Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag har hört att yngre är mer drabbade än äldre då de saknar skydd mot den här typen av ekonomisk chock. Jag har försökt hålla borta ungar från min bil men det är stört omöjligt.JoeMad skrev:Jerker skrev:Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.
Audi borde spärra av sin elbilsavdelning och bara släppa in redan intresserade. Kurvan måste plattas ut!
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja läget är stabilt i sjukvården och vi tror vi till hösten har uppnått flockimmunitet mot elbilarna. /Hälsningar Tegnell FHMmati skrev:Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
att man nu har begränsat
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.mati skrev:Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Dags att såga i sönder dammsugarröret och montera där bak som "avgasrör"M3apan skrev:att man nu har begränsatatt man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.mati skrev:Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Polestar 2 awd -21
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.
Någon som har testat den?
Verkar ju vara vettiga priser:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Någon som har testat den?
Verkar ju vara vettiga priser:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Att du köper din el av Eon till din fastighet.Off Grid Byggaren skrev:Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.
Någon som har testat den?
Verkar ju vara vettiga priser:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Jag kommer inte undan Eon som distributör av el här i Malmö(lite som gamla elverket) elavtalet kan jag skriva med vem jag vill typ Vattekraft eller Tibber. Om jag också har mitt elavtal(elhandelskund) med Eon får jag rabatterad pris när jag laddar på Eons laddare.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Att du har e-on som elleverantör hemma. Då blir det kanske billigare att ladda antar jag.Off Grid Byggaren skrev:Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Om jag planerar noga och kommer dit med 10% kvar i batteriet, så skulle det gå att ladda nästan 80 kWh för 95:- med kortbetalning.
Det verkar prisvärt, men minutavgift funkar ju också om den matar på ordentligt.
Det verkar prisvärt, men minutavgift funkar ju också om den matar på ordentligt.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja, det är oerhört lätt att tanka överallt jämfört med att snabbladda bilen idag. Och tankar man får man regnskydd också. Fram med snabbladdare överallt på mackar, köpcentrum, Lidl, Konsum, mfl bidrag på några hundra miljoner borde lösa det. Maxpris 5 kr/kwh.mati skrev:Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Lär bli så här också tids nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det var som f-n, de har nu lyckats med att koppla ihop den alltså...Off Grid Byggaren skrev:Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.
Någon som har testat den?
Verkar ju vara vettiga priser:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Har ringt ett antal gånger till dem för att fråga när den kopplas in.
Kommer passa mig bra när man rör sig i dessa trakter.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Så var det på Preem-macken i Jönköping, https://goo.gl/maps/bDudV9YvmZkaoNCq6 .taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
En av pump-platserna är fortum charge & drive.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt)mati skrev:Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Beror det på volvo säger du?Bjelke skrev:Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt)mati skrev:Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?Zalman3 skrev:Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Man kan ge tex 200000kr i bonus och fördela över tex 10 år, så länge bilen och ägaren är reggad i Sverige. Kan följa bilen och inte ägaren.Fredrik j skrev:Beror det på volvo säger du?Bjelke skrev:Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt)mati skrev:Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Möjligheterna finns, om intresset också gör det.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG.Fredrik j skrev:Beror det på volvo säger du?Bjelke skrev:Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt)mati skrev:Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Eller du är kanske för ung?
Allt är Volvos fel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ok. Så du är en eu-motståndare och det är så du kopplar ihop volvo med ansvaret? Då förstår jag.Nicke Nyfiken skrev:Minns du inte vilken enorm kampanj Volvo körde för att vi skulle gå med i EG.Fredrik j skrev:Beror det på volvo säger du?Bjelke skrev:Nästan? Tack vare Volvo så ligger vi ljusår ifrån vart vi hade kunnat vara nu (ur elbilssynpunkt)mati skrev:Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.taliz skrev:I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Att som eu-medlem genomföra norges metod att skippa moms och lägga extraskatt är inte möjligt.
Eller du är kanske för ung?
Tror fan att ett stort import/exportberoende företag är för eu-medlemskap.
Nej, jag är inte för ung för speciellt mycket. Snarare för gammal för en del saker. Trams t.ex.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.Fredrik j skrev:Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?Zalman3 skrev:Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?mati skrev:Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.Fredrik j skrev:Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?Zalman3 skrev:Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Danmark har ju länge haft ett system för beskattning av bilar som liknar norges med höga registreringsavgifter. Att justera dessa nedåt skulle ju harmonisera mer med eu och är säkert möjligt.mati skrev:Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.Fredrik j skrev:Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?Zalman3 skrev:Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Men det skulle ju bli dyrt för staten.
Att sänka / ta bort momsen på en viss typ av bil om det inte sker i hela eu samtidigt skulle jag tro blir svårt.