Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt, men det kan ju förklara varför de inte ens själva vill ladda där.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh.
Screenshot_20200326-145150_Samsung Internet.jpg
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet :evil: )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av [JM] »

Ja det var ju inte billigt direkt. Snacka om att skjuta sig själv i foten med träplugg.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så efter mötet i Ionitygruppen med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?

För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.

På Ionity 3,30 per kWh
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet :evil: )
Jag testade att trycka på mailknappen, fick autosvar med ärendenumner från Digital Charging Solutions GmbH
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland

Provade att ringa det Svenska supportnummret, fick svar direkt av en engelskspråkig support.

Priset beror på vilket avtal som tecknats, de kunde inte tala om vad det kostar. Frågan om prisgrupperna förstod de inte.

Ända sättet att få fram det är via appen när avtalet är aktiverat, då syns priserna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Bjelke »

Vedervärdigt från början till slut :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vedervärdigt från början till slut :evil:
Det är deras så kallade transparenta priser. Det betyder att du inte har en jävla aning vad skiten kostar förrän du teckar ett 12-månaders tvångsabonnemang. Och om du inte går på bluffen och skiter i det hela det så kan du ladda t.ex. hos Bee för en bråkdel av priset.
Vedervärdigt var ordet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.
Handlar om timing. I denna fas är det greenwashing och att nyttja bidrag etc maximalt, samt att bara sälja "lagom" många elbilar så de slipper böter.

Om några år när de inte är lika beroende av avgasbilar och fått upp tillverkningsvolymen av elbilar så har dom en intrimmad tjänst, och förhoppningsvis mer konkurrens. Då kommer priserna sjunka.
Om dom nu överlever omställningen dvs...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
Och den högre marginalen kommer från försäljning av korv mm. Och det är väl bemannade laddstationen vi vill ha, typ Circle K i Flädie ;) så man kan köpa en kopp kaffe och gå på muggen medan man laddar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

JoeMad skrev:
Jerker skrev:
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:


Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
Jag har hört att yngre är mer drabbade än äldre då de saknar skydd mot den här typen av ekonomisk chock. Jag har försökt hålla borta ungar från min bil men det är stört omöjligt.
Audi borde spärra av sin elbilsavdelning och bara släppa in redan intresserade. Kurvan måste plattas ut!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Ja läget är stabilt i sjukvården och vi tror vi till hösten har uppnått flockimmunitet mot elbilarna. /Hälsningar Tegnell FHM 8-)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av M3apan »

att man nu har begränsat
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.
Skriv svar