Lucid Air får 900 volt system
Moderator: Redaktion
Re: Lucid Air får 900 volt system
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Är en press release nog säker källa?[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
https://lucidmotors.com/media-room/luci ... rior-space
Re: Lucid Air får 900 volt system
Så vitt jag vet så har WLTP inte något liknande.Verdi skrev:Å fan. Det trodde jag verkligen inte. Wltp då?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Lucid Air får 900 volt system
Jappbacke skrev:Är en press release nog säker källa?[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
https://lucidmotors.com/media-room/luci ... rior-space
Märkligt att inte google hittade den igår..
Re: Lucid Air får 900 volt system
https://www.vibilagare.se/nyheter/fler- ... m-rackvidd
Tidigare i augusti kom uppgiften att Lucid Air får en räckvidd på över 80 mil enligt den amerikanska körcykeln EPA, och den slår därmed räckviddssiffran i Tesla Model S med råge.
Räckvidden är drygt 30 procent längre än i Tesla Model S vilket fick många att spekulera i att batteriet då också måste vara 30 procent större. Men nu bekräftar Lucid att batteripaketet är på 113 kWh – alltså bara 13 procent större än i Model S, så förbrukningen i Lucid Air är betydligt lägre.
Enligt Lucid är batteripaketet dessutom designat för att maximera innerutrymmena.
– Det är ganska enkelt att uppnå längre räckvidd genom att lägga till större batterier. Men att lägga till ”dum räckvidd” på det sättet ökar vikten och kostnaden, och ger mindre utrymmen. Lucid Air har lång räckvidd samtidigt som batteristorleken minskats, vilket är ett genombrott inom bileffektivitet, säger Lucidchefen Peter Rawlinson
Lucid är kaxiga och säger att konkurrenter lägger till "dum räckvidd" med att bara ha ett större batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/fler- ... m-rackvidd
Tidigare i augusti kom uppgiften att Lucid Air får en räckvidd på över 80 mil enligt den amerikanska körcykeln EPA, och den slår därmed räckviddssiffran i Tesla Model S med råge.
Räckvidden är drygt 30 procent längre än i Tesla Model S vilket fick många att spekulera i att batteriet då också måste vara 30 procent större. Men nu bekräftar Lucid att batteripaketet är på 113 kWh – alltså bara 13 procent större än i Model S, så förbrukningen i Lucid Air är betydligt lägre.
Enligt Lucid är batteripaketet dessutom designat för att maximera innerutrymmena.
– Det är ganska enkelt att uppnå längre räckvidd genom att lägga till större batterier. Men att lägga till ”dum räckvidd” på det sättet ökar vikten och kostnaden, och ger mindre utrymmen. Lucid Air har lång räckvidd samtidigt som batteristorleken minskats, vilket är ett genombrott inom bileffektivitet, säger Lucidchefen Peter Rawlinson
Lucid är kaxiga och säger att konkurrenter lägger till "dum räckvidd" med att bara ha ett större batteri.
Ja det är väl bra. Men jag är i ärlighetens namn lite trött på räckviddshetsen. Om jag bytte till 19" fälgar och höll hastighetsbegränsningen slaviskt skulle jag säkert ta mig 30% längre på en laddning än vad jag gör nu.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Du kanske skulle få 30% lägre blodtryck oxo? Kramas i trafiken, eller vad var det de sade i Nöjesmassakern...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Är faktiskt avslappnad när jag kör bil. Blir aldrig trött. Är avkopplande för mig. Förutom när jag ska köra långsamt på motorväg. Då blir jag frustrerad. Går ju att köra så mycket fortare.PapaD skrev:Du kanske skulle få 30% lägre blodtryck oxo? Kramas i trafiken, eller vad var det de sade i Nöjesmassakern...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Och nu släppte Lucid filmen på deras elbilsrekord på kvartsmilen: 9,9 @ 144 mph! Det är oerhört snabbt!
Re: Lucid Air får 900 volt system
Ja det var snabbt! Verkligen bra att det kommer konkurrerande bilar som slår Tesla och tvingar dem att utvecklas snabbare. Ska bli spännande om de kommer en plaid Model S i höst och se vad den presterar.erbo73 skrev:Och nu släppte Lucid filmen på deras elbilsrekord på kvartsmilen: 9,9 @ 144 mph! Det är oerhört snabbt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lucid Air får 900 volt system
Sjukt imponerande!erbo73 skrev:Och nu släppte Lucid filmen på deras elbilsrekord på kvartsmilen: 9,9 @ 144 mph! Det är oerhört snabbt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lucid Air får 900 volt system
Hoppas bara att den inte är som de gamla amerikanska kärrorna som bara var snabba rakt fram, vore kul om den kunde ge Taycan en match.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid kan utveckla en "Tesla dödare".
900V laddning i över 300kW.
83 mils räckvidd
Supersnål
Varför har inte någon fossilbilstillverkare lanserat en elbil med dessa prestanda?
900V laddning i över 300kW.
83 mils räckvidd
Supersnål
Varför har inte någon fossilbilstillverkare lanserat en elbil med dessa prestanda?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Blir spännande att följa det här företaget.
Kanske dom kan sälja/licensiera sin teknologi till nån av de traditionella bolagen?
Jag kommer kolla på presentation på tisdag och hoppas den blir intressant och att priset inte blir för högt... 100k$ eller nått liknande för toppspec vore bra, men kanske hamnar närmare 120k$?
Kanske dom kan sälja/licensiera sin teknologi till nån av de traditionella bolagen?
Jag kommer kolla på presentation på tisdag och hoppas den blir intressant och att priset inte blir för högt... 100k$ eller nått liknande för toppspec vore bra, men kanske hamnar närmare 120k$?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Den blir tyvärr dyr.backe skrev:Blir spännande att följa det här företaget.
Kanske dom kan sälja/licensiera sin teknologi till nån av de traditionella bolagen?
Jag kommer kolla på presentation på tisdag och hoppas den blir intressant och att priset inte blir för högt... 100k$ eller nått liknande för toppspec vore bra, men kanske hamnar närmare 120k$?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Re: Lucid Air får 900 volt system
backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker. Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek. Räckvidden ska vara 647 km enligt NEDC. Batteriet är på 120 kWh.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker. Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.
Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.
Sen för att förtydliga detta nu, jag har ingen aning om detta kommer gå vägen, bilarna kommer kosta sjuka summor eller om bilarna lever upp till det som sagts eller nånting, jag tycker däremot att det är spännande och intressant med någon som utmanar Tesla på området drivlina där dom varit och är otroligt bra. Så därför ser jag fram emot presentationen till veckan.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air har väl än så länge inte levererat något så vi borde jämföra bilar som levereras med andra bilar som levereras och prototyper med prototyper men framtiden ser ljus ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Undrar varför?Zalman3 skrev:Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Självmordsbenägna?
Eller vet dom något som vi inte vet?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.backe skrev:Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker. Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.
Sen för att förtydliga detta nu, jag har ingen aning om detta kommer gå vägen, bilarna kommer kosta sjuka summor eller om bilarna lever upp till det som sagts eller nånting, jag tycker däremot att det är spännande och intressant med någon som utmanar Tesla på området drivlina där dom varit och är otroligt bra. Så därför ser jag fram emot presentationen till veckan.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Zalman3 skrev:Men man vill inte!Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
De bedömer väl att det inte finns ekonomi i det. Grejerna finns. Bara köpa och bygga.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Verdi skrev:Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.backe skrev:Jag skrev:Verdi skrev:backe skrev:Ändå har ingen annan gjort det?Verdi skrev:Vilken tillverkare som helst kan väl bygga en sån bil om de vill? Starka elmotorer och stora batterier. Knappast kärnfysik.
Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Men om alla bygger sånt här hur lätt som helst så har vi en ännu mer spännande framtid på elbilssidan än vad jag trodde.
Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker. Den där Lucid kommer kosta sjukt mycket pengar. En bil för några få.
Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.
https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/
1914 hk, toppfart 412 km/h, 0-60 mph 1,85 sek.
Det svåra är väl att få bilen att bli körbar. Batterier och starka elmotorer finns ju. Är inte alls lika krångligt som att göra en fossilbil.Du svarar:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.Det jag menade var detta som jag skrivit redan.Om du menar snabba elbilar så har den där killen i Kroatien gjort snabbare elbilar än Lucid. Utan massiva resurser... En Christian von Koenigsegg-typ.Sen priset vet jag inte ännu vad det hamnar på, det är därför jag tycker det är spännande att få se vad dom kommer ut med. Hamnar den under 1,5 miljoner med stora batteriet så tror jag det blir en storsäljare, om dom kan komma igång och producera i vettig tid och håller en bra kvalitét. Kunde Tesla sälja Model S så bör det gå att sälja denna.Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Brist på lönsamhet verkar inte ha stoppat Tesla dock, så det kanske går att upprepa? Och Peter Rawlinsson var ändå en av de ytterst ansvariga för framtagandet av Model S(Den elbil jag helst vill ha av det som finns idag), så lite känsla för vad som krävs bör han väl ha.Antar att det har med efterfrågan, lönsamhet osv. Världsliga saker.
Sen för att förtydliga detta nu, jag har ingen aning om detta kommer gå vägen, bilarna kommer kosta sjuka summor eller om bilarna lever upp till det som sagts eller nånting, jag tycker däremot att det är spännande och intressant med någon som utmanar Tesla på området drivlina där dom varit och är otroligt bra. Så därför ser jag fram emot presentationen till veckan.
Så då hittade du på vad jag menade trots att jag skrivit det i klartext? Du hittar även på att jag skrivit "bekväm och lyxig interiör".Ja jag såg det. Men en bekväm och lyxig interiör har ingenting med drivlinan att göra så jag tyckte det var ointressant.
Jag skrev detta kring bilen och lade även in några saker som tilltalade min smak, "snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut", vilket då gjorde att helheten för mig kändes bra. Sen kan det vara så att det bara är jag som efterfrågar dessa saker så då kommer nog efterfrågan bli låg för denna bil.
Då jag inte är lika påläst som dig:Det är inte prestandan i sig jag är mest imponerad av, helheten verkar bra än så länge.
Snabb, energieffektiv, laddar snabbt, snygg i mina ögon, ser väldigt ombonad ut och går långt med ett lite större batteri än de andra toppmodellerna.
Vilka andra bilar är så här energieffektiva för den här typen av bil?
Vilka andra laddar så här snabbt?
Jag vet fortfarande att bilen inte finns att köpa ännu och siffrorna kanske inte stämmer, men om det bara vore att köpa sig till detta så skulle väl fler bilar vara såhär energieffektiva, ladda snabbt och ha bra prestanda?