Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lucid Air får 900 volt system

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 06 feb 2020 13:25

Lucid Air säger att deras 900 volt system ger fördelar som mindre kabeldiametrar, som ger mindre vikt.
Dessutom är frekvensomriktarens och transmissionen effektiva.

Lucid Motors kommer att utrusta produktionsversionen av sin första Air-elektriska modell med ett 900 volt-system, som vd Peter Rawlinson nu avslöjar. För toppversionen av Air lovar tillverkaren fortfarande 644 km.

Rawlinson sa verbatim i en intervju med den amerikanska portalen "Electrek": "Tesla är en 400 volt. Porsche introducerar ett 800 volt system. Vi kommer att använda ett system med över 900 volt. ”Lucid Motors kommer att kunna använda fördelarna med ett 900 volt-system främst inuti fordonet, till exempel med mindre kabeldiametrar, vilket minskar vikten. Precis som med Taycan med 800 volt beror snabbladdning kraftigt på laddstationens spänningsnivå. I USA finns det fortfarande många DC-laddare med max 450 volt, laddningsstationer med högre spänningar byggs gradvis, som i Europa.

I likhet med Tesla i Model Y hävdar Lucid Motors också att ha gjort betydande förbättringar i frekvensomriktarens effektivitet - inklusive med en nyutvecklad transmission som är avsedd att förbättra effektiviteten i det totala systemet. Därför kan intervallet 400 miles uppnås med ett mindre (och därför lättare och billigare) batteripaket än den ursprungligen tillkännagivna kapaciteten på 130 kWh.

https://www.electrive.net/2020/02/06/lu ... eren-akku/
Senast redigerad av Zalman3 06 feb 2020 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 feb 2020 13:29

400 mil på ett 130kWh-batteri... shit DET är bra asså... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 06 feb 2020 13:38

Bjelke skrev:400 mil på ett 130kWh-batteri... shit DET är bra asså... :lol:

Det är 400 miles=640km.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 feb 2020 14:10

Japp förstod det, vilket också är bra det också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 06 feb 2020 18:44

Bjelke skrev:Japp förstod det, vilket också är bra det också :)

Som Teslas nuvarande 61 mil med 100 kWh, fast sämre :roll:

Har man redan 95% verkningsgrad kan man ju inte trolla fram så värst mycket effektivare motorer. De övriga 5 % används ju som biprodukt till att värma batteriet också, så totalen gör nog att vinsten blir liten. Om motorerna har 100% verkningsgrad, måste batteriet värma sig själv med ström, vilket ju minskar verkningsgraden totalt sett. Så just där blir det noga ganska marginella förbättringar. Vad jag förstod är Teslas nuvarande batterier på mer än 100 kWh i de som byggs nu, ska bli kul att se hur mycket de är på. Kul med uppstickarna - kan bli riktigt bra bilar på sikt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 aug 2020 03:35

Lucid air

I’m delighted that the Lucid Air has been independently verified by FEV to achieve an estimated EPA range of 517 miles, and that this landmark in the history of EV development has been achieved entirely through Lucid’s in-house technology. I believe that our 900-volt architecture, our race proven battery packs, miniaturized motors and power electronics, integrated transmission systems, aerodynamics, chassis and thermal systems, software, and overall system efficiency has now reached a stage where it collectively sets a new standard and delivers a host of ‘world’s firsts.’

He didn’t confirm the energy capacity of the pack, but Lucid was previously talking about 130 kWh.
The production version of the Lucid Air is going to be unveiled on September 9.
At that point, the company is also going to announce all the final specs and pricing information.

https://electrek.co/2020/08/11/lucid-ai ... 517-miles/

Med en räckvidd på 832km och kanske ett batteri på 130kWh
får Tesla nåt att bita i.

Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?

Vore en prestigeförlust om Tesla kommer med ett 120kWh batteri och 77 mils räckvidd på batteridagen.

EDIT:
https://ev-database.de/pkw/1098/Lucid-Air

EV Database uppgifter verkar inte stämma så bra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 12 aug 2020 07:17

Zalman3 skrev:Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?

Lucid har hittills bara levererat glassiga bilder och löften, Air har varit ”på gång” i fyra år.

Innan dom har börjat leverera bilar i volym är jag fortsatt mycket skeptisk, det är absolut inte Tesla som behöver bevisa något i denna ”tävling”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Verdi » 12 aug 2020 08:16

Ska de bygga egna laddare också då? Eller var ska man ladda?

Har svårt att se att det ska bli någon större succé. De säljer nog kanske ett par tusen bilar om året till folk med mycket pengar och intresse.

För övrigt ett jävla tjat om räckvidd. Min 100D har mer räckvidd än jag behöver och då kör jag ändå med 21" fälgar och ända ner till Spanien. Det som gör mig lite skeptisk till Tesla för tillfället är att laddningsstationerna blir mer och mer välbesökta så det är svårt att få maxeffekt vid laddning. Att ladda med 70 kW känns inte så hett... Det och märkliga placeringar av SuC i vissa länder.
Verdi

Inläggav backe » 12 aug 2020 09:21

fth skrev:
Zalman3 skrev:Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?

Lucid har hittills bara levererat glassiga bilder och löften, Air har varit ”på gång” i fyra år.

Innan dom har börjat leverera bilar i volym är jag fortsatt mycket skeptisk, det är absolut inte Tesla som behöver bevisa något i denna ”tävling”.

/fth

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).

Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.

Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."
backe

Inläggav Teslaägare fth » 12 aug 2020 09:34

backe skrev:Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

Så är det absolut, men en viktig skillnad är att Lucid bara har levererat löften. När dom har levererat bilar i volym kan man börja prata om huruvida dom slår Tesla eller inte, tills dess är det bara luftslott.

backe skrev:[...] räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh [...]

Nja, Model S EPA range är 402 miles, under förutsättning att Air har 130kWh batteri (något oklart) så innebär 832km räckvidd faktiskt något högre förbrukning, trots då att bilen enligt Lucids uppgifter skall ha väsentligt lägre luftmotstånd. Detta är definitivt Teslas hemmaplan, där dom har arbetat i många år med optimeringar och effektiviseringar, jag är mycket skeptisk till att Lucid slår Tesla på fingrarna i sitt första försök.

backe skrev:Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Jag håller fullständigt med i allt detta, men jag är som sagt fortsatt skeptisk tills dess att Lucid faktiskt har levererat, hittills har ingen tillverkare, liten eller stor, lyckats med detta, oddsen är definitivt inte till Lucids fördel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon