Lucid Air får 900 volt system
Moderator: Redaktion
Re: Lucid Air får 900 volt system
De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Lucid Air får 900 volt system
PapaD skrev:De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Vad tror du dom kör testerna med? Den har ändå validerats av en extern firma, så nånting måste dom ha att visa upp? Tänker du att allt är en bluff och dom har någon slags fejkbil som dom kör runt med?
Vad jag såg så sa dom inte att dom tillverkar celler själv utan i samarbete med LG Chem men att dom har egen "chemistry"? Vet inte om det stämmer, men du verkar så säker på motsatsen så du borde ha något som backar upp?
Sen att du utifrån en rendering kan avgöra om något ska hålla?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Sen kan man tänka sig att dom som investerar drygt en miljard dollar vet mer än du och jag, och dom verkar inte ha lämnat samarbetet ännu åtminstone. Sen kan det bli pannkaka såklart, tiden får utvisa.PapaD skrev:De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Re: Lucid Air får 900 volt system
Ska kollaGretsch skrev:Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Re: Lucid Air får 900 volt system
Gretsch skrev:Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Om det var det här så var det något av det dummaste jag sett, bara en massa tyckande... Han säger själv att han inte har något fakta att det är en bluff.
https://youtu.be/TB4_UMHJ6Ig
Man kan inte vara stolt och ödmjuk samtidigt, det tyder på att det är en bluff?
Man har inte premiären i sin fabrik, ännu ett tecken på bluff? Fabrik är väl inte färdig ännu, sen har jag sett flera premiärer nu under coronatider som sett ungefär likadana ut, t.ex. Apple på försommaren där allt skedde genom klipp från olika miljöer. Blir ett nytt Apple event på tisdag, får se om det hålls i deras fabrik eller om det också är en bluff?
Personligen tror jag inte att det är en bluff, däremot kan dom mycket väl misslyckas med allt, pengarna kanske tar slut eller något liknande? Tycker dock fortfarande att det är spännande att se vad som kommer hända och hoppas dom kommer i produktion så man kan läsa lite tester och se om dom kan leva upp till sina påståenden.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid är inte samma som Nikola. Lucid har produktion sedan tidigare, må det vara av batterier och elmotorer och inte lika komplext som hela bilar men de har i alla fall producerat något tidigare. Lucid fokuserar mer än Nikola på en modell och har fungerande prototyper. Nikola har istället visat renderingar på fordon efter fordon och inte visat upp körning av ett fungerande fordon ännu. Lucid Air har dubbelt så många anställda som Nikola och bevisligen kan de anställda producera fordon till skillnad mot Nikola.
Lucid har precis fått färdigt sin fabrik i Arizona. Lär väl kunna börja kunna starta produktion rätt snart även ifall leverans av bilar antagligen dröjer till början av nästa år:
https://www.fox10phoenix.com/news/lucid ... -car-model
Lucid är alltså ungefär där Tesla befann sig 2010 när de köpte Fremont. Tesla har förhoppningsvis gjort att det är lite lättare att starta upp produktion av elbilar i USA under de 10 senaste åren.
Lucid har precis fått färdigt sin fabrik i Arizona. Lär väl kunna börja kunna starta produktion rätt snart även ifall leverans av bilar antagligen dröjer till början av nästa år:
https://www.fox10phoenix.com/news/lucid ... -car-model
Lucid är alltså ungefär där Tesla befann sig 2010 när de köpte Fremont. Tesla har förhoppningsvis gjort att det är lite lättare att starta upp produktion av elbilar i USA under de 10 senaste åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid börjar visa lite av sin drivlina med 3 motorer...
Teoretiskt ska den kunna ge 3*650hk, men vad jag läst så gissar dom på en systemeffekt runt 1300-1600 Hk.
9.245 på kvartsmilen med däck lagliga för gata(Pirelli Trofeo), minst ett år innan den ska gå i produktion, antar att det finns lite mer att hämta.
Finns film på körningen i länk nedan.
https://www.engadget.com/lucid-air-quar ... 55807.html
Teoretiskt ska den kunna ge 3*650hk, men vad jag läst så gissar dom på en systemeffekt runt 1300-1600 Hk.
9.245 på kvartsmilen med däck lagliga för gata(Pirelli Trofeo), minst ett år innan den ska gå i produktion, antar att det finns lite mer att hämta.
Finns film på körningen i länk nedan.
https://www.engadget.com/lucid-air-quar ... 55807.html
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air kan ladda snabbt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Riktigt bra!!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lucid Air får 900 volt system
Iaf enligt marknadsavdelningen....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid Air tycker att 900V är bättre än 400V.
https://www.tu.no/artikler/900-volt-ove ... air/509351
900 vs. 400 volt
Bland de ämnen vi pratar med Bach om är laddning. Långa laddningstider är ett av de viktigaste klagomålen för elbilar idag, och tillverkarna kommer därför att minska denna gång. Enligt Lucid borde du kunna köra upp till 480 kilometer med Air efter snabb laddning i 20 minuter.
För att få högre laddningseffekter kan du öka spänningen och / eller strömmen (eftersom ström (A) x spänning (V) = effekt).
Lucid har valt att koncentrera sig på det första. De flesta elbilar på marknaden idag har 400 volt spänning, men Lucid levereras med 900 volt.
I ett 400-volts system måste du öka strömmen för att få en högre laddningseffekt, men det kan leda till mer värmeproduktion (dvs. större överföringsförluster) och att du måste utrusta systemet med mer koppar. Det ökar vikten på både laddkablarna och bilen.
Porsche Taycan var den första elbilen som ökade spänningen till 800 volt, vilket gjorde det möjligt för dem att erbjuda snabba laddningshastigheter på upp till 270 kW. Tesla, som använder 400 volt, erbjuder nästan lika höga topphastigheter vid sina senaste laddstationer, nämligen 250 kW.
Bach säger att det finns en gräns för hur mycket ström det är lämpligt att trycka igenom ett 400-volts system, och att Tesla med sina 250 kW laddstationer driver gränsen. Anledningen är den nämnda värmeutvecklingen och behovet av extra koppar.
Därför tror Bach att ett 900-volts system är en bättre lösning.
Tesla: - Rätt utgångspunkt
Även Sandvold Roland, kommunikationschef på Tesla Norge, svarar följande:
- Tesla vill sälja allt billigare bilar för att säkerställa att bilförsäljningen blir allt mer utsläppsfri, och då måste vi få in en laddningsinfrastruktur som är realistisk att expandera i stor skala, tål hög trafik och som kunderna är mycket nöjda med med.
Han tror att V3 Supercharging, den senaste generationen av Teslas snabbladdare med en maximal effekt på 250 kW, är rätt utgångspunkt för en pålitlig och effektiv laddningsinfrastruktur.
- Denna maximala effekt ger ett normalt laddningsstopp på ungefär en kvarts timme, vilket våra kunder säger att det ger en anständig paus på vägen när du är på en lång resa. En nischtillverkare som tillgodoser ett litet segment på marknaden kan naturligtvis göra andra bedömningar när det gäller kraft, kapacitet och skalbarhet, tillägger Roland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Lucid Air får 900 volt system
Tror att väldigt många elbilar har 800V stöd om 2 år.martinot skrev:Är helt övertygad om att 800-1000V är det som gäller framåt! Mycket besparingar i kabeldimension och lite enklare kylning av kablage.
Helt rätt att väg att gå för nya tekniska plattformar som byggs idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
Det som imponerar på mest på mig är motor samt lik- och växelriktare. Hela paketet verkar ha bra verkningsgrad, liten volym samt låg vikt.jpetters skrev:Iaf enligt marknadsavdelningen....
Re: Lucid Air får 900 volt system
Skulle du kunna tänka dig att köpa en Lucid Air?
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lucid Air får 900 volt system
69.900 är efter stöd. 77.400 dollar innan. RWD och sedanlucka, inget glastak. Model S kostar från 79.990 dollar i USA men då ingår AWD, glastak och kombikupé. Nope skulle välja Model S alla dagar i veckan.Zalman3 skrev:Skulle du kunna tänka dig att köpa en Lucid Air?
Pris från 69.900 dollar, billigare än en Tesla MS.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Lucid Air får 900 volt system
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Drygt 80 mil realistisk räckvidd i fint väder då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
Imponerande!
Aktiekursen upp 7% idag..
Re: Lucid Air får 900 volt system
När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lucid Air får 900 volt system
taliz skrev:När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Lucid Air får 900 volt system
Väckts ett litet habegär
Öppnar Tesla SuC för alla avbokar jag MS och beställer en Lucid istället.
Öppnar Tesla SuC för alla avbokar jag MS och beställer en Lucid istället.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Lucid Air får 900 volt system
Peter Andersson skrev:Hur snabbt laddar Lucid Air?
https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... harging-evDC fast charging at up to 20 miles per minute, with a peak charging rate of over 300kW