Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av bonath »

Lidl, Frölunda var trasig i måndags.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
Nödstoppet?
Ja det borde väl funka? :)
Jo, jag har använt det en gång och det funkade. Det står ju att man inte ska göra det men å andra sidan så måste man ju komma vidare och det finns ju oftast bara en laddare per ställe så jag gör vad jag kan.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte E4:an norrut idag. Fyllde på 25 kWh på BEE i Gävle, det funkade bra och var ingen kö.

Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.

Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.

Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.

Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.

Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.

Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.

En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
20200325_121035.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.

Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.

Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert... 8-)
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
:lol: :lol: :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
:lol: Just det, målet är att isolera så många elbilsförare som möjligt så att de inte kan föröka sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jerker »

Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av JoeMad »

Jerker skrev:
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:


Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
Audi Q8 e-tron 55 -24
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
joke.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av lator »

mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Säg att Tesla åkare minsann får ladda gratis hos Volvo!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

lator skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Ja det vore intressant att få veta Audis strategi gällande alla 50 kW laddare de installerat nu.

De tidigare gångerna jag varit in till Audihandlaren i Sundsvall så blev jag väldigt trevligt bemött, och de kom genast ut och startade laddaren för mig. Jag var även välkommen in för att ta en kaffe och låna toaletten.

Fick även en del frågor om e-tron, fast jag förstod att avgasbilar är den stora businessen för dem just nu.

Kan det vara så att Audi centralt gjort denna investering, tydligen får varje handlare betala även för sin egna laddning nu.

Om det är Ionity priser även på dessa så är det klart att handlarn får rätt häftiga fakturor.

(Säljaren sa att de nu ofta istället ställer in elbilen i leveranshallen, där de har en egen 11 kW laddbox på sitt egna elabonnemang).

Tydligen är det BEE som administrerar dessa 50 kW CCS-laddare, frågade hos dem och fick svaret att Audi inte har den som publik laddare och min BEE-tagg funkar inte där.

Möjligen om den finns med i e-tron charging service, om det är någon som har den aktiverad får ni gärna kolla.

Bild från Februari:
Audi.jpg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av [JM] »

Men för vem har AUDI satt upp laddaren till då?
Om handlarn sätter upp egen laddare för någon tusenlapp och sen laddar billigt så står ju bara DC-laddaren och kostar.
Handlarn klarar nog att ladda sina demobilar över natten ändå så vad ska han med en DC-laddare till från första början....
Känns ju ultrapuckat att investera i en DC-laddare som ingen kommer/kan använda.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

Kan ju vara så att Audi centralt stod för installation och alla löpande kostnader initialt. Sen drog de åt svångremmen och nu får handlaren stå för det löpande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu dyker de faktisk upp i Audi e-tron chargin service appen.

Verkar som de försöker bygga upp ett eget laddnätverk.

Synd att de har så höga priser för enstaka laddningar.

Handlarna borde fått denna info, men kanske har det inte lanserats ännu helt officiellt? Den står som tillgänglig i appen.
Screenshot_20200326-142638_myAudi.jpg
Screenshot_20200326-143947_myAudi.jpg
Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av [JM] »

Vad tar dom per kwh? Är väl inte dyrare än Ionity eller?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt, men det kan ju förklara varför de inte ens själva vill ladda där.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet :evil: )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av [JM] »

Ja det var ju inte billigt direkt. Snacka om att skjuta sig själv i foten med träplugg.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så efter mötet i Ionitygruppen med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?

För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?
Skriv svar