Jävligt intressant presentation! Mobileyes filosofi har en hel del likheter och några olikheter jämfört med Tesla. Denna presentation känns realistisk till skillnad från Elons. Jag tror Mobileye har jättepotential om de kan behålla (och öka) storleken på partnerflottan trots tuff konkurrens som med all säkerhet kommer. I övrigt känns deras resonemang om robotaxi före consumer helt logiskt. Deras driving policy som baseras på mjukvaruredundans i form av olika typer av isolerade NN var väldigt bra presenterat. Jag är säker på att Tesla gör likadant (därför bilen kan spökbromsa, räcker med att ett policy NN får false positive). Mobileye visade även på en del detekteringsförmågor som Tesla aldrig demonstrerat exempelvis öppna dörrar, polismans tecken, barnvagnar, vägkvalitet mm. Smart-city marknaden verkar de överskatta rejält. Inte för att de inte tekniskt kan skapa värden i den sektorn men jag ser inte kommuner punga ut några större summor för detta. Jämfört med de värden som finns inom robotaxi är det peanuts.filippb skrev:Här finns en väldigt intressant presentation av tekniken:
Några takeaways:
Mobileye tror inte enbart på kameror - detta är en av två strömmar där den andra är att samla data mha radar och lidar.
- Slutprodukten kommer att kombinera data från båda systemen för bästa confidence i alla väder.
- Denna demo använder 12 kameror (8 long-range och 4 parkeringskameror) samt ett 7nm, 10W EyeQ5 chip med total materialkostnad på $1,000.
- Vägar förmappas av senaste generations WV (Golf, Passat), BMW (5- och 3-serien) och Nissan enligt "harvesting agreement" sedan 2018. Ca 6 miljoner km per dag i US och EU skickas till mobileye molntjänst.
- Mobileye släpper tekniken för kommersiellt bruk först till robo-taxis, sedan för privat bruk.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Att Tesla skall göra detta bättre, under 2020, på större geografiska områden, utan HD-maps och utan Lidar (Vidars värde känns kraftigt överdrivet i både Mobileyes och Teslas presentation), det är en skaplig utmaning
En sista sak att tänka på till Teslas fördel. De 54M bilar i nuvarande flottan har ju absolut inte det sensor suite som bilen i videon har. Vet inte ens om de har någon partnerbil på vägarna med så många kameror? Etron? Det man visade i Jerusalem är extremt cutting edge och ska jämföras med vad Tesla klarar i labb (okänt). De 54M bilarna kan i bästa fall bidra till HD maps, de flesta kan inte ens det. Om jag fattade rätt har Tesla ett rejält försprång på chippen också. 36 vs 144 TOPS för närvarande. Mobileye (Intel) siktar på 220 TOPS år 2023.