Sida 1 av 3

Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 11:34
av Zalman3
Nu kommer mera information om Polestar 3.
Polestar 3

Svenska biltillverkaren Polestar, som ingår i Volvo Car Group, håller som bäst på att rulla ut sina nya modeller Polestar 1 och 2.
Kommande Polestar 3 (debut 2022) blir en från övriga Volvo-modeller mer självständig suv i större mellanklassen. Givetvis hundra procent eldriven.
https://teknikensvarld.se/polestar-3-utmanar-tesla/

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 11:54
av Surfaren
Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 12:33
av Stevvee
Surfaren skrev:
Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek Bild

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 14:31
av Surfaren
Stevvee skrev:
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 14:54
av Stevvee
Surfaren skrev:
Stevvee skrev:
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.
Jo förvisso. Men titta vid takfenan, där ser det ut att gå en kant. Sen om det är skugga eller kanten på ett glas är svårt att säga.

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 18:30
av mr_tt
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 18:45
av Fredrik j
mr_tt skrev:
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Speciellt när det handlar om bakåtsikten.

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 19:11
av Svenssons
mr_tt skrev:
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Något liknande detta?

Bild

Re: Polestar 3

Postat: 11 feb 2020 21:18
av markuswesterberg
Har läst artikeln men vem/vad är källan??

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 08:49
av StefL
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 10:10
av Fredrik j
StefL skrev:
en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning
Det är väl dom där förbannade, besvärliga kunderna som efterfrågar dom....

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 10:54
av Zalman3
Och Polestar 3 ska komma 2021 och sedan säljas i flera år.
https://www.svd.se/svenska-polestar-vi- ... konkurrent


Ska inte Polestar 3 komma 2021?

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 11:00
av heldiggrisen
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 12:10
av StefL
heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 13:16
av Verdi
StefL skrev:
heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)

En "platt front" behöver inte vara så jäkla illa faktiskt. Sägs ju att den mest aerodynamiskt effektiva formen är en vattendroppe.

För övrigt vet jag en till "SUV" som är nedtryckt där bak. Tesla Model X. ;)

Alla Teslas modeller har sluttande akter av just effektivitetsskäl. En Model S utan sluttande akter skulle bli sjukt rymlig också. :)

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 15:34
av Remuz
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 15:38
av Fredrik j
Tror den här trenden med suv med sluttande taklinje kommer sig av att det är ett sätt att få ner luftmotståndet på en suv.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 15:48
av Verdi
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Ja precis. Men en droppe kan som mest falla i ca 9 m/s (32 km/h). Har med storleken att göra. Större droppar faller snabbare än mindre. Dock så bryts de upp i mindre om de är större än de ca 5 mm i diameter som krävs för 9 m/s.

En bil ska ju vara som mest effektiv i betydligt högre hastigheter än så. Så den ideala formen är nog som en droppe utdragen på längden. En smal droppe. Men grundformen lär vara densamma.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 15:52
av DSV
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 15:55
av Verdi
DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Ytspänningen ställer kanske till det?

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 16:11
av iAkita
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 16:38
av heldiggrisen
iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 16:46
av Remuz
DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
I stand corrected. Detta var inte vad jag fick lära mig när jag var liten. Men det var uppenbarligen helt fel.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 19:31
av Fredrik j
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png
Dom andra har ju offrat vindmotstånd för design.

Re: Polestar 3

Postat: 12 feb 2020 20:17
av heldiggrisen
Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den