Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Laddkurva.


Imponerande, och den är helt ny så det finns säkert en hel del optimeringar att göra på den mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Lucud Air kommer upp i +300kW i verkligheten.
Screenshot_20211124-184023_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
När man kan få leverans då? Bild

2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
Leverans i Sverige 2022?

Föredrar personligen att provköra nya bilmodeller som jag inte är bekant med innan jag beställer något, men antar de kommer starta någon form av show-room i Sthlm, Gbg och Malmö?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Edward123 skrev:
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.

Jo, är säkert mer barnsjukdomar i första egna bilkonstruktionen (precis som för Tesla). Är nog inte ett orimligt antagande.

Samtidigt är det ju grymt kul med nya intressanta bilmodeller, och hoppas de får många nya köpare så de kan fortsätta, inklusive svenska köpare. Tesla behöver verkligen riktigt bra och skarp konkurrens, och det hoppas jag att Lucid kan ge de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Med sin effektiva drivlina och låga luftmotstånd måste den verkligen krossa alla konkurrenter på laddad sträcka per tidsenhet! :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Man laddade 134 kWh minus förluster.
Tesla M3 toppar på ca 3,3C.
Då borde Lucid Air toppa på ca 390kW vid 3,3C.
Screenshot_20211124-192050_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg
Riktigt bra! Härligt när gränserna flyttas framåt och tekniken blir allt bättre! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av tslaqqq »

Warren är inte impad :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Larofo »

martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av iAkita »

[JM] skrev:
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av dd88 »

Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Peter Andersson »



Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Resistens is futile! :lol:

Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Kubi »

dd88 skrev:
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Jadu, https://futurism.com/the-byte/jpmorgan- ... -elon-musk
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Räcker väll med att opponera sig på det här forumet för att förstå det. ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

iAkita skrev:
[JM] skrev:
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.

Lucid har gjort en jättefin bil som säkert gör sina ägare glada men problemet är att siffrorna är lite märkliga. Jag ser följande "konstigheter"
1* Lucid hävdar att dom har en extremt effektiv drivlina som är superoptimerad. Wunderbox etc.....
Men ändå så får man 13% laddförluster som skall jämföras med teslabjörns tester där han brukar få ca 5-10%. Där DC-laddningen brukar ligga runt 7%.

2* Bilen väger ca 200kg mer än en model S och har samma cd (Luftmotstånd) vilket borde medföra en högre förbrukning än model S.
Normalt så är bidragen till förbrukningen lika stora vid vid 100km/h. Dvs Rullmotståndet och luftmotståndet är lika stora. Luftmoståndet dominerar över 100km/h och under 100km/h så är det rullmotstådet som styr.
De flesta EPA/WLTP-tester utförs ju i lägre hastigheter än 100km/h.
Dvs de är rullmotståndet och vikten som ger störst bidrag.

3* Titta på Lucids egna siffror (sammanfattning här)
https://insideevs.com/news/544455/lucid ... ry-112kwh/
Dream edition range med 19" får 520miles från 118kWh batteri.
Grand Touring med 19" får 516 miles med 112kWh batteri.
(118/112)=> 5% större batteri för (520/516)=>0,7% längre räckvidd.

Det är ju knappast så att lucid uppfunnit nya kullager med avsevärt lägre rullmotståd eller helt nya IC-kretsar med rasande mkt lägre förluster.
Kullager, Kraftelektronik och Elmotorer har ju alla verkningsgrader på mellan 95-99% beroende på hur billiga/sunkiga eller optimerade dom är.

TLDR: Sämre verkningsgrad + tyngre bil = mkt bättre räckvidd......
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.

https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/

Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT :)
Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?

Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga :)
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Maw skrev:
Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.

Tror inte dom har släppt deras tri-motor ännu, den tror jag har teoretisk maxeffekt på ca 1800 hk men ska få en systemeffekt på ca 1600 hk om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Walker »

Maw skrev:
Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.

https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/

Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT :)
Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?

Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga :)
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walker skrev:
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Går inte Lucid's bil att köpa i USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?

Edit: Rättade ett litet slarvfel. Inget som påverkar betydelsen på ngt sätt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Walker skrev:
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Går inte Lucid's bil att köpa is USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?
Nu vill jag inte svara för Walker, men misstänker att han avser vad du, jag och vi kan köpa här i Sverige.

Vilket även för mig är det som är det intressanta (gillar verkligen USA och amerikanare, men har inga planer på att flytta dit fn.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Den ska väl börja säljas i Sverige (under första halvåret?) 2022.
Skriv svar