Mercedes EQA

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MrEarp »

Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQA

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Pinsamt dåligt med framhjulsdrift, och på en Mercedes till på köpet! Skandal, och bojkott för min del.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Edward123 »

MrEarp skrev:
Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.
På grundpriset och eventuell extrautrustning eller på SE-edition? Eller har de redan en fleet edition?
qcskaeb
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 feb 2021 17:37

Re: Mercedes EQA

Inlägg av qcskaeb »

Är inte räckvidden för en SR+ angiven som 409km (WLTP) och inte 448km enligt tidigare kommentar?
qcskaeb
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 feb 2021 17:37

Re: Mercedes EQA

Inlägg av qcskaeb »

Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

qcskaeb skrev:
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
Länk?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Mercedes EQA

Inlägg av pingflood »

qcskaeb skrev:
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
https://blog.mercedes-benz-passion.com/ ... ic-kommen/
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Erxon »

Vilken j-a konfigurator på deras hemsida. Det var troligen den mest komplicerade jag försökt gå igenom.
Tycker t.o.m. Audis var enkel...

Allt stod att det inte kostade något, klickade man där blev det ändå att man behövde lägga till ett paket för många tusenlappar.
Försökte få till en el-stol som exempel, varenda gång hamnade man på ett stort paket för 80K

Den lilla bilen blir dyr när man är klar i alla fall. Hade man vart ett företag så hade man väl fått 15% direkt på allt, som privatperson får man vara glad om man får gummimattorna...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Priser för EQA med 4wd.

Mercedes EQA 300 4matic har en systemeffekt på 225 hk (168 kW) och 390 Nm. Det räcker för att klara 0–100 km/h på 7,7 sekunder. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln ligger på 40–42,6 mil beroende på utrustning. Precis som vanliga EQA 250 är den maximala DC-laddeffekten 100 kW vilket ska göra att det tar drygt en halvtimma att ladda 10–80%. För AC-laddning (t ex med egen wallbox) är effekten max 11 kW.

I grundutförandet SE-Edition börjar prislappen för EQA 300 4matic på 559.000 kronor (enligt pressreleasen, i Mercedes sajtkonfigurator gäller 564.900 kr i skrivande stund) exkluderande bonus. Då ingår bland annat backkamera, adaptiv farthållare, elektrisk baklucka, konstläderklädsel och elektriskt ställbara svankstöd i fram. Enligt typisk Mercedes-manér kan man dock bocka i både ett och annat tillbehörspaket om så önskas.

Mercedes EQA 350 4matic bjuder på mer pulver än 300-modellen, 292 hk/520 Nm för att vara exakt vilket krymper acctiden 0–100 km/h till 6 sekunder. För det får man hosta upp ytterligare 30.000 kronor vilket ger ett grundpris på 589.900 kronor (eller, återigen, 594.900 kr enligt sajtkonfiguratorn). Man tvingas inte välja till något värre utrustningspaket samtidigt så priserna gäller samma SE-Edition paket som EQA 300 4matic.

WLTP-räckviddsspannet som anges av tillverkaren för EQA 350 4matic är på 40,9–43,2 mil, vilket förutom motoreffekten gör den jämförbar med Volvo XC40 P8 Recharges syskon Polestar 2 på just den punkten.

I köpet av en EQA ingår förutom bilen även ett års medlemskap i Mercedes Me Charge som framförallt gör att man betalar ett reducerat pris vid Ionitys laddstolpar i Europa, 5,16 kr/kWh istället för ordinarie (saftiga) 8,70 kr/kWh.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -fyrkrafs/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Raptor »

Är EQA en subcompact eller compact SUV?
Vilken förbränningsvariant motsvarar den? GLA eller GLC?
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: Mercedes EQA

Inlägg av BunkanAndy »

Raptor skrev:
Är EQA en subcompact eller compact SUV?
Vilken förbränningsvariant motsvarar den? GLA eller GLC?
EQA=GLA
EQB=GLB
EQC=GLC
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQA

Inlägg av borgward »

Om ni inte har sett: Björn Nyland har testat EQA ganska grundligt och är inte så imponerad av prisvärdheten: inte tillräckligt med elbil för pengarna.

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MrEarp »

Kollade hemsidan de verkar ha sänkt priset på EQA kraftigt 3995kr/mån i privatleasing och 2995kr för företag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Bjelke »

Har dom sänkt priset på själva bilen också?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQA

Inlägg av HelectriC »

Både EQA och EQB ser ju sjukt tråkiga ut och man undrar vem de är konstruerade för? Enbart seniorer?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Både EQA och EQB ser ju sjukt tråkiga ut och man undrar vem de är konstruerade för? Enbart seniorer?

Jag gillar EQB då den är lite åt gamla GLK-hållet.

Bild

Den verkar rätt praktisk också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

Tycker EQA ser helt ok ut också. Men jag kanske är senior vid det här laget. :D

Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQA

Inlägg av HelectriC »

Kolla framifrån, inte lika kul. Designen passar liksom inte med formen, speciellt lamparrangemanget. Tycker jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Esterox »

HelectriC skrev:
Kolla framifrån, inte lika kul. Designen passar liksom inte med formen, speciellt lamparrangemanget. Tycker jag.
Och bakifrån med.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Raptor »

Sugen på Privatleasing på EQA för 4000 kr /Mån men ca 500 kr extra för 1500 mil istället för 1000 mil är orimligt mycket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Legato »

Raptor skrev:
Sugen på Privatleasing på EQA för 4000 kr /Mån men ca 500 kr extra för 1500 mil istället för 1000 mil är orimligt mycket.
Orimligt liten skillnad i pris mot EQB också ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Mercedes EQA

Inlägg av simin »

Ni som äger en EQA, alternativt har kört den mycket, hur upplever ni tillförlitligheten gällande mjukvara/elektronik?

Jag har nu en ID3 1st edition Max sedan i februari, och är i grund nöjd med den. Men känslan av att VW har tagit sig vatten över huvudet gällande hur bilens elektronik och mjukvara har konstruerats är mer och mer påtaglig, och nybilsgarantin går ut i höst. Kollar därför på att byta till en annan modell som går att få begagnad eller på annat sätt med kort varsel utan ett alltför stort prispåslag på ID3ans inbytsvärde, och EQA verkar motsvara mina behov. Vissa elbilsspecifika funktioner verkar ju också bättre än ID3 (förvärmning av batteri inför snabbladdning t ex), även om konstruktionen i sig med framhjulsdrift är mindre optimalt för en elbil.

Men om den dras med samma typ av barnsjukdomar som ID3 känns det inte lika aktuellt, så det vore intressant att höra från någon som har en själv!
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MrEarp »

Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Speedy83
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 maj 2022 15:48

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Speedy83 »

MrEarp skrev:
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MrEarp »

Speedy83 skrev:
MrEarp skrev:
Haft två EQA, kör EQB nu.
Inga bekymmer med mjukvara/elektronik.
Förvärmning fungerar kanon på den, laddat i 112kw peak vid -10C ute, men då drar det väldigt mycket el om man förvärmer inför laddning.
Ibland är inte navi logisk med förvärmning, man måste lura den lite ibland. Det funkar inte att navigera till en laddare och tro det skall fungera.
Man måste navigera till slutdestination då väljer bilen laddare utmed vägen och förvärmer.
Hade bara ett fel på min första EQA där vindrutetorkare var felinställda hoppade/visslade.
Att den går upp i värde är ju en bonus.
Har du haft någon m3 också? Hade varit intressant att få Lite jämförelser däremellan. Jag väger nu mellan m3 SR, Born och EQA :)
Tyvärr ingen Tesla m3 men jag hade en BMW M3 när jag var lite yngre :)
Alla de tre bilarna du nämner är lite olika, Born är lätt snyggast, m3 bästa elbilen, mercan är gedigen mindre bil som laddar fort, fungerar bra men mycket törstigare än m3, EQA 300 och 350 får dra 1800kg på kroken vilket är rätt unikt. EQA250 och 250+ 750kg.
Skriv svar