Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: BMW iX3

Inläggav SwedenEvGuru » 22 maj 2020 16:58

Nilp skrev:
SwedenEvGuru skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.

440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.

Fast de siffrorna du hänvisar till är för konceptbilen. Vad jag kan läsa är Kapacitet och förbrukning för den verkliga versionen inte kommunicerad. Handlare i USA hade fått förhandsinformation om att ix3 ska ha mindre än 200 Miles räckvidd och då var man inte intresserad av att ta in bilen.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Ska dom klara 440km på 74kwh så behöver denna snitta ca 160wh/km. SUV med ganska platt front area, inte en chans. Jag killgissar på en bra sommardag och i landsvägsfart Max 350km.

Räknade och fick fram 168/wh Km och detta klarar Tesla modell Y som jag förstått så helt omöjligt är det inte.
SwedenEvGuru

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 maj 2020 17:37

Som Nilp skrev så lär inte BMW:n komma i närheten av model Y:s luftmotstånd, inte
bara fronten som ser ”sämre” ut, utan även hela bilen...
Kommer den under 200 i förbrukning så har dom gjort det bra...
Men designen lär väl tilltala dom klassiska BMW-ägarna iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist Grimlos » 22 maj 2020 18:29

HelectriC skrev:iX3 känns för mig som Mazdas nya elbil, inte helt genomtänkt!

Känns som att hade den kommit för två år sedan hade den varit helt rätt, nu är den som BMW:s elsatsning generellt -
spretigt, för lite och för sent.
Nissan Leaf 40 kWh -18, Bronze Metallic
Grimlos
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 maj 2020 19:09

Grimlos skrev:
HelectriC skrev:iX3 känns för mig som Mazdas nya elbil, inte helt genomtänkt!

Känns som att hade den kommit för två år sedan hade den varit helt rätt, nu är den som BMW:s elsatsning generellt -
spretigt, för lite och för sent.

Och på en gemensam plattform för allt skit man kan driva fram en bil med...
Det är dom inte ensamma om förvisso.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist Nilp » 23 maj 2020 10:39

SwedenEvGuru skrev:
Nilp skrev:
SwedenEvGuru skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.

440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.

Fast de siffrorna du hänvisar till är för konceptbilen. Vad jag kan läsa är Kapacitet och förbrukning för den verkliga versionen inte kommunicerad. Handlare i USA hade fått förhandsinformation om att ix3 ska ha mindre än 200 Miles räckvidd och då var man inte intresserad av att ta in bilen.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Ska dom klara 440km på 74kwh så behöver denna snitta ca 160wh/km. SUV med ganska platt front area, inte en chans. Jag killgissar på en bra sommardag och i landsvägsfart Max 350km.

Räknade och fick fram 168/wh Km och detta klarar Tesla modell Y som jag förstått så helt omöjligt är det inte.

Jag hoppas att du får rätt men tvivlar starkt. :)

När andra traditionella tillverkare har visat konceptbilar har det inte riktigt införlivats i slutprodukten om man säger så.

Taycan som är oerhört aerodynamisk och har olika utväxling på motorn bl.a. har väl 190kw/km. Att ix3 som ser allt annat än aerodynamisk ut ska komma under det betvivlar jag. Kommer den under 200kw/km blir jag imponerad.

Att de också använder ”flexibel” plattform är jag också frågande till. Flexibel kan också beskrivas som kompromiss. Risken är att det varken blir en bra ice bil, laddhybrid eller elbil.

Men ska bli spännande att följa. :)
Nilp
elbilist

Inläggav Teslaägare Laban » 23 maj 2020 11:30

Nilp skrev:Taycan som är oerhört aerodynamisk och har olika utväxling på motorn bl.a. har väl 190kw/km. Att ix3 som ser allt annat än aerodynamisk ut ska komma under det betvivlar jag. Kommer den under 200kw/km blir jag imponerad.

Björn Nylands test:

Screenshot 2020-05-23 at 12.27.15.png

EQC's 1.92 kWh/mil borde väl iX3 kunna komma ner till. Fast det är förstås konstant hastighet, 90 km/h. Det är sällan jag ligger på 1.44 kWh/mil med 3:an..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare taliz » 23 maj 2020 13:23

EQC har dom ju gjort betydligt mer aerodynamisk än bilen den baseras på, GLC.
iX3 ser ut som ett kylskåp i jämförelse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon