Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inläggav Teslaägare Jerker » 26 mar 2020 07:51

Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav JoeMad » 26 mar 2020 11:21

Jerker skrev:Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:

Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
JoeMad

Inläggav heldiggrisen » 26 mar 2020 11:38

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?

De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.

Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.

joke.jpeg
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, FSD, beställd 6/10 -19
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav elbilist lator » 26 mar 2020 12:59

mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?

Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 26 mar 2020 13:22

lator skrev:

Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...

Säg att Tesla åkare minsann får ladda gratis hos Volvo!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Off Grid Byggaren » 26 mar 2020 14:02

lator skrev:

Ja det vore intressant att få veta Audis strategi gällande alla 50 kW laddare de installerat nu.

De tidigare gångerna jag varit in till Audihandlaren i Sundsvall så blev jag väldigt trevligt bemött, och de kom genast ut och startade laddaren för mig. Jag var även välkommen in för att ta en kaffe och låna toaletten.

Fick även en del frågor om e-tron, fast jag förstod att avgasbilar är den stora businessen för dem just nu.

Kan det vara så att Audi centralt gjort denna investering, tydligen får varje handlare betala även för sin egna laddning nu.

Om det är Ionity priser även på dessa så är det klart att handlarn får rätt häftiga fakturor.

(Säljaren sa att de nu ofta istället ställer in elbilen i leveranshallen, där de har en egen 11 kW laddbox på sitt egna elabonnemang).

Tydligen är det BEE som administrerar dessa 50 kW CCS-laddare, frågade hos dem och fick svaret att Audi inte har den som publik laddare och min BEE-tagg funkar inte där.

Möjligen om den finns med i e-tron charging service, om det är någon som har den aktiverad får ni gärna kolla.

Bild från Februari:

Audi.jpg
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare [JM] » 26 mar 2020 14:19

Men för vem har AUDI satt upp laddaren till då?
Om handlarn sätter upp egen laddare för någon tusenlapp och sen laddar billigt så står ju bara DC-laddaren och kostar.
Handlarn klarar nog att ladda sina demobilar över natten ändå så vad ska han med en DC-laddare till från första början....
Känns ju ultrapuckat att investera i en DC-laddare som ingen kommer/kan använda.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 26 mar 2020 14:23

Kan ju vara så att Audi centralt stod för installation och alla löpande kostnader initialt. Sen drog de åt svångremmen och nu får handlaren stå för det löpande...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Off Grid Byggaren » 26 mar 2020 14:33

Nu dyker de faktisk upp i Audi e-tron chargin service appen.

Verkar som de försöker bygga upp ett eget laddnätverk.

Synd att de har så höga priser för enstaka laddningar.

Handlarna borde fått denna info, men kanske har det inte lanserats ännu helt officiellt? Den står som tillgänglig i appen.

Screenshot_20200326-142638_myAudi.jpg

Screenshot_20200326-143947_myAudi.jpg

Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare [JM] » 26 mar 2020 14:47

Vad tar dom per kwh? Är väl inte dyrare än Ionity eller?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon