Lucid Air får 900 volt system
Moderator: Redaktion
Re: Lucid Air får 900 volt system
Iaf enligt marknadsavdelningen....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air tycker att 900V är bättre än 400V.
https://www.tu.no/artikler/900-volt-ove ... air/509351
900 vs. 400 volt
Bland de ämnen vi pratar med Bach om är laddning. Långa laddningstider är ett av de viktigaste klagomålen för elbilar idag, och tillverkarna kommer därför att minska denna gång. Enligt Lucid borde du kunna köra upp till 480 kilometer med Air efter snabb laddning i 20 minuter.
För att få högre laddningseffekter kan du öka spänningen och / eller strömmen (eftersom ström (A) x spänning (V) = effekt).
Lucid har valt att koncentrera sig på det första. De flesta elbilar på marknaden idag har 400 volt spänning, men Lucid levereras med 900 volt.
I ett 400-volts system måste du öka strömmen för att få en högre laddningseffekt, men det kan leda till mer värmeproduktion (dvs. större överföringsförluster) och att du måste utrusta systemet med mer koppar. Det ökar vikten på både laddkablarna och bilen.
Porsche Taycan var den första elbilen som ökade spänningen till 800 volt, vilket gjorde det möjligt för dem att erbjuda snabba laddningshastigheter på upp till 270 kW. Tesla, som använder 400 volt, erbjuder nästan lika höga topphastigheter vid sina senaste laddstationer, nämligen 250 kW.
Bach säger att det finns en gräns för hur mycket ström det är lämpligt att trycka igenom ett 400-volts system, och att Tesla med sina 250 kW laddstationer driver gränsen. Anledningen är den nämnda värmeutvecklingen och behovet av extra koppar.
Därför tror Bach att ett 900-volts system är en bättre lösning.
Tesla: - Rätt utgångspunkt
Även Sandvold Roland, kommunikationschef på Tesla Norge, svarar följande:
- Tesla vill sälja allt billigare bilar för att säkerställa att bilförsäljningen blir allt mer utsläppsfri, och då måste vi få in en laddningsinfrastruktur som är realistisk att expandera i stor skala, tål hög trafik och som kunderna är mycket nöjda med med.
Han tror att V3 Supercharging, den senaste generationen av Teslas snabbladdare med en maximal effekt på 250 kW, är rätt utgångspunkt för en pålitlig och effektiv laddningsinfrastruktur.
- Denna maximala effekt ger ett normalt laddningsstopp på ungefär en kvarts timme, vilket våra kunder säger att det ger en anständig paus på vägen när du är på en lång resa. En nischtillverkare som tillgodoser ett litet segment på marknaden kan naturligtvis göra andra bedömningar när det gäller kraft, kapacitet och skalbarhet, tillägger Roland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lucid Air får 900 volt system
Tror att väldigt många elbilar har 800V stöd om 2 år.martinot skrev:Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Det som imponerar på mest på mig är motor samt lik- och växelriktare. Hela paketet verkar ha bra verkningsgrad, liten volym samt låg vikt.jpetters skrev:Iaf enligt marknadsavdelningen....
Re: Lucid Air får 900 volt system
Skulle du kunna tänka dig att köpa en Lucid Air?
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
69.900 är efter stöd. 77.400 dollar innan. RWD och sedanlucka, inget glastak. Model S kostar från 79.990 dollar i USA men då ingår AWD, glastak och kombikupé. Nope skulle välja Model S alla dagar i veckan.Zalman3 skrev:Skulle du kunna tänka dig att köpa en Lucid Air?
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Drygt 80 mil realistisk räckvidd i fint väder då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
Imponerande!
Aktiekursen upp 7% idag..
Re: Lucid Air får 900 volt system
När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lucid Air får 900 volt system
taliz skrev:När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Lucid Air får 900 volt system
Väckts ett litet habegär
Öppnar Tesla SuC för alla avbokar jag MS och beställer en Lucid istället.
Öppnar Tesla SuC för alla avbokar jag MS och beställer en Lucid istället.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Lucid Air får 900 volt system
Peter Andersson skrev:Hur snabbt laddar Lucid Air?
https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... harging-evDC fast charging at up to 20 miles per minute, with a peak charging rate of over 300kW
Re: Lucid Air får 900 volt system
Skulle kunna tänka mig denna men är den inte lite tråkig rent designmässigt?
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air kommer till Norge H1 2022.
https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefte ... d/74055437
11 000 beställningar
Bilen, som skulle finnas på marknaden redan förra året, har försenats kraftigt - mycket tack vare pandemin.
Men i samband med att företaget noterades på börsen tidigare i veckan har Lucid Motors nu bekräftat att de första bilarna kommer att rullas ut till amerikanska kunder under hösten.
Enligt företaget har hela 11 000 kunder betalat för att reservera bilen.
Naturligtvis finns Norge också på Lucid -kartan, och företaget säger att de siktar på att leverera de första exemplarna i Norge under första halvåret 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Lucid Air får 900 volt system
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air is in production, with first deliveries due in October
/.../ SEPTEMBER 29, 2021
The U.S. electric vehicle maker Lucid leaped past several milestones on Tuesday. With an official commissioning ceremony for its Casa Grande, Arizona manufacturing plant featuring Arizona governor Doug Ducey, and presentations by CEO and CTO Peter Rawlinson and manufacturing VP Peter Hochholdinger, Lucid reported that it has produced the first “customer-quality” cars. /...
Source:
https://www.greencarreports.com/news/11 ... %20Tuesday.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Lucid Air får 900 volt system
"Thoughts after driving the Lucid Air for just 15 minutes:
It feels more like a Mercedes or Porsche than it does a Tesla.
This is an impressive debut for the new EV startup."
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lucid Air får 900 volt system
Jag tror och hoppas att det kan gå riktigt bra för dom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lucid Air får 900 volt system
Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Re: Lucid Air får 900 volt system
[JM] skrev:Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space