Mobileye och Intel nya självkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av default »

filippb skrev:
Här finns en väldigt intressant presentation av tekniken:

Några takeaways:

Mobileye tror inte enbart på kameror - detta är en av två strömmar där den andra är att samla data mha radar och lidar.

- Slutprodukten kommer att kombinera data från båda systemen för bästa confidence i alla väder.

- Denna demo använder 12 kameror (8 long-range och 4 parkeringskameror) samt ett 7nm, 10W EyeQ5 chip med total materialkostnad på $1,000.

- Vägar förmappas av senaste generations WV (Golf, Passat), BMW (5- och 3-serien) och Nissan enligt "harvesting agreement" sedan 2018. Ca 6 miljoner km per dag i US och EU skickas till mobileye molntjänst.

- Mobileye släpper tekniken för kommersiellt bruk först till robo-taxis, sedan för privat bruk.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jävligt intressant presentation! Mobileyes filosofi har en hel del likheter och några olikheter jämfört med Tesla. Denna presentation känns realistisk till skillnad från Elons. Jag tror Mobileye har jättepotential om de kan behålla (och öka) storleken på partnerflottan trots tuff konkurrens som med all säkerhet kommer. I övrigt känns deras resonemang om robotaxi före consumer helt logiskt. Deras driving policy som baseras på mjukvaruredundans i form av olika typer av isolerade NN var väldigt bra presenterat. Jag är säker på att Tesla gör likadant (därför bilen kan spökbromsa, räcker med att ett policy NN får false positive). Mobileye visade även på en del detekteringsförmågor som Tesla aldrig demonstrerat exempelvis öppna dörrar, polismans tecken, barnvagnar, vägkvalitet mm. Smart-city marknaden verkar de överskatta rejält. Inte för att de inte tekniskt kan skapa värden i den sektorn men jag ser inte kommuner punga ut några större summor för detta. Jämfört med de värden som finns inom robotaxi är det peanuts.

Att Tesla skall göra detta bättre, under 2020, på större geografiska områden, utan HD-maps och utan Lidar (Vidars värde känns kraftigt överdrivet i både Mobileyes och Teslas presentation), det är en skaplig utmaning :)

En sista sak att tänka på till Teslas fördel. De 54M bilar i nuvarande flottan har ju absolut inte det sensor suite som bilen i videon har. Vet inte ens om de har någon partnerbil på vägarna med så många kameror? Etron? Det man visade i Jerusalem är extremt cutting edge och ska jämföras med vad Tesla klarar i labb (okänt). De 54M bilarna kan i bästa fall bidra till HD maps, de flesta kan inte ens det. Om jag fattade rätt har Tesla ett rejält försprång på chippen också. 36 vs 144 TOPS för närvarande. Mobileye (Intel) siktar på 220 TOPS år 2023.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av default »

Ska bli grymt kul att se bilarna i Paris och Jerusalem och hur de står sig mot Waymo. Spännande tider man lever i :D
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av filippb »

default skrev:
Ska bli grymt kul att se bilarna i Paris och Jerusalem och hur de står sig mot Waymo. Spännande tider man lever i :D
Håller med, väldigt imponerad av deras presentation - bra balans mellan teknikporr och affärstänk. Inte tillräckligt påläst för att uttala mig om Elons planer men man får helt klart en känsla av att Mobileye faktiskt kan leverera till sina robotaxi JVs 2022.

Bilar som är ute på vägarna idag har ADAS-system tillräckliga för att mappa vägar och skicka till Mobileye HD maps - absolut inte för att köra såsom prototypen i Jerusalem gjorde.

Lite kul att bilen lyckas processa och komprimera vägdata till 10kB/km.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av Larofo »

Helt klart jobbas det stenhårt från många håll med självkörande bilar, så den
tekniskt svårknäckta nöten kommer "snart" att lösas.
Mobileye tänker ta hjälp av både HD Maps och Lidar, tekniker som Elon
har sågat jäms med fotknölarna.

Självkörande bilar är väl i huvudsak ett visionproblem, vilket även Mobileye insett.
Men om man tar för stor hjälp av HD-maps kanske man skjuter sig själv i foten.
Som sektmedlem och aktieägare är jag mer eller mindre tvungen att sätta en slant
på Elon i det här fallet och faktum är att jag ju redan gjort det iom aktieinnehavet.
Om nu Teslas hårdvara i nuvarande bilar räcker till för att knäcka denna nöt, lär
kostnadsfördelen gentemot konkurrenterna bli enorm.
Och fördelen att redan nu ha all hårdvara till en rimlig kostnad på plats i alla bilar som
sälj och den mängd data som samlas in som vida överstiger vad alla övriga samlar in
tillsammans, är även det en enorm fördel.
Skulle det visa sig att bättre eller något utökad hårdvara krävs brukar Elon inte vara
sen med att erkänna att han hade fel.
Möjligen har det smugit sig in lite extra prestige i just detta fall.
Summa summarum, jag tror Tesla blir en av vinnarna och sannolikt blir dom först
att nå "äkta" FSD.
kontakten2

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av kontakten2 »

Och där hamnade vi offtopic igen om hur bra Tesla är. Vi vet detta redan då vi alla här kör Tesla och vi är en del som gjort det sedan 5år tillbaka i tiden...

Det låter lite löjlig att prata om hårdvara hit och dit när en lidar Eller radar Kostar kaffepengar i jämförelse...
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av filippb »

Ja är antagligen en minoritet här som inte är investerad i Teslas bilar eller aktier.

Som jag ser det är stora frågan om enbart computer vision räcker för en helt självkörande bil eller inte.

Här är Mobileye tydliga med att de inte tror att CV räcker för att uppnå säkrare system än vad vi mänskliga förare är idag. Elon har hittils sagt att det räcker. Vem som får rätt återstår att se men jag är mer benägen att tro på Mobileye i denna fråga särskilt med tanke på att systemet måste bevisa att det är mycket säkrare än en förare för att kunna bli accepterat.

Elons spår kan mycket väl ge FSD i normala förhållanden men om olycksstatistiken ändå blir för hög så kan han snabbt hamna i en återvändsgränd. Det kommer helt enkelt inte gå att göra systemet bättre än en viss nivå utan att utrusta med lidar och radar.

Mobileye kommunicerar samtidigt att just radar och lidar gör lösningen mycket dyrare - de kan redan nu visa på en hyfsat kompetent CV för tusen dollar men säger samtidigt att den kommerciellt hållbara produkten skulle kosta 5000 dollar om några år. Jag tolkar detta som att lidar och radar adderar minst 4000 dollar.

Oavsett en väldigt spännande race!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av OfarligTesla »

Detta kan ju vara en riktigt intressant lösning faktiskt, om det utvecklas och många tillverkare använder lösningen så kan vi kanske få se laglig nivå 3/4 om några år. Det ser jag fram emot.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av HenrikC »

filippb skrev:
Mobileye kommunicerar samtidigt att just radar och lidar gör lösningen mycket dyrare - de kan redan nu visa på en hyfsat kompetent CV för tusen dollar men säger samtidigt att den kommerciellt hållbara produkten skulle kosta 5000 dollar om några år. Jag tolkar detta som att lidar och radar adderar minst 4000 dollar.
Och vad kostar Teslas FSD?

Jag har en prognos: Tesla kommer ligga lika med Mobileye när vi väl får självkörande bilar i trafik. Sedan tar det ett par år och alla tillverkare har självkörande bilar med inköpt teknik.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av Larofo »

kontakten2 skrev:
Och där hamnade vi offtopic igen om hur bra Tesla är. Vi vet detta redan då vi alla här kör Tesla och vi är en del som gjort det sedan 5år tillbaka i tiden...

Det låter lite löjlig att prata om hårdvara hit och dit när en lidar Eller radar Kostar kaffepengar i jämförelse...
"Off topic" :D
Välkommen till off topicens Mecka. Snart sagt varenda tråd här blir för eller
senare off topic.
Inget större fel med det. Det är svårt att undvika. Men det kan väl vara bra om man
åtminstone försöker hålla sig till ämnet.
Jag ville bara kasta in en liten brasklapp om att det kan visa sig vara en återvändsgränd
att förlita sig för mycket på HD kartor och lidar.
Det är knappast löjligt att prata om hårdvara här. Det är extremt viktigt att satsa på rätt
hårdvara för självkörning. Om man nu som många har hävdat att man måste ta hjälp av
lidar och Tesla inte gör det kan det ju visa sig väldigt ödesdigert för Tesla.

Jag är den första att erkänna att jag då och då har tvivlat på att Tesla ska lösa FSD inom
några få år och kan ibland ha en gnagande känsla av att deras nuvarande hårdvara inte räcker.
Men jag tror alltjämt att Tesla blir en av vinnarna.
Pionjären Mobileye tillsammans med Intel blir sannolikt en tuff konkurrent.
Gott om kompetens och finansiella muskler där.
Det kommer som sagt bli mycket spännande att se vilka som vinner racet.
Tror till sist inte att det kommer handla om kaffepengar är man ska utrusta en miljon eller
5 miljoner bilar om året med nödvändig hårdvara.
Tror det kommer bli ruskigt svårt att få till en billigare lösning än Tesla.
Speciellt om man ska köpa den från nått annat vinstdrivande företag.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av HenrikC »

Tesla har en klar fördel här: Om deras lösning inte fungerar men Mobileyes lösning gör det köper Tesla helt enkelt från Mobileye, gör en refund till tidigare köpare av FSD och gasar vidare. Om Mobileyes lösning inte fungerar men Teslas gör det försvinner Mobileyes kunder.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av filippb »

HenrikC skrev:
Tesla har en klar fördel här: Om deras lösning inte fungerar men Mobileyes lösning gör det köper Tesla helt enkelt från Mobileye, gör en refund till tidigare köpare av FSD och gasar vidare. Om Mobileyes lösning inte fungerar men Teslas gör det försvinner Mobileyes kunder.
Skulle inte aktien kollapsa helt först? Som jag förstår ligger mycket av bolagsvärdet i just IP för FSD. Utan det skulle ju Tesla först gå omkull, bli uppköpt och först därefter få Mobileye intryckt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av RagWal »

filippb skrev:
HenrikC skrev:
Tesla har en klar fördel här: Om deras lösning inte fungerar men Mobileyes lösning gör det köper Tesla helt enkelt från Mobileye, gör en refund till tidigare köpare av FSD och gasar vidare. Om Mobileyes lösning inte fungerar men Teslas gör det försvinner Mobileyes kunder.
Skulle inte aktien kollapsa helt först? Som jag förstår ligger mycket av bolagsvärdet i just IP för FSD. Utan det skulle ju Tesla först gå omkull, bli uppköpt och först därefter få Mobileye intryckt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Va inte så dramatiska! Visst ligger det ett stort värde i att vara först men det finns plats för flera lösningar på olika nivåer med lite olika krav och egenskaper. Olika fordon och nyttjande ställer olika krav. Långtradare, innerstadstaxibilar budbilar mm.

Själv är jag som första steg rätt nöjd om jag kan sätta mig i bilen och vilandes/sovandes åka från Stockholm till Haparanda och bli väckt när jag närmar mig eller är framme. Kanske måste jag assistera vid laddntopp.

Sen får vi inte glömma Nurnburg ring mode. Mycket viktigt att vara snabbast utan förare :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av GreenMachine »

RagWal skrev:
filippb skrev:
HenrikC skrev:
Tesla har en klar fördel här: Om deras lösning inte fungerar men Mobileyes lösning gör det köper Tesla helt enkelt från Mobileye, gör en refund till tidigare köpare av FSD och gasar vidare. Om Mobileyes lösning inte fungerar men Teslas gör det försvinner Mobileyes kunder.
Skulle inte aktien kollapsa helt först? Som jag förstår ligger mycket av bolagsvärdet i just IP för FSD. Utan det skulle ju Tesla först gå omkull, bli uppköpt och först därefter få Mobileye intryckt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Va inte så dramatiska! Visst ligger det ett stort värde i att vara först men det finns plats för flera lösningar på olika nivåer med lite olika krav och egenskaper. Olika fordon och nyttjande ställer olika krav. Långtradare, innerstadstaxibilar budbilar mm.

Själv är jag som första steg rätt nöjd om jag kan sätta mig i bilen och vilandes/sovandes åka från Stockholm till Haparanda och bli väckt när jag närmar mig eller är framme. Kanske måste jag assistera vid laddntopp.

Sen får vi inte glömma Nurnburg ring mode. Mycket viktigt att vara snabbast utan förare :D
Tror du inte att du först vill lägga till rain-and-dark-mode som gäller i Sverige tio månader om året före Nurnburg-ring-mode :D ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av HelectriC »

Vill bara korrigera, ringen ligger alltså inte i varken Nurnburg (var nu det skulle vara) eller Nürnberg. Ringen heter Nürburgring och inget annat!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av RagWal »

HelectriC skrev:
Vill bara korrigera, ringen ligger alltså inte i varken Nurnburg (var nu det skulle vara) eller Nürnberg. Ringen heter Nürburgring och inget annat!
Tackar ödmjukast. Både avsaknad av tysk bokstav OCH särskrivning av namn. Inte ok. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av taliz »

Såg presentationen. Surprise surprise, inte imponerad.
De samlar alltså data från singelkamera-bilar, för att skapa HD-maps. HD-maps är meningslöst IMO. Vägar byggs om/ändras konstant, då blir det kaos.
Multi-CV(som sitter i alla Tesla sedan 3+ år) ser dom som ngt lovande i framtiden...

Inget om neural networks, som ju Tesla använder för att parsea sin multi-CV setup.
Deras chip har väldigt dålig kapacitet. De kände sig tvungna att hävda att de snart skall leverera dem i 6-pack, tills deras nya chip är klart om några år, för att närma sig vad Tesla levererar alla bilar med idag. Deras nya chip skall inte vara redundant heller av nån anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Mobileye och Intel nya självkörning

Inlägg av GreenMachine »

:cry:
taliz skrev:
Såg presentationen. Surprise surprise, inte imponerad.
De samlar alltså data från singelkamera-bilar, för att skapa HD-maps. HD-maps är meningslöst IMO. Vägar byggs om/ändras konstant, då blir det kaos.
Multi-CV(som sitter i alla Tesla sedan 3+ år) ser dom som ngt lovande i framtiden...

Inget om neural networks, som ju Tesla använder för att parsea sin multi-CV setup.
Deras chip har väldigt dålig kapacitet. De kände sig tvungna att hävda att de snart skall leverera dem i 6-pack, tills deras nya chip är klart om några år, för att närma sig vad Tesla levererar alla bilar med idag. Deras nya chip skall inte vara redundant heller av nån anledning.


:D Med lite skämtsamt ironi, men du skulle väl aldrig någonsin kunna bli imponerad av något annat än Tesla Taliz? ;) :D
Skriv svar