Sida 8 av 10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 19:52
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 20:02
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 20:35
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ptjah, dom har väl sagt att det skall kosta ungefär som, eller tom lite mer än, att köra diesel.
Så det är väl inget förvånande?
Fast det är väl snarare dubbelt mot vad diesel kostar.
Too bad, so sad.
Som sagt, man är ju inte tvungen att använda deras charging service. Det är ju mycket billigare att bara låta bli. Jag fattar ärligt talat inte varför folk ska använda en tjänst som har ett prispåslag på 60% utan att ge ett mervärde för kunden.
Handlar om timing. I denna fas är det greenwashing och att nyttja bidrag etc maximalt, samt att bara sälja "lagom" många elbilar så de slipper böter.

Om några år när de inte är lika beroende av avgasbilar och fått upp tillverkningsvolymen av elbilar så har dom en intrimmad tjänst, och förhoppningsvis mer konkurrens. Då kommer priserna sjunka.
Om dom nu överlever omställningen dvs...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:11
av mati
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:23
av taliz
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:27
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:34
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:42
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 21:48
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Eller så anpassar alla andra sina priser uppåt, det finns ju marginal.
Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 26 mar 2020 22:18
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Beror på om man vill sälja elbilar eller inte.
Jag tänkte mer på laddoperatörerna. När det finns tillräckligt många elbilar på gatorna och vissa tar hutlöst betalt för laddning så kan även de billigare operatörerna höja priset.
När det finns "tillräckligt" många elbilar så bör det rimligen också finnas konkurrens, precis som det finns bland bensinbolagen.
Precis, och de tvingas sälja korv för att överleva, eftersom marginalerna på drivmedlet är så små. Hoppas det blir likadant med elbilarnas drivmedel.
Nja, automatstationer är ju inget nytt.
Om en station är bemannad så betyder det att det finns tillräckligt med kunder för att kunna få högre marginal än en automatstation.

Tids nog kanske vi också får tak över snabbladdarna. Man känner sig ju lite åsidosatt när de som pumpar olja slipper få regn på sig, men jag som laddar ren el tvingas bli blöt...
Och den högre marginalen kommer från försäljning av korv mm. Och det är väl bemannade laddstationen vi vill ha, typ Circle K i Flädie ;) så man kan köpa en kopp kaffe och gå på muggen medan man laddar.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 06:43
av mati
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 06:54
av LarsL
JoeMad skrev:
Jerker skrev:
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:


Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
Jag har hört att yngre är mer drabbade än äldre då de saknar skydd mot den här typen av ekonomisk chock. Jag har försökt hålla borta ungar från min bil men det är stört omöjligt.
Audi borde spärra av sin elbilsavdelning och bara släppa in redan intresserade. Kurvan måste plattas ut!

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 07:11
av mati
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 12:20
av Swede1
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
Ja läget är stabilt i sjukvården och vi tror vi till hösten har uppnått flockimmunitet mot elbilarna. /Hälsningar Tegnell FHM 8-)

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 17:10
av M3apan
att man nu har begränsat
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 18:22
av LarsA
M3apan skrev:
att man nu har begränsat
mati skrev:
Men många äldre verkar vara helt immuna. Likaså kvinnor.
Elbilssmittan drabbar i allmänhet främst män i medelåldern. För dessa har sjukdomen ett kroniskt förlopp. Man kan lindra symptomen, men något botemedel finns inte. Det som kännetecknar de drabbade är att de tror och hoppas att alla så småningom kommer att bli smittade. Men befolkningen i allmänhet har visat sig vara ganska motståndskraftig.
att man nu begränsar och sätter ett övre tak på hur många elbilar som får köra samtidigt (böter eller fängelse ifall man bryter mot detta) gör inte saken lättare heller.
Dags att såga i sönder dammsugarröret och montera där bak som "avgasrör" :shock:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:33
av Off Grid Byggaren
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:45
av heldiggrisen
Off Grid Byggaren skrev:
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg
Att du köper din el av Eon till din fastighet.
Jag kommer inte undan Eon som distributör av el här i Malmö(lite som gamla elverket) elavtalet kan jag skriva med vem jag vill typ Vattekraft eller Tibber. Om jag också har mitt elavtal(elhandelskund) med Eon får jag rabatterad pris när jag laddar på Eons laddare.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:46
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Att du har e-on som elleverantör hemma. Då blir det kanske billigare att ladda antar jag.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 19:55
av Off Grid Byggaren
Om jag planerar noga och kommer dit med 10% kvar i batteriet, så skulle det gå att ladda nästan 80 kWh för 95:- med kortbetalning.

Det verkar prisvärt, men minutavgift funkar ju också om den matar på ordentligt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 20:15
av Swede1
mati skrev:
Men för att det ska bli så, dvs verklig konkurrens, så måste det finnas tillgång till snabbladdning från flera laddoperatörer precis överallt. Ungefär som bensinmackar. Dvs jag måste verkligen kunna välja den billigaste laddaren utan att behöva riskera att bli stående med tomt batteri. Idag är det ibland svårt att hitta laddning överhuvudtaget. Då är man illa tvungen att betala ockerpriser.
Det är en lång väg kvar innan det blir någon form av konkurrens. Åtminstone i Sverige.
Ja, det är oerhört lätt att tanka överallt jämfört med att snabbladda bilen idag. Och tankar man får man regnskydd också. Fram med snabbladdare överallt på mackar, köpcentrum, Lidl, Konsum, mfl bidrag på några hundra miljoner borde lösa det. Maxpris 5 kr/kwh.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 20:31
av taliz
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 21:59
av Erxon
Off Grid Byggaren skrev:
Ser att E.on öppnat en 50 kW laddare i Tönnebro.

Någon som har testat den?

Verkar ju vara vettiga priser:

Vad innebär elhandelskund i detta sammanhang?
Screenshot_20200326-225213_Samsung Internet.jpg
Det var som f-n, de har nu lyckats med att koppla ihop den alltså...
Har ringt ett antal gånger till dem för att fråga när den kopplas in.
Kommer passa mig bra när man rör sig i dessa trakter.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 27 mar 2020 22:50
av TechNerd
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Så var det på Preem-macken i Jönköping, https://goo.gl/maps/bDudV9YvmZkaoNCq6 .
En av pump-platserna är fortum charge & drive.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 28 mar 2020 08:12
av mati
taliz skrev:
I Norge har ju faktisk mackar rätt och slätt bytt ut vissa pumpar mot HPC. Dvs de står på samma plats, under tak, som tidigare pump.
Lär bli så här också tids nog.
Tyvärr är vi så långt efter Norge i elbilssammanhang att man nästan blir deprimerad.