De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Fast kan det ibland inte vara bra att ta in ett väl fungerande system och få en produkt som verkligen fungerar istället för att försöka uppfinna hjulet igen? Eller gjorde Tesla ett fundamentalt misstag enligt dig när de valde att bygga Gigafactory 1 tillsammans med Panasonic?

Vi får väll hoppas att Tesla inte gör samma misstag med Panasonic som med Mobileye, kastar ut Panasonic och tror att de klara batteritillverkning själva. Sen upptäcker de att det nog kommer ta fyra år innan de ligger på samma nivå med sina batterier som de batterierna de tidigare köpte.
Om man vill nå längre än vad leverantören vill och kan nå så ska man utveckla något själv. Eller om leverantören tar för stor andel av din vinst så att du inte kan få ekonomisk frihet.

Du måste äga det verkligen värdefulla i processen precis som avgastillverkarna valt att ha kvar kompetensen kring avgasgeneratorerna.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Magre skrev:
2040 åker alla eldrönare, mycket lättare att automatisera i luftrummet och ha koll på alla andra.
Teslas självkörning är "dead-end", det kommer aldrig att fungera i dagens vägnät med flera hundra år på nacken.
Om det ska funka bra så måste man bygga in hjälp i vägnätet för systemen, isolera olika trafik mm. Motorväg Malmö - Stockholm kommer säkert att gå att få till bra, inte mycket mer än så.
Tyvärr tror jag Tesla åker på bakslag i USA snart med alla olyckor där, man har ögonen på sig från myndigheterna nu.
Knappast!
Det tar väldigt mycket energi att flyga drönare, det blir alltså dyrt. Det kommer låta väldigt mycket om dessa, tänk dig en helikopter som är autonom. Du kommer alltså inte få flyga från bostadsområden tex. Det är farligt att flyga både för dem i luften och dem på marken. Om en flygande maskin går sönder faller den ner i ditt huvud eller på något annat du vill vara rädd om. Återigen kommer det inte bli tillåtet i tättbebyggd områden.

Det finns redan idag självkörande fordon. Jag ser ingen som helst orsak till att vi inte skulle ha detta allmänt inom tex 10 år.

Det sker färre olyckor med autopilot än med mänskliga förare. Det är bara det att media lurar dig att tro tvärtom för det blir mer uppmärksammat. Olyckor med robotar kommer att vara oförklarliga ur ett mänskligt perspektiv och kommer därför få uppmärksamhet. Men redan nu gör de ett bättre jobb i genomsnitt än vad människor kan göra.
Kör du ofta med autopiloten inne i stadskärnor?

Då jag inte tror att du gör det och det sker mer olyckor i stadskörning än under motorvägskörning så kan vi nog båda hålla med om att Teslas jämförelse haltar väldigt mycket. Deras siffror på att bilar med autopilothårdvara är säkrare än bilar utan visar på att bilarna blir säkrare men än så länge har de inte visat statistik som gör att jag kan dra slutsatsen att körningen blir säkrare om du aktiverar autopiloten. Det stämmer nog men statistik för det har jag inte sätt än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Det finns redan idag autonoma fordon som kör i stadstrafik. Menar ni att utvecklingen skulle stanna upp idag?

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det finns redan idag autonoma fordon som kör i stadstrafik. Menar ni att utvecklingen skulle stanna upp idag?

Inga svåra situationer att ta ställning till där. Addera stressad statsmiljö med fotgängare och cyklar och lite väder får vi se.
Antagligen skulle det gå fortare att gå.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Beigler »

vigge50 skrev:
Jag börjar dock verkligen fundera angående autonomi. Här har Mobeleye en 20 minuters körning genom Jerusalem och de använde endast tolv kameror, ingen Lidar eller radar. De säger själv att detta endast är för att visa kapaciteten för deras kamerasystem men att de tänker ha ett separat system som jobbar parallellt och gör allt baserat på radar, Lidar och ultra sensorer

Tur för Tesla så producerar inte Mobileye några bilar, eller vänta, de är en av huvudleverantörerna till en mängd bilföretag. Om de börjar producera detta systemet storskaligt och sälja in det till bilföretag så kommer det väll bara ta några månader innan det finns fler bilar i världen med detta systemet än bilar som har Teslas AP2 eller senare?
Under presentationen då denna visades så sa de att deras senaste produkt som de säljer till biltillverkare bara förra året såldes i 17,4 miljoner exemplar. De får in data motsvarande 6 miljoner km om dagen då flera tillverkare låter Mobileye komma åt datan från kundernas bilar.

Är det inte Elon som brukar säga att data är allt när det kommer till självkörning? Undra hur lång tid det tar innan Teslas system installeras på 17 miljoner bilar om året?
En reklamfilm inspelad på ett område som för dem är det mest kända område de har imponerar inte jättemycket på mig. Att smart summon används på hundratusentals bilar Utan fler rapporter om olyckor är betydligt mer imponerande om du frågar mig.

Att mobleye säljer 17 milj av en annan produkt ger sannolikt ingen data alls som de kan använda för att träna systemet med tolv kameror. Nu är jag ingen AI-expert, men jag killgissar att en AI som skall lära sig köra med 12 kameror behöver ha data för 12 kameror. Hur skall den annars förstå varför föraren verkade till vänster när den inte ser faran som kom från höger?

Så innan mobleye har fått någon av deras kunder att bygga in 12 kameror är de hopplöst förlitade till att träna sin AI på deras egna testflotta. Jag tror tyvärr få av de stora tillverkarna kommer att betala för ett system till en underleverantör som ger värde först tre år efter att de har satt det i deras bilar. Dessutom ger detta konkurrenter tillgång till exakt samma funktion.

Att utveckla AI är inte alls samma sak som att utveckla bilar. Därför tror jag inte att en biltillverkare kommer att vara framgångsrik.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Ett exempel för ... Helge.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Jerka »

Jag håller med om att en bil som kör sig själv, alltså level 5 - att den klarar sig helt utan förare - det vore en killer feature. En bil med det skulle kunna konkurrera ut allt annat. Jag tror dock inte att vi kommer komma hela vägen dit detta årtionde. Det ska utvecklas, testas, göras om, fortsätta testas, klara interna tester, godkännas av myndigheter... Och det finns inga prejudikat. Det kommer dras i långbänk, var så säkra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag håller med om att en bil som kör sig själv, alltså level 5 - att den klarar sig helt utan förare - det vore en killer feature. En bil med det skulle kunna konkurrera ut allt annat. Jag tror dock inte att vi kommer komma hela vägen dit detta årtionde. Det ska utvecklas, testas, göras om, fortsätta testas, klara interna tester, godkännas av myndigheter... Och det finns inga prejudikat. Det kommer dras i långbänk, var så säkra.
Jag tro det kommer dröja väldigt länge innan vi når level 5 men level 4 kommer ha precis samma effekt på samhället. Level 4 betyder att bilen kan köra sig själv utan en förare eller utan förar input men att det finns lägen eller områden den inte klarar av, se ovan. De områden eller de situationer den inte klarar av kan den antingen undvika eller be om assistans. Detta skiljer sig ju inte särskilt mycket från hur en mänsklig förare beter sig.

Men precis som OTA så är inte heller detta det stora försprånget som Tesla har. I så fall är deras fabriker och förmåga till massproducering av elbilar viktigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Zalman3 »

De allra flesta biltillverkare kommer ju med elbilar 2020.
Men i vilka volymer?
När marknaden för fossilbilar kollapsar så kan man bara leverera ett fåtal elbilar.

Under 2020 så kommer kanske Tesla 3, VW ID3, Renault Zoe, Opel Corsa-e och Peugeot 208e komma över 100.000 levererade bilar.
Men vilja andra bilmodeller klarar 100.000?
KIA e-Niro?
Nissan Leaf?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Stevvee »

Räcker ju med att läsa forumet så ser man trådar om spökbromsning och bilar som inte bryr sig om vilt (trots att videos på youtube visar annat) så perfekt är ju systemet inte.

Skyltavläsning borde tesla kunna lägga in eftersom andra märken har haft det i många år och får det att fungera (oavsett om det är märkets egna prylar eller ej)

Sen påtal om självkörande så har ju ex Volvo kommit långt med sin PA. Visst den är ju bara en assist men den bromsar ju iofs för vilt.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Zalman3 skrev:
De allra flesta biltillverkare kommer ju med elbilar 2020.
Men i vilka volymer?
När marknaden för fossilbilar kollapsar så kan man bara leverera ett fåtal elbilar.

Under 2020 så kommer kanske Tesla 3, VW ID3, Renault Zoe, Opel Corsa-e och Peugeot 208e komma över 100.000 levererade bilar.
Men vilja andra bilmodeller klarar 100.000?
KIA e-Niro?
Nissan Leaf?
De flesta biltillverkare har sagt att de ska komma med elbilar 2020, men ännu är det mer prat än verkstad. Vi får se om det blir volymleveranser av mer än Tesla model 3 & Y och Renault Zoe. ID3 och Opel Corsa-e & Peugeot 208e tror jag skulle sälja bra om de klarar att tillverka dem.

Det som Tesla gör kan alla andra också göra som många säger i tråden, men som du påpekar så står deras organisation i vägen för att förverkliga detta.
Skriv svar