Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG. ;)
Eller du är kanske för ung?

Allt är Volvos fel. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt) :(
Beror det på volvo säger du?
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG. ;)
Eller du är kanske för ung?
Ok. Så du är en eu-motståndare och det är så du kopplar ihop volvo med ansvaret? Då förstår jag.
Tror fan att ett stort import/exportberoende företag är för eu-medlemskap.
Nej, jag är inte för ung för speciellt mycket. Snarare för gammal för en del saker. Trams t.ex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
Danmark har ju länge haft ett system för beskattning av bilar som liknar norges med höga registreringsavgifter. Att justera dessa nedåt skulle ju harmonisera mer med eu och är säkert möjligt.
Men det skulle ju bli dyrt för staten.
Att sänka / ta bort momsen på en viss typ av bil om det inte sker i hela eu samtidigt skulle jag tro blir svårt.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.

Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.
Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?
Danmark har generellt lägre inkomstskatter än sverige och tar delvis igen det på höga punktskatter på t.ex. bilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?
Sverige har skyhöga skatter på allt förutom på bilar. Det är kanske det som är problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Det är ju Sverige som är avvikande.
En Volvo som i Sverige kostar ca 300.000kr kostar i Norge, Finland och Danmark ca 500.000 till 600.000kr.

Och ute i EU så säljs det mest bilar i VW Golf klassen.

Volvo med sina stora bilar har helt klart påverkat regeringen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Ok. Så du är en eu-motståndare och det är så du kopplar ihop volvo med ansvaret? Då förstår jag.
Tror fan att ett stort import/exportberoende företag är för eu-medlemskap.
Nej, jag är inte för ung för speciellt mycket. Snarare för gammal för en del saker. Trams t.ex.
Men ojdå!!!

Har du vaknat på fel sida idag. Du förstår inte att det var ett skämt trotts övertydligheten med smajlisar.

Och det där med att ”allt är Volvos fel” kallas sarkasm. Du kanske kan googla betydelsen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Det är ju Sverige som är avvikande.
En Volvo som i Sverige kostar ca 300.000kr kostar i Norge, Finland och Danmark ca 500.000 till 600.000kr.

Och ute i EU så säljs det mest bilar i VW Golf klassen.

Volvo med sina stora bilar har helt klart påverkat regeringen.
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader. I sverige föredrar vi större bilar. Vad det beror på vet jag inte. Förmodligen mycket tradition. Svenska biltillverkare har tillverkat dom bilar som blir mest lönsamma globalt i den volym man klarat av och svenska bilköpare har lärt sig tycka om dom.
Att volvos inhemska försäljning är viktig för sverige tror jag regeringen räknar ut helt själva.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Men ojdå!!!

Har du vaknat på fel sida idag. Du förstår inte att det var ett skämt trotts övertydligheten med smajlisar.

Och det där med att ”allt är Volvos fel” kallas sarkasm. Du kanske kan googla betydelsen.
Nej, sarkasm är svår att få ut i text om man inte vet avsändarens åsikt. Betydligt lättare f2f. Smajlisar är jag definitivt för gammal för att tyda 100%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Jag syftar på skattelättnader vid inköp likt norge har på elbilar. Några sådana finns inte inom eu vad jag vet. Att en speciell biltyp har en annorlunda skatt.
Vägtrafikskatten, som du menar, sätts ju till största delen efter bilens utsläpp inte efter storlek/bilens pris. I min bilpark har den minsta bilen klart högst vägskatt och den största klart lägst...;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
Jag vet inte. Kan det verkligen stämma? I så fall har de gjort en deal på nåt sätt. Försäkringsbolagen är ju inte direkt kända för att de ger bort pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Vad är kopplingen mellan låga driftskostnader för bränsle och låga försäkringspremier?
Det som bestämmer försäkringspremier är ju bolagens skadekostnader och varje försäkringstagares risk.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.
Det är väl samma i USA där gratis laddning är en förutsättning för att få en elbilskalkyl att gå ihop?
Skriv svar