Lucid Air får 900 volt system

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Jag konstaterar att vi är överens om att det kommer visa sig med tiden vilken batteristorlek Lucid har. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

6. Laddningsförlusterna går troligtvis att minska genom optimering av BMS. Ge Lucid lite tid så slår de nog Tesla där också ;)
Självklart kommer alla slå busarna Tesla på fingrarna på allt. De behöver får sig en läxa! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Underhållande review av Lucid Air

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Underhållande review av Lucid Air /...
Lite missvisande titel. Tesla och Elon har sagt hur många gånger som helst att de välkomnar all konkurrens de kan få. Det kommer ta mkt, mkt längre tid annars om Tesla själva ska ersätta alla bilar med förbränningsmotor. Rätt titel borde således vara:

Tesla's living dream!

Och för övrigt så är ju den här modellen ingen konkurrens för 3, Y eller X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Underhållande review av Lucid Air /...
Lite missvisande titel. Tesla och Elon har sagt hur många gånger som helst att de välkomnar all konkurrens de kan få. Det kommer ta mkt, mkt längre tid annars om Tesla själva ska ersätta alla bilar med förbränningsmotor. Rätt titel borde således vara:

Tesla's living dream!

Och för övrigt så är ju den här modellen ingen konkurrens för 3, Y eller X...
Jag tror inte att man ska ta så allvarligt på titeln. Den är nog formulerad för att retas med Teslas fanboys ;)

Jag tänkte också att det blir intressant att se vad Lucid skulle kunna åstadkomma för bilar motsvarande M3 och MY. Men jag misstänker att det dröjer några år.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Peter Andersson »

Det är ju märkligt att inte någon fossilbilstillverkare
kommer med en elbil som kan ladda i +300 kW och har en räckvidd på +83 mil.

Sanningen är nog, man vill inte.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Peter Andersson skrev:
Det är ju märkligt att inte någon fossilbilstillverkare
kommer med en elbil som kan ladda i +300 kW och har en räckvidd på +83 mil.

Sanningen är nog, man vill inte.
Trams, det är klart att de vill om de kan men inte ens Tesla lyckades få fram sin plaid+ så det är nog inte så lätt.

Hur många biltillverkare har för övrigt ens en modell imotsvarande Lucid Air Dream i modellprogrammet vad gäller pris och biltyp? Jag kommer bara på Tesla MS plaid och möjligtvis Mercedes EQS. De flesta har valt att ta fram betydligt billigare bilar vilket jag är glad för :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av SwedishAdvocate »

Peter Andersson skrev:
Det är ju märkligt att inte någon fossilbilstillverkare
kommer med en elbil som kan ladda i +300 kW och har en räckvidd på +83 mil.

Sanningen är nog, man vill inte.
De biltillverkare som gör elbilar som skulle kunna konkurrera med den här verkar ha lagt sig i lite olika segment.

Porsche: Satsade på en lite mindre roligare bil samt en kombiversion: Taycan/Sports Turismo/Cross Turismo
Audi: SUV/Crossover (e-tron) samt en lite billigare version av Taycan (e-tron GT)
Merca: SUV/Crossover (EQC) + EQS som väl har en helt ok räckvidd och laddhastighet, men där man istället lagt mer resurser på att få med så mkt lyx från S-class som möjligt.
BMW: En stadsbil (i3), SUVar samt en mindre roligare sedan med hatchbackbaklucka (i4).
Jaguar: En lite mindre Crossover: I-PACE

De andra premium/lyx-tillverkarna är ju ännu inte med i matchen, så där är väl kritiken berättigad.

Den där Alrik på Auto, Motor & Sport påstod att nästa Bentley Flying Spur kommer bli eldriven. Det är ju VAG-koncernen, så den kanske kommer bli ngt liknande som den här Luciden. Men det dröjer nog ytterligare minst ~3 år innan den är här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:

Trams, det är klart att de vill om de kan men inte ens Tesla lyckades få fram sin plaid+ så det är nog inte så lätt.
Valde att inte släppa den eftersom det var så liten skillnad mot vanliga Plaid
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:

Trams, det är klart att de vill om de kan men inte ens Tesla lyckades få fram sin plaid+ så det är nog inte så lätt.
Valde att inte släppa den eftersom det var så liten skillnad mot vanliga Plaid
Det tror jag faktiskt inte på :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av dd88 »

Hade Tesla kunnat sälja Plaid+ så hade dom gjort det, av ren prestige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

Och hade ni haft några som helst bevis för era påståenden som går emot företagets officiella uttalanden så hade vi kunnat diskutera saken men......
Viggo

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Viggo »

Intressant att läsa InsideEVs jämförelse av laddning på samma villkor mellan Lucid Air och Tesla MS. De testar att ladda 0-100% i en DC snabbladdningsstation (Electrify America för Lucid och Supercharger V3 för Tesla) så förutsättningarna är väldigt lika vilket gör att man borde kunna göra relativt sett träffsäkra jämförelser bilarna emellan.

https://insideevs.com/news/555634/lucid ... -analysis/

Lucid laddar snabbast i termer av kW, men endast till en början och från cirka 30% SoC är laddar bilarna lika snabbt. Detta gör att Lucid tar längre tid än Teslan i spannet 20-80%, och till 100% naturligtvis, beroende på sitt relativt sett större batteripack. Teslan är därmed i praktiken inte mycket långsammare, trots sitt 400V-system och att Supercharger V3 är cappad till 250 kWh.

Intressant är också att vid samma förutsättningar (DC Fast charger, SoC osv) kräver Teslan 97kWh för att fylla sitt batteri medan Lucid:en kräver 134 kWh. Användbart i Teslan ska vara cirka 95 kWh vilket leder till laddningsförluster på cirka 2% medan Lucid:en uppvisar förluster på 19%. Detta är inte logiskt eftersom Lucid har ett 900V-system och därmed borde vara mer effektiv än Teslan.

De enda rimliga slutsatserna jag kan dra av detta, med tanke på att förutsättningarna är såpass lika, är att Lucid Air har ett väsentligt större batteri än utannonserat eller är extremt ineffektiv vid snabbladdning (och därmed på långresa). Oavsett kan den inte vara den mest energieffektiva bilen på långresa om den uppvisar sådana laddförluster.

I kommentarerna hittade jag en länk där en (nöjd) ägare skriver på Reddit:



Hen verkar också ha laddat på en EA-station, med 150 kW maxeffekt, och då krävde bilen 88 kWh för att ladda 14-80%. Extrapolerat innebär det en total 0-100% kapacitet på 133 kWh. Så samma sak där, antingen större pack eller stora laddförluster. Oavsett tyder det på att företagets påstående att Lucid Air skulle vara den mest snåla/effektiva elbilen starkt kan ifrågasättas.

Om man läser lite på lucid-forum eller lucidowners så finns historier från ägare som indikerar att verklig räckvidd är cirka 400 miles jämfört med den officiella på 520. Vederbörande kanske har fått batterier som faktiskt är på 113kWh... :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Maw »

Jag är inte riktigt med på hur du resonerar när du kommer till 19% laddförlust Viggo.

Lucid Air Dream ska väl enligt Lucid ha 118 kWh nettokapacitet. Om det krävs 134 kWh för att fylla det blir det väl (134 - 118) / 118 = 13.6% förluster. Ifs ganska höga förluster men det är väl troligt att de kan optimera sitt BMS med tiden.

Har inte Tesla en del av sin nettokapacitet under 0% på "mätaren" så den har väl inte 95 kWh användbart från 0-100?

Om man vill jämföra laddförluster så noga som möjligt borde man kanske använda likadana laddare till båda bilarna för att veta att båda har med eller inte har med förluster i snabbladdaren. I artikeln påpekar de också att de inte kunnat få fram batteritemperaturer vilka förstås påverkar energiåtgången.

Skulle det vara så att Lucid ljuger om batterikapaciteten tror jag att de kommer förlora oerhört mycket trovärdighet. Om det bara handlar om att de inte lyckats optimera laddningen lika bra som Tesla ännu så må det vara hänt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av ObscureEconomist »

[JM] skrev:
Och hade ni haft några som helst bevis för era påståenden som går emot företagets officiella uttalanden så hade vi kunnat diskutera saken men......
För tesla har ju aldrig kommit med löften man inte kunnat infria och sen försökt med en pr spin på det. Vissa personers dyrkande av Tesla som företag är ganska underhållande.
BMW i4 M50 -22
Viggo

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Jag är inte riktigt med på hur du resonerar när du kommer till 19% laddförlust Viggo.

Lucid Air Dream ska väl enligt Lucid ha 118 kWh nettokapacitet. Om det krävs 134 kWh för att fylla det blir det väl (134 - 118) / 118 = 13.6% förluster. Ifs ganska höga förluster men det är väl troligt att de kan optimera sitt BMS med tiden.

Har inte Tesla en del av sin nettokapacitet under 0% på "mätaren" så den har väl inte 95 kWh användbart från 0-100?

Om man vill jämföra laddförluster så noga som möjligt borde man kanske använda likadana laddare till båda bilarna för att veta att båda har med eller inte har med förluster i snabbladdaren. I artikeln påpekar de också att de inte kunnat få fram batteritemperaturer vilka förstås påverkar energiåtgången.

Skulle det vara så att Lucid ljuger om batterikapaciteten tror jag att de kommer förlora oerhört mycket trovärdighet. Om det bara handlar om att de inte lyckats optimera laddningen lika bra som Tesla ännu så må det vara hänt.
Det stämmer, sorry. Jag gick på den kapacitet som Lucid fram till ganska sent i höstas basunerade ut, vilket är den som ligger till grund för Airs EPA-rating dvs 113 kWh. Jag ser nu att de gått ut i ett pressmeddelande och bekräftat 118 kWh, men kikar man på bilarna så står det inte någonstans. Då faller ju deras argument om sin överlägsna effektivitet, då effektiviteten är beräknad på en mindre tank/energimängd än vad man faktiskt har stoppat i bilen.

Avseende Teslas batteristorlek så gick jag på det som stod i artikeln. Har du annan information som skulle tyda på något annat? 97 kWh total användbar kapacitet med runt 95 kWh 0-100, verkar vara relativt väldokumenterad. Här kommer en annan källa (som pekar på 97/94 kWh) och du kan hitta fler om du googlar:

https://www.motortrend.com/features/tes ... eview/amp/

Jag håller med om att förutsättningarna inte är helt lika, och att det kan skilja mellan laddstationerna, med det är en otroligt stor skillnad i förslösad energi till Lucids nackdel när det egentligen borde vara Teslan som slösar mer med elektronerna. Vi får väl se om Lucid kan fixa det med BMS-uppdateringar, men jag är skeptisk till det. Jag tror mer på att det kommer komma fram att man trixat lite med siffrorna avseende både batteristorlek och effektivitet och det vore sannerligen inte bra.

Jag hoppas Lucid växer till sig och ger sig in i mer nåbara prissegment och blir en bra konkurrent till Tesla. Marknaden behöver fler spelare och ett bättre, billigare utbud.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
[JM] skrev:
Och hade ni haft några som helst bevis för era påståenden som går emot företagets officiella uttalanden så hade vi kunnat diskutera saken men......
För tesla har ju aldrig kommit med löften man inte kunnat infria och sen försökt med en pr spin på det. Vissa personers dyrkande av Tesla som företag är ganska underhållande.
På samma sätt som vissa personers försök att spinna all information till det negativa...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av iAkita »

Viggo skrev:
Intressant att läsa InsideEVs jämförelse av laddning på samma villkor mellan Lucid Air och Tesla MS. De testar att ladda 0-100% i en DC snabbladdningsstation (Electrify America för Lucid och Supercharger V3 för Tesla) så förutsättningarna är väldigt lika vilket gör att man borde kunna göra relativt sett träffsäkra jämförelser bilarna emellan.

https://insideevs.com/news/555634/lucid ... -analysis/

Lucid laddar snabbast i termer av kW, men endast till en början och från cirka 30% SoC är laddar bilarna lika snabbt. Detta gör att Lucid tar längre tid än Teslan i spannet 20-80%, och till 100% naturligtvis, beroende på sitt relativt sett större batteripack. Teslan är därmed i praktiken inte mycket långsammare, trots sitt 400V-system och att Supercharger V3 är cappad till 250 kWh.

Intressant är också att vid samma förutsättningar (DC Fast charger, SoC osv) kräver Teslan 97kWh för att fylla sitt batteri medan Lucid:en kräver 134 kWh. Användbart i Teslan ska vara cirka 95 kWh vilket leder till laddningsförluster på cirka 2% medan Lucid:en uppvisar förluster på 19%. Detta är inte logiskt eftersom Lucid har ett 900V-system och därmed borde vara mer effektiv än Teslan.

De enda rimliga slutsatserna jag kan dra av detta, med tanke på att förutsättningarna är såpass lika, är att Lucid Air har ett väsentligt större batteri än utannonserat eller är extremt ineffektiv vid snabbladdning (och därmed på långresa). Oavsett kan den inte vara den mest energieffektiva bilen på långresa om den uppvisar sådana laddförluster.

I kommentarerna hittade jag en länk där en (nöjd) ägare skriver på Reddit:



Hen verkar också ha laddat på en EA-station, med 150 kW maxeffekt, och då krävde bilen 88 kWh för att ladda 14-80%. Extrapolerat innebär det en total 0-100% kapacitet på 133 kWh. Så samma sak där, antingen större pack eller stora laddförluster. Oavsett tyder det på att företagets påstående att Lucid Air skulle vara den mest snåla/effektiva elbilen starkt kan ifrågasättas.

Om man läser lite på lucid-forum eller lucidowners så finns historier från ägare som indikerar att verklig räckvidd är cirka 400 miles jämfört med den officiella på 520. Vederbörande kanske har fått batterier som faktiskt är på 113kWh... :lol:
Den där jämförelsen håller inte. I det ena fallet får de antalet kWh från laddaren (Lucid) och i det andra från bilen (Tesla). Det laddaren rapporterar inkluderar förluster i laddare och bil, kylning av batteri, med mera. Det bästa sättet att jämföra effektiviteten av bilarna är att titta på EPA-siffrorna för förbrukningen, då de inkluderar laddförluster. Då utgår jag från att även Lucid använt sig av 5-cykel testet precis som Tesla, vilket ger lägra förbrukning och räckvidd än 2-cykel testet som de flesta tillverkare använder sig av.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
Viggo skrev:
Intressant att läsa InsideEVs jämförelse av laddning på samma villkor mellan Lucid Air och Tesla MS. De testar att ladda 0-100% i en DC snabbladdningsstation (Electrify America för Lucid och Supercharger V3 för Tesla) så förutsättningarna är väldigt lika vilket gör att man borde kunna göra relativt sett träffsäkra jämförelser bilarna emellan.

https://insideevs.com/news/555634/lucid ... -analysis/

Lucid laddar snabbast i termer av kW, men endast till en början och från cirka 30% SoC är laddar bilarna lika snabbt. Detta gör att Lucid tar längre tid än Teslan i spannet 20-80%, och till 100% naturligtvis, beroende på sitt relativt sett större batteripack. Teslan är därmed i praktiken inte mycket långsammare, trots sitt 400V-system och att Supercharger V3 är cappad till 250 kWh.

Intressant är också att vid samma förutsättningar (DC Fast charger, SoC osv) kräver Teslan 97kWh för att fylla sitt batteri medan Lucid:en kräver 134 kWh. Användbart i Teslan ska vara cirka 95 kWh vilket leder till laddningsförluster på cirka 2% medan Lucid:en uppvisar förluster på 19%. Detta är inte logiskt eftersom Lucid har ett 900V-system och därmed borde vara mer effektiv än Teslan.

De enda rimliga slutsatserna jag kan dra av detta, med tanke på att förutsättningarna är såpass lika, är att Lucid Air har ett väsentligt större batteri än utannonserat eller är extremt ineffektiv vid snabbladdning (och därmed på långresa). Oavsett kan den inte vara den mest energieffektiva bilen på långresa om den uppvisar sådana laddförluster.

I kommentarerna hittade jag en länk där en (nöjd) ägare skriver på Reddit:



Hen verkar också ha laddat på en EA-station, med 150 kW maxeffekt, och då krävde bilen 88 kWh för att ladda 14-80%. Extrapolerat innebär det en total 0-100% kapacitet på 133 kWh. Så samma sak där, antingen större pack eller stora laddförluster. Oavsett tyder det på att företagets påstående att Lucid Air skulle vara den mest snåla/effektiva elbilen starkt kan ifrågasättas.

Om man läser lite på lucid-forum eller lucidowners så finns historier från ägare som indikerar att verklig räckvidd är cirka 400 miles jämfört med den officiella på 520. Vederbörande kanske har fått batterier som faktiskt är på 113kWh... :lol:
Den där jämförelsen håller inte. I det ena fallet får de antalet kWh från laddaren (Lucid) och i det andra från bilen (Tesla). Det laddaren rapporterar inkluderar förluster i laddare och bil, kylning av batteri, med mera. Det bästa sättet att jämföra effektiviteten av bilarna är att titta på EPA-siffrorna för förbrukningen, då de inkluderar laddförluster. Då utgår jag från att även Lucid använt sig av 5-cykel testet precis som Tesla, vilket ger lägra förbrukning och räckvidd än 2-cykel testet som de flesta tillverkare använder sig av.
Tillägg: Intressant att Teslan tar 50% lärngre tid på sig att nå 80% än Kia/Hyundai's nya elbilar, och Lucid ännu längre. EV6 och Ioniq 5 har verkligen satt en helt ny standard för snabbladdning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Viggo

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Viggo »

Den där jämförelsen håller inte. I det ena fallet får de antalet kWh från laddaren (Lucid) och i det andra från bilen (Tesla). Det laddaren rapporterar inkluderar förluster i laddare och bil, kylning av batteri, med mera. Det bästa sättet att jämföra effektiviteten av bilarna är att titta på EPA-siffrorna för förbrukningen, då de inkluderar laddförluster. Då utgår jag från att även Lucid använt sig av 5-cykel testet precis som Tesla, vilket ger lägra förbrukning och räckvidd än 2-cykel testet som de flesta tillverkare använder sig av.

Tillägg: Intressant att Teslan tar 50% lärngre tid på sig att nå 80% än Kia/Hyundai's nya elbilar, och Lucid ännu längre. EV6 och Ioniq 5 har verkligen satt en helt ny standard för snabbladdning.
OK, jag tolkade det som att det som står på skärmen - energy dispensed (överförd) - innehåller all energi som överförts till bilen inklusive förluster på bilens sida. Det vore inte logiskt om Tesla tog betalt för något annat och/eller om värdet på skärmen avvek från det som Tesla tog betalt för. Men du hävdar alltså att det inte är så, eller? Var kan jag hitta information om det? En uppriktig fråga, då jag som framtida Teslaägare vill kunna tolka det som Tesla kommunicerar till mig som överfört därmed underlag för det jag är skyldig.

Skulle Electrify America redovisa och ta betalt för laddningsförluster utanför bilen, det skulle väl aldrig kunderna acceptera eller? Eller vad menar du med ”förluster i laddare”? Oavsett vad så representerar väl det som står på skärmen det som överförts till bilen, oavsett om det gått in i batteriet, försvunnit som värme, försvunnit i laddaren eller kylt batteriet, eller har jag missat något? Var kan jag läsa mer om hur EAs och Teslas redovisning av överförd energi skiljer sig? Återigen en uppriktig fråga, då det är intressant att förstå om redovisning och betalning av laddning skiljer sig markant mellan olika leverantörer.

Det är för övrigt inte konstigt eller uppseendeväckande att Ioniq 5 och EV6 laddar mycket snabbare, de har ju mycket mindre batterier än Teslan och Lucid:en. Men de har helt klart fått till snabb och bra laddning. Hoppas batterierna håller för det i längden också.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av SwedishAdvocate »

Original-STIG kör upp för kullen.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av Zalman3 »

Ännu en Tesladödare?

2024 Lucid Air Sapphire Tri-Motor Flagship Debuts With 1,200+ HP
The world's most powerful production sedan does 0-60 in under 2 seconds and covers the quarter-mile in under 9 seconds.

https://insideevs.com/news/605196/2024- ... h-1200-hp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar som två rätt bra omdömen... (trots vad 'thumbnailsen' kanske ger sken av...)

EDIT: Forumprogramvaran beskär tydligen Youtubes 'thumbnails'... Rubriken på Rich Rebuilds video innehåller även ett frågetecken som ju inte syns... Ska således vara "Lucid Fail?"...



https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av backe »

Riktigt bra genomgång av Lucids driveunit och själva motorn och lite jämförelse med Teslas motor från Plaid och jag gissar Porsches motor.

Kan avslöja att Lucids motor ger 2,5 ggr högre effekt/kg än den kolfiberlindade motorn från Plaid.

Överlag så tycker jag att Lucid har intressant teknik och deras tech talk är snyggt genomförda.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lucid Air får 900 volt system

Inlägg av HelectriC »

Snabbt laddar den :o
30D93E1C-D6AB-4DA8-9DD6-FAD081A22700.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar