Zalman3 skrev:Laddkurva.
Imponerande, och den är helt ny så det finns säkert en hel del optimeringar att göra på den mjukvarumässigt.
Moderator: Redaktion
Zalman3 skrev:Laddkurva.
Leverans i Sverige 2022?backe skrev:taliz skrev:När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.Edward123 skrev:Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.Gustafsson skrev:Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Riktigt bra! Härligt när gränserna flyttas framåt och tekniken blir allt bättre!Zalman3 skrev:97kWh på ca 30 minuter.
Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.[JM] skrev:Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Resistens is futile!
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Jadu, https://futurism.com/the-byte/jpmorgan- ... -elon-muskdd88 skrev:Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Räcker väll med att opponera sig på det här forumet för att förstå det.dd88 skrev:Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
iAkita skrev:Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.[JM] skrev:Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Maw skrev:Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.Maw skrev:Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.
https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/
Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga
Går inte Lucid's bil att köpa i USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?Walker skrev:Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Nu vill jag inte svara för Walker, men misstänker att han avser vad du, jag och vi kan köpa här i Sverige.SwedishAdvocate skrev:Går inte Lucid's bil att köpa is USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?Walker skrev:Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.