Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
Skulle kunna tänka mig denna men är den inte lite tråkig rent designmässigt?
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
11 000 beställningar
Bilen, som skulle finnas på marknaden redan förra året, har försenats kraftigt - mycket tack vare pandemin.
Men i samband med att företaget noterades på börsen tidigare i veckan har Lucid Motors nu bekräftat att de första bilarna kommer att rullas ut till amerikanska kunder under hösten.
Enligt företaget har hela 11 000 kunder betalat för att reservera bilen.
Naturligtvis finns Norge också på Lucid -kartan, och företaget säger att de siktar på att leverera de första exemplarna i Norge under första halvåret 2022.
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lucid Air is in production, with first deliveries due in October
/.../ SEPTEMBER 29, 2021
The U.S. electric vehicle maker Lucid leaped past several milestones on Tuesday. With an official commissioning ceremony for its Casa Grande, Arizona manufacturing plant featuring Arizona governor Doug Ducey, and presentations by CEO and CTO Peter Rawlinson and manufacturing VP Peter Hochholdinger, Lucid reported that it has produced the first “customer-quality” cars. /...
"Thoughts after driving the Lucid Air for just 15 minutes:
It feels more like a Mercedes or Porsche than it does a Tesla.
This is an impressive debut for the new EV startup."
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.
150Ah × 924V = 138.6kWh
Och nej det har inget med tesla att göra alls.
Det har med det enkla faktum att man hävdar en EPA-förbrukning på 136wh/km (om nu batteriet varit på 113 kwh) för en bil som väger 2,6 ton med ett cd värde på 0,2.
Gör beräkningen själv och sen kan du berätta för mig hur den ekvationen går ihop.
Vill inte lägga mig i men måste bara påpeka att spänningen troligen är slutspänning vid fullt batteri, så energin stämmer då inte. 924 V skall vara medelspänning under battericykeln för att energin skall bli 139.6 kWh. Sedan vilken energin är de facto brutto vet jag inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.
150Ah × 924V = 138.6kWh
Och nej det har inget med tesla att göra alls.
Det har med det enkla faktum att man hävdar en EPA-förbrukning på 136wh/km (om nu batteriet varit på 113 kwh) för en bil som väger 2,6 ton med ett cd värde på 0,2.
Gör beräkningen själv och sen kan du berätta för mig hur den ekvationen går ihop.
Kollar man på lucids hemsida så skriver dom inget om förbukning vilket såklart gör att dom inte ljuger då dom inte uppger batteristorlek eller förbrukning utan bara räckvidd, lite märkligt dock då man tidigare uppgav 113 kWh för sitt batteripack.
Kollar man på EPA:s hemsida så ser det ut som att man skriver ut i klartext vad förbrukningen är och den stämmer rätt bra med det du säger.
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
När man kan få leverans då?
2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
Leverans i Sverige 2022?
Föredrar personligen att provköra nya bilmodeller som jag inte är bekant med innan jag beställer något, men antar de kommer starta någon form av show-room i Sthlm, Gbg och Malmö?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.
Jo, är säkert mer barnsjukdomar i första egna bilkonstruktionen (precis som för Tesla). Är nog inte ett orimligt antagande.
Samtidigt är det ju grymt kul med nya intressanta bilmodeller, och hoppas de får många nya köpare så de kan fortsätta, inklusive svenska köpare. Tesla behöver verkligen riktigt bra och skarp konkurrens, och det hoppas jag att Lucid kan ge de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik