Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

backe skrev:

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."

Exakt. Elon lovar en massa. Jag gillar faktiskt inte Elon. Visst har Tesla gjort mycket rätt men även mycket som är tveksamt.

Jag tror Lucid Air blir jättedyr. Med det batteripacket, den prestandan, den blygsamma volymen (till en början) osv så tror jag vi pratar runt 2 miljoner. Minst. Och visst, det går säkert jättebra att kränga tusentals såna bilar men nåt för mig är det tyvärr inte. :( Och någon riktig konkurrent blir det nog inte. Inte på massmarknaden iaf.

Visst minskar behovet av snabbladdning med 83 mils räckvidd vs 63 mil. Men jag gillar inte riktigt det där snacket. Jag får inte in i huvudet varför det är bra att åka runt med 50% för stora batterier 360 dagar om året bara för att slippa stanna nån gång de övriga 5 dagarna... Är man så beroende av räckvidd så är det väl bara att köpa en gammaldags bil?
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Verdi skrev:
backe skrev:

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."

Exakt. Elon lovar en massa. Jag gillar faktiskt inte Elon. Visst har Tesla gjort mycket rätt men även mycket som är tveksamt.

Jag tror Lucid Air blir jättedyr. Med det batteripacket, den prestandan, den blygsamma volymen (till en början) osv så tror jag vi pratar runt 2 miljoner. Minst. Och visst, det går säkert jättebra att kränga tusentals såna bilar men nåt för mig är det tyvärr inte. :( Och någon riktig konkurrent blir det nog inte. Inte på massmarknaden iaf.

Visst minskar behovet av snabbladdning med 83 mils räckvidd vs 63 mil. Men jag gillar inte riktigt det där snacket. Jag får inte in i huvudet varför det är bra att åka runt med 50% för stora batterier 360 dagar om året bara för att slippa stanna nån gång de övriga 5 dagarna... Är man så beroende av räckvidd så är det väl bara att köpa en gammaldags bil?
Jag tror också att den blir jättedyr. Men om man ser till batteripacket så är det lite konstigt att många tror(jag skrev i en annan tråd om det) att en Cybertruck skulle hamna kring 500 000 kr, för att den ska klara specad räckvidd så bör batteripacket vara ganska stort. Sen tror jag inte att Lucid har Tesla som målbild med sin Air, snarare Mercedes S-klass och BMW 7-serie, möjligen också Lexus.

Jag håller med dig fullt ut vad gäller räckvidd, men frågan är vad som är den optimala storleken? Problemet blir väl när man vill kunna ha hästkärra och köra på vintern, då kanske räckvidden är 40 mil istället? Så jag tror att det kommer bli nödvändigt med bilar med stora batteripack men att det är bra om inte alla kör runt med det bara för att man kan som vi kan se idag med ICE-Suvar.
Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Jag tror också att den blir jättedyr. Men om man ser till batteripacket så är det lite konstigt att många tror(jag skrev i en annan tråd om det) att en Cybertruck skulle hamna kring 500 000 kr, för att den ska klara specad räckvidd så bör batteripacket vara ganska stort. Sen tror jag inte att Lucid har Tesla som målbild med sin Air, snarare Mercedes S-klass och BMW 7-serie, möjligen också Lexus.

Jag håller med dig fullt ut vad gäller räckvidd, men frågan är vad som är den optimala storleken? Problemet blir väl när man vill kunna ha hästkärra och köra på vintern, då kanske räckvidden är 40 mil istället? Så jag tror att det kommer bli nödvändigt med bilar med stora batteripack men att det är bra om inte alla kör runt med det bara för att man kan som vi kan se idag med ICE-Suvar.
Precis. Det finns ju en öppning för en sån här bil. De där direktörsvagnarna med V12 för tyst och vibrationsfri gång skulle ju bli ännu bättre med eldrift.

Jag tror inte eldrift nånsin blir särskilt bra för de som ska dra en häst från Ystad till Haparanda mitt i vintern. Vem gör ens det? Fryser inte hästen ihjäl? :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).

Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.
Det är kanske inte helt rättvist att racka ner på Elon och samtidigt höja Lucid till skyarna. Det var 5 år sedan Lucid visade Air första gången och det finns ännu inte någon bil att köpa.

35k M3 har funnits att köpa under flera år i både USA och Kanada. Det är ingen storsäljare men folk köper den.

Ja Semi är försenad till 2021.

Roadster 2 är försenad till 2022.

FSD blev rejält försenat efter skilsmässan med Mobileye. Om du lyssnar till vad Elon säger så ska Tesla ha 1 miljon bilar som har all nödvändig hårdvara för att vara robotaxis i år. Han har vidare sagt att autopiloten kommer ha första versionen av funktionerna som behövs för att vara självkörande i år. Det betyder att en första beta av tex skyltavläsning kommer vara tillgänglig. Efter det kommer "the march of nines" vilket är Elons sätt att beskriva den långa period av inlärning som krävs innan alla funktioner är tillräckligt mogna för att autopiloten ska klara av att köra själv med tillräckligt hög säkerhet för att bli godkänd av myndigheter. Hur lång tid det tar vet ingen. Elon brukar ideligen skämta om att han är en tidsoptimist och det är han antagligen här med.

Det är inte definitivt sagt att första versionen av Cybertruck inte kommer till Europa. Däremot har Elon sagt att den kommer bli svår att få godkänd men att de ändå kommer försöka.

Vid eventet för MY så steg fler än 5 vuxna människor ut ur bilen så det är nog en fungerande lösning iaf. Den 7-sitsiga varianten kommer om några månader.

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Sedan så får vi tänka på att Tesla levererade in första bil (Roadster) 5 år efter grundandet och helt egna bil (Model S) 8 år efter grundandet av företaget. Model X kom 12 år efter att Tesla grundades. Lucid har efter 13 år sedan grundandet inte släppt en endaste bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Jordad skrev:

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Sedan så får vi tänka på att Tesla levererade in första bil (Roadster) 5 år efter grundandet och helt egna bil (Model S) 8 år efter grundandet av företaget. Model X kom 12 år efter att Tesla grundades. Lucid har efter 13 år sedan grundandet inte släppt en endaste bil.

Nu bestämde sig väl Atieva under 2014-2015 för att dom skulle bygga en bil och bytte i samband med det namn till Lucid Motors, så det kanske är lite hårt att säga att man har hållit på i 13 år.
Lite som att säga att Apple skulle hållit på att bygga en bil utan att lyckas i 40+ år om dom idag bestämmer sig för att bli Apple Motors.

Att man kunde släppa Roadster på 5 år är imponerande, men det är inte riktigt rättvis jämförelse varken mot andra Tesla-modeller eller konkurrerande bilar då det ställs helt andra krav på en bil idag än då vad gäller uppkopplade funktioner och infotainment, komfort, assistanssystem och så vidare, men det var ändå imponerande då det var under en tid då ingen varken trodde eller ville tro på elbilen.

Så två stora tummar upp till Tesla för att dom har pushat en hel industri framåt.

Det här är åtminstone den informationen jag kan se, du kanske har andra källor.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).

Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.
Det är kanske inte helt rättvist att racka ner på Elon och samtidigt höja Lucid till skyarna. Det var 5 år sedan Lucid visade Air första gången och det finns ännu inte någon bil att köpa.

35k M3 har funnits att köpa under flera år i både USA och Kanada. Det är ingen storsäljare men folk köper den.

Ja Semi är försenad till 2021.

Roadster 2 är försenad till 2022.

FSD blev rejält försenat efter skilsmässan med Mobileye. Om du lyssnar till vad Elon säger så ska Tesla ha 1 miljon bilar som har all nödvändig hårdvara för att vara robotaxis i år. Han har vidare sagt att autopiloten kommer ha första versionen av funktionerna som behövs för att vara självkörande i år. Det betyder att en första beta av tex skyltavläsning kommer vara tillgänglig. Efter det kommer "the march of nines" vilket är Elons sätt att beskriva den långa period av inlärning som krävs innan alla funktioner är tillräckligt mogna för att autopiloten ska klara av att köra själv med tillräckligt hög säkerhet för att bli godkänd av myndigheter. Hur lång tid det tar vet ingen. Elon brukar ideligen skämta om att han är en tidsoptimist och det är han antagligen här med.

Det är inte definitivt sagt att första versionen av Cybertruck inte kommer till Europa. Däremot har Elon sagt att den kommer bli svår att få godkänd men att de ändå kommer försöka.

Vid eventet för MY så steg fler än 5 vuxna människor ut ur bilen så det är nog en fungerande lösning iaf. Den 7-sitsiga varianten kommer om några månader.

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Jag kan inte säga att jag höjer Lusid Air till skyarna, jag är imponerad av det jag sett så här långt, sen skriver jag även att jag inte vet om det blir något alls, vi får vänta ett tag till och se.

I övrigt är vi väl överens vad jag kan se, många förseningar som är exakt det, förseningar.

Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Waymo har förarlösa bilar som kör folk i Phoenix nu. Det finns förarlösa bussar i Sverige med.

Det kan säkert vara så att det initialt kommer konstig lagstiftning rörande självkörande bilar i vissa länder men det spelar inte så stor roll. Tesla utvecklar en universell lösning så de kan lägga energi på de marknader där det är tillåtet först.

Varför skulle LiDAR vara ett krav? Även om man har LiDAR blir man tvungen att ha lika kraftfulla NNs för kameror som Tesla. Bättre att skippa LiDAR då. Dagens sensorer räcker. Däremot är det inte säkert att nuvarande FSD computer räcker till. Det finns en anledning till att Tesla håller på att ta fram en kraftfullare version.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Waymo har förarlösa bilar som kör folk i Phoenix nu. Det finns förarlösa bussar i Sverige med.

Det kan säkert vara så att det initialt kommer konstig lagstiftning rörande självkörande bilar i vissa länder men det spelar inte så stor roll. Tesla utvecklar en universell lösning så de kan lägga energi på de marknader där det är tillåtet först.

Varför skulle LiDAR vara ett krav? Även om man har LiDAR blir man tvungen att ha lika kraftfulla NNs för kameror som Tesla. Bättre att skippa LiDAR då. Dagens sensorer räcker. Däremot är det inte säkert att nuvarande FSD computer räcker till. Det finns en anledning till att Tesla håller på att ta fram en kraftfullare version.
Ganska OT nu, men här kommer en reflektion ändå.

Detta är testprojekt som bevakas och regleras väldigt hårt, de flesta testerna körs med människor som backup om något oförutsett sker och hela området där man kör är mappat otroligt noggrant och man har dessutom kända parametrar vart man kör testerna så man har kunnat simulera körningen innan praktiska tester genomförs. Jag skriver även tidigare att det ska fungera även utanför dessa testområden som är kring Silicon Valley/Kalifornien och Phoenix där man har otroligt bra GPS-data och förutsättningar är lite mer förutsägbara än t.ex. snöstorm och ishalka på små landsortsvägar i t.ex. valfri stad i Sverige.

Waymos CEO är dessutom tveksam om det någonsin kommer uppnås Level 5. https://macdailynews.com/2019/01/07/way ... ver-exist/

Jag har ingen aning om varför Lidar skulle vara ett krav, jag säger bara att det kan komma ett krav för att få ha förarlösa fordon i allmän trafik, du kan hitta på valfri komponent/krav, så länge det inte finns ett regelverk så är det omöjligt att säga att man har all hårdvara som krävs för att få köra förarlöst i allmän trafik. Man kanske har allt man själv tycker krävs, men det ger isåfall möjlighet att köra din bil förarlöst på avskärmat område, inte i allmän trafik. Sen kanske det visar sig om X antal år att hårdvaran räcker(enligt de som beslutar regelverken) som Tesla skickar med nu, men det vet som sagt varken jag, du eller Elon idag så påståendet blir ihåligt.

När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?

Problemet med detta sträcker sig dessutom längre än bara hårdvara och mjukvara, det är också en fråga om vem som blir ansvarig när något händer med en förarlös bil, ägaren, biltillverkaren, regelmakaren? Hur kodar man för situationer där man kanske måste köra över en människa för att rädda 3 andra? Det blir ganska fort väldigt komplext och svårt moraliskt, så det är väl därför som jag tror att om det någonsin blir tillåtet så kommer det ligga många år framåt. Stor risk för stämningar och skadestånd som kan sänka de största bolag. Det är detta som juridiskt "räddat" t.ex. Tesla i situationer där någon kör in i en lastbil när dom har FSD aktiverat, det står inskrivet att man måste hålla koll själv hela tiden trots Full Self Driving(annat namn kanske vore lämpligt tills vidare, Supervised Semi Self Driving?). Men den dagen man ev. tar bort denna skrivning och en sån här olycka sker, vad händer då?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?
Det är inte sensorerna som är problemet utan inlärningen. Om bilen har fler sensorer än vad vi människor har så kommer det räcka för att den ska bli självkörande. Däremot krävs det också processorkraft och tillräckligt utvecklade neurala nätverk för att det ska bli säkert. Hur lång tid den utvecklingen tar kan vi mycket riktigt bara gissa oss till. Elon tror att det kommer gå snabbt som den otåliga tidsoptimist han är.

De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft. Nu när datorn är tillgänglig i ett stort antal fordon så håller Telsa på med att slutföra en stor omskrivning av autopilotens mjukvaran för att göra träningen snabbare och mer korrekt. Det är grunderna som behövs innan den avgörande sista utvecklingen av autopiloten ens kan påbörjas. Så man bör förvänta sig att det kommer ta ett bra tag till innan autopiloten är redo att lita på i alla situationer.

Man måste också förstå att utvecklingskurvan för neurala nätverk är exponentiell. Det tar lång tid innan de når samma säkerhet som en genomsnittlig bilist men från det stadiet till att de är 100 ggr mer säkra än en genomsnittlig bilist kan gå mycket snabbt.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?
Det är inte sensorerna som är problemet utan inlärningen. Om bilen har fler sensorer än vad vi människor har så kommer det räcka för att den ska bli självkörande. Däremot krävs det också processorkraft och tillräckligt utvecklade neurala nätverk för att det ska bli säkert. Hur lång tid den utvecklingen tar kan vi mycket riktigt bara gissa oss till. Elon tror att det kommer gå snabbt som den otåliga tidsoptimist han är.

De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft. Nu när datorn är tillgänglig i ett stort antal fordon så håller Telsa på med att slutföra en stor omskrivning av autopilotens mjukvaran för att göra träningen snabbare och mer korrekt. Det är grunderna som behövs innan den avgörande sista utvecklingen av autopiloten ens kan påbörjas. Så man bör förvänta sig att det kommer ta ett bra tag till innan autopiloten är redo att lita på i alla situationer.

Man måste också förstå att utvecklingskurvan för neurala nätverk är exponentiell. Det tar lång tid innan de når samma säkerhet som en genomsnittlig bilist men från det stadiet till att de är 100 ggr mer säkra än en genomsnittlig bilist kan gå mycket snabbt.
De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft.
Det jag inte förstår är att om sensorerna ser stora uppenbara hinder som står stilla mitt i vägen med fri sikt utan regn och snö, då måste det tillhöra något av det enklaste i sammanhanget att koda att man ska försöka bromsa för det? Borde inte kräva några framtida superdatorer?

Det svåra blir att koda hur man ska göra när man färdas i sin bil och bilen uppfattar att man inte kommer kunna undvika kollision med en lastbil men kan skulle kunna köra ut över vägrenen och rädda sitt eget liv men det kräver att man riskerar att köra över familjen som sitter där? Hur gör man? Hur tror du utvecklaren som ska göra detta tänker? Vem är ansvarig för familjens liv eller passageraren i bilen beroende på vem som får sätta livet till? Utvecklaren? Biltillverkaren? bilägaren?

Om din Robotaxi mejar ner någon när du ligger hemma och sover, är det du som är ansvarig? Biltillverkaren?

Om det inte finns några klara regler och krav på hårdvara och ansvar uppsatta, hur kan man vara säker på att man uppfyller det?

Tycker du fortfarande att det 100% är säkert att det finns en miljon Robotaxis på vägarna redan i höst? Eller finns det kanske egentligen 0 Robotaxis på vägarna innan vi vet mer än vad vi vet nu?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Svenssons »

Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik? Hur många liv ska släckas innan reglerna kommer ikapp?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik?

På vilket sätt kodar man då? Jag känner till neurala nätverk men jag skulle anta att man någonstans skickar in parametrar för hur man borde göra i grunden sen utvecklas det över tid. Jag skulle då inte vilja ha en bil(eller nyttja funktionaliteten) som ser hinder men helt enkelt väljer att köra in i det ändå.

Du svarar inte heller på min fråga kring ansvar.
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?

Du svarar inte heller på hur man kan säga att man uppfyller alla krav då det inte finns några fastställda krav?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av fth »

backe skrev:
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?
Ansvarsfrågan för självkörande bilar är förstås en fråga som diskuteras livligt, inte minst av försäkringsbolagen.

Huvudtesen för närvarande är att tillverkaren bär ansvaret, under förutsättning att den autonoma körningen initierats av ägare/brukare på ett korrekt sätt.

Så, ja, Elon, eller snarare Tesla Inc, är i ditt exempel ansvarig för olyckor som sker när bilen agerar "på egen hand", detta kommer förstås att försäkras och återförsäkras i många led av alla tillverkare av autonoma fordon.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Svenssons skrev:
Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik?

På vilket sätt kodar man då? Jag känner till neurala nätverk men jag skulle anta att man någonstans skickar in parametrar för hur man borde göra i grunden sen utvecklas det över tid. Jag skulle då inte vilja ha en bil(eller nyttja funktionaliteten) som ser hinder men helt enkelt väljer att köra in i det ändå.

Du svarar inte heller på min fråga kring ansvar.
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?

Du svarar inte heller på hur man kan säga att man uppfyller alla krav då det inte finns några fastställda krav?
Otroligt förenklat lär man ett nn som man lär ett barn. Man ger det några alternativ och frågar var är bollen? Desto mer relevant data man kan ge desto bättre blir träningen. Om man har 1000 bilder på en boll så är det lättare att förstå än om man bara har en bild på en boll. Det är därför Teslas strategi med kundbilar som samlar in stora mängder data kan ge snabbare resultat. Teslas autopilot har tidigare byggt på mycket programmerad kod men fler funktioner som tex styrning har förts över till neurala nätverk. Utvecklingen går då snabbare men den blir mer oförutsägbar. Det finns ingen enkel kodsnutt som Tesla kan gå in och ändra vid problem utan de måste då istället träna om det neurala nätverket för styrning.

Om en Tesla kör själv utan att föraren förväntas ingripa vid akuta situationer så blir det Tesla som är ansvariga om något går fel.

Man uppfyller krav genom att framföra bilen långt mycket säkrare än en människa kan framföra den. Det är väl det enda kravet som måste uppfyllas för att självkörande bilar ska bli godkända.
Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik? Hur många liv ska släckas innan reglerna kommer ikapp?
I högsta grad ett hypotetiskt resonemang.

Hade jag varit intresserad av att åka billigt och miljövänligt hade jag åkt buss och tåg. Det är MYCKET effektivare än att skicka mer eller mindre tomma personbilar kors och tvärs.

För övrigt använder vi bilar till mycket annat än att transportera oss själva till typ jobbet. Mycket av vitsen med bil är att den står och väntar.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av AGCF »

Lucid verkar fixa det. Deras fabrik i Arizona ser klar ut på utsidan. De har Peter Rawlinson som chef, som var chefsingenjör på Tesla och konstruerade Model S som då var en banbrytande bil. De har 1 miljard USD från Saudi (pengarna som Musk inte fick för att köpa ut Tesla från börsen :roll: ) och de har också Hochholdinger som är veteran från Audi, som senast var VP of manufacturing på Tesla där har satte upp tillverkningslinan för Model 3. Ska bli spännande att se Lucid Air. Den ser riktigt välgjord ut.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Lucid Motors announced that its forthcoming all-electric sedan, the Lucid Air, will be the “fastest charging electric vehicle ever offered.” The company claims the Air will have the capability to charge at rates of up to 20 miles per minute — which translates to 300 miles in about 20 minutes.
The company is also developing a home charger that it claims will be “the first AC charging stations with bi-directional charging ever offered.” Most EV chargers are unidirectional, meaning electricity flows from the electrical grid to the vehicle. Lucid claims its chargers will flow two ways, thus bidirectional. This will allow customers to use their Lucid Air to power their homes or “off-grid vacation properties,” Lucid Motors said.
https://www.theverge.com/2020/8/19/2137 ... es-minutes
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

Nu har det poppat upp lite info som gör att man kan räkna lite på Lucid Air prestanda.
Har bara sett massa spekulationer tidigare.
Nån som vet om det finns fakta att tillgå?

EPA Räckvidd: 517 miles = 827km
Max laddeffekt: 350kW
Laddhastighet: >20miles/min (OBS hur mkt större än 20 påverkar kalkylerna nedan men frågan är hur mkt deras CEO underdriver siffran ??)
Kolla ca 3min in i klippet

Källa:


Nu räknar vi lite:
350kW ger 20miles/minut i räckvidd DVS på en minut med 350kW så har vi adderat 350/60 = 5.83kWh
Det räcker till att köra en sträcka av 20miles * 1.6mile/km = 32km.
Förbrukningen blir då: (350/60)/(20*1.6) = 0.182kWh/km eller 182kWh/100km

DVS inget häpnadsväckande gällande låg förbrukning....

Förväntad batteristorlek blir således: 0.182kWh/km * 827km = 151kWh

Tesla model 3 har ett batteri på ca 75kWh och kan ta 250kW laddeffekt. Dubblerar man batteriet så kan det ta 500kW jämfört med Lucid 350kW.

DVS inget märkvärdigt här heller....

Mycket snack om 900V och fantastisk räckvidd och effektivitet men jag får känslan att det bara handlar om ett större batteri.
Det är en ganska stor och tung sedan och då blir det svårt med rullmotstånd och luftmotstånd att få riktigt låg förbrukning.
Tesla Model S hade väl lägsta Cd värdet, (eller en av de lägsta) av alla serietillverkade bilar för bara något år sen. Kanske ändrats på senare tid. Men stor frontarea och tung bil är svår att få låg förbrukning på.
Dvs jag tror inte Lucid Air kommer ha vansinnigt mkt bättre förbrukningssiffror än Model S.

Enda sättet då att få till fantastiska siffror är med större batteri.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
Nu har det poppat upp lite info som gör att man kan räkna lite på Lucid Air prestanda.
Har bara sett massa spekulationer tidigare.
Nån som vet om det finns fakta att tillgå?

EPA Räckvidd: 517 miles = 827km
Max laddeffekt: 350kW
Laddhastighet: >20miles/min (OBS hur mkt större än 20 påverkar kalkylerna nedan men frågan är hur mkt deras CEO underdriver siffran ??)
Kolla ca 3min in i klippet

Källa:


Nu räknar vi lite:
350kW ger 20miles/minut i räckvidd DVS på en minut med 350kW så har vi adderat 350/60 = 5.83kWh
Det räcker till att köra en sträcka av 20miles * 1.6mile/km = 32km.
Förbrukningen blir då: (350/60)/(20*1.6) = 0.182kWh/km eller 182kWh/100km

DVS inget häpnadsväckande gällande låg förbrukning....

Förväntad batteristorlek blir således: 0.182kWh/km * 827km = 151kWh

Tesla model 3 har ett batteri på ca 75kWh och kan ta 250kW laddeffekt. Dubblerar man batteriet så kan det ta 500kW jämfört med Lucid 350kW.

DVS inget märkvärdigt här heller....

Mycket snack om 900V och fantastisk räckvidd och effektivitet men jag får känslan att det bara handlar om ett större batteri.
Det är en ganska stor och tung sedan och då blir det svårt med rullmotstånd och luftmotstånd att få riktigt låg förbrukning.
Tesla Model S hade väl lägsta Cd värdet, (eller en av de lägsta) av alla serietillverkade bilar för bara något år sen. Kanske ändrats på senare tid. Men stor frontarea och tung bil är svår att få låg förbrukning på.
Dvs jag tror inte Lucid Air kommer ha vansinnigt mkt bättre förbrukningssiffror än Model S.

Enda sättet då att få till fantastiska siffror är med större batteri.
Fakta kommer nog inte förrän presentationen tidigast, allt är nog spekulationer nu.

Det som jag läst så är det stora batteripaketet på mellan 110-130 kWh och det lilla 75 kWh, så skulle det stämma och dom fortfarande kan ladda det lilla med 350 kW så vore väl det fantastiskt :) Nu är det troligen inte så, men oavsett så är 350 kWh bra även om man teoretiskt skulle kunna ladda en Tesla snabbare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Air

Sen tycker jag att oavsett om dom inte slår Tesla(egentligen ganska ointressant, viktiga är väl att man gör bra produkter som någon vill köpa) men kan hamna på samma nivåer eller nära så är det väl ganska imponerande ändå, för många här på forumet har sagt att försprånget har varit ointagligt. Kan någon hamna på samma nivåer så är det väldigt bra för oss slutkonsumenter som kommer få fler bra bilar att välja på, det kommer dessutom pressa alla att jobba ännu hårdare för framsteg.

Cd-värdet ska vara det lägsta av alla elbilar på Lucid Air vad jag läst.
https://arstechnica.com/cars/2020/06/th ... roduction/

Bästa är väl om man kan försöka lägga den här "Tesla mot alla andra-mentaliteten" åt sidan, om någon annan gör något bra, var glad, det kommer gynna Tesla också. Gör Tesla något bra, det är också bra för alla i slutändan.
Jag är rätt säker på att vi just nu är ganska nära vad vi inom närtid kommer kunna uppnå i förbrukningssiffror(på jämförbara bilar), så att någon ska komma med något häpnadsväckande nu med vansinnigt bättre förbrukningssiffror kan vi nog bara glömma tyvärr.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

backe skrev:
[JM] skrev:
Nu har det poppat upp lite info som gör att man kan räkna lite på Lucid Air prestanda.
Har bara sett massa spekulationer tidigare.
Nån som vet om det finns fakta att tillgå?

EPA Räckvidd: 517 miles = 827km
Max laddeffekt: 350kW
Laddhastighet: >20miles/min (OBS hur mkt större än 20 påverkar kalkylerna nedan men frågan är hur mkt deras CEO underdriver siffran ??)
Kolla ca 3min in i klippet

Källa:


Nu räknar vi lite:
350kW ger 20miles/minut i räckvidd DVS på en minut med 350kW så har vi adderat 350/60 = 5.83kWh
Det räcker till att köra en sträcka av 20miles * 1.6mile/km = 32km.
Förbrukningen blir då: (350/60)/(20*1.6) = 0.182kWh/km eller 182Wh/100km

DVS inget häpnadsväckande gällande låg förbrukning....

Förväntad batteristorlek blir således: 0.182kWh/km * 827km = 151kWh

Tesla model 3 har ett batteri på ca 75kWh och kan ta 250kW laddeffekt. Dubblerar man batteriet så kan det ta 500kW jämfört med Lucid 350kW.

DVS inget märkvärdigt här heller....

Mycket snack om 900V och fantastisk räckvidd och effektivitet men jag får känslan att det bara handlar om ett större batteri.
Det är en ganska stor och tung sedan och då blir det svårt med rullmotstånd och luftmotstånd att få riktigt låg förbrukning.
Tesla Model S hade väl lägsta Cd värdet, (eller en av de lägsta) av alla serietillverkade bilar för bara något år sen. Kanske ändrats på senare tid. Men stor frontarea och tung bil är svår att få låg förbrukning på.
Dvs jag tror inte Lucid Air kommer ha vansinnigt mkt bättre förbrukningssiffror än Model S.

Enda sättet då att få till fantastiska siffror är med större batteri.
Fakta kommer nog inte förrän presentationen tidigast, allt är nog spekulationer nu.

Det som jag läst så är det stora batteripaketet på mellan 110-130 kWh och det lilla 75 kWh, så skulle det stämma och dom fortfarande kan ladda det lilla med 350 kW så vore väl det fantastiskt :) Nu är det troligen inte så, men oavsett så är 350 kWh bra även om man teoretiskt skulle kunna ladda en Tesla snabbare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Air

Sen tycker jag att oavsett om dom inte slår Tesla(egentligen ganska ointressant, viktiga är väl att man gör bra produkter som någon vill köpa) men kan hamna på samma nivåer eller nära så är det väl ganska imponerande ändå, för många här på forumet har sagt att försprånget har varit ointagligt. Kan någon hamna på samma nivåer så är det väldigt bra för oss slutkonsumenter som kommer få fler bra bilar att välja på, det kommer dessutom pressa alla att jobba ännu hårdare för framsteg.

Cd-värdet ska vara det lägsta av alla elbilar på Lucid Air vad jag läst.
https://arstechnica.com/cars/2020/06/th ... roduction/

Bästa är väl om man kan försöka lägga den här "Tesla mot alla andra-mentaliteten" åt sidan, om någon annan gör något bra, var glad, det kommer gynna Tesla också. Gör Tesla något bra, det är också bra för alla i slutändan.
Jag är rätt säker på att vi just nu är ganska nära vad vi inom närtid kommer kunna uppnå i förbrukningssiffror(på jämförbara bilar), så att någon ska komma med något häpnadsväckande nu med vansinnigt bättre förbrukningssiffror kan vi nog bara glömma tyvärr.
Håller med om att det är bra med fler alternativ. Jag hade lika väl kunnat jämföra med Porsche Taycan istället för model 3 och visat samma sak.
Detta är ingen sågning av Lucid Air. Det är en analys av siffrorna som finns tillgängliga för att se om det finns fog för Hypen.


Om jag vänder på resonemanget och tar en Model S som referens och sätter i ett 130kWh batteri så ökar räckvidden från 400miles till 400*1,3=520miles. Typ samma som lucids 517miles
Men det ökar vikten på bilen med ca 150kg.
För varje 100kg i vikt så ändras förbrukningen med 4wh/km. Såleds ökas konsumtionen med ca 6-7wh/km pga det tyngre batteriet i den hypotetiska S:en
(Ett 100kWh pack väger typ 500kg. Dvs 30% till blir ca 150 kg extra)

Vi vet inte vilken frontarea som Lucid Air har. Om man sätter samma frontarera på Air och MS så får det följden med det lägre Cd-värdet förbrukningen sjunker 11wh/100km vid 110km/h och 16wh/km i 130km/h.
Air: Cd = 0.21
Taycan: Cd = 0.22
MS: Cd= 0.24
Man kan alltså anta att det lägre Cd-värdet kompenserar för den ökade vikten m.a.p räckvidd.

Slutsatsen för mig blir att Lucid Air är i någorlunda paritet med en Model S när det gäller effektivitet. Vilket väl får tolkas som något bra. Men inte fantastiskt.
Lyckas dom med denna räckvidd och ett 110kWh batteri, i en bil som är lika stor som MS (samma frontarea), däremot så blir jag imponerad.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
Nu har det poppat upp lite info som gör att man kan räkna lite på Lucid Air prestanda.
Har bara sett massa spekulationer tidigare.
Nån som vet om det finns fakta att tillgå?

EPA Räckvidd: 517 miles = 827km
Max laddeffekt: 350kW
Laddhastighet: >20miles/min (OBS hur mkt större än 20 påverkar kalkylerna nedan men frågan är hur mkt deras CEO underdriver siffran ??)
Kolla ca 3min in i klippet

Källa:


Nu räknar vi lite:
350kW ger 20miles/minut i räckvidd DVS på en minut med 350kW så har vi adderat 350/60 = 5.83kWh
Det räcker till att köra en sträcka av 20miles * 1.6mile/km = 32km.
Förbrukningen blir då: (350/60)/(20*1.6) = 0.182kWh/km eller 182Wh/100km

DVS inget häpnadsväckande gällande låg förbrukning....

Förväntad batteristorlek blir således: 0.182kWh/km * 827km = 151kWh

Tesla model 3 har ett batteri på ca 75kWh och kan ta 250kW laddeffekt. Dubblerar man batteriet så kan det ta 500kW jämfört med Lucid 350kW.

DVS inget märkvärdigt här heller....

Mycket snack om 900V och fantastisk räckvidd och effektivitet men jag får känslan att det bara handlar om ett större batteri.
Det är en ganska stor och tung sedan och då blir det svårt med rullmotstånd och luftmotstånd att få riktigt låg förbrukning.
Tesla Model S hade väl lägsta Cd värdet, (eller en av de lägsta) av alla serietillverkade bilar för bara något år sen. Kanske ändrats på senare tid. Men stor frontarea och tung bil är svår att få låg förbrukning på.
Dvs jag tror inte Lucid Air kommer ha vansinnigt mkt bättre förbrukningssiffror än Model S.

Enda sättet då att få till fantastiska siffror är med större batteri.
Fakta kommer nog inte förrän presentationen tidigast, allt är nog spekulationer nu.

Det som jag läst så är det stora batteripaketet på mellan 110-130 kWh och det lilla 75 kWh, så skulle det stämma och dom fortfarande kan ladda det lilla med 350 kW så vore väl det fantastiskt :) Nu är det troligen inte så, men oavsett så är 350 kWh bra även om man teoretiskt skulle kunna ladda en Tesla snabbare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Air

Sen tycker jag att oavsett om dom inte slår Tesla(egentligen ganska ointressant, viktiga är väl att man gör bra produkter som någon vill köpa) men kan hamna på samma nivåer eller nära så är det väl ganska imponerande ändå, för många här på forumet har sagt att försprånget har varit ointagligt. Kan någon hamna på samma nivåer så är det väldigt bra för oss slutkonsumenter som kommer få fler bra bilar att välja på, det kommer dessutom pressa alla att jobba ännu hårdare för framsteg.

Cd-värdet ska vara det lägsta av alla elbilar på Lucid Air vad jag läst.
https://arstechnica.com/cars/2020/06/th ... roduction/

Bästa är väl om man kan försöka lägga den här "Tesla mot alla andra-mentaliteten" åt sidan, om någon annan gör något bra, var glad, det kommer gynna Tesla också. Gör Tesla något bra, det är också bra för alla i slutändan.
Jag är rätt säker på att vi just nu är ganska nära vad vi inom närtid kommer kunna uppnå i förbrukningssiffror(på jämförbara bilar), så att någon ska komma med något häpnadsväckande nu med vansinnigt bättre förbrukningssiffror kan vi nog bara glömma tyvärr.
Håller med om att det är bra med fler alternativ. Jag hade lika väl kunnat jämföra med Porsche Taycan istället för model 3 och visat samma sak.
Detta är ingen sågning av Lucid Air. Det är en analys av siffrorna som finns tillgängliga för att se om det finns fog för Hypen.


Om jag vänder på resonemanget och tar en Model S som referens och sätter i ett 130kWh batteri så ökar räckvidden från 400miles till 400*1,3=520miles. Typ samma som lucids 517miles
Men det ökar vikten på bilen med ca 150kg.
För varje 100kg i vikt så ändras förbrukningen med 4wh/km. Såleds ökas konsumtionen med ca 6-7wh/km pga det tyngre batteriet i den hypotetiska S:en
(Ett 100kWh pack väger typ 500kg. Dvs 30% till blir ca 150 kg extra)

Vi vet inte vilken frontarea som Lucid Air har. Om man sätter samma frontarera på Air och MS så får det följden med det lägre Cd-värdet förbrukningen sjunker 11wh/100km vid 110km/h och 16wh/km i 130km/h.
Air: Cd = 0.21
Taycan: Cd = 0.22
MS: Cd= 0.24
Man kan alltså anta att det lägre Cd-värdet kompenserar för den ökade vikten m.a.p räckvidd.

Slutsatsen för mig blir att Lucid Air är i någorlunda paritet med en Model S när det gäller effektivitet. Vilket väl får tolkas som något bra. Men inte fantastiskt.
Lyckas dom med denna räckvidd och ett 110kWh batteri, i en bil som är lika stor som MS (samma frontarea), däremot så blir jag imponerad.
Jag menade det inte som att du sågade Lucid Air, mer att du kanske förväntade dig någonting med vansinnigt bättre förbrukningssiffror än en Model S för att du skulle vara imponerad, jag försökte bara säga att jag tror att det inte kommer bli några såna galna förbättringar på ett tag då Tesla redan har lyckats otroligt bra med sina bilar.

Kan vi få något liknande eller eller lite bättre är jag nöjd :)
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
Nu har det poppat upp lite info som gör att man kan räkna lite på Lucid Air prestanda.
Har bara sett massa spekulationer tidigare.
Nån som vet om det finns fakta att tillgå?

EPA Räckvidd: 517 miles = 827km
Max laddeffekt: 350kW
Laddhastighet: >20miles/min (OBS hur mkt större än 20 påverkar kalkylerna nedan men frågan är hur mkt deras CEO underdriver siffran ??)
Kolla ca 3min in i klippet

Källa:


Nu räknar vi lite:
350kW ger 20miles/minut i räckvidd DVS på en minut med 350kW så har vi adderat 350/60 = 5.83kWh
Det räcker till att köra en sträcka av 20miles * 1.6mile/km = 32km.
Förbrukningen blir då: (350/60)/(20*1.6) = 0.182kWh/km eller 182Wh/100km

DVS inget häpnadsväckande gällande låg förbrukning....

Förväntad batteristorlek blir således: 0.182kWh/km * 827km = 151kWh

Tesla model 3 har ett batteri på ca 75kWh och kan ta 250kW laddeffekt. Dubblerar man batteriet så kan det ta 500kW jämfört med Lucid 350kW.

DVS inget märkvärdigt här heller....

Mycket snack om 900V och fantastisk räckvidd och effektivitet men jag får känslan att det bara handlar om ett större batteri.
Det är en ganska stor och tung sedan och då blir det svårt med rullmotstånd och luftmotstånd att få riktigt låg förbrukning.
Tesla Model S hade väl lägsta Cd värdet, (eller en av de lägsta) av alla serietillverkade bilar för bara något år sen. Kanske ändrats på senare tid. Men stor frontarea och tung bil är svår att få låg förbrukning på.
Dvs jag tror inte Lucid Air kommer ha vansinnigt mkt bättre förbrukningssiffror än Model S.

Enda sättet då att få till fantastiska siffror är med större batteri.
Fakta kommer nog inte förrän presentationen tidigast, allt är nog spekulationer nu.

Det som jag läst så är det stora batteripaketet på mellan 110-130 kWh och det lilla 75 kWh, så skulle det stämma och dom fortfarande kan ladda det lilla med 350 kW så vore väl det fantastiskt :) Nu är det troligen inte så, men oavsett så är 350 kWh bra även om man teoretiskt skulle kunna ladda en Tesla snabbare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_Air

Sen tycker jag att oavsett om dom inte slår Tesla(egentligen ganska ointressant, viktiga är väl att man gör bra produkter som någon vill köpa) men kan hamna på samma nivåer eller nära så är det väl ganska imponerande ändå, för många här på forumet har sagt att försprånget har varit ointagligt. Kan någon hamna på samma nivåer så är det väldigt bra för oss slutkonsumenter som kommer få fler bra bilar att välja på, det kommer dessutom pressa alla att jobba ännu hårdare för framsteg.

Cd-värdet ska vara det lägsta av alla elbilar på Lucid Air vad jag läst.
https://arstechnica.com/cars/2020/06/th ... roduction/

Bästa är väl om man kan försöka lägga den här "Tesla mot alla andra-mentaliteten" åt sidan, om någon annan gör något bra, var glad, det kommer gynna Tesla också. Gör Tesla något bra, det är också bra för alla i slutändan.
Jag är rätt säker på att vi just nu är ganska nära vad vi inom närtid kommer kunna uppnå i förbrukningssiffror(på jämförbara bilar), så att någon ska komma med något häpnadsväckande nu med vansinnigt bättre förbrukningssiffror kan vi nog bara glömma tyvärr.
Håller med om att det är bra med fler alternativ. Jag hade lika väl kunnat jämföra med Porsche Taycan istället för model 3 och visat samma sak.
Detta är ingen sågning av Lucid Air. Det är en analys av siffrorna som finns tillgängliga för att se om det finns fog för Hypen.


Om jag vänder på resonemanget och tar en Model S som referens och sätter i ett 130kWh batteri så ökar räckvidden från 400miles till 400*1,3=520miles. Typ samma som lucids 517miles
Men det ökar vikten på bilen med ca 150kg.
För varje 100kg i vikt så ändras förbrukningen med 4wh/km. Såleds ökas konsumtionen med ca 6-7wh/km pga det tyngre batteriet i den hypotetiska S:en
(Ett 100kWh pack väger typ 500kg. Dvs 30% till blir ca 150 kg extra)

Vi vet inte vilken frontarea som Lucid Air har. Om man sätter samma frontarera på Air och MS så får det följden med det lägre Cd-värdet förbrukningen sjunker 11wh/100km vid 110km/h och 16wh/km i 130km/h.
Air: Cd = 0.21
Taycan: Cd = 0.22
MS: Cd= 0.24
Man kan alltså anta att det lägre Cd-värdet kompenserar för den ökade vikten m.a.p räckvidd.

Slutsatsen för mig blir att Lucid Air är i någorlunda paritet med en Model S när det gäller effektivitet. Vilket väl får tolkas som något bra. Men inte fantastiskt.
Lyckas dom med denna räckvidd och ett 110kWh batteri, i en bil som är lika stor som MS (samma frontarea), däremot så blir jag imponerad.
Lyckas dom med denna räckvidd och ett 110kWh batteri
Inte 110 kWh men 113 kWh(möjligen 120 kWh om det är 113 kWh som är tillgänglig energi?), så jag antar att du är imponerad nu om det här stämmer :)
Jag är åtminstone imponerad och tycker att det är positivt för oss som gillar elbilar.

https://arstechnica.com/cars/2020/08/th ... tery-pack/
Anteckning 2020-08-26 171254.jpg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Laban »

Få se nu, om Model 3 hade haft 113 kWh användbara jämfört med nuvarande hmm, verkar vara 72.5 kWh så skulle den ha 113/72.5*322 = 502 miles räckvidd. Lucid Air är följdaktligen lite effektivare än Model 3. En värmepump + samma eller lägre Cd och marginellt större frontarea så borde det inte vara omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Laban skrev:
Få se nu, om Model 3 hade haft 113 kWh användbara jämfört med nuvarande hmm, verkar vara 72.5 kWh så skulle den ha 113/72.5*322 = 502 miles räckvidd. Lucid Air är följdaktligen lite effektivare än Model 3. En värmepump + samma eller lägre Cd och marginellt större frontarea så borde det inte vara omöjligt.

Nu är det olika storleksklass(model S är väl mer samma storlek och utrustning) och sen förstår jag inte varför man ska jämföra med samma Cd o.s.v? Dom har väl det dom har?

Vi får väl se, mycket möjligt att Tesla släpper en ny/facelift av S som trumfar det här snart? Oavsett så är det bra med konkurrens.
Skriv svar