Jordad skrev:backe skrev:
Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?
Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Waymo har förarlösa bilar som kör folk i Phoenix nu. Det finns förarlösa bussar i Sverige med.
Det kan säkert vara så att det initialt kommer konstig lagstiftning rörande självkörande bilar i vissa länder men det spelar inte så stor roll. Tesla utvecklar en universell lösning så de kan lägga energi på de marknader där det är tillåtet först.
Varför skulle LiDAR vara ett krav? Även om man har LiDAR blir man tvungen att ha lika kraftfulla NNs för kameror som Tesla. Bättre att skippa LiDAR då. Dagens sensorer räcker. Däremot är det inte säkert att nuvarande FSD computer räcker till. Det finns en anledning till att Tesla håller på att ta fram en kraftfullare version.
Ganska OT nu, men här kommer en reflektion ändå.
Detta är testprojekt som bevakas och regleras väldigt hårt, de flesta testerna körs med människor som backup om något oförutsett sker och hela området där man kör är mappat otroligt noggrant och man har dessutom kända parametrar vart man kör testerna så man har kunnat simulera körningen innan praktiska tester genomförs. Jag skriver även tidigare att det ska fungera även utanför dessa testområden som är kring Silicon Valley/Kalifornien och Phoenix där man har otroligt bra GPS-data och förutsättningar är lite mer förutsägbara än t.ex. snöstorm och ishalka på små landsortsvägar i t.ex. valfri stad i Sverige.
Waymos CEO är dessutom tveksam om det någonsin kommer uppnås Level 5.
https://macdailynews.com/2019/01/07/way ... ver-exist/
Jag har ingen aning om varför Lidar skulle vara ett krav, jag säger bara att det kan komma ett krav för att få ha förarlösa fordon i allmän trafik, du kan hitta på valfri komponent/krav, så länge det inte finns ett regelverk så är det omöjligt att säga att man har all hårdvara som krävs för att få köra förarlöst i allmän trafik. Man kanske har allt man själv tycker krävs, men det ger isåfall möjlighet att köra din bil förarlöst på avskärmat område, inte i allmän trafik. Sen kanske det visar sig om X antal år att hårdvaran räcker(enligt de som beslutar regelverken) som Tesla skickar med nu, men det vet som sagt varken jag, du eller Elon idag så påståendet blir ihåligt.
När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...
Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?
Problemet med detta sträcker sig dessutom längre än bara hårdvara och mjukvara, det är också en fråga om vem som blir ansvarig när något händer med en förarlös bil, ägaren, biltillverkaren, regelmakaren? Hur kodar man för situationer där man kanske måste köra över en människa för att rädda 3 andra? Det blir ganska fort väldigt komplext och svårt moraliskt, så det är väl därför som jag tror att om det någonsin blir tillåtet så kommer det ligga många år framåt. Stor risk för stämningar och skadestånd som kan sänka de största bolag. Det är detta som juridiskt "räddat" t.ex. Tesla i situationer där någon kör in i en lastbil när dom har FSD aktiverat, det står inskrivet att man måste hålla koll själv hela tiden trots Full Self Driving(annat namn kanske vore lämpligt tills vidare, Supervised Semi Self Driving?). Men den dagen man ev. tar bort denna skrivning och en sån här olycka sker, vad händer då?