Mercedes EQA

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »


Fyrhjulsdrift senare
Mercedes EQA 250 är det fullständiga namnet på den första versionen som börjar säljas senare i år. Den har framhjulsdrift och en elmotor på 190 hk och 375 Nm. Det är ingen prestandamodell – toppfarten är 160 km/tim och accelerationen till 100 km/tim går på 8,9 sekunder – men det kan nog vissa köpare uppskatta.

Värmepump är standard och dragkrok finns som tillval med en släpvikt på 750 kilo. Räckvidden är 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln.

Vid lanseringen finns fyra olika utrustningsnivåer: Progressive, Electric Art, AMG Line och topputrustade Edition 1. Senare kommer även en starkare version med fyrhjulsdrift samt en version med räckvidd på ”över 50 mil”. Biltillverkarna brukar annars göra precis tvärt om, och lansera den starkare versionen först och svagare modeller senare.

Utmanar Volvo XC40
Insidan är modern men bjuder inte på några större överraskningar jämfört med Mercedes ”vanliga” modeller, och det är också tanken. Infotainmentsystemet MBUX finns på plats med antingen två 7-tumsskärmar eller två 10,25-tumsskärmar beroende på utrustningsnivå.

Mercedes EQA mäter 4,46 meter på längden vilket gör den tre centimeter längre än Volvo XC40 och 32 centimeter kortare än Tesla Model Y. Köparna får dock acceptera att bagageutrymmet är 100 liter mindre än i GLA med förbränningsmotor, och trots bilens kompakta format väger den in på 2 040 kilo vilket å andra sidan är 150 kilo mindre än XC40 i elbilsutförande.

När det gäller snabbladdning har bilen stöd för en laddeffekt på upp till 100 kW och ombordladdaren klarar 11 kW.

Mercedes EQA börjar säljas i februari och de första bilarna levereras under våren. Några priser är inte officiella, men i Tyskland blir modellen något dyrare än Volkswagen ID 4.
https://www.vibilagare.se/nyheter/premi ... anar-volvo

Räcker verkligen 750kg i dragvikt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mercedes EQA

Inlägg av dd88 »

Vilket sömnpiller, vågad färg på fälgarna räcker inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.

Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/

750kg i dragvikt och 340 liter bagage är för dåligt!
Audi Q4 kommer äta EQA till lunch!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes EQA USP!
EQA.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.

Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/

750kg i dragvikt och 340 liter bagage är för dåligt!
Audi Q4 kommer äta EQA till lunch!

EQA är väl snarare klasskamrat med ID.3?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQA

Inlägg av iAkita »

Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Gissar på 10% i LRF rabatt.
Blir drygt 400.000kr netto för en Mercedes elbil.
Det sätter press på att Audi Q4 inte blir så mycket dyrare.
EL (BEV)
EQC 11%
EQV 9 %
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/

476.100kr efter 10% i rabatt.
406.100kr efter 70.000kr i stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mercedes EQA

Inlägg av mikebike »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Volvo släpper alltid "värsta" modellen först och enklare senare.
När det kommer en 2WD med mindre utrustning blir jämförelsen rättvisare, eller när EQA kommer med AWD.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQA

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Storleks och prestandamässigt är den väl mer jämförbar med en Kia e-Niro. Den startar numera på 485 000 kr och hamnar på 525 000 kr med lite utrustning. Alldeles för liten skillnad mot en EQA enligt mig. Model 3 SR+ börjar också kännas dyr när man kan få en Merca med större batteri flera tiotusentals kronor billigare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Roj79 »

Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Zalman3 »

Roj79 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.

Enligt EV Database:
Tesla SR+
Battery Capacity * 55.0 kWh
Battery Useable* 50.0 kWh

Mercedes EQA
Battery Capacity 79.8 kWh
Battery Useable 66.5 kWh
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA-250
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQA

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Riktigt bra pris. Jag gillade ju EQC, så får nog ta och prova EQA.
Det sätter ju rejäl press på konkurrenterna. Varför ska man pynta nästan lika mkt för en Kia, Peugeot, VW etc när man kan få en Mercedes istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Pris och batterikapacitet är de ända variablerna som betyder något för elbilar, det vet väl alla? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQA

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Precis, det är snarare Kia eNiro, Hyundai Kona, Peugeot e2008, DS3 electric etc den konkurrerar mot storleksmässigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Ingen LRF-rabatt på SE-edition.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQA

Inlägg av MrEarp »

Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQA

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Pinsamt dåligt med framhjulsdrift, och på en Mercedes till på köpet! Skandal, och bojkott för min del.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Mercedes EQA

Inlägg av Edward123 »

MrEarp skrev:
Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.
På grundpriset och eventuell extrautrustning eller på SE-edition? Eller har de redan en fleet edition?
qcskaeb
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 feb 2021 17:37

Re: Mercedes EQA

Inlägg av qcskaeb »

Är inte räckvidden för en SR+ angiven som 409km (WLTP) och inte 448km enligt tidigare kommentar?
qcskaeb
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 feb 2021 17:37

Re: Mercedes EQA

Inlägg av qcskaeb »

Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
Skriv svar