Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....
Ja, det är en intressant inställning. Hur var det nu med marknadskrafterna? Är de helt okänsliga för dem i det här fallet? Men "the Nokia moment" rycker alt närmare...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:
Xeik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag frågade hur länge det dröjer innan vi kan åka Mercedes elbil obehindrat i norra Sverige.

Det beror på politikerna var svaret.
Tur att inte Tesla tänkte likadant....
Eller hur? Återigen ett tecken på att gammelbilsföretagen egentligen inte vill att elbilarna ska slå igenom.

Det gamla vanliga... "nån annan".....
Ja, det är en intressant inställning. Hur var det nu med marknadskrafterna? Är de helt okänsliga för dem i det här fallet? Men "the Nokia moment" rycker alt närmare...

Sitter en skylt på jobbet, "nån annan har slutat, du får diska själv".
Blir kanske, "nån annan bygger inte, du får bygga själv".... och då é de försent... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Remuz »

Jag förstår inte att man inte ser trenden.

För att lyckas idag måste man ge kunden ett ekosystem. Apple, Google, amazon, alibaba osv har alla ekosystem. Tittar man i betalning där jag jobbar har Klarna extrem framgång på topline med ett ekosystem.

Varför skulle fordon vara annorlunda? Du måste erbjuda allt som har med transporten att så som amazon erbjuder allt som har med handel att göra eller klarna erbjuder allt som har med betalning att göra.

Sist jag kollade användes bil för att ta sig från A till B. Är det långt mellan punkterna får man se till att det finns laddning där annars har man ju inte en komplett produkt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
.... En E-klass diesel har betydligt bättre komfort....
Ähh? På vilket sätt menar han då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Testföraren pratade rätt bra engelska, tror han menade att om elbilarna ska slå igenom stort beror på politiska beslut.

Vi diskuterade inte vem som skulle bygga upp laddinfrastrukturen, men han var imponerad över Teslas laddnätverk och frågade om jag trodde de kommer behålla försprånget. Minst fem år tror jag.

Han frågade mycket om e-tron, Sveriges miljöbilspremie och om det var gynnsamt skattemässigt med elbil.

Ville inte berätta något om EQA testbilen, fick bara kolla i laddluckan.

Svarade inte på om den kommer med dragkrok.

En kommentar var att Teslan som stod och laddade med chademoadaptern kunde väl ha laddat på Tesla SuC i Gävle istället.

Nu hade han kört från tidig morgon och skulle övernatta i Stockholm, men klockan var 15.00 och jag var klar 15.40 så han väntade kvar. Det var väl betald arbetstid, han var inte det minsta bekymrad.
20200308_110924.jpg
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av KnightRider »

Den där Mercedesen ser mer ut som en EQB än en EQA.

https://teknikensvarld.se/mercedes-eqa- ... -norrland/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
.... En E-klass diesel har betydligt bättre komfort....
Ähh? På vilket sätt menar han då?
Att välja just E-klass blir ju riktigt konstigt. Den kostar ju ungefär som en Model 3 SR+ och är ungefär lika stor och betydligt billigare att kör.

Edit: så det testaren rapporterar tillbaka är att elbilar funkar inte för politikerna har inte byggt laddare, fortsätt med dieselbilar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Att åka Umeå-Stockholm med nån annan elbil än Tesla är en utmaning.
20200308_154402.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

Hur lång tid kommer det ta innan folk förstår skillnaden mellan Tesla och andra elbilar? För mig och oss börjar det bli klart nu när Ionity skrotade sin satsning. Men ”vanligt folk” är enormt naiva ibland och verkar inte riktig greppa. Har ett exempel på en farbror som köper en Nissan Leaf och undrar varför den laddar så långsamt hemma, den skulle ju ladda med 50 kW. Sedan återkommer han och undrar om det finns en adapter för att ladda på Superchargers. Hur långt är det kvar innan farbrorn inser att Superchargers är en del av system man köper med bilen och att ingen annan har något liknande.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av bonath »

Jag brukar säga att det är tre delar...
Bilen, Suc och TCS.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Har nu kört knappt 10.000 mil i Norrland med min Tesla.
Har ALDRIG misslyckats med att kunna ladda på SuC.
Kan inte ladda hemma så jag laddar till +95% på SuC.
Nån enstaka gång så har en kabel varit trasig.
Men då ha jag bytt plats och har därmed kunnat ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

Är man entusiast köper man bil utanför servicenätverket. Men när Tesla vill etablera sig i norra Sverige så bör de bygga verkstäder, vilket de nu gör.

Sen går det ju att bygga en bil som Nissan Leaf som inte behöver lagas. Bromsar och däcksbyte kan ju vem som helst fixa.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.
Jag säger inte att Tesla är perfekt. Det finns dom som fått måndags exemplar och är missnöjda.
Men ur min synvikel så har en servicebuss i Umeå gjort ett lika bra jobb som om det fanns ett Servicecenter i Umeå.

Har tidigare hävdat att Toyota i Umeå har överlägset bästa servicen i denna stad.

Att Tesla med växtvärk inte hinner med att fixa nya Servicecenter är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt.

Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
ServiceCenter är superviktig och här bör ju Tesla bygga ut efter hur de ser att deras marknad växer. Laddnätverk måste däremot finnas där innan bilarna börjar säljas i området.
Visst är Servicecenter viktigt.
Och ett Servicecenter är på gång i Umeå enligt Teslas hemsida.
Men sista gången jag servade min Tesla, då åkte dom med servicebussen upp till Umeå och servade på plats.
Perfekt om du frågar mig.

Det finns ju konkurrenter som har service i Umeå.
Vissa är dock så dåliga att folk bojkottar dom och åker på Mekonomen istället och servar sin bil.

Så bara för att man har ett Servicecenter på en ort är det inte säkert att det är bra.

Dessutom så är det problem med kompetensen att repa elbilar.
Jobbets Audi plugin har stått många veckor på verkstaden, först när DSG-lådan rasade, sedan skulle Tyska specialister åka upp till Umeå och fixa batteriet.

Så det tog låååång tid innan vi fick tillbaka bilen.

Tyvärr får man lite känslan från fossilbilsföretaget, man ska straffas lite för att man "krånglat till det" och köpt en laddbar bil.

Hade man bara köpt en fossilbil, hade man fått snabbare hjälp.

Om chefen för ett fossilbilsföretag tex PSA Carlos Tavares, säger att det är bara "green addicts" som köper elbilar, då genomsyrar det hela organisationen.
Att du hatar Audi vet vi sedan tidigare du behöver inte ta Audi i varje inlägg där du ska försvara Tesla med " ja det finns de som är sämre" Det finns många Tesla bilar som fått vänta i månader på delar och kompetens. Var det inte nu i veckan någons Tesla som fick vänta i flera månader på att man ska byta en säkring? Dåliga exempel har vi haft i åratal det är inget nytt. Vill Tesla sälja många bilar i Norrland måste de ha någonstans att laga bilarna. Alla vill inte köra till Stockholm för att få bilen lagad.
Jag säger inte att Tesla är perfekt. Det finns dom som fått måndags exemplar och är missnöjda.
Men ur min synvikel så har en servicebuss i Umeå gjort ett lika bra jobb som om det fanns ett Servicecenter i Umeå.

Har tidigare hävdat att Toyota i Umeå har överlägset bästa servicen i denna stad.

Att Tesla med växtvärk inte hinner med att fixa nya Servicecenter är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt.

Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!
Jag vet inte om en service buss räcker om man ska byta ett batteri eller göra något större på bilarna men jag skulle inte vara nöjd med en buss som kanske kommer då och då.
"Att etablerade bilföretag men +50 år i branschen inte håller Toyotaklass, det är bara dåligt!" Det här tycker jag med är inte bara dåligt, det är skandal.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

Mötte just en som försökte koppla in en Model S med typ2-kabel på en HPC(som bara har CCS).
Tydligen lånebil från Tesla.
Jag hänvisade till närmaste SUC(10 min bort).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Mötte just en som försökte koppla in en Model S med typ2-kabel på en HPC(som bara har CCS).
Tydligen lånebil från Tesla.
Bättre så är tvärtom. Det misstaget är ju fullt begripligt i alla fall. De som försöker ladda en icke-Tesla på SuC har ju ett betydligt större problem. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Tars »

Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tyvärr är detta verkligen år 2020 för icke Teslabilar på många vägsträckor.

Verkar kunna dröja rätt många år framåt innan vi kan svänga in på valfri OKQ8 mack och vara säkra på att hitta en fungerande CCS laddare.

Möjligen om det blir något fantastiskt lyft på batterierna så vi får 80 mils äkta räckvidd helt plötsligt.

Pratade med en tekniker som säljer 150 kW laddare idag. Han trodde att det kommer fler bilar med 800 volts DC laddning i framtiden då det blir större batteristorlekar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Gustafsson »

Tars skrev:
Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...
I appen såg allt ok ut.
Ska kolla detta under mer kontrollerande former och inte under stress.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Bjelke »

Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar