Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

PapaD skrev:
Det luktar om Lucid. Ännu en av dessa amerikanska skitsnackarevsom lurar pensionsfonder...
De ljuger om batteridensitet, deras kylmetod fungerar inte (tab cooling) bättre än luftkylning. De påstår sig bygga bättre elmotor än alla världens företag som sysslat med det hur länge som helst...
När något är för bra för att vara sant är det sällan det.

Länka gärna till källor kring allt som du skriver om här så man kan läsa mer om det.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av PapaD »

Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av BrooklynS »

PapaD skrev:
Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.
Jag är benägen att hålla med här. Bluff kanske är att ta i, men nog är det luftpastej till största delen alltid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Bjelke »

Jag väntar nog också på att den finns irl innan jag tror på allt som påstås om den...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

PapaD skrev:
Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.

Jag vet inte så mycket om det, men dom gör uppenbarligen batterier(tror samarbete med LG Chen?) m.m. till Formel E, så något rätt bör dom väl göra?

Vet inte något om motorerna heller och kan hålla med om att det inte borde gå att revolutionera så mycket, men har samtidigt läst på det här forumet är Tesla ligger så långt fram med drivlinan så de andra ska inte kunna komma ikapp?

Vad gäller pensionsfonder så är dom väl inte ens noterade på börsen och har sin största finansiär från Saudiarabien, möjligen att deras pensionärer drabbas då?
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Bjelke skrev:
Jag väntar nog också på att den finns irl innan jag tror på allt som påstås om den...
Jag håller med, men tänker inte säga att det är en bluff heller så länge dom jobbar på enligt plan.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av PapaD »

Formel E är jag inte jättebra på, men de har väl batteri byte? Behövs inte mycket kylning om man inte behöver ladda i bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

PapaD skrev:
Formel E är jag inte jättebra på, men de har väl batteri byte? Behövs inte mycket kylning om man inte behöver ladda i bilen.
Vad ljuger de om kring batteridensitet då?
Pensionsfonderna?

Nånting av det du sa kan du väl backa upp?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av jpetters »

Vad backade Lucid upp? Det var väl mest fluffig marknadsföring och inte så mycket faktisk hårdvara som visades.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

jpetters skrev:
Vad backade Lucid upp? Det var väl mest fluffig marknadsföring och inte så mycket faktisk hårdvara som visades.
Vet inte om det är mig du frågar? Dom backade i mina ögon inte upp något, men att säga att allt är en lögn håller jag inte med om. Ge dom åtminstone chansen att komma förbi sin planerade produktionsstart innan det, säg nästa sommar kanske? Då bör vi ha sett lite tester och mer "att ta på" och mindre säljsnack.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av PapaD »

De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

PapaD skrev:
De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...

Vad tror du dom kör testerna med? Den har ändå validerats av en extern firma, så nånting måste dom ha att visa upp? Tänker du att allt är en bluff och dom har någon slags fejkbil som dom kör runt med?

Vad jag såg så sa dom inte att dom tillverkar celler själv utan i samarbete med LG Chem men att dom har egen "chemistry"? Vet inte om det stämmer, men du verkar så säker på motsatsen så du borde ha något som backar upp?

Sen att du utifrån en rendering kan avgöra om något ska hålla?
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

PapaD skrev:
De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Sen kan man tänka sig att dom som investerar drygt en miljard dollar vet mer än du och jag, och dom verkar inte ha lämnat samarbetet ännu åtminstone. Sen kan det bli pannkaka såklart, tiden får utvisa.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Gretsch »

Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Gretsch skrev:
Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Ska kolla :)
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Gretsch skrev:
Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .

Om det var det här så var det något av det dummaste jag sett, bara en massa tyckande... Han säger själv att han inte har något fakta att det är en bluff.

https://youtu.be/TB4_UMHJ6Ig

Man kan inte vara stolt och ödmjuk samtidigt, det tyder på att det är en bluff?
Man har inte premiären i sin fabrik, ännu ett tecken på bluff? Fabrik är väl inte färdig ännu, sen har jag sett flera premiärer nu under coronatider som sett ungefär likadana ut, t.ex. Apple på försommaren där allt skedde genom klipp från olika miljöer. Blir ett nytt Apple event på tisdag, får se om det hålls i deras fabrik eller om det också är en bluff?


Personligen tror jag inte att det är en bluff, däremot kan dom mycket väl misslyckas med allt, pengarna kanske tar slut eller något liknande? Tycker dock fortfarande att det är spännande att se vad som kommer hända och hoppas dom kommer i produktion så man kan läsa lite tester och se om dom kan leva upp till sina påståenden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Svenssons »

Lucid är inte samma som Nikola. Lucid har produktion sedan tidigare, må det vara av batterier och elmotorer och inte lika komplext som hela bilar men de har i alla fall producerat något tidigare. Lucid fokuserar mer än Nikola på en modell och har fungerande prototyper. Nikola har istället visat renderingar på fordon efter fordon och inte visat upp körning av ett fungerande fordon ännu. Lucid Air har dubbelt så många anställda som Nikola och bevisligen kan de anställda producera fordon till skillnad mot Nikola.

Lucid har precis fått färdigt sin fabrik i Arizona. Lär väl kunna börja kunna starta produktion rätt snart även ifall leverans av bilar antagligen dröjer till början av nästa år:
https://www.fox10phoenix.com/news/lucid ... -car-model

Lucid är alltså ungefär där Tesla befann sig 2010 när de köpte Fremont. Tesla har förhoppningsvis gjort att det är lite lättare att starta upp produktion av elbilar i USA under de 10 senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Lucid börjar visa lite av sin drivlina med 3 motorer...

Teoretiskt ska den kunna ge 3*650hk, men vad jag läst så gissar dom på en systemeffekt runt 1300-1600 Hk.

9.245 på kvartsmilen med däck lagliga för gata(Pirelli Trofeo), minst ett år innan den ska gå i produktion, antar att det finns lite mer att hämta.

Finns film på körningen i länk nedan.

https://www.engadget.com/lucid-air-quar ... 55807.html
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Lucid Air kan ladda snabbt!
Screenshot_20210225-124428_Gallery.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Riktigt bra!! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av jpetters »

Iaf enligt marknadsavdelningen....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Lucid Air tycker att 900V är bättre än 400V.

900 vs. 400 volt
Bland de ämnen vi pratar med Bach om är laddning. Långa laddningstider är ett av de viktigaste klagomålen för elbilar idag, och tillverkarna kommer därför att minska denna gång. Enligt Lucid borde du kunna köra upp till 480 kilometer med Air efter snabb laddning i 20 minuter.

För att få högre laddningseffekter kan du öka spänningen och / eller strömmen (eftersom ström (A) x spänning (V) = effekt).

Lucid har valt att koncentrera sig på det första. De flesta elbilar på marknaden idag har 400 volt spänning, men Lucid levereras med 900 volt.

I ett 400-volts system måste du öka strömmen för att få en högre laddningseffekt, men det kan leda till mer värmeproduktion (dvs. större överföringsförluster) och att du måste utrusta systemet med mer koppar. Det ökar vikten på både laddkablarna och bilen.

Porsche Taycan var den första elbilen som ökade spänningen till 800 volt, vilket gjorde det möjligt för dem att erbjuda snabba laddningshastigheter på upp till 270 kW. Tesla, som använder 400 volt, erbjuder nästan lika höga topphastigheter vid sina senaste laddstationer, nämligen 250 kW.

Bach säger att det finns en gräns för hur mycket ström det är lämpligt att trycka igenom ett 400-volts system, och att Tesla med sina 250 kW laddstationer driver gränsen. Anledningen är den nämnda värmeutvecklingen och behovet av extra koppar.

Därför tror Bach att ett 900-volts system är en bättre lösning.


Tesla: - Rätt utgångspunkt
Även Sandvold Roland, kommunikationschef på Tesla Norge, svarar följande:

- Tesla vill sälja allt billigare bilar för att säkerställa att bilförsäljningen blir allt mer utsläppsfri, och då måste vi få in en laddningsinfrastruktur som är realistisk att expandera i stor skala, tål hög trafik och som kunderna är mycket nöjda med med.

Han tror att V3 Supercharging, den senaste generationen av Teslas snabbladdare med en maximal effekt på 250 kW, är rätt utgångspunkt för en pålitlig och effektiv laddningsinfrastruktur.

- Denna maximala effekt ger ett normalt laddningsstopp på ungefär en kvarts timme, vilket våra kunder säger att det ger en anständig paus på vägen när du är på en lång resa. En nischtillverkare som tillgodoser ett litet segment på marknaden kan naturligtvis göra andra bedömningar när det gäller kraft, kapacitet och skalbarhet, tillägger Roland.

https://www.tu.no/artikler/900-volt-ove ... air/509351
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.

Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.

Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
Tror att väldigt många elbilar har 800V stöd om 2 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Ric »

jpetters skrev:
Iaf enligt marknadsavdelningen....Bild
Det som imponerar på mest på mig är motor samt lik- och växelriktare. Hela paketet verkar ha bra verkningsgrad, liten volym samt låg vikt.
Skriv svar