150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är det dags att få fram ström till fem privata 150 kW snabbladdare på en godsterminal.

Elnätsägaren kräver att få en belastningsprofil över effektförbrukningen under hela dygnet redovisad, men dessa ellastbilar laddar ju med 150 kW nästan tills batteriet är fullt, på 90 minuter.

Är det någon som tagit fram detta tidigare?

Jag får väl skapa en Excelfil och mata in värden på när jag tror ellastbilarna kommer till terminalen för att ladda. Sedan blir det en rak laddkurva under 90 minuter helt enkelt. Alla lär ju inte komma i precis samma ögonblick, men däremot kan nog alla stå där samtidigt ett tag.
Volvo.png
kontakten2

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av kontakten2 »

Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?

Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av taliz »

Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av mickeisol »

Ni får väl installera några såna här powerpacks.
Som bussbolaget i england gjort.

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

kontakten2 skrev:
Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?

Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta ;)
Nej all kräm är slut redan, så det behövs mer. Därav förhandlingar med elnätsägaren.
kontakten2

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av kontakten2 »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Med den kapaciteten och körmönstret behöver du inte den toppeffekten?
Kommer precis 15mil med det 200kwh i ogynnsamma förhållanden? Eller är 90min längsta rasten/vilotiden ? Du får utveckla behov av 90min laddtid
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av yps »

Buffra kräm med powerpack? Behövs inte så stor anslutning då.
Så gör de för färjor, batterilager på land.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av taliz »

8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?
Jag skrev fel, det är 8-12 mil per distributionsrunda. De kör två turer varje dag.

Nattladdning med AC 22 kW räcker till förmiddagsturen, kommer de in med 25% laddning runt lunch så borde 60 minuter laddtid med 150 kW DC räcka för nästa tur.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av [JM] »

Då har du ju alla siffror du behöver.
Lånsamladdning på natten och en laddpuckel mitt på dagen. Puckeln på dagen lär ju överlag bli normalfördelade men leverantören kanske vill ha worst case?
Oavsett kommer nog alla stå och ladda samtidigt mitt på dagen och då blir det ju 5*150kW=750kW som ska levereras.
Chaffisarna vill ju käka lunch tillsammans och då lär dom se till att komma in samtidigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications

Vad kostar en Volvo lastbil med 200kWh respektive 300kWh batteri?

Hur kan det skilja 1 miljon mellan 200 och 300kWh?

Tesla Semi Norgepriser:
475km räckvidd, 1.200.000Nok
800km räckvidd, 1.500.000Nok
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
NT skrev om dom första till kunder (förserie) redan för ett år sedan :)
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
Däremot hittar jag inte artikeln om att dom skarpa leveranserna till kunder börjar nu snart... men det är iaf i Mars som serie-produktion drar igång.

GP (mfl.) skrev också nyligen om nästa lite större generation som är på G :)
https://www.gp.se/ekonomi/h%C3%A4r-komm ... 1.21393519

Egentligen har dom inte gjort detta "i det tysta" för dom har gått ut med det för ganska länge sedan, men vi har inte läst så mycket om det här på TCS kanske :)
Riktigt fullstora (regionala transporter) har dock visats upp väldigt nyligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av HenrikC »

Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av mickeisol »

HenrikC skrev:
Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.
https://www.tesla.com/sv_SE/powerpack/callback

Har för mig att ett powerpack på 210kwh och 50kw effekt ligger på runt 500000 (om jag minns rätt) kr, några sådana för att jämna ut belastningen kanske kan vara god affär.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kan ju vara värt att kolla upp några priser på energilager.

Om det verkligen stämmer med 500 000:- för 50 kW så skulle det ta cirka 8 år att tjäna in. Men sedan tillkommer ju installationskostnad, räntekostnaden,
och förlusten med i och urladdning är väl minst 10%, så i verkligheten kanske det tar 12-14 år att få igen. Svårt att få igenom med kvartalsekonomin.
Effektavgift.JPG
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Lastkaj.JPG
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Surfaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Hur mycket plats är det mellan två lastbilar som står vid kajen? Går det att få plats med en laddstolpe där (omgiven av kralligare stolpar som klarar påkörning bättre)?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Laddarna kommer troligen bli sönderkörda om de står på körytan framför terminalen.

ABB har gjort denna skiss på terminaler för bussladdning, men det funkar inte på en godsterminal:
Bussladdning.JPG
Tittar man däckspåren efter hur lastbilarna kör utanför lastkajer på godsterminaler så går det inte att ha något alls på den ytan:
Lastkaj-2.JPG
ABB kan leverera 150 kW laddaren med 10 meter laddkabel, men den laddkabeln blir ju väldigt tung och otymplig.

Har funderat på en lång fällbar arm som laddkabeln fästs upp på, och som fälls ut när lastbilen är parkerad vid kajen.

Hittade faktiskt ett examensarbete med liknade idéer, på sidan 83 finns en bild.

https://docplayer.se/69459017-Examensar ... miljo.html

Har någon sett en kommersiell lösning och färdig produkt ännu?

Min egna skiss:
Laddarm.JPG
kontakten2

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av kontakten2 »

Får du gräva ner den likt på flygplatser med accesspunkt i marken ?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Hammar »

Hur du än gör så kommer du ha en kostsam krånglig lösning som förarna inte kommer att uppskatta. Du behöver få laddporten på sidan bak på bilen.

1. Fråga volvo vad de skall ha betalt för att de flyttar laddporten till sidan, bak på bilen, om de är villiga att göra det.

2. Någon typ av elfirma borde väl ha kompetens att kunna montera en laddport bak på bilen. Antingen "flytta" bilens riktiga uttag, eller montera en "förlängningskabel" så du får ett uttag bak.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, tittar man på hur ellastbilen är uppbyggd borde det gå bra att beställa med laddporten längst bak istället. Kanske kommer som tillval när bilarna ska beställas, en nog så viktig detalj.
1860x1050_Main-newsintro.jpg
De har även lite mindre elskåpbilar som behöver snabbladdas, så med lite längre laddkabel blir det ju flexibelt. Kan ju tänkas att det blir valbar placering av laddport även på dessa i framtiden.
Känns som att dagens placering av laddporten är den sämsta tänkbara.
e-crafter_20180826039.jpg
Skriv svar