BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar det komma mera information om BMW iX3.
Under det kommande året kommer iX3, den första BMW med "femte generationen" av elektriska enheter från den bayerska biltillverkaren, att gå i produktion. BMW har nu gett ytterligare detaljer om eDrive-enheten, som också kommer att användas i i4 och iNext från 2021.
Drive är en egen utveckling, där BMW Groups mer än tio års erfarenhet inom elektromobilitet har flödat, vilket tillverkaren betonar i ett meddelande som finns tillgängligt på electrive.net. Eftersom den nya drivenheten kombinerar elmotor, kraftelektronik och växellåda i ett centralt hölje, har installationsutrymmet och vikten på den starkt integrerade drivenheten "avsevärt" minskat i förhållande till den medföljande kraften.
I iX3 kommer den elektriska drivenheten som används som den bakre motorn att producera 200 kW, effekttätheten i 200 kW-versionen borde vara 30 procent högre än den för de tidigare använda enheterna. Eftersom drivenheten bör vara flexibel skalbar kan den enligt BMW användas i "olika fordonskoncept och segment". BMW indikerar i en grafik att 90 kW är möjliga för en "Entry Level BEV" och mer än 300 kW för en "Performance BEV" i den andra änden av spektrumet. Intressant detalj för iX3: s körbarhet: Vridmomentet på 400 Nm ska "även med höga hastigheter" på grund av speciella designfunktioner.
BMW nämner också provisoriska räckvidd och konsumtionsvärden: i WLTP, iX3 bör ha en räckvidd på mer än 440 kilometer, bayern indikerar den provisoriska förbrukningen som "mindre än 20 kWh / 100 km". Batteriet har ett nettoenergiinnehåll på 74 kWh. Som jämförelse: En Tesla Model 3 med långdistansbatteri och fyrhjulsdrift har ett WLTP-intervall på 560 kilometer - med en systemeffekt på 317 kW och ett energienivå på 75 kWh. Ändå skriver BMW: "Tack vare den låga effektiviteten för dess drivkomponenter och den höga energitätheten hos högspänningsbatteriet uppnår BMW iX3 ett räckvidd som konventionella elfordon bara kan uppnå med ett betydligt större och motsvarande tyngre batteri." Kommunikation inte.

Det finns ytterligare detaljer för de celler som används. Dessa levereras förmodligen av CATL, iX3 är känd för att byggas av BMW Brilliance joint venture i Shenyang, Kina. De fortfarande prismatiska cellerna förlitar sig på NMC-811-tekniken, enligt BMW kan koboltinnehållet minskas "med ytterligare två tredjedelar". Jämfört med de battericeller som tidigare använts i företaget sägs den gravimetriska energitätheten på cellnivå ha förbättrats med cirka 20 procent.
BMW ger för närvarande inga ytterligare siffror på cellerna eller de färdiga högspänningsbatterierna. Precis som på enheten bör batteriet vara flexibelt skalbart - enligt tidigare rapporter bör BMW planera med batteristorlekar på 60, ​​90 och 120 kWh. Intressant här: I det aktuella tillkännagivandet nämner BMW bara nettouxinnehållet i iX3-batteriet på 74 kWh, men inget bruttovärde. Om detta är 90 kWh brutto, skulle den oanvända bufferten vara relativt stor - men detta har inte bekräftats av tillverkaren.
Oavsett detta är biltillverkaren mycket övertygad om sitt högspänningsbatteri: "I summan av alla relevanta aspekter, särskilt när det gäller livslängd och säkerhet, visar BMW högspänningsbatterier det bästa av det som kan visas idag," skrev det Münchenbaserade företaget med tillförsikt. IX3s battericeller är också de första som tillverkas med BMW: s nya inköpsprincip: Som välkänt köper biltillverkaren kobolt och litium själv och skickar sedan råvarorna till celltillverkarna - det är så bilproducenten vill uppnå högsta möjliga spårbarhet i sin leveranskedja.
Kobolt kommer från gruvor i Marocko och Australien , och BMW har också nyligen tecknat leveransavtal för en australisk gruva för litium . Gruvdrift där bör ha en betydligt lägre vattenförbrukning än de kända litiumgruvorna i Sydamerika. Cellerna själva är byggda för den femte generationen eDrive från CATL och Samsung SDI. BMW beställde miljarder värden i november för att säkra sina batterikrav fram till 2031.
De inhandlade cellerna (men tillverkade enligt BMW specifikationer) grupperas sedan i moduler av biltillverkaren och dessa monteras på ett modellspecifikt sätt för att bilda de färdiga batteripaketen. Som vanligt i SUV: er sitter högspänningsbatteriet i iX3 i fordonsgolvet mellan axlarna. Enligt BMW borde det inte förlora plats för passagerare och bagageutrymme jämfört med en konventionellt driven X3.
https://www.electrive.net/2019/12/18/bm ... ersoehnen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: BMW iX3

Inlägg av Speedy »

Denna känns onekligen intressant, ska bli spännande att se vart den hamnar prismässigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Intressant att det pratas om gruvor för litium hit och dit medans Tibor nyss skrev
om att det knappt finns gruvor för det utan mest utvinns ur mineralvatten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Tråkigt nog så kommer inte iX3 med 4WD.
Effektiv, men utan 4x4
Den nya generationens elbil från BMW har förbättrat förhållandet mellan motoreffekt och systemvikt med cirka 30 procent. BMW iX3s elmotor producerar 286 hästkrafter och har ett vridmoment på 400 Nm. Enligt pressmeddelandet överförs krafterna till bakhjulen, vilket innebär att iX3 inte levereras med fyrhjulsdrift.

- Är det rätt för bakhjulsdrift?

- Rätt. Beslutet att erbjuda BMW iX3 med bakhjulsdrift baseras på flera aspekter. Av avgörande betydelse finns det på ett antal internationella marknader liten eller ingen direkt efterfrågan på fyrhjulsdrift på BMW iX3, skriver Marius Tegneby, kommunikationsdirektör på BMW Group Norge i ett e-postmeddelande till DN.

- Kommer det inte med 4x4?

- Vi förstår att vissa kunder förväntade sig att iX3 skulle erbjudas med fyrhjulsdrift. Kunder med ett speciellt behov av fyrhjulsdrift hittar ett brett sortiment inom det befintliga BMW X3-sortimentet, inklusive till exempel. ny BMW X3 30th plug-in hybrid. Med det sagt kommer vi i framtiden att erbjuda fyrhjulsdrift på elbilar, men inte för BMW iX3, skriver Tegneby.
https://www.dn.no/motor/elbil/bmw/suv/b ... 2-1-726550
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Hela iX3 har ju liknat en stor hoax en bra stund nu. Händer ju ingenting. Först var det sagt att den skulle visas och kunna beställas nån gång runt augusti 2019. Nu är vi i januari 2020 och man har inte ens fått se några reella bilder. Jag tror inte den bilen kommer överhuvudtaget. Jag tog tillbaks mina reservationspengar och tror inte på BMW innan det står en färdig elbil som går att se och köra och som inte är nuvarande i3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW iX3

Inlägg av vigge50 »

Nu har BMW gått ut och sagt att denna inte kommer komma till USA nästa år, kommer kanske senare. Skulle väll gissa att de vill få ner sina utsläpp i Europa så mycket som möjligt. Frågan är bara när den kommer komma.

https://electrek.co/2020/03/09/bmw-ix3- ... cancel-us/
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: BMW iX3

Inlägg av Raymond »

BMW:n kommer säkert att bli en jättefin bil men så länge inte tillverkarna får till en bra lösning gällande laddning på långresor så spelar det nog ingen större roll hur bra bilen är. Även om folk i allmänhet endast åker ett par mil per dag så vill man försäkra sig om att det går att åka långt utan större bekymmer. Tänker mig också att det kan bli trångt på dessa laddare när VW:s ID släpps. Mysterium att inte de stora tillverkarna lägger mer krut på att gemensamt bygga ett rejält laddningsnätverk. Något som Tesla lyckades med, troligen med betydligt mindre resurser än vad BMW, Merca, Ford mfl har.

/R
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: BMW iX3

Inlägg av Speedy »

Varit intresserad av denna länge men verkar som andra är inne på aldrig bli något av den!

Tror dessutom att den kommer bli rejält dyr sett till priset på X3 plug-in hybrid. Att den inte heller kommer med awd är ju lite trist, om än ganska trevligt med rwd.
Vieux
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2020 15:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Vieux »

Går förbannat långsamt för BMW.

Trodde att det skulle bli perfekt att byta in min 530e till en iX3 nu till hösten. Datum har flyttats fram för produktions- och leveransstart typ 25 gånger och frågan är om den ens kommer produceras, någonsin. Var i kontakt med min BMW åf förra veckan och de "hoppades" att leverans till svenska kunder skulle påbörjas 2021.

Sneglar nu på en Audi E-tron 50/55.

BMW har verkligen halkat efter. Stor suck.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Vieux skrev:
Går förbannat långsamt för BMW.

Trodde att det skulle bli perfekt att byta in min 530e till en iX3 nu till hösten. Datum har flyttats fram för produktions- och leveransstart typ 25 gånger och frågan är om den ens kommer produceras, någonsin. Var i kontakt med min BMW åf förra veckan och de "hoppades" att leverans till svenska kunder skulle påbörjas 2021.

Sneglar nu på en Audi E-tron 50/55.

BMW har verkligen halkat efter. Stor suck.
Jag tror det blir en laddhybrid med relativt stort batteri istället för ren elbil av just den modellen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Rena
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 dec 2019 08:14

Re: BMW iX3

Inlägg av Rena »

Någon som har info om 530e Touring när vi ändå pratar BMW?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

BMW iX3 kommer i januari 2021, tror AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
BMW iX3 kommer i januari 2021, tror AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Haha, yeah right! Den bilen kommer aldrig. När mina barn är pensionärer kommer BMW fortfarande säga att iX3 kommer nästa år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedenEvGuru »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
BMW iX3 kommer i januari 2021, tror AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Haha, yeah right! Den bilen kommer aldrig. När mina barn är pensionärer kommer BMW fortfarande säga att iX3 kommer nästa år.
Optimistisk du låter men enligt min Lokala Bmw handlare så ska denna bil komma nästa år in i deras sortiment känns som jag litar med på dessa en någon privatperson som gissar hej vilt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

SwedenEvGuru skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
BMW iX3 kommer i januari 2021, tror AMS.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... v-elbilar/
Haha, yeah right! Den bilen kommer aldrig. När mina barn är pensionärer kommer BMW fortfarande säga att iX3 kommer nästa år.
Optimistisk du låter men enligt min Lokala Bmw handlare så ska denna bil komma nästa år in i deras sortiment känns som jag litar med på dessa en någon privatperson som gissar hej vilt.
Det blir så när man följt med en stund på utvecklingen. Jag hade en reservation först, men eftersom datumet vara flyttades längre och längre in i framtiden och info var och är knapp, så blir det en sådan optimistisk bild av vad BMW håller på med. Men hoppar man in nu och inte ser tillhistorien med iX3, så kan det ju verka som jag har tråkig inställning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedenEvGuru »

BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

SwedenEvGuru skrev:
BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

iX3 känns för mig som Mazdas nya elbil, inte helt genomtänkt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedenEvGuru »

taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:
BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.
440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

SwedenEvGuru skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:
BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.
440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.
Fast de siffrorna du hänvisar till är för konceptbilen. Vad jag kan läsa är Kapacitet och förbrukning för den verkliga versionen inte kommunicerad. Handlare i USA hade fått förhandsinformation om att ix3 ska ha mindre än 200 Miles räckvidd och då var man inte intresserad av att ta in bilen.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Ska dom klara 440km på 74kwh så behöver denna snitta ca 160wh/km. SUV med ganska platt front area, inte en chans. Jag killgissar på en bra sommardag och i landsvägsfart Max 350km.
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedenEvGuru »

Nilp skrev:
SwedenEvGuru skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:
BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.
440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.
Fast de siffrorna du hänvisar till är för konceptbilen. Vad jag kan läsa är Kapacitet och förbrukning för den verkliga versionen inte kommunicerad. Handlare i USA hade fått förhandsinformation om att ix3 ska ha mindre än 200 Miles räckvidd och då var man inte intresserad av att ta in bilen.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Ska dom klara 440km på 74kwh så behöver denna snitta ca 160wh/km. SUV med ganska platt front area, inte en chans. Jag killgissar på en bra sommardag och i landsvägsfart Max 350km.
Räknade och fick fram 168/wh Km och detta klarar Tesla modell Y som jag förstått så helt omöjligt är det inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Som Nilp skrev så lär inte BMW:n komma i närheten av model Y:s luftmotstånd, inte
bara fronten som ser ”sämre” ut, utan även hela bilen...
Kommer den under 200 i förbrukning så har dom gjort det bra...
Men designen lär väl tilltala dom klassiska BMW-ägarna iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: BMW iX3

Inlägg av Grimlos »

HelectriC skrev:
iX3 känns för mig som Mazdas nya elbil, inte helt genomtänkt!
Känns som att hade den kommit för två år sedan hade den varit helt rätt, nu är den som BMW:s elsatsning generellt -
spretigt, för lite och för sent.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Grimlos skrev:
HelectriC skrev:
iX3 känns för mig som Mazdas nya elbil, inte helt genomtänkt!
Känns som att hade den kommit för två år sedan hade den varit helt rätt, nu är den som BMW:s elsatsning generellt -
spretigt, för lite och för sent.
Och på en gemensam plattform för allt skit man kan driva fram en bil med...
Det är dom inte ensamma om förvisso.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX3

Inlägg av Nilp »

SwedenEvGuru skrev:
Nilp skrev:
SwedenEvGuru skrev:
taliz skrev:
SwedenEvGuru skrev:
BMW ix3 i produktion till sommaren i Kina. Så nu är det på gång. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -sommaren/
I USA kommer dom inte ens sälja den tydligen. Handlarna sa stopp när det kom fram att den inte kommer nå 200 miles EPA.
440 km enligt WLTP och lagringskapaciteten på batteriet är 74 kWh.

Är Självklart över 200 Miles via EPA rating och vet inte orsaken varför Usa blir bortvalt men antar att det har med efterfrågan och antalet bilar dom kan sälja.

China och Europa är stora huvudmarknader som säljer betydligt mer Elbilar.
Fast de siffrorna du hänvisar till är för konceptbilen. Vad jag kan läsa är Kapacitet och förbrukning för den verkliga versionen inte kommunicerad. Handlare i USA hade fått förhandsinformation om att ix3 ska ha mindre än 200 Miles räckvidd och då var man inte intresserad av att ta in bilen.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html

Ska dom klara 440km på 74kwh så behöver denna snitta ca 160wh/km. SUV med ganska platt front area, inte en chans. Jag killgissar på en bra sommardag och i landsvägsfart Max 350km.
Räknade och fick fram 168/wh Km och detta klarar Tesla modell Y som jag förstått så helt omöjligt är det inte.
Jag hoppas att du får rätt men tvivlar starkt. :)

När andra traditionella tillverkare har visat konceptbilar har det inte riktigt införlivats i slutprodukten om man säger så.

Taycan som är oerhört aerodynamisk och har olika utväxling på motorn bl.a. har väl 190kw/km. Att ix3 som ser allt annat än aerodynamisk ut ska komma under det betvivlar jag. Kommer den under 200kw/km blir jag imponerad.

Att de också använder ”flexibel” plattform är jag också frågande till. Flexibel kan också beskrivas som kompromiss. Risken är att det varken blir en bra ice bil, laddhybrid eller elbil.

Men ska bli spännande att följa. :)
Skriv svar