Elflygplan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elflygplan

Inlägg av Martinen »

Tror mest på Tesla om något.
Flygningen i sig är ju inget konstigt egentligen. Batteritekniken är det viktiga.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Elflygplan

Inlägg av Daoops »

Teslaspolen skrev:
Daoops skrev:
AGCF skrev:
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.

http://www.pipistrel.si/plane/panthera/overview
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt. :)
Fast blir det Tesla eller SpaceX som tar på sig det? I och för sig är SpaceX mål Mars medan Tesla är fossilfritt, men SpaceX lär ha mer erfarenhet av flygning.
Min teori är ju att Tesla energy är det stora i det här, och det är dom som kommer att leverera drivlinan till bilar, båtar, bussar och flygplan. Och rymdraketer för den delen, även om det såklart inte är drivlinan i det fallet. Så i praktiken typ dom här Pipistrel som gör planet och propellrarna men Tesla batteri och motor och tillhörande elektronik.

Så Tesla svarar jag på din fråga, med lite modifikation för att det är inte helt säkert att det är dom som utvecklar flygplanskroppen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elflygplan

Inlägg av AGCF »

Efter powerwall borde tesla energys nästa produkt rent logiskt vara ett batteripack/modul till andra fordonstillverkare. Gärna en flyttbar om du frågar mig. På sommaren i båten, i flygplanet och på vintern i snöskotern :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Elflygplan

Inlägg av Daoops »

Absolut en flyttbar! 5,10 och 15 kilos power-rygga för alla eventualiteter. Allt från lövblåsare till båtar och driva lite balla verktyg vid sommarstugan. Och dom där brötiga generatorerna vid glasskiosker och sånt.
Nån som har koll på Wh/kg. 85000/500kg typ? 170 Wh.. Säg 200 Wh per kg för utvecklingen går framåt och man behöver mindre kylning å sånt.

Så 5kg = 1kWh? Stämmer det? Perfekt med bärbara i 1, 2 och 3kWh utformningar då ju.
Och stackbara såklart.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elflygplan

Inlägg av JFAH »

VIll minnas att tesla batteripack ligger på 0.24 kwh/kg. Och nya patteripacken ligger närmare 0.3kwh/kg.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elflygplan

Inlägg av joel80 »

1kWh är ungefär vad man får ur ett bilbatteri modell större 90-100ah.. Dom väger liiite mer än 5kg.. Kanske en sådär 3-4ggr mer.. Men de är skapligt billiga... Gissar att ett 1kWhs batteri på 5kg skulle kosta bra mkt mer än ett bilbatteri.

Jag skulle gärna byta ut bilbatterierna i husvagnen till en power-wall modell mindre. (15kg och 3kWh låter lockande.. :) )
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elflygplan

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elflygplan

Inlägg av nek0 »

Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Elflygplan

Inlägg av FredrikR »

nek0 skrev:
Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)
Under vilken tidsperiod då? Försökte hitta ett pris men fann inget. Såg i alla fall att de hade återförsäljare i Finland.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elflygplan

Inlägg av nek0 »

FredrikR skrev:
nek0 skrev:
Pipistrel planerar att leverera 31 Velis Elektro till kunder i 7 länder :)
Under vilken tidsperiod då? Försökte hitta ett pris men fann inget. Såg i alla fall att de hade återförsäljare i Finland.
"Pipistrel bi ove godine trebalo da isporuči 31 aviona Velis Elektro kupcima u sedam zemalja."
https://lat.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=391328
Här står det i år.
Skriv svar