Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Off Grid Byggaren » 30 dec 2019 15:09

Det börjar bli mycket elbilar på de enstaka CCS-laddare som finns längs E4 norrut från Stockholm.

Så här i julveckan när jag åkte Sundsvall-Stockholm var det upptaget överallt på laddplatserna.

Åkte jag vidare till nästa plats stod tre bilar i kö.

Det har verkligen inte hunnit byggas ut i den takt som CCS-laddande elbilar med längre räckvidd kommit i trafik.

Gäller att ha gott om tid för långresa, för mig fick det bli en 11 kW laddplats och middagspaus för att komma hem.
Men det funkar ju bara om endast några få mil fattas.

Problemet är ju också att oftast finns bara en ända 50 kW laddare på dessa platser. Ibland står det även Teslabilar och laddar där.

Verkar ta lång tid att bygga upp bra laddnätverk.

CCS-laddning.JPG
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare taliz » 30 dec 2019 15:16

Nog svårt att få ekonomi i snabbladdare på sträckor där resandet är koncentrerat till några få veckor om året.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 4546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 30 dec 2019 15:46

Just därför att jag som resande säljare i Norrland inte kan åka nåt annat än Tesla.

I Norrland har Tesla 6-8 150kW laddstolpar per site.
CCS har 1-2 50kW laddstolpar per site.
Det funkar inte om man ska ha rimlig laddningstid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4723
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare bylund » 30 dec 2019 16:36

Zalman3 skrev:Just därför att jag som resande säljare i Norrland inte kan åka nåt annat än Tesla.

I Norrland har Tesla 6-8 150kW laddstolpar per site.
CCS har 1-2 50kW laddstolpar per site.
Det funkar inte om man ska ha rimlig laddningstid.

Tesla har snarare 2 (Sveg, Puoltikasvaara) till 14 (Gävle) laddstolpar per ställe i Norrland ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8544
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 30 dec 2019 20:13

Det betyder nog att även nästa bil blir en Tesla...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare NEO » 30 dec 2019 20:22

Körde för ovanlighetens skull utanför Teslas laddnätverk i helgen och jag förstår gemene man som är anti-elbil alltså. Vilken mardröm att hamna utanför SuC ... Vi körde Sthlm-Holmsveden (endast 50min från Gävle SuC) och så en dagstur till Järvsö och tillbaka till Sthlm. Fick stödladda på något spa hotell med 22kW destination charger för att 50kW laddaren (med plats för EN elbil i taget) var upptagen i bollnäs på MCD. När den väl visade ledig i appen hade vi tittat en timme på netflix. Slösade totalt 1h50m på att slöladda samt toppa upp så vi nådde Gävle SuC prislappen? 45kr för 17min laddning som gav 10% :lol:
Model X P100DL -16 AP1, 6s, 22" chrome delete

Model X P100DL HW3 -19 7s, 3M satin white, chrome delete
Model S P85+ AP1 UP Facelift -14
Model S P85DL+ -15
Model 3 LR P+ HW3 -19
Model S P85+ -13
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
 
Inlägg: 1383
Blev medlem: 24 okt 2017 19:17
Ort: Stockholm

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare slugger75 » 30 dec 2019 21:15

Ja usch. Vi laddade vid den så kallade 50 kW-laddaren hos Mc Donalds i Bollnäs igår. Fick 21-22 kW som max. Jag ringde supporten men de sa bara att det berodde på bilen, inte laddaren.

Idiotiskt att ta betalt per minut istället för per kW.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 17 maj 2019 15:12
Ort: Uppsala
Referralkod: per28997

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare Verdi » 30 dec 2019 21:34

Helt ärligt så är det Tesla eller fossilbil som gäller för oss.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7929
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 30 dec 2019 21:48

Verdi skrev:Helt ärligt så är det Tesla eller fossilbil som gäller för oss.


Körde en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå i mars 2016, fick ladda 11ggr!
Var tvungen att 4 veckor innan skaffa taggar till alla laddställen!
Och planera resan mycket noga.

Tyvärr tror jag inte att det skulle gå så mycket snabbare idag att åka den resan, kanske till och med långsammare,
eftersom jag alltid var ensam att ladda, på varje laddstation 2016.
Åker jag idag kanske 3st Nissan Leaf står i kö före mig i laddkön.

Laddinfrastrukturen måste dramatisk byggas ut, för att klara anstormningen av elbilar som vill ladda!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4723
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Off Grid Byggaren » 30 dec 2019 22:33

Har en bekant som kör BMW i3 från 2016 med 33 kWh batteri, 3-fasladdning 11 kW och REX.

Han pendlar en del mellan Örnsköldsvik och Stockholm, första året var det alltid bra tillgänglighet på dessa 50 kW CCS-laddare. Det hade då gått åt 8 liter bensin till REX-motorn hela året 2016 på 1500 mil.

Nu får han tanka hela tiden, varje resa kräver påfyllning. Den är väldigt törstig på REX-drift, ligger runt 0,8 per mil och med 15 liters tank räcker det inte så långt.

Visserligen utnyttjar han batteriet till max jämt, men när det nu står bilar med 64-100 kWh batteripack på dessa CCS 50 kW laddare blir väntetiderna långa och han väljer REX-driften istället.

Att åka Stockholm - Italien funkar ju redan, men till Norrland är det kämpigare.

Att det nu tar väldigt lång tid att bygga dessa nya laddstationer kan nog bland annat bero på att elnätsägarna tar god tid på sig för att få fram elkraftförsörjning.

Det kan ta upp till 2 år efter beställning innan elen finns på plats, så Tesla har säkert försprång några år till.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.