BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

Nä, förstår inte.

Jag har tidigare tyckt att vissa på detta forum har varit lite väl konspiratoriska när de hävdat att traditionella biltillverkare inte vill sälja elbilar men här känns det ganska uppenbart att denna produkt är framtaget med kriteriet att inte vara bättre än fossilsyskonen.

Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMW iX3

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Mati: du som har känningar i Tyskland, det här att fartspärren är satt till 180km/h. Hur kommer det tas emot?
Med förakt, skulle jag gissa. Åtminstone bland BMWs kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.

Är lite besviken att Skoda Enyaq bara får dra 1000/1200kg.
Trodde faktiskt att den skulle komma upp i 1.500kg som Volvon i alla fall.

Man kan ju hoppas på Audi Q4 får dra 1.500kg.
Och Mercedes EQA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: BMW iX3

Inlägg av Albin »

E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX3

Inlägg av Fredrik j »

Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Tror också den kommer sälja. Väldigt många gillar BMWs SUVar.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...

Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att när Polestar2/Volvo XC40 kommer ner i 400.000kr prisklassen och får dra 1.500kg.
Känns det som att det är få som slår den pris prestandan.
När(om?) det sker så kommer det finnas flera andra som levererar det.
Men det lär dröja flera år. Den dagen de lanseras är avgasbilarna verkligen döda, och det har dom inte råd med närmaste åren.
Jag gissar 2024-2025, om dom har överlevt tills dess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX3

Inlägg av iAkita »

Det var värst vad negativa många verkar vara. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över pris och specifikationer. Mycket lägre pris än e-Tron, EQC och iPace, men samtidigt snålare och med längre räckvidd. För de som aldrig skulle kunna tänka sig en e-Niro men inte vill sträcka sig till att betala så mycket som man får ge för en e-Tron, givet dess trots allt begränsade räckvidd, så känns det som ett klockrent val. 6,8 sekunder till hundra är ju inte direkt långsamt, och de flesta som köper SUV:ar har ändå ingen som helst användning av fyrhjulsdrift. Dessutom verkar laddkurvan vara riktigt trevlig. 34 minuter från 0-80% och ett batteri på 74 kWh netto ger ett snitt på över 100 kW upp till 80%, om jag inte räknar fel. Inte illa! Synd att den är så gräsligt ful bara.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
BMWs strategi med att ha fossilmodeller som man kan få i eldriven utförande tror jag inte på.
Bilar som är byggda som elbilar från grunden är så mycket bättre.

Om man jämför:
BMW iX3
2wd
Drag 750kg
Räckvidd 459 WLTP
Bagage 510 liter
Acceleration 0 - 100 km/h6.8 sec
286 hk
Pris 68.040 euro

AUDI Q4
4wd
Drag minst 1.200kg gissar jag på eftersom tvillingen Skoda Enyaq har det
Räckvidd 450 WLTP
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Bagage, gissar på större än för BMW iX3, men mindre än Skoda Enyaq 585 liter
306 hk
Pris 55.000 euro
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Jag skulle alla dagar i veckan välja Audi Q4 framför BMW iX3.

Tesla modell Y vinner alla ronder också mot BMWn.
20200715_040058.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: BMW iX3

Inlägg av Verdi »

X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX3

Inlägg av Bruno »

Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av Laban »

Nilp skrev:
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Du kan inte på allvar jämföra IX3 med Etron. Helt olika bilar i mått, kapacitet och egenskaper. Det skrev man också om EQC och ipace, att de skulle konkurrera med Etron, blev inte direkt så...

Jag tror mer på scenariot att IX3 blir en EQC, ett mellanting som ingen vill ha. Men som jag skrev tidigare, bra om det kommer fler elbilar på vägarna men kommer inte bli IX3:or.
Håller med. Sen tror jag att man kan sälja mellantingsmodeller, Polestar 2 kan väl sägas vara det men jag tror den kommer sälja bra. På samma sätt som Model 3 gör det trots att den inte direkt är en bilmodell som är hetast på marknaden på fossilbilssidan. Det mesta går att sälja om bara priset är rätt. IX3 har helt enkelt inte rätt pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW iX3

Inlägg av Svenssons »

Bruno skrev:
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: BMW iX3

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Generellt sett är det väl den yttre längden som ger klassen på bilen. Men det kan vara stor skillnad på invändiga utrymmen med en mer renodlad elbil vs en bil byggd på ett fossilbilschassi. IX3 är det sist nämnda, Q4 ren elbil byggd på MEB chassit (ID.3..). Axelavståndet på ID.3 är som exempel 3 cm längre än IX3, trots att den är några storleksklasser under. Jag tror att Q4 kan vara rymligare invändigt inklusive större bagage trots att den är 14 cm kortare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW iX3

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?
Verdi

Re: BMW iX3

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Bruno skrev:
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...
Ja, ni finns säkert. Jag skulle dock aldrig få för mig att köpa en så dyr bil privat. Och jag tror att fler tänker som jag än som er.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?

Bara så du vet Vigge50, jag har förbokat en Skoda Enyaq!
Bra som en försäkring om Ionity får för sig att bygga massor av 350kW laddare i Norrland och sänka laddpriset rejält.

EDIT:
Volkswagen koncernen satsar ju rejält.
ID3 för 21.000 euro och Skoda Enyaq för 26.000 euro får konkurrenterna att darra i knävecken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX3

Inlägg av dd88 »

Tycker ändå att dom gett bilen en bra grundutrustning, även om det är konstigt att den inte får den senaste tekniken utan dras med samma som en relativt gammal X3.

Personligen så är Q4 mer intressant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: BMW iX3

Inlägg av Verdi »

Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: BMW iX3

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Det är väl grundversionen efter 9k euro i rabatt. Tycker man kan låta bli att nämna priser efter subvention, blir lättast så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMW iX3

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Umeå hos Zalman 3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Etron har fyrhjulsdrift, innan iX3 får det blir den aldrig lika populär. Och i kombination med 750kg dragvikt på iX3 så kommer den aldrig bli mer populär än Ipace.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

Som väntat ingen vidare energieffektiv bil...
https://insideevs.com/news/438273/real- ... image/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar