Fyrhjulsdrift senare
Mercedes EQA 250 är det fullständiga namnet på den första versionen som börjar säljas senare i år. Den har framhjulsdrift och en elmotor på 190 hk och 375 Nm. Det är ingen prestandamodell – toppfarten är 160 km/tim och accelerationen till 100 km/tim går på 8,9 sekunder – men det kan nog vissa köpare uppskatta.
Värmepump är standard och dragkrok finns som tillval med en släpvikt på 750 kilo. Räckvidden är 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln.
Vid lanseringen finns fyra olika utrustningsnivåer: Progressive, Electric Art, AMG Line och topputrustade Edition 1. Senare kommer även en starkare version med fyrhjulsdrift samt en version med räckvidd på ”över 50 mil”. Biltillverkarna brukar annars göra precis tvärt om, och lansera den starkare versionen först och svagare modeller senare.
Utmanar Volvo XC40
Insidan är modern men bjuder inte på några större överraskningar jämfört med Mercedes ”vanliga” modeller, och det är också tanken. Infotainmentsystemet MBUX finns på plats med antingen två 7-tumsskärmar eller två 10,25-tumsskärmar beroende på utrustningsnivå.
Mercedes EQA mäter 4,46 meter på längden vilket gör den tre centimeter längre än Volvo XC40 och 32 centimeter kortare än Tesla Model Y. Köparna får dock acceptera att bagageutrymmet är 100 liter mindre än i GLA med förbränningsmotor, och trots bilens kompakta format väger den in på 2 040 kilo vilket å andra sidan är 150 kilo mindre än XC40 i elbilsutförande.
När det gäller snabbladdning har bilen stöd för en laddeffekt på upp till 100 kW och ombordladdaren klarar 11 kW.
Mercedes EQA börjar säljas i februari och de första bilarna levereras under våren. Några priser är inte officiella, men i Tyskland blir modellen något dyrare än Volkswagen ID 4.
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.
Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.
Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.
Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.
Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Volvo släpper alltid "värsta" modellen först och enklare senare.
När det kommer en 2WD med mindre utrustning blir jämförelsen rättvisare, eller när EQA kommer med AWD.
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.
Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Storleks och prestandamässigt är den väl mer jämförbar med en Kia e-Niro. Den startar numera på 485 000 kr och hamnar på 525 000 kr med lite utrustning. Alldeles för liten skillnad mot en EQA enligt mig. Model 3 SR+ börjar också kännas dyr när man kan få en Merca med större batteri flera tiotusentals kronor billigare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.
Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den.
Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Riktigt bra pris. Jag gillade ju EQC, så får nog ta och prova EQA.
Det sätter ju rejäl press på konkurrenterna. Varför ska man pynta nästan lika mkt för en Kia, Peugeot, VW etc när man kan få en Mercedes istället.
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Pris och batterikapacitet är de ända variablerna som betyder något för elbilar, det vet väl alla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Precis, det är snarare Kia eNiro, Hyundai Kona, Peugeot e2008, DS3 electric etc den konkurrerar mot storleksmässigt.
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.
Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den.
Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Pinsamt dåligt med framhjulsdrift, och på en Mercedes till på köpet! Skandal, och bojkott för min del.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...