Mercedes EQA

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Stevvee »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
EQA Concept verkade lite intressant men nu blir det visst bara ännu en trist SUV.
Dom gör ungefär som Volvo, tar den modell som säljer sämst och gör BEV av den för att slippa konkurrens med dom
modeller man säljer mest av, så att man kan fortsätta som vanligt några år till :evil:
Vad menar du? Den XC40 är Volvos näst bäst säljande modell i år, knappast den som säljer sämst.

https://investors.volvocars.com/~/media ... report.pdf
Jag kikade lite snabbt och då såg det ut så här iaf (här har dom iofs slagit ihop en hel del men ändå), ser ut som att bara nya XC90 är sämre ju...
(förutom V40 men den är väl på utgående)
volvos siffror.png
Du tittar alltså enbart på en månad och inte över ex ett år....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Bjelke »

Det såg ungefär lika ut på årsbasis (jag skärmdumpade bara en liten del av rutan), dom större och dyrare modellerna står för en megastor
del av Volvos försäljning och flera av dom andra ökar också (vilket iofs även XC40 gör)...
Min poäng vara bara att XC40 är Volvos minsta och billigaste bil och det är den dom lanserar först som BEV, trist tycker jag som gärna hade sett
en S90 som BEV, och helst typ NU.
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att byta ut min ena Model S mot en sån :) (eller en Audi A7:a men den koncernen undviker jag helst nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Stevvee »

Bjelke skrev:
Det såg ungefär lika ut på årsbasis (jag skärmdumpade bara en liten del av rutan), dom större och dyrare modellerna står för en megastor
del av Volvos försäljning och flera av dom andra ökar också (vilket iofs även XC40 gör)...
Min poäng vara bara att XC40 är Volvos minsta och billigaste bil och det är den dom lanserar först som BEV, trist tycker jag som gärna hade sett
en S90 som BEV, och helst typ NU.
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att byta ut min ena Model S mot en sån :) (eller en Audi A7:a men den koncernen undviker jag helst nu)

Jo jag förstår vad du säger och jag är besviken på att Volvo tar den dåliga XC40 och gör till el. Jag vill ha en V90 men tittar nu åt annat håll.
Model X blir för dyr för mig och Model S går bort hemma. Förhandlar om en E-tron just nu.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Mercedes EQA

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
400km NEDC på 60kwh är ju inte direkt bra. Kanske motsvarar 250km WLTP?! Eller 200km irl.
Nä, så illa är det inte. Runt 30 mil i praktiken skulle jag tro.
NEDC är så illa, hur eqa är återstår att se....
Njae. Är väl 63 mil NEDC på S100D och det motsvarar ca 50 mil i praktiken. Inte 31,5 mil...
Jag är också skeptisk skiljer mycket mer än så skulle jag säga i verklig verklighet :)
En 70 har 45mil NEDC och 30 i praktiken
Problemet är att bestämma vad praktiken är....
Jag kan köra allt ifrån 20-40 mil :)
Men samma bil säger 36 mil typical och där stämmer bra att typical är ca 80% av NEDC
I en mer verklig verklighet så är det ca 60-65% av NEDC som är realistiskt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
400km NEDC på 60kwh är ju inte direkt bra. Kanske motsvarar 250km WLTP?! Eller 200km irl.
Nä, så illa är det inte. Runt 30 mil i praktiken skulle jag tro.
NEDC är så illa, hur eqa är återstår att se....
Njae. Är väl 63 mil NEDC på S100D och det motsvarar ca 50 mil i praktiken. Inte 31,5 mil...
Jag är också skeptisk skiljer mycket mer än så skulle jag säga i verklig verklighet :)
En 70 har 45mil NEDC och 30 i praktiken
Problemet är att bestämma vad praktiken är....
Jag kan köra allt ifrån 20-40 mil :)
Men samma bil säger 36 mil typical och där stämmer bra att typical är ca 80% av NEDC
I en mer verklig verklighet så är det ca 60-65% av NEDC som är realistiskt

Med verkligheten menar jag 20 grader och torr landsväg. ;)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQA

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
Det såg ungefär lika ut på årsbasis (jag skärmdumpade bara en liten del av rutan), dom större och dyrare modellerna står för en megastor
del av Volvos försäljning och flera av dom andra ökar också (vilket iofs även XC40 gör)...
Min poäng vara bara att XC40 är Volvos minsta och billigaste bil och det är den dom lanserar först som BEV, trist tycker jag som gärna hade sett
en S90 som BEV, och helst typ NU.
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att byta ut min ena Model S mot en sån :) (eller en Audi A7:a men den koncernen undviker jag helst nu)
Här är en bild från Volvos tredje kvartalsrapport i år, XC40 säljer bättre än både S90 och XC90.
A4C5726F-C3B4-45D1-A5E7-A9548787E240.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

The new EQA takes all the positive features of its sister model GLA and combines them with a highly efficient electric drive. With an output of 140 kW, the EQA 250 demonstrates how the brand with the star envisions tailor-made e-mobility for the diverse needs of young, urban target groups. After the market launch, further power levels up to over 200 kW as well as a variant with all‑wheel drive will successively follow."

Electric athlete in compact format Online Wednesday, January 20, 2021, 11.00 am CET
https://media.mercedes-benz.com/EQA
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »


Mercedes EQA – tre snabba från provkörningen.

Mercedes nya elbil EQA blir snart officiell och vår Linus Pröjtz är ute och provkör den norr om Stockholm i dag. Hur bra är den egentligen?

Tjenare Linus, du håller på att bekanta dig med nya EQA. Hur bra är den?
– Det är ju en eldriven GLA och det är lite tråkigt att Mercedes inte har gjort mer av designstudierna som de släppt tidigare som tar ut svängarna lite mer. Den ser ut som en helt vanlig GLA. Jag kör en EQA 250 med 190 hästkrafter och framhjulsdrift. Jag blev tvungen att titta undertill vilka hjul som driver då vi inte fått några specifikationer ännu. Körkänslan är inte superrapp men jag uppskattar gångkulturen. Den känns inte så ny med tanke på att den ser ut som GLA.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... korningen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »


Basfordonet för EQA blir den nya Mercedes Benz "GLA". EQA innehåller alla de fantastiska funktionerna i den nya GLA och kombinerar den med en mycket effektiv elektrisk drivlinje.

Den första "EQA250" -klassen kommer att utrustas med en motor som ger en maximal effekt på 190 hk. Effektförbrukningen per 100 km blir 15,7 kWh. Därefter kommer en 4WD-modell utrustad med en motor med en maximal effekt på 272 hk att läggas till.
EQA i Eco mycket mer försiktig. Fortfarande spännande nog för staden och bra för räckvidden, som enligt Mercedes är över 420 kilometer. Ett batteri används som energikälla, vars lagring överstiger 60 kilowattimmar. För att batterierna snabbt ska bli fulla igen kan Mercedes E-SUV fylla med upp till 100 kilowatt el vid DC-laddstationen.

Ändå är det klart att Mercedes kommer att lägga till ännu mer kraftfulla versioner av EQA med fyrhjulsdrift och större batterier. Priset för Mercedes EQA kommer att nivåera långt över 40 000 euro. Premiumavgiften är redan inkluderad. Även om interiören är betydligt mer värdefull än till exempel en VW ID.3, erbjuder EQA tillräckligt med utrymme, men inte känslan av rymd hos den mindre VW. En av nackdelarna med GLA-förhållandet.


Our prototype is a slightly camouflaged EQA 250 variant. It uses a 140 kW-motor (188bhp) on the front axle, and a battery around 70kWh in capacity is under the floor. The powertrain supplies enough energy for a claimed 261-mile range under the WLTP tests.

Though not officially confirmed, a more powerful twin-motor, four-wheel-drive EQA is also likely, as is a long range model with a maximum potential distance of over 300 miles. All EQA variants will be able to recharge at 100kW at an DC-outlet, so the hop from 10 to 80 per cent battery can take as little as half an hour from the correct plug. 


https://www.autoexpress.co.uk/mercedes/ ... ype-review
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Schäfer: "426 kilometer räckvidd enligt WLTP, 39 950 euro netto (redaktörens anmärkning: bruttopriset sjunker från 9 570 euro i finansiering, gör cirka 37 000 euro), snabb laddning, fyrhjulsdrift, Mercedes-kvalitet, MBUX-systemet säkerheten, dynamiken. Jag tycker att det totala paketet är mycket övertygande. Om du frågar mig vad som är det viktigaste att övertyga kunder att byta: det är räckvidd. Det kommer att finnas en annan version av EQA med mer än 500 kilometer. "
https://www.bild.de/auto/auto-news/auto ... .bild.html
20210120_091450.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »


Fyrhjulsdrift senare
Mercedes EQA 250 är det fullständiga namnet på den första versionen som börjar säljas senare i år. Den har framhjulsdrift och en elmotor på 190 hk och 375 Nm. Det är ingen prestandamodell – toppfarten är 160 km/tim och accelerationen till 100 km/tim går på 8,9 sekunder – men det kan nog vissa köpare uppskatta.

Värmepump är standard och dragkrok finns som tillval med en släpvikt på 750 kilo. Räckvidden är 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln.

Vid lanseringen finns fyra olika utrustningsnivåer: Progressive, Electric Art, AMG Line och topputrustade Edition 1. Senare kommer även en starkare version med fyrhjulsdrift samt en version med räckvidd på ”över 50 mil”. Biltillverkarna brukar annars göra precis tvärt om, och lansera den starkare versionen först och svagare modeller senare.

Utmanar Volvo XC40
Insidan är modern men bjuder inte på några större överraskningar jämfört med Mercedes ”vanliga” modeller, och det är också tanken. Infotainmentsystemet MBUX finns på plats med antingen två 7-tumsskärmar eller två 10,25-tumsskärmar beroende på utrustningsnivå.

Mercedes EQA mäter 4,46 meter på längden vilket gör den tre centimeter längre än Volvo XC40 och 32 centimeter kortare än Tesla Model Y. Köparna får dock acceptera att bagageutrymmet är 100 liter mindre än i GLA med förbränningsmotor, och trots bilens kompakta format väger den in på 2 040 kilo vilket å andra sidan är 150 kilo mindre än XC40 i elbilsutförande.

När det gäller snabbladdning har bilen stöd för en laddeffekt på upp till 100 kW och ombordladdaren klarar 11 kW.

Mercedes EQA börjar säljas i februari och de första bilarna levereras under våren. Några priser är inte officiella, men i Tyskland blir modellen något dyrare än Volkswagen ID 4.
https://www.vibilagare.se/nyheter/premi ... anar-volvo

Räcker verkligen 750kg i dragvikt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mercedes EQA

Inlägg av dd88 »

Vilket sömnpiller, vågad färg på fälgarna räcker inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.

Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/

750kg i dragvikt och 340 liter bagage är för dåligt!
Audi Q4 kommer äta EQA till lunch!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes EQA USP!
EQA.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.

Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/

750kg i dragvikt och 340 liter bagage är för dåligt!
Audi Q4 kommer äta EQA till lunch!

EQA är väl snarare klasskamrat med ID.3?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQA

Inlägg av iAkita »

Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Gissar på 10% i LRF rabatt.
Blir drygt 400.000kr netto för en Mercedes elbil.
Det sätter press på att Audi Q4 inte blir så mycket dyrare.
EL (BEV)
EQC 11%
EQV 9 %
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/

476.100kr efter 10% i rabatt.
406.100kr efter 70.000kr i stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mercedes EQA

Inlägg av mikebike »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Volvo släpper alltid "värsta" modellen först och enklare senare.
När det kommer en 2WD med mindre utrustning blir jämförelsen rättvisare, eller när EQA kommer med AWD.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQA

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Storleks och prestandamässigt är den väl mer jämförbar med en Kia e-Niro. Den startar numera på 485 000 kr och hamnar på 525 000 kr med lite utrustning. Alldeles för liten skillnad mot en EQA enligt mig. Model 3 SR+ börjar också kännas dyr när man kan få en Merca med större batteri flera tiotusentals kronor billigare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Roj79 »

Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Roj79 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.

Enligt EV Database:
Tesla SR+
Battery Capacity * 55.0 kWh
Battery Useable* 50.0 kWh

Mercedes EQA
Battery Capacity 79.8 kWh
Battery Useable 66.5 kWh
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA-250
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQA

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Riktigt bra pris. Jag gillade ju EQC, så får nog ta och prova EQA.
Det sätter ju rejäl press på konkurrenterna. Varför ska man pynta nästan lika mkt för en Kia, Peugeot, VW etc när man kan få en Mercedes istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar