Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det behövs en egen tråd för den nyckfulla laddningstimern i Audi e-tron.

Först är den lite knepig att ställa in, det går att skapa upp till sju olika timer inställningar i MMI.

Jag har skapat en enda, alla dagar i veckan kl 07.00

(Det är tiden för avfärd som ställs in, då ska e-tron själv räkna fram lämplig tidpunkt att starta laddningen)

Därefter ska denna timer vara påslagen med ett skjutreglage i MMI. Då finns den i bakgrunden, men är inte aktiverad.

e-tron laddar fortfarande som vanligt direkt när du sticker in laddkontakten. För att aktivera laddningstimern kommer en extra meny upp på MMI-displayen när bilen stängs av. Då ska timersymbolen med klockan tryckas på en gång, ett rött streck visar att den är aktiverad.

Då aktiveras timern en gång, nästa gång du kört bilen är den avaktiverad igen.

Skulle tro att Audi tänkt sig att det alltid ska göras ett aktivt val varje gång timern ska användas, så att laddningen verkligen kommer igång direkt om du inte tänkt dig timern.

När jag vant mig är det inget större problem, är allt inställt är det bara ett knapptryck när jag vill ha timern. Oftast vill jag ha den aktiverad hemma, då vi har en hög effektavgift dagtid. Jag vill ladda mellan 19.00-07.00

Problemet är att den inte går att lita på.

Är det för kort tid inställd till avresetiden så e-tron inte skulle hinna ladda fullt kommer en liten kortvarig push-notis i mobilen att e-tron inte hinner ladda klart. Svårt att lyckas se den notisen, var av en slump att jag hade mobilen framme just när den dök upp.

Därefter startar inte laddningen alls.

Nu efter jag fått lite ny mjukvara i bilen har det också hänt att den inte hunnit ladda klart kl 07:00, stannade vid 88% laddning.

Laddar jag manuellt funkar allt perfekt, använder nu bara timern när jag har tillräcklig laddning kvar för nästa dags körning.

Audi skriver i manualen att vid vissa laddstationer är laddning via timer ej möjlig.

Verkar som min Garo laddbox får någon timeout efter några timmars väntan.

Men även den medföljande Audi kompakt laddsystem händer samma sak har jag nu testat.

Workaround för mig har varit om jag kommer hem efter 19.00 stoppar jag bara i laddkabeln, kommer jag tidigare aktiverar jag laddningstimern men slår av den från appen senare på kvällen.

Vad har ni med e-tron för laddboxar och hur har det funkat med laddningstimern för er?

En liten varning för appen, jag skulle kolla om e-tron laddade som den skulle medan jag gick från ett p-garage, men lyckades då trycka på knappen för att aktivera laddningstimern när jag stoppade ned mobilen i fickan. Stäng av appen helt efter ni kollat något är mitt råd, lätt att komma åt den knappen av misstag. Typiskt när det var 11 kW gratis laddning i just det garaget :?

MyAudi.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Bjelke »

Snacka om ologiskt, om den på timer inte tror att den kommer att hinna ladda
fullt (eller till inställd nivå) så försöker den inte ens och stänger av laddningen helt...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bjelke skrev:
Snacka om ologiskt, om den på timer inte tror att den kommer att hinna ladda
fullt (eller till inställd nivå) så försöker den inte ens och stänger av laddningen helt...?
Ja det är väldigt ologiskt. Tycker det måste klassas som en bugg.

Min tanke, första gången det hände, var just att den får väl ladda så långt den hinner.

Kollade några timmar senare i appen och då såg jag att den inte laddade något alls, trots att indikeringslampan vid laddporten hade visat att allt var ok.

Nu hände det inatt igen, har inte laddat på ett par dagar då julstöket har varit energikrävande så fick laddkabeln vara utdragen.

Det är ju inte alltid appen funkar heller.

Jag har ställt ned laddströmmen hemma och laddar med 3-fas 8 A vilket ger 5,5 kW och det verkar funkar med timern om jag parkerar med minst cirka 50 % laddning, men inte under den nivån.
Fishbeck
Inlägg: 31
Blev medlem: 07 apr 2017 21:52

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Fishbeck »

Har letat runt utan att hitta svar, så provar här:
Har en Tesla WC och 16 A huvudsäkring för hela huset, vilket har fungerat problemfritt med Model S, där vi kan justera ner till tex 6 eller 8 A. Nu skaffar vi en Etron 50. Kan man ställa in vilken effekt/ström i bilen som man vill ladda med på samma sätt som i en Tesla?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fishbeck skrev:
Har letat runt utan att hitta svar, så provar här:
Har en Tesla WC och 16 A huvudsäkring för hela huset, vilket har fungerat problemfritt med Model S, där vi kan justera ner till tex 6 eller 8 A. Nu skaffar vi en Etron 50. Kan man ställa in vilken effekt/ström i bilen som man vill ladda med på samma sätt som i en Tesla?
Om det går att ställa in detta i WC så ska e-tron lyda laddboxen. Det går inte att ställa in något från Audi bilen förutom laddningstimern.

Buggarna flyttas runt lite i e-tron för min del, vid olika uppdateringar, just nu är det att bilen inte vill sluta ladda.

Det triggas av att jag låser upp bilen med fulladdat batteri, då försöker den starta laddingnen hela tiden och växlar mellan på och av var 30:e sekund tills jag tar ur kabeln.

Workarund är att direkt när bilen låses upp ta ur laddkabeln.

Med den nya Connect laddboxen jag testar just nu, växlar e-tron över till laddningstimer efter ett laddningsförsök om jag låser upp bilen med fulladdat batteri.

Det var ett nytt fenomen, men kan eventuellt bero på att klockan var fel inställd i laddboxen och att jag körde laddningtimern i natt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av mati »

Fishbeck skrev:
Har letat runt utan att hitta svar, så provar här:
Har en Tesla WC och 16 A huvudsäkring för hela huset, vilket har fungerat problemfritt med Model S, där vi kan justera ner till tex 6 eller 8 A. Nu skaffar vi en Etron 50. Kan man ställa in vilken effekt/ström i bilen som man vill ladda med på samma sätt som i en Tesla?
Kort svar. Nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Tänkte väcka liv i denna tråd för att få koll på hur bästa sätt är att få laddningen att fungera på bästa sätt, gärna på natten dånar har timpris, åtminstone ett tag till.

Timer på GARO gjorde att det blev avbrott och ingen laddning, tror jag hade timer på Audi på, kan pröva detta med att ladda direkt från Audi men tror det blir samma fel.

Prövade Tibber men den började Som vanligt att börja ladda på kvällen för den tyckte att den inte skulle hinna ladda på natten, har inte prövat Tibber med timer på GARO, är en sak jag måste pröva.
Får ut 8-10 kW så det behövs inte så många timmar om man inte ligger väldigt lågt och ska upp högt.

Igår ställde jag in att den skulle vara klar till 05 för att kunna ladda billigt, låg på 35% och skulle ladda upp till 70 för jag ska iväg på en lite längre resa idag så då räcker inte de 60 som jag kör annars. Vaknade vid 3 i natt och kollade till appen och det såg ut som om den laddade och sedan trycke jag på uppdatera och då helt plötsligt kom den på att den inte skulle hinna ladda klart och stoppade helt. Valde då ladda direkt och sedan nör jag gick upp i morse 04.45 så var den fullladdad så nog hade den hunnit.

Ska man tex höja standardladdning från 60 till 80% för att inte behöva toppa upp lika mycket eller hur gör ni, ville skona batteriet då jag (banken) äger bilen och inte leasar den.

Så jag mottager gärna tips på work arounds eller andra tips. Kan leva med dessa buggar för bilen är grymt bra men lite tips hur man ska hantera det skulle vara trevligt.

Har ett par saker att pröva själv insåg jag men är tveksam till att dessa kommer funka.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tyvärr är laddningstimern lite nyckfull. Jag använder den endast om kvarvarande SoC räcker för nästa dags körning.

För min del blir det då nästan 90% av alla laddningar.

Bäst funkar det ihop med Audi e-tron reseladdare, köpte en extra från Bildelsbasen.se och satte upp med ett väggfäste.

Jag har fast elpris och vill bara undvika effektavgiften mellan 07:00-19:00.

När du ansluter laddkabeln med laddningstimern aktiverad kollar bilen hur mycket ström den får från laddboxen.

Sedan beräknas laddtiden och signal går till laddboxen att pausa laddningen. Kontaktorn i laddboxen gör jobbet.

Buggen om tiden inte räcker för att ladda till inställd nivå, så ger den upp helt och laddar inget alls verkar finnas kvar.

Kan tänkas att den ställer till problem om laddboxen har effekstyrning eller Tibberstyrning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr är laddningstimern lite nyckfull. Jag använder den endast om kvarvarande SoC räcker för nästa dags körning.

För min del blir det då nästan 90% av alla laddningar.

Bäst funkar det ihop med Audi e-tron reseladdare, köpte en extra från Bildelsbasen.se och satte upp med ett väggfäste.

Jag har fast elpris och vill bara undvika effektavgiften mellan 07:00-19:00.

När du ansluter laddkabeln med laddningstimern aktiverad kollar bilen hur mycket ström den får från laddboxen.

Sedan beräknas laddtiden och signal går till laddboxen att pausa laddningen. Kontaktorn i laddboxen gör jobbet.

Buggen om tiden inte räcker för att ladda till inställd nivå, så ger den upp helt och laddar inget alls verkar finnas kvar.

Kan tänkas att den ställer till problem om laddboxen har effekstyrning eller Tibberstyrning.

Använder laddtimern (Audi) ganska ofta hemma tillsammans med min Juice Booster 2 och det fungerar bra så länge man inte har lastbalansering för då får den fnatt av anledningen du nämner. I stugan har jag Garos laddbox med lastbalansering och där funkar inte laddtimern då laddboxen börjar på låg effekt och stegar sakta upp den. Obegripligt varför laddtimern avbryter laddningen bara för att den beräknar att önskad laddnivå inte hinner uppnås.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är konstigt att den inte får ladda så långt den hinner.

Kanske har Audi tänkt sig att någon åtgärd krävs, det kommer numer en tydligare notis i appen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Tack för info.
Har GARO med lastbalansering både i huset och stugan. :D
Men i stugan har jag inget timpris så där är det bara att ladda på en gång.

Jag ska pröva mina tänkbara alternativ med start i morgon nör jag kommer hem och funkar inte det får jag väl antingen ställa klockan på midnatt för att slå på laddningen eller skaffa fastprisavtal.

Den verkar för mig inte bugga med Tibber, men då buggar Tibber istället genom att börja ladda för tidigt men det kanske man kan lösa genom att sätta en senare avesetid och eller bara ladda upp lite varje gång.
27,8 kWp solceller
PerraKalle
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 jan 2022 13:56

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av PerraKalle »

Besviken. Ha testat alla inställningar jag kan komma på. Men vår e-tron ignorerar laddningstimern. Den laddar så snart man pluggar in kontakten. Använder laddaren som följde med bilen.

Måste man hålla sig vaken och gå ut och plugga in kontakten vid midnatt för att kunna ladda billigt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av mati »

PerraKalle skrev:
Besviken. Ha testat alla inställningar jag kan komma på. Men vår e-tron ignorerar laddningstimern. Den laddar så snart man pluggar in kontakten. Använder laddaren som följde med bilen.

Måste man hålla sig vaken och gå ut och plugga in kontakten vid midnatt för att kunna ladda billigt?
Du måste tala om för bilen att den ska använda laddningstimern VARJE gång du stänger av bilen. Annars börjar den ladda direkt. Timern avaktiveras igen så fort du startar bilen. Så även om du har ställt in timern att den ska ladda varje dag vid en viss tidpunkt så gör den alltså inte det. Du måste explicit starta timern efter att du har stängt av bilen.
Detta är tyvärr helt puckat och jag har aldrig fattat varför Audi har löst det på det viset.
Har tyvärr ingen e-tron längre så att jag inte heller kan ta foto hur det ser ut. Kanske nån annan kan bidra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tanken från Audi är nog att man inte av misstag ska ha timerfunktionen igång.

När du väl ställt in en timer med rätt tid så ska den först själva timertiden göras aktiverad med skjutreglaget.

Sedan när bilen stängs av kommer en ny meny upp, där aktiveras timerfunktionen en gång genom ett tryck på laddningstimer. Den återställs sedan till normal laddning vid nästa start.

Bildörren får inte öppnas under tiden.

Tyckte först det var väldigt krångligt, men när jag vant mig är det rätt smidigt med en knapptryckning när bilen parkeras blir det timerfunktionen. Annars laddar den som vanligt.

Det krävs ett aktivt val varje gång helt enkelt.

Du behöver aldrig fundera på om laddningstimern är på eller av, den är alltid avstängd tills du aktiverar i extra avstängingsmenyn.

Även kupévärmetimern och rastvärme 30 minuter aktiveras från den menyn.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av mati »

Det krångliga är att de flesta andra bilar fungerar precis tvärtom. Dvs är en timer aktiv så är det den som gäller. Vill man ändå ladda direkt så får man berätta det för bilen. Antingen via en knapp vid laddporten eller en funktion i menyn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Eller så kör man smartladdning via tex Tibber, då verkar det funka, ev med möjligheten att den börjar ladda lite för tidigt om du ska fylla upp hela batteriet men om man kör till typ 50-60% så har det funkat för mig, en gång än så länge och i natt är det så dyrt så jag väntar med laddningen till i morgon. Det Tibber gör är att ställa in den önskade starttiden varje dag åt dig. Men håller med om att detta inte är önskvärt beteende utan man borde själv få välja. Det går även slå på timer funktionen från appen som jag måste säga är väldigt stabil och har en startmenyn med tempreglering. Har inte löst så mycket gott om denna appen men det var kanske tidigare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Eller så kör man smartladdning via tex Tibber, då verkar det funka, ev med möjligheten att den börjar ladda lite för tidigt om du ska fylla upp hela batteriet men om man kör till typ 50-60% så har det funkat för mig, en gång än så länge och i natt är det så dyrt så jag väntar med laddningen till i morgon. Det Tibber gör är att ställa in den önskade starttiden varje dag åt dig. Men håller med om att detta inte är önskvärt beteende utan man borde själv få välja. Det går även slå på timer funktionen från appen som jag måste säga är väldigt stabil och har en startmenyn med tempreglering. Har inte löst så mycket gott om denna appen men det var kanske tidigare.
De tidigare apparna var inget vidare och hade dålig tillgänglighet.

Från september 2021 har appen blivit riktigt bra och har hög tillgänglighet. Inställningar för laddmål och laddningstimern är nu enklare från appen än från bilen.

Om laddningen har påbörjats och sedan avbrutits genom exempelvis effektvakt, jordfelsbrytare som löst ut eller säkringar som gått kan den säga:

Väntar på laddningstimer

Det betyder egentligen då att laddningen inte funkar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Jo väntar på timer har jag fått upp när jag prövade att lasta ner lastbalanseringen, men inget rejält problem som jag ser det.

En annan får ju inte upp laddnivå i appen men det har jag nu lärt mig så det fixar jag i bilen, och ändrar inte så ofta men visst vore det trevligt att ha.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Det krångliga är att de flesta andra bilar fungerar precis tvärtom. Dvs är en timer aktiv så är det den som gäller. Vill man ändå ladda direkt så får man berätta det för bilen. Antingen via en knapp vid laddporten eller en funktion i menyn.
Kanske en kvarleva från timern för dieselvärmarna som fungerar på samma sätt. När den blivit aktiverad och sedermera startad blir timern sedan inaktiv igen. Så Audi har förmodligen gjort samma på elbilarna.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av mati »

Nect skrev:
mati skrev:
Det krångliga är att de flesta andra bilar fungerar precis tvärtom. Dvs är en timer aktiv så är det den som gäller. Vill man ändå ladda direkt så får man berätta det för bilen. Antingen via en knapp vid laddporten eller en funktion i menyn.
Kanske en kvarleva från timern för dieselvärmarna som fungerar på samma sätt. När den blivit aktiverad och sedermera startad blir timern sedan inaktiv igen. Så Audi har förmodligen gjort samma på elbilarna.
Det känns onekligen så. Jag hade samma idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Det krångliga är att de flesta andra bilar fungerar precis tvärtom. Dvs är en timer aktiv så är det den som gäller. Vill man ändå ladda direkt så får man berätta det för bilen. Antingen via en knapp vid laddporten eller en funktion i menyn.
Kanske en kvarleva från timern för dieselvärmarna som fungerar på samma sätt. När den blivit aktiverad och sedermera startad blir timern sedan inaktiv igen. Så Audi har förmodligen gjort samma på elbilarna.
Det känns onekligen så. Jag hade samma idé.
Kan nog vara så, fast jag tycker det är en bra lösning.

Då vet jag alltid att den laddar direkt om inte timern aktiveras av mig när jag parkerar bilen.

Däremot är instruktionsboken dålig på att förklara, och buggen att den inte laddar alls om tiden inte räcker till är kasst.

Audi vet ju om det då en varning kommer till appen.

De kanske har tänkt sig att åtgärd krävs från bilföraren, som till ex högre laddeffekt eller längre laddtid.

Eller så saknas funktionen att stoppa laddningen om inte laddmålet nåtts vid inställd tid.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Ang buggen att den avslutar laddningen så känns det som om bilen tror att den ska ladda till 100% och inte till inställd gräns. La in avresetiden på 05.00 för jag vill få billig el, var nere på 8% och hade gränsen på 50% och ledtrådar ska inte vara några problem. Hade föredragen laddtid inställd på 00-06, hur denna är tänkt att användas får ni gärna tipsa mig om. Hunden gick upp ett varv strax efter tolv och då kollar jag appen och ser att laddningen har stoppats 00.02 pga av att den ansåg att den inte skulle hinna. Detta stör mig något lätt. :D Men jag slog på ladda direkt och nör jag gick upp vid 04.30 så var det fulladdat sedan 2h tillbaks så effekt finns det iallafall. Tibber funkar inte för den säger att bilen inte är hemma, suck. Får pröva timer på boxen istället men om jag fattat rätt där så ville inte alltid ladda då heller pga utan spänning för länge, har GARO men detta borde jag ev komma runt med att även köra Tibber som då triggar bilens laddning, vi får se om det funkar. Tur att bilen är så grym så. An står ut med detta, har man inte timtaxa så är det ju inget problem så detta får ses som plusmeny.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Skulle ju kunna vara så att buggen beräknar på 100% laddning.

Timern i sig brukar räkna rätt bra, jag brukar få en notis 20-30 minuter före inställd tid att bilen laddat färdigt till inställt laddmål.

Tror inte det är så lyckat att kombinera laddningstimern med andra styrningar.

Och att den inte verkar kompatibel med en del laddboxar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Tack för svar, börjar också tro att den räknar till 100%. Nu kommer nästa fråga från mig, satte mig i bilen igår och planerade in laddning upp till 80, tänkte passa på nör det var billig el. La in 3 starttider som försök 5, 6. och 7 och lagt in att den helst ska ladda 00-06, första undran är om man bara kan använda den och direkt laddning eller om den bara används om man kör timer? Jag gick upp vid 4 och kollade appen, den sa att allt var ok och 50%, svårt att se att den skulle hinna ladda till 5 då. Trixade lite med timern och la in kl 7 istället och då fick jag upp varningen att den inte skulle hinna ladda, jaja jag får väl slå på ladda direkt men den var utgråad, men appen uppdaterade och sa att allt var bra om jag tryckte på uppdatera. Då gick jag ut till bilen och tänker att jag får väl försöka starta därifrån och då märker jag att den laddar och var uppe i 75% och skulle hinna klart innan 5. Så bevisligen så är inte appen i kontakt med bilen, såg även att Tibber sa att den inte har kontakt med bilen. Vet någon om man kan göra någon reset eller har något tips om vad man kan göra.

Misstänker nämligen att detta gör att jag inte kan förvärma via appen, suck men tur man får en leaf också snart. Börjar på något sätt förstå Mati.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av mati »

Det där känner jag så väl igen. I appen står det nånting, och bilen visar nånting helt annat. Laddstatusen som visas i appen kan man inte lita på är min erfarenhet. Jag har haft en massa problem med appen. Den fungerade hyfsat bra när bilen var ny, men efter nån uppdatering slutade den att fungera. Visa status kunde den göra, ibland rätt, ibland fel, men skicka kommandon som att starta förvärmning har inte fungerat på över ett år tror jag.
Däremot så har det alltid fungerat att ladda bilen. Men jag har försökt att hålla det enkelt. Jag körde enbart med vanlig timer, inga "billig-tider". Jag ställde timern alltid till kl 6:00, då laddar den ju per automatik på natten när det är billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar