Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt, men det kan ju förklara varför de inte ens själva vill ladda där.
På Ionity 3,30 per kWh.
På Ionity 3,30 per kWh.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.Off Grid Byggaren skrev:Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.
På Ionity 3,30 per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet )Svenssons skrev:Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.Off Grid Byggaren skrev:Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.
På Ionity 3,30 per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja det var ju inte billigt direkt. Snacka om att skjuta sig själv i foten med träplugg.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Så efter mötet i Ionitygruppen med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?
För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?
där planen att skrämma bort de flesta kommande elbilsköpare arbetades fram,
då tyckte styrelsen i Audi att det fanns en viss risk kvar att några ändå köpte sig en Audi elbil?
För säkerhets skull körde de igång Audi e-tron charging service, och lyckades då även
skrämma iväg alla lokala bilhandlare från laddstationerna?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag testade att trycka på mailknappen, fick autosvar med ärendenumner från Digital Charging Solutions GmbHmati skrev:Svenssons skrev:Men Bee är grupp 2 och Audis laddare går via Bee. Så sett är det troligen 8,10kr. Ja, det är billigt att köra en elbil från Audi. ( Om alternativet är att flyga privatjet )Off Grid Byggaren skrev:Betalar jag först 2400:- i årsavgiften (går bara att köpa årsvis) så kostar det sedan 8,10 per kWh om den klassas som grupp B? Lite oklart faktiskt.
På Ionity 3,30 per kWh
Skulle gissa att deras egna klassas som grupp 1 men 5,20 per kWh efter att ha betalat ca 2400:- per år är inte alls billigt för en 50 kW-laddare. Det är ju dyrast i klassen.
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland
Provade att ringa det Svenska supportnummret, fick svar direkt av en engelskspråkig support.
Priset beror på vilket avtal som tecknats, de kunde inte tala om vad det kostar. Frågan om prisgrupperna förstod de inte.
Ända sättet att få fram det är via appen när avtalet är aktiverat, då syns priserna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Vedervärdigt från början till slut
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är deras så kallade transparenta priser. Det betyder att du inte har en jävla aning vad skiten kostar förrän du teckar ett 12-månaders tvångsabonnemang. Och om du inte går på bluffen och skiter i det hela det så kan du ladda t.ex. hos Bee för en bråkdel av priset.Bjelke skrev:Vedervärdigt från början till slut
Vedervärdigt var ordet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Så det är väl inget förvånande?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.taliz skrev:Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Too bad, so sad.mati skrev:Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.taliz skrev:Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.taliz skrev:Too bad, so sad.mati skrev:Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.taliz skrev:Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Handlar om timing. I denna fas är det greenwashing och att nyttja bidrag etc maximalt, samt att bara sälja "lagom" många elbilar så de slipper böter.mati skrev:Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.taliz skrev:Too bad, so sad.mati skrev:Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.taliz skrev:Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Om några år när de inte är lika beroende av avgasbilar och fått upp tillverkningsvolymen av elbilar så har dom en intrimmad tjänst, och förhoppningsvis mer konkurrens. Då kommer priserna sjunka.
Om dom nu överlever omställningen dvs...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.mati skrev:Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.taliz skrev:Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.mati skrev:Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.mati skrev:Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.taliz skrev:Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.mati skrev:Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.taliz skrev:När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.mati skrev:Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.taliz skrev:Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.mati skrev:Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Nja, automatstationer är ju inget nytt.Nicke Nyfiken skrev:Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.taliz skrev:När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.mati skrev:Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.taliz skrev:Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.mati skrev:Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.
Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Och den högre marginalen kommer från försäljning av korv mm. Och det är väl bemannade laddstationen vi vill ha, typ Circle K i Flädie så man kan köpa en kopp kaffe och gå på muggen medan man laddar.taliz skrev:Nja, automatstationer är ju inget nytt.Nicke Nyfiken skrev:Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.taliz skrev:När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.mati skrev:Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.taliz skrev:
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.
Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag har hört att yngre är mer drabbade än äldre då de saknar skydd mot den här typen av ekonomisk chock. Jag har försökt hålla borta ungar från min bil men det är stört omöjligt.JoeMad skrev:Jerker skrev:Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.
Audi borde spärra av sin elbilsavdelning och bara släppa in redan intresserade. Kurvan måste plattas ut!
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja läget är stabilt i sjukvården och vi tror vi till hösten har uppnått flockimmunitet mot elbilarna. /Hälsningar Tegnell FHMmati skrev:Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
att man nu har begränsat
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.mati skrev:Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.