Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Men ojdå!!!

Har du vaknat på fel sida idag. Du förstår inte att det var ett skämt trotts övertydligheten med smajlisar.

Och det där med att ”allt är Volvos fel” kallas sarkasm. Du kanske kan googla betydelsen.
Nej, sarkasm är svår att få ut i text om man inte vet avsändarens åsikt. Betydligt lättare f2f. Smajlisar är jag definitivt för gammal för att tyda 100%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Jag syftar på skattelättnader vid inköp likt norge har på elbilar. Några sådana finns inte inom eu vad jag vet. Att en speciell biltyp har en annorlunda skatt.
Vägtrafikskatten, som du menar, sätts ju till största delen efter bilens utsläpp inte efter storlek/bilens pris. I min bilpark har den minsta bilen klart högst vägskatt och den största klart lägst...;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
Jag vet inte. Kan det verkligen stämma? I så fall har de gjort en deal på nåt sätt. Försäkringsbolagen är ju inte direkt kända för att de ger bort pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.

Varför?
VW-ID3-04-768x432.jpg
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Vad är kopplingen mellan låga driftskostnader för bränsle och låga försäkringspremier?
Det som bestämmer försäkringspremier är ju bolagens skadekostnader och varje försäkringstagares risk.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.
Det är väl samma i USA där gratis laddning är en förutsättning för att få en elbilskalkyl att gå ihop?
Skriv svar