BMW iX3 kostar knappt 70 000 euro
BMW har meddelat priserna för iX3, som kommer att lanseras i Kina senare i år. När E-SUV kommer att säljas i Tyskland senare kommer BMW att ringa priser som börjar knappt 70 000 euro.
Speciellt uppgav det Münchenbaserade företaget i anmälan ett baspris på 68 040,34 euro inklusive 16 procent moms och 69 800 euro inklusive 19 procent moms. Det sistnämnda priset kommer sannolikt att bli betydligt viktigare eftersom den reducerade momssatsen endast kommer att gälla till slutet av året - effekten av det lägre priset beror därför på när bindande order på iX3 kan placeras i Tyskland. BMW har ännu inte gjort några uttalanden i detta avseende.
Den iX3 är känd för att byggas i Shenyang i Kina och exporteras därifrån. E-SUV kommer att bli den första BMW-modellen med den "femte generationen" av biltillverkarens elektriska drivenheter, så den har ett nyutvecklat drivtåg - elmotor, kraftelektronik och växellåda kombineras i ett centralt hus. Den bakmonterade elmotorn har en effekt på 210 kW och erbjuder ett maximalt vridmoment på 400 Newton meter över ett brett intervall. BMW ger accelerationen till 100 km / h på 6,8 sekunder, topphastigheten är elektroniskt begränsad till 180 km / h.
Batteriet med ett brutto energiinnehåll på 80 kWh (74 kWh netto) bör tillåta en räckvidd på upp till 460 kilometer i WLTP-cykeln, standardförbrukningen i Europa är mellan 18,5 och 19,5 kWh / 100 km. Den föråldrade NEDC används fortfarande på den primära marknaden i Kina, där iX3 når upp till 520 kilometer. Med iX3 träder BMWs nya upphandlingsstrategi för viktiga batterimaterial i kraft för första gången : Gruppen köper råvaror som litium och kobolt direkt från gruvorna och gör sedan materialet tillgängligt för celltillverkarna. Andelen råmaterialkobolt som användes vid produktionen av det nya högspänningsbatteriet minskades till cirka en tredjedel jämfört med den tidigare batteriproduktionen
BMW har utvecklat en funktion för iX3 som kallas adaptiv återhämtning. Intensiteten för bromsenergiåtervinningen är anpassad till trafiksituationen bestämd med hjälp av navigationsdata och sensorerna för förarassistanssystemen. Till exempel när man närmar sig en korsning, en hastighetsbegränsad del av rutten eller ett fordon framför, används återhämtning i största möjliga utsträckning, medan på öppen väg segelfunktionen aktiveras så snart föraren tar foten från gaspedalen. Föraren kan också välja mellan tre läsnivåer för återhämtning. Om han vrider väljarspaken i mittkonsolen från D till B, är den maximala återhämtningen som ska möjliggöra körning med en pedal aktiv.
Batteriets laddningskapacitet är 150 kW, och BMW säger att en laddningsprocess från 0 till 80 procent är 34 minuter. I detta SoC-område är den genomsnittliga laddningseffekten 104 kW. Till skillnad från i3, som kunde använda sin maximala laddkraft upp till 80 procent SoC, måste BMW regna ner laddkraften i förväg - om än på en betydligt högre nivå. Folket i München talar om en "unik kombination av låg energiförbrukning och hög laddningseffekt", vilket skulle möjliggöra långa resor med höga medelhastigheter. Andra tillverkare erbjuder lite mer, men framstegen är stora jämfört med i3 eller Mini Cooper SE (max 50 kW). AC-laddningseffekten är 11 kW.
BMW-laddningskortet är avsett att ge användare över hela världen tillgång till över 450 000 laddpunkter. Kunder till en iX3 bör dock få en avgörande fördel jämfört med andra användare av BMW laddningskort: iX3-förare måste bara betala 0,29 euro / kWh för laddningsstationer från Ionity. Ionitys ad hoc-pris på 0,79 euro / kWh beräknas i de två fritt tillgängliga tullarna på BMW laddningskort .
Lastutrymmets volym på 510 till 1 560 liter ligger på förbränningsmotorns nivå. Förutom det stängda galleret och några typiska BMW i-accenter, motsvarar kroppen till stor del den välkända X3. Det vill säga: BMW har inte gjort några ändringar i laddningsanslutningen. Medan Audi installerade ett laddningsuttag på varje sida mellan framhjulet och ytterdörren till den Q5-baserade e-tron quattro , installerade BMW (som Mercedes på EQC ) laddningsuttaget i den klassiska bränslepåfyllningshalsen på passagerarsidan. Beroende på hur laddstationen är placerad måste iX3 parkeras bakåt - ett problem, särskilt på sluttande parkeringsplatser framför några snabbladdningsstationer på motorvägen.
För det höga baspriset är iX3 jämförelsevis välutrustad. Standardutrustningen inkluderar redan metallfärg, automatisk automatisk luftkonditionering med 3 zoner med hjälp av uppvärmning och extra luftkonditioneringsfunktion, automatisk styrning av bakluckan, "Driving Assist Professional" och LED-strålkastare. Aerodynamiskt optimerade 19-tums fälgar är installerade från fabrik, i den "imponerande" utrustningslinjen finns det 20-tums modeller. I denna utrustning ingår också akustisk glasering, head-up-display och sportstolar.