor. Men är inte problemet att ledningarna inte är anpassade för en kontinuerlig användning på "hög" effekt? Alltså, det är ju en sak att dammsuga en timme, en annan att ladda bilen i 12. Jag hade en Fiat 500 elbil med ett litet batteri som jag laddade i garaget, så funkar det gör det ju, men det är ju omöjligt att veta om ledningarna blir för varma och riskerar börja brinna, väl? Detsamma gäller väl om jag skulle dra upp till 10A, även om det faktiskt funkar kan jag väl inte veta om det är skadligt? Säljaren jag pratade med på Kia sa att de absolut inte rekommenderade att ladda stora bilar som Teslor och eNiro i vanliga uttag.taliz skrev:Om det finns uttag och det är byggt på 90-talet är det nog lugnt.
Bara börja på tex 8A och se så det funkar, sen skruva upp en A efter några dygn. Repetera tills ni nått så många ni behöver.
Även 10A är ju inte mer än vad en dammsugare drar liksom.
Tror ni kommer klara er utan snabbladdning till vardags faktiskt.
Det är mest innan man skaffar elbil som man tror det ska bli besvär. När man väl har en lär man sig snabbt vad som funkar bäst för en själv.
Tidigare hyrde jag garage med laddplats. Nu står jag utomhus. Passar på att ladda i Lödde när jag handlar istället.
Det finns ju dom som har elledningar från 30-talet med pappersisolering. Då bör man nog vara försiktig. Men något som är byggt på 90-talet bör ju ha modernt, säkert, kablage. Du har ju tydligen redan testat med en elbil(!).
Jag hade inte varit ett dugg orolig faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Pendling
Tycker ändå det låter OK, du kommer garanterat kunna stödladda med minst 230V och 7A hemma också så du kan starta hemifrån med 90% och behöver inte ladda så högt på SuC (rätt tidskrävande de sista höga procenten). De få gångerna det verkligen är superkasst väder så får man kanske ladda båda vägarna, men det är ju även en fördel att den möjligheten finns och ni blir inte riskerar att bli stående.alvenzo skrev:Tack för alla svar, kul!
Har funderat på den med, men enligt abetterrouteplanner så är det tveksamt om det är genomförbart. Börjar man på 90% vid SuC (laddar på vägen hem), kör hem, sen till jobbet sen tillbaka till SuC så har man 15% kvar. Detta vid vanligt väder utan motvind. Vid minusgrader och eventuella motvindar verkar det som att man måste ladda både på vägen till och från jobbet.juristen skrev:Köp en Tesla Model 3 SR+. Något dyrare än en E-Niro men klarar era behov. Lätt över 30 mil verklig räckvidd även i sämre väglag och laddar snabbt med senaste uppdateringarna.
Det sista jag hörde var att uppdateringarna med snabbare laddning för SR+ drogs tillbaka?
Ja, förhoppningsvis tillfälligt. Jag är inte superinsatt på SR+, men utgångsbudet var ju att de skulle vara begränsade till 100kw laddning (också rätt snabbt), men innan det drogs tillbaka var det 160kw?! Vad ligger de på nu?
Du har förstått det hela rätt, att det kan bli värmeutveckling vid långvarig belastning i vanligt vägguttag. Värmen är i proportion till uttagen effekt. Det är därför man kör lite lägre effekt än vad uttaget är avsäkrat för, för att vara på den säkra sidan. Jag har aldrig haft några problem, laddar i vägguttag för jämnan i lite olika installationer, brukar ta ut 7-8A om jag inte är helt säker på att installationen klarar mer. Har jag god tid på mig att ladda sänker jag också effekten.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Pendling
En fas som är säkrad med 10A dras med en kabel som är minst 1,5mm^2 och en fas som är säkrad med 16A dras med en kabel som är minst 2,5mm^2. Så där behöver du inte vara orolig om allt är gjort enligt konstens alla regler. Kablarna ska klara av strömmen, blir strömmen för hög så går säkringen.taliz skrev:Det är därför UMC är begränsad till 13A med schuko. Det bedöms helt enkelt som säkert i de flesta fall.alvenzo skrev:Elcentralen ligger i tvättstugan som ligger i byggnaden bredvid garaget så det är klart att det skulle vara möjligt, men för att göra något sådant måste man ha tillåtelse från styrelsen, vilket jag inte harChristerSjo skrev:Har du inte trefas alternativt elcentral i närheten av garaget så att du kan dra själv till garaget och sätta en Laddbox?
Är det gemensam el (dvs BRF betalar) och styrelsen klagar för det kan du ju sätta upp en separat mätare och betala därefter. Alternativt betala en schablon exktra varje månad i samband med avgiften för lägenheten.
Jag är inte så haj på el och dragningar etc så du får ursäkta om jag är seg eller ställer dumma frågor. Men är inte problemet att ledningarna inte är anpassade för en kontinuerlig användning på "hög" effekt? Alltså, det är ju en sak att dammsuga en timme, en annan att ladda bilen i 12. Jag hade en Fiat 500 elbil med ett litet batteri som jag laddade i garaget, så funkar det gör det ju, men det är ju omöjligt att veta om ledningarna blir för varma och riskerar börja brinna, väl? Detsamma gäller väl om jag skulle dra upp till 10A, även om det faktiskt funkar kan jag väl inte veta om det är skadligt? Säljaren jag pratade med på Kia sa att de absolut inte rekommenderade att ladda stora bilar som Teslor och eNiro i vanliga uttag.taliz skrev:Om det finns uttag och det är byggt på 90-talet är det nog lugnt.
Bara börja på tex 8A och se så det funkar, sen skruva upp en A efter några dygn. Repetera tills ni nått så många ni behöver.
Även 10A är ju inte mer än vad en dammsugare drar liksom.
Tror ni kommer klara er utan snabbladdning till vardags faktiskt.
Det är mest innan man skaffar elbil som man tror det ska bli besvär. När man väl har en lär man sig snabbt vad som funkar bäst för en själv.
Tidigare hyrde jag garage med laddplats. Nu står jag utomhus. Passar på att ladda i Lödde när jag handlar istället.
Det finns ju dom som har elledningar från 30-talet med pappersisolering. Då bör man nog vara försiktig. Men något som är byggt på 90-talet bör ju ha modernt, säkert, kablage. Du har ju tydligen redan testat med en elbil(!).
Jag hade inte varit ett dugg orolig faktiskt.
Däremot så är vanliga schuko-uttag (som är matade med 1,5mm^2 10A) är inte gjorda för att ha 10A kontinuerligt i flera timmar varje dag. Att dom tar det kortare stunder lite nu och då är nog ok, men inte kontinuerligt. Men ställ 8A i bilen och kör några gånger och kolla så att det inte blir varmt. Ett billigt och enkelt alternativ är att byta uttaget till ett blått sånt där kampinguttag så kan du nog köra 10A (mer är det inte uppsäkrat för), och då är 8A definitivt inga problem. Ett sånt uttag är gjort för 16A.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018083
Edit: Du behöver väl dock en adapter till uttaget.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Pendling
Ja kanske det. Jag hade bara den bilen i ett par månader när vi precis flyttade in och den användes knappt då jag började cykla så jag kommer inte ihåg hur mycket den laddades egentligentaliz skrev:
Det är därför UMC är begränsad till 13A med schuko. Det bedöms helt enkelt som säkert i de flesta fall.
Det finns ju dom som har elledningar från 30-talet med pappersisolering. Då bör man nog vara försiktig. Men något som är byggt på 90-talet bör ju ha modernt, säkert, kablage. Du har ju tydligen redan testat med en elbil(!).
Jag hade inte varit ett dugg orolig faktiskt.
Ja det kanske räcker. Ligger den inte på 100kW, den var väl på 170kW vid uppdateringen men togs ju bort. Men jag har den inte själv så jag vet inte om de uppdaterat igen eller inte. Det blir ju ändå skillnad om man ska ladda varje dag tänker jag.juristen skrev:
Tycker ändå det låter OK, du kommer garanterat kunna stödladda med minst 230V och 7A hemma också så du kan starta hemifrån med 90% och behöver inte ladda så högt på SuC (rätt tidskrävande de sista höga procenten). De få gångerna det verkligen är superkasst väder så får man kanske ladda båda vägarna, men det är ju även en fördel att den möjligheten finns och ni blir inte riskerar att bli stående.
Ja, förhoppningsvis tillfälligt. Jag är inte superinsatt på SR+, men utgångsbudet var ju att de skulle vara begränsade till 100kw laddning (också rätt snabbt), men innan det drogs tillbaka var det 160kw?! Vad ligger de på nu?
Du har förstått det hela rätt, att det kan bli värmeutveckling vid långvarig belastning i vanligt vägguttag. Värmen är i proportion till uttagen effekt. Det är därför man kör lite lägre effekt än vad uttaget är avsäkrat för, för att vara på den säkra sidan. Jag har aldrig haft några problem, laddar i vägguttag för jämnan i lite olika installationer, brukar ta ut 7-8A om jag inte är helt säker på att installationen klarar mer. Har jag god tid på mig att ladda sänker jag också effekten.
Hmm ja, Kanske skulle kolla med en elektriker vad den tror.
Detta är ju intressant. Går det att kolla diametern, med säg ett skjutmått, för att avgöra om det är minst 1,5mm^2? Menar du att säkringen går innan kabeln "smälter"? Tycker ju att det borde vara så, men då borde ju inte någon hävda brandrisk alls tycker jag. Jag får inte byta uttaget utan styrelsens tillåtelse. Men det borde väl ändå vara själva kabeln och inte uttaget som är svaga länken?peken skrev:
En fas som är säkrad med 10A dras med en kabel som är minst 1,5mm^2 och en fas som är säkrad med 16A dras med en kabel som är minst 2,5mm^2. Så där behöver du inte vara orolig om allt är gjort enligt konstens alla regler. Kablarna ska klara av strömmen, blir strömmen för hög så går säkringen.
Däremot så är vanliga schuko-uttag (som är matade med 1,5mm^2 10A) är inte gjorda för att ha 10A kontinuerligt i flera timmar varje dag. Att dom tar det kortare stunder lite nu och då är nog ok, men inte kontinuerligt. Men ställ 8A i bilen och kör några gånger och kolla så att det inte blir varmt. Ett billigt och enkelt alternativ är att byta uttaget till ett blått sånt där kampinguttag så kan du nog köra 10A (mer är det inte uppsäkrat för), och då är 8A definitivt inga problem. Ett sånt uttag är gjort för 16A.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018083
Edit: Du behöver väl dock en adapter till uttaget.
Re: Pendling
Uttaget är oftast svagaste länken efter som elen behöver "hoppa över" till kontakten du har stoppat i. Blir alltid lite motstånd och värmeutveckling. Med tiden blir det sämre och sämre kontakt.
SR+ laddar för tillfället med 100kW, uppdateringen till 170 skullee kommit is senaste mjukvaran men drogs tillbaka. Antar att den dyker upp i nästa major-version.
SR+ laddar för tillfället med 100kW, uppdateringen till 170 skullee kommit is senaste mjukvaran men drogs tillbaka. Antar att den dyker upp i nästa major-version.
Re: Pendling
Är säkringen på 10A kan du vara säker på att det är 1,5mm^2, tunnare kablar används inte. Och det är uttaget som är den svaga länken i det här fallet.alvenzo skrev:Detta är ju intressant. Går det att kolla diametern, med säg ett skjutmått, för att avgöra om det är minst 1,5mm^2? Menar du att säkringen går innan kabeln "smälter"? Tycker ju att det borde vara så, men då borde ju inte någon hävda brandrisk alls tycker jag. Jag får inte byta uttaget utan styrelsens tillåtelse. Men det borde väl ändå vara själva kabeln och inte uttaget som är svaga länken?peken skrev:
En fas som är säkrad med 10A dras med en kabel som är minst 1,5mm^2 och en fas som är säkrad med 16A dras med en kabel som är minst 2,5mm^2. Så där behöver du inte vara orolig om allt är gjort enligt konstens alla regler. Kablarna ska klara av strömmen, blir strömmen för hög så går säkringen.
Däremot så är vanliga schuko-uttag (som är matade med 1,5mm^2 10A) är inte gjorda för att ha 10A kontinuerligt i flera timmar varje dag. Att dom tar det kortare stunder lite nu och då är nog ok, men inte kontinuerligt. Men ställ 8A i bilen och kör några gånger och kolla så att det inte blir varmt. Ett billigt och enkelt alternativ är att byta uttaget till ett blått sånt där kampinguttag så kan du nog köra 10A (mer är det inte uppsäkrat för), och då är 8A definitivt inga problem. Ett sånt uttag är gjort för 16A.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018083
Edit: Du behöver väl dock en adapter till uttaget.
Jag har en laddbox hemma på 3x16A. Varje kabel är på 2,5mm^2. Vi har ställt laddboxen på 16A så vi matar på fullt hela tiden när vi laddar.
Om du har 10A så kan du ladda 10A konstant utan att oroa dig för kabeln, skulle du ladda 13A så riskerar du att säkringen går då den bör vara på 10A. Så det är uttaget som är den svaga länken skulle jag säga. Rådgör med en elektriker!
Är själv utbildad elektriker men den utbildningen är preskriberad och jag sadlade om till programmerare för 20 år sedan Så ta inte mina ord för sanning. Däremot tycker jag som jag säger att du kan rådgöra med en elektriker. Du borde kunna fixa förutsättningar som löser dina behov. Speciellt om du kan klara dig på att ladda 8A över lite längre tid, 8A*230V=1,8kW. Det är ju snabbt men du får ju 18kWh på 10h minus lite förluster.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Pendling
Jobbet bör väl ha något trefasuttag i närheten ? I Sölvesborg finns ju några alternativ, men jobbet låg ju inte precis där...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Pendling
Till ett vanligt Schuko-uttag dras normalt 1,5 mm2 ledare. En sådan har en resistans på ungefär 0,01 Ohm/meter. Med 10 A ström i den får vi en effektutveckling på ungefär 1 W per meter. Det är inga problem för kabeln att hantera. I och för sig har vi vanligtvis en nolla i kabeln som också leder ström, så det blir 2 W per meter, men fortfarande en låg effekt per meter. Problemen uppstår i dåliga kontaktpunkter. Det kan dels vara i själva uttaget, dels i kopplingsdosor mellan centralen och uttaget. Är allt detta korrekt utfört så ska det inte vara några problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.