Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

BMW iX3

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 18 dec 2019 11:49

Nu börjar det komma mera information om BMW iX3.

Under det kommande året kommer iX3, den första BMW med "femte generationen" av elektriska enheter från den bayerska biltillverkaren, att gå i produktion. BMW har nu gett ytterligare detaljer om eDrive-enheten, som också kommer att användas i i4 och iNext från 2021.
Drive är en egen utveckling, där BMW Groups mer än tio års erfarenhet inom elektromobilitet har flödat, vilket tillverkaren betonar i ett meddelande som finns tillgängligt på electrive.net. Eftersom den nya drivenheten kombinerar elmotor, kraftelektronik och växellåda i ett centralt hölje, har installationsutrymmet och vikten på den starkt integrerade drivenheten "avsevärt" minskat i förhållande till den medföljande kraften.
I iX3 kommer den elektriska drivenheten som används som den bakre motorn att producera 200 kW, effekttätheten i 200 kW-versionen borde vara 30 procent högre än den för de tidigare använda enheterna. Eftersom drivenheten bör vara flexibel skalbar kan den enligt BMW användas i "olika fordonskoncept och segment". BMW indikerar i en grafik att 90 kW är möjliga för en "Entry Level BEV" och mer än 300 kW för en "Performance BEV" i den andra änden av spektrumet. Intressant detalj för iX3: s körbarhet: Vridmomentet på 400 Nm ska "även med höga hastigheter" på grund av speciella designfunktioner.
BMW nämner också provisoriska räckvidd och konsumtionsvärden: i WLTP, iX3 bör ha en räckvidd på mer än 440 kilometer, bayern indikerar den provisoriska förbrukningen som "mindre än 20 kWh / 100 km". Batteriet har ett nettoenergiinnehåll på 74 kWh. Som jämförelse: En Tesla Model 3 med långdistansbatteri och fyrhjulsdrift har ett WLTP-intervall på 560 kilometer - med en systemeffekt på 317 kW och ett energienivå på 75 kWh. Ändå skriver BMW: "Tack vare den låga effektiviteten för dess drivkomponenter och den höga energitätheten hos högspänningsbatteriet uppnår BMW iX3 ett räckvidd som konventionella elfordon bara kan uppnå med ett betydligt större och motsvarande tyngre batteri." Kommunikation inte.

Det finns ytterligare detaljer för de celler som används. Dessa levereras förmodligen av CATL, iX3 är känd för att byggas av BMW Brilliance joint venture i Shenyang, Kina. De fortfarande prismatiska cellerna förlitar sig på NMC-811-tekniken, enligt BMW kan koboltinnehållet minskas "med ytterligare två tredjedelar". Jämfört med de battericeller som tidigare använts i företaget sägs den gravimetriska energitätheten på cellnivå ha förbättrats med cirka 20 procent.
BMW ger för närvarande inga ytterligare siffror på cellerna eller de färdiga högspänningsbatterierna. Precis som på enheten bör batteriet vara flexibelt skalbart - enligt tidigare rapporter bör BMW planera med batteristorlekar på 60, ​​90 och 120 kWh. Intressant här: I det aktuella tillkännagivandet nämner BMW bara nettouxinnehållet i iX3-batteriet på 74 kWh, men inget bruttovärde. Om detta är 90 kWh brutto, skulle den oanvända bufferten vara relativt stor - men detta har inte bekräftats av tillverkaren.
Oavsett detta är biltillverkaren mycket övertygad om sitt högspänningsbatteri: "I summan av alla relevanta aspekter, särskilt när det gäller livslängd och säkerhet, visar BMW högspänningsbatterier det bästa av det som kan visas idag," skrev det Münchenbaserade företaget med tillförsikt. IX3s battericeller är också de första som tillverkas med BMW: s nya inköpsprincip: Som välkänt köper biltillverkaren kobolt och litium själv och skickar sedan råvarorna till celltillverkarna - det är så bilproducenten vill uppnå högsta möjliga spårbarhet i sin leveranskedja.
Kobolt kommer från gruvor i Marocko och Australien , och BMW har också nyligen tecknat leveransavtal för en australisk gruva för litium . Gruvdrift där bör ha en betydligt lägre vattenförbrukning än de kända litiumgruvorna i Sydamerika. Cellerna själva är byggda för den femte generationen eDrive från CATL och Samsung SDI. BMW beställde miljarder värden i november för att säkra sina batterikrav fram till 2031.
De inhandlade cellerna (men tillverkade enligt BMW specifikationer) grupperas sedan i moduler av biltillverkaren och dessa monteras på ett modellspecifikt sätt för att bilda de färdiga batteripaketen. Som vanligt i SUV: er sitter högspänningsbatteriet i iX3 i fordonsgolvet mellan axlarna. Enligt BMW borde det inte förlora plats för passagerare och bagageutrymme jämfört med en konventionellt driven X3.


https://www.electrive.net/2019/12/18/bm ... ersoehnen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: BMW iX3

Inläggav Speedy » 20 dec 2019 12:33

Denna känns onekligen intressant, ska bli spännande att se vart den hamnar prismässigt.
Speedy
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 jun 2019 19:27

Re: BMW iX3

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 dec 2019 16:51

Intressant att det pratas om gruvor för litium hit och dit medans Tibor nyss skrev
om att det knappt finns gruvor för det utan mest utvinns ur mineralvatten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13074
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: BMW iX3

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 jan 2020 15:11

Tråkigt nog så kommer inte iX3 med 4WD.

Effektiv, men utan 4x4
Den nya generationens elbil från BMW har förbättrat förhållandet mellan motoreffekt och systemvikt med cirka 30 procent. BMW iX3s elmotor producerar 286 hästkrafter och har ett vridmoment på 400 Nm. Enligt pressmeddelandet överförs krafterna till bakhjulen, vilket innebär att iX3 inte levereras med fyrhjulsdrift.

- Är det rätt för bakhjulsdrift?

- Rätt. Beslutet att erbjuda BMW iX3 med bakhjulsdrift baseras på flera aspekter. Av avgörande betydelse finns det på ett antal internationella marknader liten eller ingen direkt efterfrågan på fyrhjulsdrift på BMW iX3, skriver Marius Tegneby, kommunikationsdirektör på BMW Group Norge i ett e-postmeddelande till DN.

- Kommer det inte med 4x4?

- Vi förstår att vissa kunder förväntade sig att iX3 skulle erbjudas med fyrhjulsdrift. Kunder med ett speciellt behov av fyrhjulsdrift hittar ett brett sortiment inom det befintliga BMW X3-sortimentet, inklusive till exempel. ny BMW X3 30th plug-in hybrid. Med det sagt kommer vi i framtiden att erbjuda fyrhjulsdrift på elbilar, men inte för BMW iX3, skriver Tegneby.


https://www.dn.no/motor/elbil/bmw/suv/b ... 2-1-726550
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5330
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: BMW iX3

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 jan 2020 17:56

Hela iX3 har ju liknat en stor hoax en bra stund nu. Händer ju ingenting. Först var det sagt att den skulle visas och kunna beställas nån gång runt augusti 2019. Nu är vi i januari 2020 och man har inte ens fått se några reella bilder. Jag tror inte den bilen kommer överhuvudtaget. Jag tog tillbaks mina reservationspengar och tror inte på BMW innan det står en färdig elbil som går att se och köra och som inte är nuvarande i3.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton, Fiat 500 la prima, Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8632
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: BMW iX3

Inläggav vigge50 » 09 mar 2020 21:26

Nu har BMW gått ut och sagt att denna inte kommer komma till USA nästa år, kommer kanske senare. Skulle väll gissa att de vill få ner sina utsläpp i Europa så mycket som möjligt. Frågan är bara när den kommer komma.

https://electrek.co/2020/03/09/bmw-ix3- ... cancel-us/
vigge50
 
Inlägg: 6120
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: BMW iX3

Inläggav Teslaägare Raymond » 09 mar 2020 21:49

BMW:n kommer säkert att bli en jättefin bil men så länge inte tillverkarna får till en bra lösning gällande laddning på långresor så spelar det nog ingen större roll hur bra bilen är. Även om folk i allmänhet endast åker ett par mil per dag så vill man försäkra sig om att det går att åka långt utan större bekymmer. Tänker mig också att det kan bli trångt på dessa laddare när VW:s ID släpps. Mysterium att inte de stora tillverkarna lägger mer krut på att gemensamt bygga ett rejält laddningsnätverk. Något som Tesla lyckades med, troligen med betydligt mindre resurser än vad BMW, Merca, Ford mfl har.

/R
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18
Referralkod: richard79828

Re: BMW iX3

Inläggav Speedy » 10 mar 2020 08:21

Varit intresserad av denna länge men verkar som andra är inne på aldrig bli något av den!

Tror dessutom att den kommer bli rejält dyr sett till priset på X3 plug-in hybrid. Att den inte heller kommer med awd är ju lite trist, om än ganska trevligt med rwd.
Speedy
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 jun 2019 19:27

Re: BMW iX3

Inläggav Vieux » 19 apr 2020 15:30

Går förbannat långsamt för BMW.

Trodde att det skulle bli perfekt att byta in min 530e till en iX3 nu till hösten. Datum har flyttats fram för produktions- och leveransstart typ 25 gånger och frågan är om den ens kommer produceras, någonsin. Var i kontakt med min BMW åf förra veckan och de "hoppades" att leverans till svenska kunder skulle påbörjas 2021.

Sneglar nu på en Audi E-tron 50/55.

BMW har verkligen halkat efter. Stor suck.
Vieux
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 apr 2020 14:32

Re: BMW iX3

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 apr 2020 19:01

Vieux skrev:Går förbannat långsamt för BMW.

Trodde att det skulle bli perfekt att byta in min 530e till en iX3 nu till hösten. Datum har flyttats fram för produktions- och leveransstart typ 25 gånger och frågan är om den ens kommer produceras, någonsin. Var i kontakt med min BMW åf förra veckan och de "hoppades" att leverans till svenska kunder skulle påbörjas 2021.

Sneglar nu på en Audi E-tron 50/55.

BMW har verkligen halkat efter. Stor suck.


Jag tror det blir en laddhybrid med relativt stort batteri istället för ren elbil av just den modellen.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (nån gång till sommaren 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Byton, Fiat 500 la prima, Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8632
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Markus, MattiG, Svirre och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.