Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Lidl, Frölunda var trasig i måndags.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jo, jag har använt det en gång och det funkade. Det står ju att man inte ska göra det men å andra sidan så måste man ju komma vidare och det finns ju oftast bara en laddare per ställe så jag gör vad jag kan.Bjelke skrev:Ja det borde väl funka?LarsL skrev:Nödstoppet?Bjelke skrev:Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Åkte E4:an norrut idag. Fyllde på 25 kWh på BEE i Gävle, det funkade bra och var ingen kö.
Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.
Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.
Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.
Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.
En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.
Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.
Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.
Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.
En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?Zalman3 skrev:Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.
Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?lator skrev:Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?Zalman3 skrev:Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.
Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Just det, målet är att isolera så många elbilsförare som möjligt så att de inte kan föröka sig.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jerker skrev:Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.
Audi Q8 e-tron 55 -24
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Fredrik j skrev:Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Det gjorde det ju bara värre... Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Säg att Tesla åkare minsann får ladda gratis hos Volvo!lator skrev:Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Det gjorde det ju bara värre... Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja det vore intressant att få veta Audis strategi gällande alla 50 kW laddare de installerat nu.lator skrev:Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Det gjorde det ju bara värre... Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
De tidigare gångerna jag varit in till Audihandlaren i Sundsvall så blev jag väldigt trevligt bemött, och de kom genast ut och startade laddaren för mig. Jag var även välkommen in för att ta en kaffe och låna toaletten.
Fick även en del frågor om e-tron, fast jag förstod att avgasbilar är den stora businessen för dem just nu.
Kan det vara så att Audi centralt gjort denna investering, tydligen får varje handlare betala även för sin egna laddning nu.
Om det är Ionity priser även på dessa så är det klart att handlarn får rätt häftiga fakturor.
(Säljaren sa att de nu ofta istället ställer in elbilen i leveranshallen, där de har en egen 11 kW laddbox på sitt egna elabonnemang).
Tydligen är det BEE som administrerar dessa 50 kW CCS-laddare, frågade hos dem och fick svaret att Audi inte har den som publik laddare och min BEE-tagg funkar inte där.
Möjligen om den finns med i e-tron charging service, om det är någon som har den aktiverad får ni gärna kolla.
Bild från Februari:
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men för vem har AUDI satt upp laddaren till då?
Om handlarn sätter upp egen laddare för någon tusenlapp och sen laddar billigt så står ju bara DC-laddaren och kostar.
Handlarn klarar nog att ladda sina demobilar över natten ändå så vad ska han med en DC-laddare till från första början....
Känns ju ultrapuckat att investera i en DC-laddare som ingen kommer/kan använda.
Om handlarn sätter upp egen laddare för någon tusenlapp och sen laddar billigt så står ju bara DC-laddaren och kostar.
Handlarn klarar nog att ladda sina demobilar över natten ändå så vad ska han med en DC-laddare till från första början....
Känns ju ultrapuckat att investera i en DC-laddare som ingen kommer/kan använda.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Kan ju vara så att Audi centralt stod för installation och alla löpande kostnader initialt. Sen drog de åt svångremmen och nu får handlaren stå för det löpande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Nu dyker de faktisk upp i Audi e-tron chargin service appen.
Verkar som de försöker bygga upp ett eget laddnätverk.
Synd att de har så höga priser för enstaka laddningar.
Handlarna borde fått denna info, men kanske har det inte lanserats ännu helt officiellt? Den står som tillgänglig i appen.
Verkar som de försöker bygga upp ett eget laddnätverk.
Synd att de har så höga priser för enstaka laddningar.
Handlarna borde fått denna info, men kanske har det inte lanserats ännu helt officiellt? Den står som tillgänglig i appen.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Vad tar dom per kwh? Är väl inte dyrare än Ionity eller?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt, men det kan ju förklara varför de inte ens själva vill ladda där.
På Ionity 3,30 per kWh.
På Ionity 3,30 per kWh.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.Off Grid Byggaren skrev:Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.
På Ionity 3,30 per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet )Svenssons skrev:Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.Off Grid Byggaren skrev:Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.
På Ionity 3,30 per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja det var ju inte billigt direkt. Snacka om att skjuta sig själv i foten med träplugg.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Så efter mötet i Ionitygruppen med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?
För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?
För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?