150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Nu är det dags att få fram ström till fem privata 150 kW snabbladdare på en godsterminal.
Elnätsägaren kräver att få en belastningsprofil över effektförbrukningen under hela dygnet redovisad, men dessa ellastbilar laddar ju med 150 kW nästan tills batteriet är fullt, på 90 minuter.
Är det någon som tagit fram detta tidigare?
Jag får väl skapa en Excelfil och mata in värden på när jag tror ellastbilarna kommer till terminalen för att ladda. Sedan blir det en rak laddkurva under 90 minuter helt enkelt. Alla lär ju inte komma i precis samma ögonblick, men däremot kan nog alla stå där samtidigt ett tag.
Elnätsägaren kräver att få en belastningsprofil över effektförbrukningen under hela dygnet redovisad, men dessa ellastbilar laddar ju med 150 kW nästan tills batteriet är fullt, på 90 minuter.
Är det någon som tagit fram detta tidigare?
Jag får väl skapa en Excelfil och mata in värden på när jag tror ellastbilarna kommer till terminalen för att ladda. Sedan blir det en rak laddkurva under 90 minuter helt enkelt. Alla lär ju inte komma i precis samma ögonblick, men däremot kan nog alla stå där samtidigt ett tag.
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?
Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta
Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.taliz skrev:Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.
Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.
Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Ni får väl installera några såna här powerpacks.
Som bussbolaget i england gjort.
Som bussbolaget i england gjort.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Nej all kräm är slut redan, så det behövs mer. Därav förhandlingar med elnätsägaren.kontakten2 skrev:Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?
Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Med den kapaciteten och körmönstret behöver du inte den toppeffekten?Off Grid Byggaren skrev:Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.taliz skrev:Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.
Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.
Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Kommer precis 15mil med det 200kwh i ogynnsamma förhållanden? Eller är 90min längsta rasten/vilotiden ? Du får utveckla behov av 90min laddtid
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Buffra kräm med powerpack? Behövs inte så stor anslutning då.
Så gör de för färjor, batterilager på land.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Så gör de för färjor, batterilager på land.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Jag skrev fel, det är 8-12 mil per distributionsrunda. De kör två turer varje dag.taliz skrev:8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?
Nattladdning med AC 22 kW räcker till förmiddagsturen, kommer de in med 25% laddning runt lunch så borde 60 minuter laddtid med 150 kW DC räcka för nästa tur.
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Då har du ju alla siffror du behöver.
Lånsamladdning på natten och en laddpuckel mitt på dagen. Puckeln på dagen lär ju överlag bli normalfördelade men leverantören kanske vill ha worst case?
Oavsett kommer nog alla stå och ladda samtidigt mitt på dagen och då blir det ju 5*150kW=750kW som ska levereras.
Chaffisarna vill ju käka lunch tillsammans och då lär dom se till att komma in samtidigt.
Lånsamladdning på natten och en laddpuckel mitt på dagen. Puckeln på dagen lär ju överlag bli normalfördelade men leverantören kanske vill ha worst case?
Oavsett kommer nog alla stå och ladda samtidigt mitt på dagen och då blir det ju 5*150kW=750kW som ska levereras.
Chaffisarna vill ju käka lunch tillsammans och då lär dom se till att komma in samtidigt.
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Off Grid Byggaren skrev:Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.taliz skrev:Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.
Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.
Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Vad kostar en Volvo lastbil med 200kWh respektive 300kWh batteri?
Hur kan det skilja 1 miljon mellan 200 och 300kWh?
Tesla Semi Norgepriser:
475km räckvidd, 1.200.000Nok
800km räckvidd, 1.500.000Nok
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
NT skrev om dom första till kunder (förserie) redan för ett år sedanOff Grid Byggaren skrev:Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.taliz skrev:Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.
Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.
Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
Däremot hittar jag inte artikeln om att dom skarpa leveranserna till kunder börjar nu snart... men det är iaf i Mars som serie-produktion drar igång.
GP (mfl.) skrev också nyligen om nästa lite större generation som är på G
https://www.gp.se/ekonomi/h%C3%A4r-komm ... 1.21393519
Egentligen har dom inte gjort detta "i det tysta" för dom har gått ut med det för ganska länge sedan, men vi har inte läst så mycket om det här på TCS kanske
Riktigt fullstora (regionala transporter) har dock visats upp väldigt nyligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
https://www.tesla.com/sv_SE/powerpack/callbackHenrikC skrev:Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.
Har för mig att ett powerpack på 210kwh och 50kw effekt ligger på runt 500000 (om jag minns rätt) kr, några sådana för att jämna ut belastningen kanske kan vara god affär.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Kan ju vara värt att kolla upp några priser på energilager.
Om det verkligen stämmer med 500 000:- för 50 kW så skulle det ta cirka 8 år att tjäna in. Men sedan tillkommer ju installationskostnad, räntekostnaden,
och förlusten med i och urladdning är väl minst 10%, så i verkligheten kanske det tar 12-14 år att få igen. Svårt att få igenom med kvartalsekonomin.
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Om det verkligen stämmer med 500 000:- för 50 kW så skulle det ta cirka 8 år att tjäna in. Men sedan tillkommer ju installationskostnad, räntekostnaden,
och förlusten med i och urladdning är väl minst 10%, så i verkligheten kanske det tar 12-14 år att få igen. Svårt att få igenom med kvartalsekonomin.
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Hur mycket plats är det mellan två lastbilar som står vid kajen? Går det att få plats med en laddstolpe där (omgiven av kralligare stolpar som klarar påkörning bättre)?Off Grid Byggaren skrev:Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Laddarna kommer troligen bli sönderkörda om de står på körytan framför terminalen.
ABB har gjort denna skiss på terminaler för bussladdning, men det funkar inte på en godsterminal:
Tittar man däckspåren efter hur lastbilarna kör utanför lastkajer på godsterminaler så går det inte att ha något alls på den ytan:
ABB kan leverera 150 kW laddaren med 10 meter laddkabel, men den laddkabeln blir ju väldigt tung och otymplig.
Har funderat på en lång fällbar arm som laddkabeln fästs upp på, och som fälls ut när lastbilen är parkerad vid kajen.
Hittade faktiskt ett examensarbete med liknade idéer, på sidan 83 finns en bild.
https://docplayer.se/69459017-Examensar ... miljo.html
Har någon sett en kommersiell lösning och färdig produkt ännu?
Min egna skiss:
ABB har gjort denna skiss på terminaler för bussladdning, men det funkar inte på en godsterminal:
Tittar man däckspåren efter hur lastbilarna kör utanför lastkajer på godsterminaler så går det inte att ha något alls på den ytan:
ABB kan leverera 150 kW laddaren med 10 meter laddkabel, men den laddkabeln blir ju väldigt tung och otymplig.
Har funderat på en lång fällbar arm som laddkabeln fästs upp på, och som fälls ut när lastbilen är parkerad vid kajen.
Hittade faktiskt ett examensarbete med liknade idéer, på sidan 83 finns en bild.
https://docplayer.se/69459017-Examensar ... miljo.html
Har någon sett en kommersiell lösning och färdig produkt ännu?
Min egna skiss:
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Får du gräva ner den likt på flygplatser med accesspunkt i marken ?
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Hur du än gör så kommer du ha en kostsam krånglig lösning som förarna inte kommer att uppskatta. Du behöver få laddporten på sidan bak på bilen.
1. Fråga volvo vad de skall ha betalt för att de flyttar laddporten till sidan, bak på bilen, om de är villiga att göra det.
2. Någon typ av elfirma borde väl ha kompetens att kunna montera en laddport bak på bilen. Antingen "flytta" bilens riktiga uttag, eller montera en "förlängningskabel" så du får ett uttag bak.
1. Fråga volvo vad de skall ha betalt för att de flyttar laddporten till sidan, bak på bilen, om de är villiga att göra det.
2. Någon typ av elfirma borde väl ha kompetens att kunna montera en laddport bak på bilen. Antingen "flytta" bilens riktiga uttag, eller montera en "förlängningskabel" så du får ett uttag bak.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil
Ja, tittar man på hur ellastbilen är uppbyggd borde det gå bra att beställa med laddporten längst bak istället. Kanske kommer som tillval när bilarna ska beställas, en nog så viktig detalj.
De har även lite mindre elskåpbilar som behöver snabbladdas, så med lite längre laddkabel blir det ju flexibelt. Kan ju tänkas att det blir valbar placering av laddport även på dessa i framtiden.
Känns som att dagens placering av laddporten är den sämsta tänkbara.
De har även lite mindre elskåpbilar som behöver snabbladdas, så med lite längre laddkabel blir det ju flexibelt. Kan ju tänkas att det blir valbar placering av laddport även på dessa i framtiden.
Känns som att dagens placering av laddporten är den sämsta tänkbara.