Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Mickep »

Man kan inte begära att de skall sätta upp laddare för att möta trycket under speciella resdagar. Laddare är enormt kostsamma.
Även tesla har problem på vissa ställen (bara att söka på youtube och se massiva köer, tom de trailers med batteriladdare de hade som avlastare klarade inte trycket).
Ionity stoppar vid Sundsvall, sedan är det kommunerna som sköter resterande norröver.
Vet inte om det behövs statlig inblandning för att stödja där näringslivet inte finner det lönsamt.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Mickep skrev:
Man kan inte begära att de skall sätta upp laddare för att möta trycket under speciella resdagar. Laddare är enormt kostsamma.
Även tesla har problem på vissa ställen (bara att söka på youtube och se massiva köer, tom de trailers med batteriladdare de hade som avlastare klarade inte trycket).
Ionity stoppar vid Sundsvall, sedan är det kommunerna som sköter resterande norröver.
Vet inte om det behövs statlig inblandning för att stödja där näringslivet inte finner det lönsamt.
Jag håller inte med om att laddare är enormt kostsamma. Tesla har nu satt upp 1804 Supercharger-stationer med 15911 Superchargers runt om i världen. Tesla gör inte detta av välgärning utan för att sälja sina bilar. Vill man sälja elbilar i Sverige får man se till att hela landet har laddare.
Det är Tesla som är det lilla företaget med begränsade resurser medan de traditionella biltillverkarna är de med stora resurser. Stora resurser borde betyda förmåga att fixa till saker som behövs, inte vänta sig att kommuner och skattebetalare ska göra jobbet åt dem.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Visste du inte att Tesla bilarna och även ägarna själva är bäst (och snabbladdarna)? (På ett tesla forum...)

Det är bara UBERCOOLA rostfria kolfiber Bmw i3 Rex som är bättre, och har bättre supersnabbladdare nätverk, 12 mil på fem minuter, 120 kr. Så att det blir rätt (ala Jens Ganman från Östersund) :o

Gott nytt decennium alla pk tesla människor och alla andra :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av M455E »

Norrland resonemanget kan användas på hela Sverige om man ser på saken från centraleuropeiskt håll. Hela Sverige är glest befolkat i jämförelse.
Finns dock ändå ett behov av att ha en viss mängd laddare i regionen då andra mer civiliserade européer behöver passera eller turista i vårt pittoreska land.

Skulle inte norrmän vilja åka till centraleuropa bland så skulle inte svenska västkusten ha så många laddstationer som där finns idag ...

Klart det måste finnas snabbladdare i hela landet. Och det kommer hända ju fler som skaffar elbil, inte bara svenskar och inte bara norrlänningar.

Gott nytt år på er!
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte man behöver avstå från något speciellt Elbilmärke idag. När jag -ändå rätt sent- köpte först Teslan sommaren 2015 fick man kolla var det fanns röda trefasuttag utmed resvägen. Det funkade det också. I mitt fall är det jobbrelaterad körning i väl SuC försörjda trakter som gäller. Dock idag glest med andra 100 kW+ möjligheter utmed de rutter jag kör. Därmed går t.ex etron bort trots att den kanske skulle varit ett bra alternativ annars. 50 kW med en törstig bil tar helt enkelt för mycket tid. Nästa år kan saken se helt annorlunda ut.
Så man måste komma ihåg att Kaos i detta sammanhang är av klart övergående art
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Tyvärr verkar det ju som att just HPC-utbyggnaden i Sverige går extremt segt. Det är bara Ionity som har nånting som kan kallas för nätverk. Men de få andra HPC-stationer eller -laddare som andra aktörer har byggt kan man i bästa fall se som ett komplement till Ionity. Det ser ärligt talat ganska mörkt ut i Sverige just ju, och konstigt nog även i stora delar av Norge med tanke på hur många elbilar de har där borta.
Om man återigen tar exemplet med Tyskland så byggs det otroligt många HPC-laddare just nu. Bara inom senaste halvåret har det skapats mer än dubbelt så många laddmöjligheter med hög effekt utmed sträckan jag brukar köra. Och det är många aktörer som bygger, inte bara Ionity. Deras subventionspolitik - ju kraftfullare laddare desto mer statligt bidrag ges - verkar fungera. Vi skulle behöva nåt liknande här. Framförallt i glestbefolkade områden kommer det annars aldrig bli en lönsam affär att bygga snabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av GreenMachine »

M455E skrev:
Norrland resonemanget kan användas på hela Sverige om man ser på saken från centraleuropeiskt håll. Hela Sverige är glest befolkat i jämförelse.
Finns dock ändå ett behov av att ha en viss mängd laddare i regionen då andra mer civiliserade européer behöver passera eller turista i vårt pittoreska land.

Skulle inte norrmän vilja åka till centraleuropa bland så skulle inte svenska västkusten ha så många laddstationer som där finns idag ...

Klart det måste finnas snabbladdare i hela landet. Och det kommer hända ju fler som skaffar elbil, inte bara svenskar och inte bara norrlänningar.

Gott nytt år på er!
Tror inte man behöver vara så blygsam. Dom har vi nog förtjänat på helt egna meriter. Många techbolag ser Skandinavien och då kanske särskilt Sverige som en extremt viktig marknad som man satsar på eftersom vi både är intresserade och villiga att testa ny koncept. Inom det här området dessutom ledande.
Verdi

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.

Det är ju kanonbra. Jag är lite nyfiken på vilken hjälp man får av bilen för att hitta laddare? Och se vilka som är lediga/upptagna. Eller får man sköta det via t ex ABRP på mobilen vid sidan av? Rapporterar alla laddare in tillgänglighet? Hur är det med betalning? Fungerar det där Audi-kontot som det är tänkt?

Jag tycker givetvis att SuC är bra som laddstationer men det som gör det extra smidigt är integrationen med navin och att man inte behöver tänka på att betala. Ha konton, taggar, kort... Bara att koppla in kabeln. Oavsett land.
Verdi

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Visste du inte att Tesla bilarna och även ägarna själva är bäst (och snabbladdarna)? (På ett tesla forum...)

Det är bara UBERCOOLA rostfria kolfiber Bmw i3 Rex som är bättre, och har bättre supersnabbladdare nätverk, 12 mil på fem minuter, 120 kr. Så att det blir rätt (ala Jens Ganman från Östersund) :o

Gott nytt decennium alla pk tesla människor och alla andra :D
Tesla och i3 Rex är faktiskt bäst. Sorry. ;)
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Magnus71 »

mati skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland. Under de senaste 5 åren har ingen snabbladdare tillkommit mellan Östersund och Sundsvall tex. Det finns en (1st) 50kW i Stöde.
Så i princip är det bara entusiaster som kan köra annan elbil än Tesla på skidsemester till Åre från Mälardalen.
Så även om norrlänningarna själva är få till antalet så behövs HPC laddare för att hjälpa omställning till elbilar i Stockholm. För åk till Åre nu runt juletid så kommer du hitta halva Stockholm här uppe. Och de vill verkligen kunna åka sina fina bilar hit utan problem.
Därför är det extra kul att se att i år såg man fler svenskregistrerade Teslor (mest TM3) jämfört med tidigare år då norrmännen dominerade tydligt.
Såg säkert 20st svenskregistrerade TM3. Och en e-tron.

Sedan förstår jag problematiken med att ta kostnaderna för laddstationerna. Jag passerar dagligen IONITY i Ytterån. Sedan den öppnade i februari har jag bara sett 2 bilar ladda där. Men det går ju i dagsläget i princip inte nå den laddaren från annan HPC. Så därför kommer inga trafikflöden med andra elbilar än Tesla. När bla IONITY Sundsvall mfl är igång så kommer det säkert bli annorlunda.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Magnus71 skrev:

Under de senaste 5 åren har ingen snabbladdare tillkommit mellan Östersund och Sundsvall tex. Det finns en (1st) 50kW i Stöde.
Så i princip är det bara entusiaster som kan köra annan elbil än Tesla på skidsemester till Åre från Mälardalen.
Problemet är ju just att det inte har byggts så många CCS-snabbladdare ännu, i kombination med att det är rätt långa körsträckor.

Att klara sträckan Stockholm - Sundsvall med takbox på en e-tron 55 funkar inte. Sommartid med max 90 km/h kan det fungera i bra väder.
Så det måste bli besök på någon av de fåtal 50 kW CCS-laddare som trots allt finns längs E4:an. Och Ionity har inte öppnat ännu i Sundsvall.

Har kört en del i Jämtland och det som behövs är noggrann laddplanering, tålamod och gott om tid.
Ionity.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är ju kanonbra. Jag är lite nyfiken på vilken hjälp man får av bilen för att hitta laddare? Och se vilka som är lediga/upptagna. Eller får man sköta det via t ex ABRP på mobilen vid sidan av? Rapporterar alla laddare in tillgänglighet? Hur är det med betalning? Fungerar det där Audi-kontot som det är tänkt?

Jag tycker givetvis att SuC är bra som laddstationer men det som gör det extra smidigt är integrationen med navin och att man inte behöver tänka på att betala. Ha konton, taggar, kort... Bara att koppla in kabeln. Oavsett land.
Bilen vet var laddarna och laddstolparna står, inte alla, men många. Den gör dock ingen större skillnad mellan dem avseende laddeffekt. Den vet och visar visserligen laddeffekten, men den prioriterar inte laddarna med högre effekt i ruttplaneringen. Det är naturligtvis idiotiskt och därför är det fortfarande bra att ha koll på laddarna via tredjepartsappar. Och databasen med laddarna uppdateras dessutom inte i samma takt som antalet laddare ökar. Så ja, jag kollar alltid i ABRP. Om nu det är ett problem vet jag inte. Det ryktas dessutom om en rejäl uppdatering som navigatorn i e-tron ska få i februari. Vi får se om integrationen av laddinfrastrukturen blir bättre. Men som sagt, det funkar bra ändå. Kom ihåg att ABRP utvecklades som en direkt följd av Teslas undermåliga ruttplanerare. Den är ju erkänt kass. Jag gör i princip som tidigare när jag ska på långresa. Kolla först i ABRP och planera rutten utifrån det. Men nu gör jag så att jag lägger alla lämpliga snabbladdare utmed rutten som delmål i navigatorn. Under resans gång kan jag sedan alltid utifrån bilens beräkningar bestämma om jag ska ladda eller om jag kan hoppa över en laddare. Mycket smidigt. E-tron är duktig på att beräkna uppskattad laddnivå i procent vid ankomst. Det går att lita på precis på samma sätt som i en Tesla. Hur pass bra andra elbilar är på det vet jag inte. E-Golfen har ingen sådan funktion alls.
För vissa laddare visas status på tillgänglighet i bilen, men absolut inte för alla.
Om Audi-kortet funkar vet jag inte, jag har inget sådant kort. Jag använder huvudsakligen Plugsurfing och det fungerar krångelfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av BrooklynS »

Det funkar hur bra som helst med Tesla i "Norrland". Och då åker vi i hela Norrland, från nordligaste Norrbotten till Jämtland och dessutom till västerbottensfjällen.

Detta tack vare Teslas laddnätverk i kombination med stora batterier, låg förbrukning och goda vinteregenskaper.
Tesla Y LR -22 EAP
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

Det kommer säkert fler snabbladdare i Norrland (nångång).

Frågan här är väl också om ni får vänta på laddning när det är speciella tider med mycket trafik? Idag tex hur ser det ut på laddplatserna när alla ska söderut igen?

Både på Tesla laddare och CCS? Köer?

Jag kan säga att det här är en stark anledning till att folk jag känner inte vill köpa en ren elbil nu. Typexemplet Stockholms tjänsteman (sk Stockholmsjävel) som åker samtidigt som alla andra till samma ställen när det är semester, vill inte bli stående med familjen väntades vid nån j***@ laddplats som är full, på en långresa som är jobbig ändå. :| (det får bli en laddhybrid, trots liknande kostnad).
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av current »

Körde Stockholm - Umeå i en BMW i3 120Ah (37,9kwh tillgängligt). Tog 9 timmar och 45 minuter, även planeringen tog ett par timmar. Laddaren vid Birsta i Sundsvall var upptagen när jag kom dit. Tänkte käka på McDonalds, fick åka till Sundsvall flygplats och ladda istället, tyvärr var flygplatsen stängd på grund av röd dag så blev ingen middag :cry: Satte tack och lov familjen på flyget och det var ingen slump dom inte fick följa med. Hade förutspått att det skulle bli ett äventyr.

Trodde aldrig jag skulle skaffa en Tesla men min Model 3 anländer i Februari. Laddning är så otroligt viktig och det är bara Tesla som levererar. Visst verkar Ionity bra men har svårt köpa att alla elbilar inkl. Tesla ska dela på 4 laddare på högtrafikerade vägar. För mig fungerar det inte att vänta på laddning eller trasiga laddare, det måste fungera annars kör jag hellre fossilt på långresor.

Om nu fossiltillverkarna är seriösa med sina satsningar hur kan det då komma sig att man bara sätter upp 4 laddpunkter som bilar alla i samarbetet ska dela på. Hade dom velat satsa på eldrift hade det varit rimligt att ta storleken på Teslas stationer och gångra det med 5 då det är 5 aktörer med i samarbetet (BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen).
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

De flesta Ionity stationer är ju förberedda för åtminstone 6 laddare. Det är inte jättemycket men det är en början. Jag har hittills inte behövt köa hos ionity, tvärtom så är man inte sällan helt ensam när man står och laddar. Ionity känns idag lite som SuC kändes för 3 år sedan, ungefär så.
Så sett är det bra att de har satsat på yttäckning nu i början. När antalet elbilar ökar och laddarna på vissa platser börjar bli upptagna allt oftare så hoppas och tror jag att de utökar stationerna där det behövs. Tesla har inte heller haft 20 stalls vid alla SuC från dag ett. De började med 4-8 stalls och sen byggde man fler när det började bli trångt. Men många SuC har än idag samma antal laddare som när de byggdes.
Jag förstår dock inte riktigt varför Ionity Södertälje bara har två laddare. Det är för klent redan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av jpetters »

När jag körde Schweiz - Stockholm t.o.r nu runt helgerna så var det flera gånger kö på Ionity i Tyskland. Verkar ha sålts en hel del E-tron och Hyundai (och Model 3). Det kändes helt klart snålt med 4 laddare som mest.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av josve »

mati skrev:
Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av josve »

Verdi skrev:
mati skrev:
josve skrev:
Har kört tesla i 6 år och bor i Dalarna (Falun) och har fungerat utmärkt. Ännu bättre nu jämfört med för 6 år sedan, då fanns det inga Superchargers. Allt är relativt och beroende på körmönster.
Fast Dalarna betraktar jag inte riktigt som Norrland. Just runt Siljan finns ju dessutom gott om laddinfrastruktur numera. Vi brukar åka till Dalarna eller norra Värmland och det funkar bra, precis som du säger. Även med e-tron och husvagn. Jag menar lägre norrut, dvs norr om Östersund. Det går numera med en Tesla, men inte så bra med andra elbilar. Vi har "vågat" oss ända till Åre med vår Model S. Det var 2017 och vid den tiden var det stopp där. Längre upp funkade bara via Norge. Det skulle fungera mycket bättre idag som sagt. Men ända till Åre skulle man idag kunna ta sig till och med med en e-Golf om man inte har alltför bråttom.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Men Falun ligger norr om Stockholm :)
Det var någon som inte tyckte det gick att köra elbil på ett acceptabelt sätt norr om Stockholm.

Men som sagt tidigare, det gick jätte bra att köra Model S innan det fanns en enda supercharger i Sverige. Inga andra snabbladdare heller för den delen. Absolut mer begränsat mot nu men körde många tusen mil utan att ha tillgång till snabbladdning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Magnus71 skrev:
Fortfarande är det i princip bara möjligt att ha en Tesla vid långresor i Norrland.
Det var ju det jag skrev.

Ärligt talat så skulle jag aldrig skaffa en elbil om jag hade bott längre norrut så som det ser ut idag. Oavsett märke.
När folk frågar mig om det funkar med elbil och om de ska våga ta steget bort från fossilbilen så frågar jag alltid vart de brukar åka. Håller ni er söder om Stockholm så funkar det troligen utan problem, men vill ni ta er längre norrut får ni avvakta några år till.
Jag beundrar alla er som bor i Norrland och som ändå kör elbil. Antingen så går det inte att ladda nånstans (för icke-Teslor) eller så går det åt några semesterdagar för att ta bilen till Service Centret.
Så långt sträcker sig inte min entusiasm.
Jag kör ju en Tesla S75D som resande i Norrland.
Har kört ca 9500mil på 2,5 år.
Åker oftast rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå.
Funkar alldeles utmärkt att ladda på SuC.
Skulle dock inte komma på tanken att köra en annan bil än Tesla och förlita mig på CCS laddare som ger max 50kW.

Angående service så har Tesla kört upp en buss och servat på plats i Umeå dom senaste gångerna, mycket smidigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Grimlos »


Dalarna ligger inte i Norrland.

Men Falun ligger norr om Stockholm :)
Det var någon som inte tyckte det gick att köra elbil på ett acceptabelt sätt norr om Stockholm.

Men som sagt tidigare, det gick jätte bra att köra Model S innan det fanns en enda supercharger i Sverige. Inga andra snabbladdare heller för den delen. Absolut mer begränsat mot nu men körde många tusen mil utan att ha tillgång till snabbladdning.
Tycker ni överdriver, svårare är det väl utan Tesla men omöjligt, knappast. Vi åkte Enköping-Umeå-Östersund-Falun-hem i somras och enda kruxet var mellan Örnsköldsvik Östersund då destinationsladdare på Sollefteå golfklubb var ur funktion.

Blev.några timmars stopp vid Volvohandlarens 3kW-laddare och vi kom.fram med 1% kvar i Östersund, hade kunnat ladda mera men var lite optimistiska på förbrukningen :D

Sedan dess har dock staden fått en snabbladdare. Övriga städer har utmärkt laddning, Hudiksvall, Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå, Östersund och numera finns det flertal laddare mellan Östersund och Mora.

I sommar blir det av till Norge så då blir man väl bortskämd med tätt nätverk men visst går det bra här hemma åtminstone i södra Norrland.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar