Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 24 nov 2021 20:54
Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.[JM] skrev:Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Resistens is futile!
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Jadu, https://futurism.com/the-byte/jpmorgan- ... -elon-muskdd88 skrev:Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Räcker väll med att opponera sig på det här forumet för att förstå det.dd88 skrev:Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
iAkita skrev:Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.[JM] skrev:Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Maw skrev:Dream edition är väl tri-motor?
Grand touring har två motorer.
Kan även tänka mig att dream edition använder permanent magnets för att förbättra köregenskaperna.
Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.Maw skrev:Lucid Grand Touring spöar Mercedes EQS580 i Motor Trends test.
https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... st-review/
Lucid är tydligen bil 3.0 enligt MT
Är det den bästa bilen som går att köpa för närvarande näst efter Lucid Air Dream Edition?Of course, this makes the 2022 Lucid Air Grand Touring our winner. It doesn't so much feel like EV 2.0 as it does Car 3.0, replete with cutting-edge tech, effortless elegance, and supreme attention to detail. It presents one of the biggest threats to both legacy automakers and Tesla; we're excited to see how the Lucid Air changes the game, and we're even more excited to see what the company's second effort looks like.
Om man nu har så mycket pengar att lägga på en bil vill säga
Går inte Lucid's bil att köpa i USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?Walker skrev:Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Nu vill jag inte svara för Walker, men misstänker att han avser vad du, jag och vi kan köpa här i Sverige.SwedishAdvocate skrev:Går inte Lucid's bil att köpa is USA? Det är väl den marknaden Motor Trend avser... Eller?Walker skrev:Den STORA skillnaden är att EQS går att köpa.
Härligt! Känns som en av de mer innovativa just nu. Ser fram emot att testa en!Maw skrev:Den ska väl börja säljas i Sverige (under första halvåret?) 2022.
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.Maw skrev:Analys om Lucids verkliga batteristorlek och låga snabbladdningsförluster:
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.Maw skrev:Analys om Lucids verkliga batteristorlek och låga snabbladdningsförluster:
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Trist att Tom är så Tesla-biased.Maw skrev:Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.Maw skrev:Analys om Lucids verkliga batteristorlek och låga snabbladdningsförluster:
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Eller är det bara svårt att acceptera att Lucid verkar ha lyckats så bra med effektivitet och räckvidd att de slår Tesla på det?
Jag har fått uppfattningen att han är objektiv i sina tester.martinot skrev:Trist att Tom är så Tesla-biased.Maw skrev:Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.Maw skrev:Analys om Lucids verkliga batteristorlek och låga snabbladdningsförluster:
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Eller är det bara svårt att acceptera att Lucid verkar ha lyckats så bra med effektivitet och räckvidd att de slår Tesla på det?
Ahh. Nej, jag gick på vad du sa.Maw skrev:Jag har fått uppfattningen att han är objektiv i sina tester.martinot skrev:Trist att Tom är så Tesla-biased.Maw skrev:Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:
Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.
Eller är det bara svårt att acceptera att Lucid verkar ha lyckats så bra med effektivitet och räckvidd att de slår Tesla på det?
Tycker du att han är Tesla-biased?
Mm.. att han inte var Lucid-biased..martinot skrev:Ahh. Nej, jag gick på vad du sa.Maw skrev:Jag har fått uppfattningen att han är objektiv i sina tester.martinot skrev:Trist att Tom är så Tesla-biased.Maw skrev:Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:
Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.
Eller är det bara svårt att acceptera att Lucid verkar ha lyckats så bra med effektivitet och räckvidd att de slår Tesla på det?
Tycker du att han är Tesla-biased?
Tom gör normalt bra "reviews" så jag har inga problem med honom.Maw skrev:Utveckla gärna hur du är missnöjd med slutsatserna. Tom är ju inte direkt nybörjare på snabbladdning. Dessutom Teslaägare och Teslafantast så om han är biased åt något håll så är det inte till fördel för Lucid.[JM] skrev:Så synd bara att dom skriver rätt men drar fel slutsatser.Maw skrev:Analys om Lucids verkliga batteristorlek och låga snabbladdningsförluster:
https://insideevs.com/news/551500/lucid ... -analysis/Rapidly adding 118 kWh and only suffering 16 kWh of losses is an engineering miracle, not a false marketing conspiracy.
Yes, the Lucid Air Dream battery pack is 118 kWh capacity, and yes, it could take 134 kWh to charge it from 0-100%. Here's a clear analysis of why.
Eller är det bara svårt att acceptera att Lucid verkar ha lyckats så bra med effektivitet och räckvidd att de slår Tesla på det?