Sida 6 av 8

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:36
av backe
Zalman3 skrev:
Laddkurva.


Imponerande, och den är helt ny så det finns säkert en hel del optimeringar att göra på den mjukvarumässigt.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:42
av Zalman3
Lucud Air kommer upp i +300kW i verkligheten.
Screenshot_20211124-184023_Chrome.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:48
av martinot
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
När man kan få leverans då? Bild

2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
Leverans i Sverige 2022?

Föredrar personligen att provköra nya bilmodeller som jag inte är bekant med innan jag beställer något, men antar de kommer starta någon form av show-room i Sthlm, Gbg och Malmö?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:50
av martinot
Edward123 skrev:
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:53
av martinot
Gustafsson skrev:
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.

Jo, är säkert mer barnsjukdomar i första egna bilkonstruktionen (precis som för Tesla). Är nog inte ett orimligt antagande.

Samtidigt är det ju grymt kul med nya intressanta bilmodeller, och hoppas de får många nya köpare så de kan fortsätta, inklusive svenska köpare. Tesla behöver verkligen riktigt bra och skarp konkurrens, och det hoppas jag att Lucid kan ge de.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:15
av Zalman3
97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:20
av Maw
Med sin effektiva drivlina och låga luftmotstånd måste den verkligen krossa alla konkurrenter på laddad sträcka per tidsenhet! :)

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:23
av Zalman3
Man laddade 134 kWh minus förluster.
Tesla M3 toppar på ca 3,3C.
Då borde Lucid Air toppa på ca 390kW vid 3,3C.
Screenshot_20211124-192050_YouTube.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:42
av martinot
Zalman3 skrev:
97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg
Riktigt bra! Härligt när gränserna flyttas framåt och tekniken blir allt bättre! :D

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:52
av tslaqqq
Warren är inte impad :lol:

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:54
av martinot
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 21:52
av Larofo
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 22:03
av iAkita
[JM] skrev:
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 23:47
av dd88
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 00:27
av Peter Andersson


Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Resistens is futile! :lol:


Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 05:58
av Kubi
dd88 skrev:
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Jadu, https://futurism.com/the-byte/jpmorgan- ... -elon-musk

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 14:19
av Robertrimmevik
dd88 skrev:
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Räcker väll med att opponera sig på det här forumet för att förstå det. ;)

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 18:38
av [JM]
iAkita skrev:
[JM] skrev:
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.

Lucid har gjort en jättefin bil som säkert gör sina ägare glada men problemet är att siffrorna är lite märkliga. Jag ser följande "konstigheter"
1* Lucid hävdar att dom har en extremt effektiv drivlina som är superoptimerad. Wunderbox etc.....
Men ändå så får man 13% laddförluster som skall jämföras med teslabjörns tester där han brukar få ca 5-10%. Där DC-laddningen brukar ligga runt 7%.

2* Bilen väger ca 200kg mer än en model S och har samma cd (Luftmotstånd) vilket borde medföra en högre förbrukning än model S.
Normalt så är bidragen till förbrukningen lika stora vid vid 100km/h. Dvs Rullmotståndet och luftmotståndet är lika stora. Luftmoståndet dominerar över 100km/h och under 100km/h så är det rullmotstådet som styr.
De flesta EPA/WLTP-tester utförs ju i lägre hastigheter än 100km/h.
Dvs de är rullmotståndet och vikten som ger störst bidrag.

3* Titta på Lucids egna siffror (sammanfattning här)
https://insideevs.com/news/544455/lucid ... ry-112kwh/
Dream edition range med 19" får 520miles från 118kWh batteri.
Grand Touring med 19" får 516 miles med 112kWh batteri.
(118/112)=> 5% större batteri för (520/516)=>0,7% längre räckvidd.

Det är ju knappast så att lucid uppfunnit nya kullager med avsevärt lägre rullmotståd eller helt nya IC-kretsar med rasande mkt lägre förluster.
Kullager, Kraftelektronik och Elmotorer har ju alla verkningsgrader på mellan 95-99% beroende på hur billiga/sunkiga eller optimerade dom är.

TLDR: Sämre verkningsgrad + tyngre bil = mkt bättre räckvidd......

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 21:22
av Maw
Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 21:28
av Maw
Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.

https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/

Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT :)
Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?

Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga :)

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 26 nov 2021 06:50
av backe
Maw skrev:
Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.

Tror inte dom har släppt deras tri-motor ännu, den tror jag har teoretisk maxeffekt på ca 1800 hk men ska få en systemeffekt på ca 1600 hk om jag minns rätt?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 26 nov 2021 07:44
av Walker
Maw skrev:
Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.

https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/

Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT :)
Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?

Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga :)
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 26 nov 2021 08:03
av SwedishAdvocate
Walker skrev:
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Går inte Lucid's bil att köpa i USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?

Edit: Rättade ett litet slarvfel. Inget som påverkar betydelsen på ngt sätt.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 26 nov 2021 16:25
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
Walker skrev:
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Går inte Lucid's bil att köpa is USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?
Nu vill jag inte svara för Walker, men misstänker att han avser vad du, jag och vi kan köpa här i Sverige.

Vilket även för mig är det som är det intressanta (gillar verkligen USA och amerikanare, men har inga planer på att flytta dit fn.).

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 26 nov 2021 16:30
av Maw
Den ska väl börja säljas i Sverige (under första halvåret?) 2022.