Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Lucid Air säger att deras 900 volt system ger fördelar som mindre kabeldiametrar, som ger mindre vikt.
Dessutom är frekvensomriktarens och transmissionen effektiva.
Lucid Motors kommer att utrusta produktionsversionen av sin första Air-elektriska modell med ett 900 volt-system, som vd Peter Rawlinson nu avslöjar. För toppversionen av Air lovar tillverkaren fortfarande 644 km.

Rawlinson sa verbatim i en intervju med den amerikanska portalen "Electrek": "Tesla är en 400 volt. Porsche introducerar ett 800 volt system. Vi kommer att använda ett system med över 900 volt. ”Lucid Motors kommer att kunna använda fördelarna med ett 900 volt-system främst inuti fordonet, till exempel med mindre kabeldiametrar, vilket minskar vikten. Precis som med Taycan med 800 volt beror snabbladdning kraftigt på laddstationens spänningsnivå. I USA finns det fortfarande många DC-laddare med max 450 volt, laddningsstationer med högre spänningar byggs gradvis, som i Europa.

I likhet med Tesla i Model Y hävdar Lucid Motors också att ha gjort betydande förbättringar i frekvensomriktarens effektivitet - inklusive med en nyutvecklad transmission som är avsedd att förbättra effektiviteten i det totala systemet. Därför kan intervallet 400 miles uppnås med ett mindre (och därför lättare och billigare) batteripaket än den ursprungligen tillkännagivna kapaciteten på 130 kWh.
https://www.electrive.net/2020/02/06/lu ... eren-akku/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Bjelke »

400 mil på ett 130kWh-batteri... shit DET är bra asså... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
400 mil på ett 130kWh-batteri... shit DET är bra asså... :lol:
Det är 400 miles=640km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Bjelke »

Japp förstod det, vilket också är bra det också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Japp förstod det, vilket också är bra det också :)
Som Teslas nuvarande 61 mil med 100 kWh, fast sämre :roll:

Har man redan 95% verkningsgrad kan man ju inte trolla fram så värst mycket effektivare motorer. De övriga 5 % används ju som biprodukt till att värma batteriet också, så totalen gör nog att vinsten blir liten. Om motorerna har 100% verkningsgrad, måste batteriet värma sig själv med ström, vilket ju minskar verkningsgraden totalt sett. Så just där blir det noga ganska marginella förbättringar. Vad jag förstod är Teslas nuvarande batterier på mer än 100 kWh i de som byggs nu, ska bli kul att se hur mycket de är på. Kul med uppstickarna - kan bli riktigt bra bilar på sikt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »


Lucid air

I’m delighted that the Lucid Air has been independently verified by FEV to achieve an estimated EPA range of 517 miles, and that this landmark in the history of EV development has been achieved entirely through Lucid’s in-house technology. I believe that our 900-volt architecture, our race proven battery packs, miniaturized motors and power electronics, integrated transmission systems, aerodynamics, chassis and thermal systems, software, and overall system efficiency has now reached a stage where it collectively sets a new standard and delivers a host of ‘world’s firsts.’

He didn’t confirm the energy capacity of the pack, but Lucid was previously talking about 130 kWh.
The production version of the Lucid Air is going to be unveiled on September 9.
At that point, the company is also going to announce all the final specs and pricing information.
https://electrek.co/2020/08/11/lucid-ai ... 517-miles/

Med en räckvidd på 832km och kanske ett batteri på 130kWh
får Tesla nåt att bita i.

Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?

Vore en prestigeförlust om Tesla kommer med ett 120kWh batteri och 77 mils räckvidd på batteridagen.


EDIT:
https://ev-database.de/pkw/1098/Lucid-Air

EV Database uppgifter verkar inte stämma så bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?
Lucid har hittills bara levererat glassiga bilder och löften, Air har varit ”på gång” i fyra år.

Innan dom har börjat leverera bilar i volym är jag fortsatt mycket skeptisk, det är absolut inte Tesla som behöver bevisa något i denna ”tävling”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

Ska de bygga egna laddare också då? Eller var ska man ladda?

Har svårt att se att det ska bli någon större succé. De säljer nog kanske ett par tusen bilar om året till folk med mycket pengar och intresse.

För övrigt ett jävla tjat om räckvidd. Min 100D har mer räckvidd än jag behöver och då kör jag ändå med 21" fälgar och ända ner till Spanien. Det som gör mig lite skeptisk till Tesla för tillfället är att laddningsstationerna blir mer och mer välbesökta så det är svårt att få maxeffekt vid laddning. Att ladda med 70 kW känns inte så hett... Det och märkliga placeringar av SuC i vissa länder.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Vad tror ni, kan Tesla slå Lucid Air?
Lucid har hittills bara levererat glassiga bilder och löften, Air har varit ”på gång” i fyra år.

Innan dom har börjat leverera bilar i volym är jag fortsatt mycket skeptisk, det är absolut inte Tesla som behöver bevisa något i denna ”tävling”.

/fth

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.


35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).


Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.


Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av fth »

backe skrev:
Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.
Så är det absolut, men en viktig skillnad är att Lucid bara har levererat löften. När dom har levererat bilar i volym kan man börja prata om huruvida dom slår Tesla eller inte, tills dess är det bara luftslott.

backe skrev:
[...] räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh [...]
Nja, Model S EPA range är 402 miles, under förutsättning att Air har 130kWh batteri (något oklart) så innebär 832km räckvidd faktiskt något högre förbrukning, trots då att bilen enligt Lucids uppgifter skall ha väsentligt lägre luftmotstånd. Detta är definitivt Teslas hemmaplan, där dom har arbetat i många år med optimeringar och effektiviseringar, jag är mycket skeptisk till att Lucid slår Tesla på fingrarna i sitt första försök.
backe skrev:
Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.
Jag håller fullständigt med i allt detta, men jag är som sagt fortsatt skeptisk tills dess att Lucid faktiskt har levererat, hittills har ingen tillverkare, liten eller stor, lyckats med detta, oddsen är definitivt inte till Lucids fördel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

backe skrev:

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."

Exakt. Elon lovar en massa. Jag gillar faktiskt inte Elon. Visst har Tesla gjort mycket rätt men även mycket som är tveksamt.

Jag tror Lucid Air blir jättedyr. Med det batteripacket, den prestandan, den blygsamma volymen (till en början) osv så tror jag vi pratar runt 2 miljoner. Minst. Och visst, det går säkert jättebra att kränga tusentals såna bilar men nåt för mig är det tyvärr inte. :( Och någon riktig konkurrent blir det nog inte. Inte på massmarknaden iaf.

Visst minskar behovet av snabbladdning med 83 mils räckvidd vs 63 mil. Men jag gillar inte riktigt det där snacket. Jag får inte in i huvudet varför det är bra att åka runt med 50% för stora batterier 360 dagar om året bara för att slippa stanna nån gång de övriga 5 dagarna... Är man så beroende av räckvidd så är det väl bara att köpa en gammaldags bil?
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Verdi skrev:
backe skrev:

Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

Tittar man tiden som Lucid har funnits(sedan 2016 som billtilverkare) så tycker jag nog att dom ligger ganska bra till i plan, nu har dom ändå en bil(inte prototyp utan ska vara en produktionsbil? så det är inte bara glassiga bilder och löften) som ska ha premiärvisning 9 september och t.o.m. har gjort en testning(ej officiellt från EPA men deras testcykel) av räckvidd där dom t.o.m. är bättre än Tesla om man räknar om 130 kWh ner till Teslas 100 kWh (ca 63 mil). Om nu 83 mil stämmer så är det dessutom mer än 20 mil mer än Model S om Tesla inte levererar något nytt innan Lucid finns för leverans, för jag har aldrig sett någon räkna om Model S räckvidd/batteri när man jämfört med andra bilar. Dessutom så har man tagit fram sin teknologi själva, så det är ganska imponerande. Kan mycket väl vara så att dom gör oss besvikna i slutändan och det inte blir något, men jag är klart nyfiken på den och tycker dessutom att det är bra för oss konsumenter om Tesla får lite konkurrens, även om Lucid kanske aldrig blir en konkurrent till Tesla vad gäller tillverkningsvolymer. Men Lucid kan hjälpa till att visa att det inte är omöjligt för fler att lyckas ta fram tekniken som krävs.

Vad gäller laddnätverk så är detta vad jag kunde se på Wiki, men med 83 mil räckvidd så är det väl helt plötsligt mindre viktigt med laddnätverk om man har möjlighet att ladda hemma åtminstone :)
"Lucid Motors partnered with Electrify America to use their nationwide charging network as an option for recharging Lucid's electric vehicles on the road. The stations will charge batteries at up to 350 kW."

Exakt. Elon lovar en massa. Jag gillar faktiskt inte Elon. Visst har Tesla gjort mycket rätt men även mycket som är tveksamt.

Jag tror Lucid Air blir jättedyr. Med det batteripacket, den prestandan, den blygsamma volymen (till en början) osv så tror jag vi pratar runt 2 miljoner. Minst. Och visst, det går säkert jättebra att kränga tusentals såna bilar men nåt för mig är det tyvärr inte. :( Och någon riktig konkurrent blir det nog inte. Inte på massmarknaden iaf.

Visst minskar behovet av snabbladdning med 83 mils räckvidd vs 63 mil. Men jag gillar inte riktigt det där snacket. Jag får inte in i huvudet varför det är bra att åka runt med 50% för stora batterier 360 dagar om året bara för att slippa stanna nån gång de övriga 5 dagarna... Är man så beroende av räckvidd så är det väl bara att köpa en gammaldags bil?
Jag tror också att den blir jättedyr. Men om man ser till batteripacket så är det lite konstigt att många tror(jag skrev i en annan tråd om det) att en Cybertruck skulle hamna kring 500 000 kr, för att den ska klara specad räckvidd så bör batteripacket vara ganska stort. Sen tror jag inte att Lucid har Tesla som målbild med sin Air, snarare Mercedes S-klass och BMW 7-serie, möjligen också Lexus.

Jag håller med dig fullt ut vad gäller räckvidd, men frågan är vad som är den optimala storleken? Problemet blir väl när man vill kunna ha hästkärra och köra på vintern, då kanske räckvidden är 40 mil istället? Så jag tror att det kommer bli nödvändigt med bilar med stora batteripack men att det är bra om inte alla kör runt med det bara för att man kan som vi kan se idag med ICE-Suvar.
Verdi

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Jag tror också att den blir jättedyr. Men om man ser till batteripacket så är det lite konstigt att många tror(jag skrev i en annan tråd om det) att en Cybertruck skulle hamna kring 500 000 kr, för att den ska klara specad räckvidd så bör batteripacket vara ganska stort. Sen tror jag inte att Lucid har Tesla som målbild med sin Air, snarare Mercedes S-klass och BMW 7-serie, möjligen också Lexus.

Jag håller med dig fullt ut vad gäller räckvidd, men frågan är vad som är den optimala storleken? Problemet blir väl när man vill kunna ha hästkärra och köra på vintern, då kanske räckvidden är 40 mil istället? Så jag tror att det kommer bli nödvändigt med bilar med stora batteripack men att det är bra om inte alla kör runt med det bara för att man kan som vi kan se idag med ICE-Suvar.
Precis. Det finns ju en öppning för en sån här bil. De där direktörsvagnarna med V12 för tyst och vibrationsfri gång skulle ju bli ännu bättre med eldrift.

Jag tror inte eldrift nånsin blir särskilt bra för de som ska dra en häst från Ystad till Haparanda mitt i vintern. Vem gör ens det? Fryser inte hästen ihjäl? :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).

Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.
Det är kanske inte helt rättvist att racka ner på Elon och samtidigt höja Lucid till skyarna. Det var 5 år sedan Lucid visade Air första gången och det finns ännu inte någon bil att köpa.

35k M3 har funnits att köpa under flera år i både USA och Kanada. Det är ingen storsäljare men folk köper den.

Ja Semi är försenad till 2021.

Roadster 2 är försenad till 2022.

FSD blev rejält försenat efter skilsmässan med Mobileye. Om du lyssnar till vad Elon säger så ska Tesla ha 1 miljon bilar som har all nödvändig hårdvara för att vara robotaxis i år. Han har vidare sagt att autopiloten kommer ha första versionen av funktionerna som behövs för att vara självkörande i år. Det betyder att en första beta av tex skyltavläsning kommer vara tillgänglig. Efter det kommer "the march of nines" vilket är Elons sätt att beskriva den långa period av inlärning som krävs innan alla funktioner är tillräckligt mogna för att autopiloten ska klara av att köra själv med tillräckligt hög säkerhet för att bli godkänd av myndigheter. Hur lång tid det tar vet ingen. Elon brukar ideligen skämta om att han är en tidsoptimist och det är han antagligen här med.

Det är inte definitivt sagt att första versionen av Cybertruck inte kommer till Europa. Däremot har Elon sagt att den kommer bli svår att få godkänd men att de ändå kommer försöka.

Vid eventet för MY så steg fler än 5 vuxna människor ut ur bilen så det är nog en fungerande lösning iaf. Den 7-sitsiga varianten kommer om några månader.

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Sedan så får vi tänka på att Tesla levererade in första bil (Roadster) 5 år efter grundandet och helt egna bil (Model S) 8 år efter grundandet av företaget. Model X kom 12 år efter att Tesla grundades. Lucid har efter 13 år sedan grundandet inte släppt en endaste bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Jordad skrev:

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Sedan så får vi tänka på att Tesla levererade in första bil (Roadster) 5 år efter grundandet och helt egna bil (Model S) 8 år efter grundandet av företaget. Model X kom 12 år efter att Tesla grundades. Lucid har efter 13 år sedan grundandet inte släppt en endaste bil.

Nu bestämde sig väl Atieva under 2014-2015 för att dom skulle bygga en bil och bytte i samband med det namn till Lucid Motors, så det kanske är lite hårt att säga att man har hållit på i 13 år.
Lite som att säga att Apple skulle hållit på att bygga en bil utan att lyckas i 40+ år om dom idag bestämmer sig för att bli Apple Motors.

Att man kunde släppa Roadster på 5 år är imponerande, men det är inte riktigt rättvis jämförelse varken mot andra Tesla-modeller eller konkurrerande bilar då det ställs helt andra krav på en bil idag än då vad gäller uppkopplade funktioner och infotainment, komfort, assistanssystem och så vidare, men det var ändå imponerande då det var under en tid då ingen varken trodde eller ville tro på elbilen.

Så två stora tummar upp till Tesla för att dom har pushat en hel industri framåt.

Det här är åtminstone den informationen jag kan se, du kanske har andra källor.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Nu är det väl så att Tesla/Elon har levererat en hel del löften också som inte infriats... Detta trots att man tagit bokningar och betalt för flera av dessa.

35k$ M3 ( Har ännu inte börjat levereras och som jag förstått så ska den aldrig börja levereras? Nån strypt version har väl sålts i Kanada bl.a. för att få miljörabatt men ursprunglig plan av 35k$ bil har inte sålts)

Semi(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

Roadster(3 år sedan presentation, ännu inget leveransdatum på den)

FSD (har varit ”på gång” i fyra år), ligger troligen åtminstone 4 år till bort om det ska fungera i hela världen och inte bara Kalifornien med omnejd.

Robotaxis( ska väl vara en miljon robotaxis i trafik i år som jag förstod det men då FSD är level 2 fortfarande så tror jag att vi kan ta det som ett flytande Elonlöfte som kanske kommer infrias om 4 år?).

Cybertruck (För Europa så verkar den inte komma längre trots att man tog bokningar på den).

Konstigt nog så kan man beställa en 7-sitsig MY(jag själv är sugen på en) och den ska börja levereras i höst (USA)men det finns ännu ingen vad jag sett som vet hur det ska lösas? Massor av gissningar och teorier kan jag se, men det känns lite oseriöst att man inte har bilder på inredningen på den och lite mått m.m. när den ligger i konfiguratorn.
Det är kanske inte helt rättvist att racka ner på Elon och samtidigt höja Lucid till skyarna. Det var 5 år sedan Lucid visade Air första gången och det finns ännu inte någon bil att köpa.

35k M3 har funnits att köpa under flera år i både USA och Kanada. Det är ingen storsäljare men folk köper den.

Ja Semi är försenad till 2021.

Roadster 2 är försenad till 2022.

FSD blev rejält försenat efter skilsmässan med Mobileye. Om du lyssnar till vad Elon säger så ska Tesla ha 1 miljon bilar som har all nödvändig hårdvara för att vara robotaxis i år. Han har vidare sagt att autopiloten kommer ha första versionen av funktionerna som behövs för att vara självkörande i år. Det betyder att en första beta av tex skyltavläsning kommer vara tillgänglig. Efter det kommer "the march of nines" vilket är Elons sätt att beskriva den långa period av inlärning som krävs innan alla funktioner är tillräckligt mogna för att autopiloten ska klara av att köra själv med tillräckligt hög säkerhet för att bli godkänd av myndigheter. Hur lång tid det tar vet ingen. Elon brukar ideligen skämta om att han är en tidsoptimist och det är han antagligen här med.

Det är inte definitivt sagt att första versionen av Cybertruck inte kommer till Europa. Däremot har Elon sagt att den kommer bli svår att få godkänd men att de ändå kommer försöka.

Vid eventet för MY så steg fler än 5 vuxna människor ut ur bilen så det är nog en fungerande lösning iaf. Den 7-sitsiga varianten kommer om några månader.

PS. MY levererades tidigare än det var sagt. M3 kom också tidigare än en del av Teslas tidsmål. Det är inte ovanligt med förseningar i bilindustrin. VW ID3 är ju tex rätt rejält försenad.
Jag kan inte säga att jag höjer Lusid Air till skyarna, jag är imponerad av det jag sett så här långt, sen skriver jag även att jag inte vet om det blir något alls, vi får vänta ett tag till och se.

I övrigt är vi väl överens vad jag kan se, många förseningar som är exakt det, förseningar.

Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Waymo har förarlösa bilar som kör folk i Phoenix nu. Det finns förarlösa bussar i Sverige med.

Det kan säkert vara så att det initialt kommer konstig lagstiftning rörande självkörande bilar i vissa länder men det spelar inte så stor roll. Tesla utvecklar en universell lösning så de kan lägga energi på de marknader där det är tillåtet först.

Varför skulle LiDAR vara ett krav? Även om man har LiDAR blir man tvungen att ha lika kraftfulla NNs för kameror som Tesla. Bättre att skippa LiDAR då. Dagens sensorer räcker. Däremot är det inte säkert att nuvarande FSD computer räcker till. Det finns en anledning till att Tesla håller på att ta fram en kraftfullare version.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Däremot så har jag lite svårt med att köpa det där om att man ska ha en miljon möjliga Robotaxis på vägarna i år, hur avgör man det? Eftersom det inte finns någon tillverkare eller teknikleverantör i världen som har Level 5 Autonomy idag och det inte är godkänt någonstans i världen av något land vad jag känner till så vet jag inte hur man kan avgöra att man har all hårdvara installerad? Om USA ställer krav på att man måste ha Lidar för att köra level 5, vad gör Tesla då?

Jag säger inte att det är så då jag inte vet svaret, men det vet inte du eller Elon heller då det är en så komplicerad fråga så vi kommer troligen få vänta många år om det någonsin blir verklighet innan vi har svaret.
Waymo har förarlösa bilar som kör folk i Phoenix nu. Det finns förarlösa bussar i Sverige med.

Det kan säkert vara så att det initialt kommer konstig lagstiftning rörande självkörande bilar i vissa länder men det spelar inte så stor roll. Tesla utvecklar en universell lösning så de kan lägga energi på de marknader där det är tillåtet först.

Varför skulle LiDAR vara ett krav? Även om man har LiDAR blir man tvungen att ha lika kraftfulla NNs för kameror som Tesla. Bättre att skippa LiDAR då. Dagens sensorer räcker. Däremot är det inte säkert att nuvarande FSD computer räcker till. Det finns en anledning till att Tesla håller på att ta fram en kraftfullare version.
Ganska OT nu, men här kommer en reflektion ändå.

Detta är testprojekt som bevakas och regleras väldigt hårt, de flesta testerna körs med människor som backup om något oförutsett sker och hela området där man kör är mappat otroligt noggrant och man har dessutom kända parametrar vart man kör testerna så man har kunnat simulera körningen innan praktiska tester genomförs. Jag skriver även tidigare att det ska fungera även utanför dessa testområden som är kring Silicon Valley/Kalifornien och Phoenix där man har otroligt bra GPS-data och förutsättningar är lite mer förutsägbara än t.ex. snöstorm och ishalka på små landsortsvägar i t.ex. valfri stad i Sverige.

Waymos CEO är dessutom tveksam om det någonsin kommer uppnås Level 5. https://macdailynews.com/2019/01/07/way ... ver-exist/

Jag har ingen aning om varför Lidar skulle vara ett krav, jag säger bara att det kan komma ett krav för att få ha förarlösa fordon i allmän trafik, du kan hitta på valfri komponent/krav, så länge det inte finns ett regelverk så är det omöjligt att säga att man har all hårdvara som krävs för att få köra förarlöst i allmän trafik. Man kanske har allt man själv tycker krävs, men det ger isåfall möjlighet att köra din bil förarlöst på avskärmat område, inte i allmän trafik. Sen kanske det visar sig om X antal år att hårdvaran räcker(enligt de som beslutar regelverken) som Tesla skickar med nu, men det vet som sagt varken jag, du eller Elon idag så påståendet blir ihåligt.

När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?

Problemet med detta sträcker sig dessutom längre än bara hårdvara och mjukvara, det är också en fråga om vem som blir ansvarig när något händer med en förarlös bil, ägaren, biltillverkaren, regelmakaren? Hur kodar man för situationer där man kanske måste köra över en människa för att rädda 3 andra? Det blir ganska fort väldigt komplext och svårt moraliskt, så det är väl därför som jag tror att om det någonsin blir tillåtet så kommer det ligga många år framåt. Stor risk för stämningar och skadestånd som kan sänka de största bolag. Det är detta som juridiskt "räddat" t.ex. Tesla i situationer där någon kör in i en lastbil när dom har FSD aktiverat, det står inskrivet att man måste hålla koll själv hela tiden trots Full Self Driving(annat namn kanske vore lämpligt tills vidare, Supervised Semi Self Driving?). Men den dagen man ev. tar bort denna skrivning och en sån här olycka sker, vad händer då?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?
Det är inte sensorerna som är problemet utan inlärningen. Om bilen har fler sensorer än vad vi människor har så kommer det räcka för att den ska bli självkörande. Däremot krävs det också processorkraft och tillräckligt utvecklade neurala nätverk för att det ska bli säkert. Hur lång tid den utvecklingen tar kan vi mycket riktigt bara gissa oss till. Elon tror att det kommer gå snabbt som den otåliga tidsoptimist han är.

De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft. Nu när datorn är tillgänglig i ett stort antal fordon så håller Telsa på med att slutföra en stor omskrivning av autopilotens mjukvaran för att göra träningen snabbare och mer korrekt. Det är grunderna som behövs innan den avgörande sista utvecklingen av autopiloten ens kan påbörjas. Så man bör förvänta sig att det kommer ta ett bra tag till innan autopiloten är redo att lita på i alla situationer.

Man måste också förstå att utvecklingskurvan för neurala nätverk är exponentiell. Det tar lång tid innan de når samma säkerhet som en genomsnittlig bilist men från det stadiet till att de är 100 ggr mer säkra än en genomsnittlig bilist kan gå mycket snabbt.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
När du skriver att dagens sensorer räcker, vad grundar du det på? Ett tweet från Elon? Eller finns det någon mer gedigen dokumentation och forskning? För det är definitivt så att alla som jag läst inom området som uttalat sig är inne på att det krävs mer sensorer än vad Tesla skickar med för att klara alla situationer och olika förutsättningar med väder i alla miljöer. Kan mycket väl vara så att alla andra har fel, men jag har inte sett någonting som backar upp det. Jag vet inte om Tesla har fel heller, det är det som är det fina i det här, ingen vet så man kanske ska ligga lite lågt med att säga att man har allt klart för sig och att man har en miljon Robotaxis klara i år...

Sen om sensorer räcker till som det är nu så är jag nyfiken vad det är som gör att några Tesla har skenat in i stillastående lastbilar? Är det så att sensorerna såg hinder men koden var bristfällig? Jag har läst förklaringar att det är solen och lite allt möjligt som skulle ha stört/förvrängt sikten vid dessa tillfällen, då anser åtminstone jag att man kanske skulle haft något mer att förlita sig på?
Har du någon fundering kring detta? Kan koden verkligen vara så att den inte först och främst vill undvika/bromsa för stillastående föremål mitt i vägen? Eller åtminstone försöka bromsa eller svänga och inte dundra med full fart in i hinder? Eller det kanske finns någon bra förklaring till detta som jag inte förstår?
Det är inte sensorerna som är problemet utan inlärningen. Om bilen har fler sensorer än vad vi människor har så kommer det räcka för att den ska bli självkörande. Däremot krävs det också processorkraft och tillräckligt utvecklade neurala nätverk för att det ska bli säkert. Hur lång tid den utvecklingen tar kan vi mycket riktigt bara gissa oss till. Elon tror att det kommer gå snabbt som den otåliga tidsoptimist han är.

De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft. Nu när datorn är tillgänglig i ett stort antal fordon så håller Telsa på med att slutföra en stor omskrivning av autopilotens mjukvaran för att göra träningen snabbare och mer korrekt. Det är grunderna som behövs innan den avgörande sista utvecklingen av autopiloten ens kan påbörjas. Så man bör förvänta sig att det kommer ta ett bra tag till innan autopiloten är redo att lita på i alla situationer.

Man måste också förstå att utvecklingskurvan för neurala nätverk är exponentiell. Det tar lång tid innan de når samma säkerhet som en genomsnittlig bilist men från det stadiet till att de är 100 ggr mer säkra än en genomsnittlig bilist kan gå mycket snabbt.
De olyckor du refererar till är oerhört tragiska. Den autopilot som finns i bilarna idag är begränsad och kör nns som har utvecklats för den gamla hårdvaran. Det är därför det fortfarande krävs att du som förare måste vara uppmärksam och beredd att ta över. Tesla har utvecklat sin egen dator för att få tillgång till mer processorkraft.
Det jag inte förstår är att om sensorerna ser stora uppenbara hinder som står stilla mitt i vägen med fri sikt utan regn och snö, då måste det tillhöra något av det enklaste i sammanhanget att koda att man ska försöka bromsa för det? Borde inte kräva några framtida superdatorer?

Det svåra blir att koda hur man ska göra när man färdas i sin bil och bilen uppfattar att man inte kommer kunna undvika kollision med en lastbil men kan skulle kunna köra ut över vägrenen och rädda sitt eget liv men det kräver att man riskerar att köra över familjen som sitter där? Hur gör man? Hur tror du utvecklaren som ska göra detta tänker? Vem är ansvarig för familjens liv eller passageraren i bilen beroende på vem som får sätta livet till? Utvecklaren? Biltillverkaren? bilägaren?

Om din Robotaxi mejar ner någon när du ligger hemma och sover, är det du som är ansvarig? Biltillverkaren?

Om det inte finns några klara regler och krav på hårdvara och ansvar uppsatta, hur kan man vara säker på att man uppfyller det?

Tycker du fortfarande att det 100% är säkert att det finns en miljon Robotaxis på vägarna redan i höst? Eller finns det kanske egentligen 0 Robotaxis på vägarna innan vi vet mer än vad vi vet nu?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Svenssons »

Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik? Hur många liv ska släckas innan reglerna kommer ikapp?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik?

På vilket sätt kodar man då? Jag känner till neurala nätverk men jag skulle anta att man någonstans skickar in parametrar för hur man borde göra i grunden sen utvecklas det över tid. Jag skulle då inte vilja ha en bil(eller nyttja funktionaliteten) som ser hinder men helt enkelt väljer att köra in i det ändå.

Du svarar inte heller på min fråga kring ansvar.
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?

Du svarar inte heller på hur man kan säga att man uppfyller alla krav då det inte finns några fastställda krav?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av fth »

backe skrev:
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?
Ansvarsfrågan för självkörande bilar är förstås en fråga som diskuteras livligt, inte minst av försäkringsbolagen.

Huvudtesen för närvarande är att tillverkaren bär ansvaret, under förutsättning att den autonoma körningen initierats av ägare/brukare på ett korrekt sätt.

Så, ja, Elon, eller snarare Tesla Inc, är i ditt exempel ansvarig för olyckor som sker när bilen agerar "på egen hand", detta kommer förstås att försäkras och återförsäkras i många led av alla tillverkare av autonoma fordon.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Svenssons skrev:
Visst kan man tycka att det är enkelt att koda för något som sensorerna ser. Programmerare kan dock omöjligen koda en lösning för varje bild som sensorerna ser. Därför kodar man inte på detta sätt.

När Robottaxi orsakar färre olyckor och dödsfall än människor, kommer vi tillåta mänskliga förare? Hur kan vi inte tillåta lösningar som ger säkrare trafik?

På vilket sätt kodar man då? Jag känner till neurala nätverk men jag skulle anta att man någonstans skickar in parametrar för hur man borde göra i grunden sen utvecklas det över tid. Jag skulle då inte vilja ha en bil(eller nyttja funktionaliteten) som ser hinder men helt enkelt väljer att köra in i det ändå.

Du svarar inte heller på min fråga kring ansvar.
Om din bil kör in i en folksamling när du inte är i den, är du ansvarig för det då? Elon?

Du svarar inte heller på hur man kan säga att man uppfyller alla krav då det inte finns några fastställda krav?
Otroligt förenklat lär man ett nn som man lär ett barn. Man ger det några alternativ och frågar var är bollen? Desto mer relevant data man kan ge desto bättre blir träningen. Om man har 1000 bilder på en boll så är det lättare att förstå än om man bara har en bild på en boll. Det är därför Teslas strategi med kundbilar som samlar in stora mängder data kan ge snabbare resultat. Teslas autopilot har tidigare byggt på mycket programmerad kod men fler funktioner som tex styrning har förts över till neurala nätverk. Utvecklingen går då snabbare men den blir mer oförutsägbar. Det finns ingen enkel kodsnutt som Tesla kan gå in och ändra vid problem utan de måste då istället träna om det neurala nätverket för styrning.

Om en Tesla kör själv utan att föraren förväntas ingripa vid akuta situationer så blir det Tesla som är ansvariga om något går fel.

Man uppfyller krav genom att framföra bilen långt mycket säkrare än en människa kan framföra den. Det är väl det enda kravet som måste uppfyllas för att självkörande bilar ska bli godkända.
Skriv svar