https://teknikensvarld.se/polestar-3-utmanar-tesla/Polestar 3
Svenska biltillverkaren Polestar, som ingår i Volvo Car Group, håller som bäst på att rulla ut sina nya modeller Polestar 1 och 2.
Kommande Polestar 3 (debut 2022) blir en från övriga Volvo-modeller mer självständig suv i större mellanklassen. Givetvis hundra procent eldriven.
Polestar 3
Moderator: Redaktion
Polestar 3
Nu kommer mera information om Polestar 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 3
Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Polestar 3
Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlekSurfaren skrev:Spontant undrar jag bara om det är meningen att man inte ska kunna se ut bakåt. Iofs kanske Android Auto tillåter att man kör med bild från backkameran hela tiden...
Re: Polestar 3
Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.Stevvee skrev:Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Polestar 3
Jo förvisso. Men titta vid takfenan, där ser det ut att gå en kant. Sen om det är skugga eller kanten på ett glas är svårt att säga.Surfaren skrev:Jag ser en svagt sluttande taklinje som möter en betydligt brantare linje, och där sitter det nån sorts spoiler. Denna ser ut att sitta ungefär i ögonhöjd för den som kör bilen.Stevvee skrev:Hur menar du ? Rutan ser ju typ ut att vara i vanlig XC60 storlek
Re: Polestar 3
PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Re: Polestar 3
Speciellt när det handlar om bakåtsikten.mr_tt skrev:PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
Re: Polestar 3
Något liknande detta?mr_tt skrev:PS3 ska enligt artikeln få _helt_ eget designspråk, jag skulle nog avvakta med o försöka läsa ut nåt vettigt ifrån tidningens 5min photoshop bilder..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Polestar 3
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Polestar 3
Det är väl dom där förbannade, besvärliga kunderna som efterfrågar dom....StefL skrev:en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning
Re: Polestar 3
https://www.svd.se/svenska-polestar-vi- ... konkurrentOch Polestar 3 ska komma 2021 och sedan säljas i flera år.
Ska inte Polestar 3 komma 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 3
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".StefL skrev:Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Re: Polestar 3
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.heldiggrisen skrev:Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".StefL skrev:Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Polestar 3
StefL skrev:Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.heldiggrisen skrev:Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".StefL skrev:Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade
En "platt front" behöver inte vara så jäkla illa faktiskt. Sägs ju att den mest aerodynamiskt effektiva formen är en vattendroppe.
För övrigt vet jag en till "SUV" som är nedtryckt där bak. Tesla Model X.
Alla Teslas modeller har sluttande akter av just effektivitetsskäl. En Model S utan sluttande akter skulle bli sjukt rymlig också.
Re: Polestar 3
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 3
Tror den här trenden med suv med sluttande taklinje kommer sig av att det är ett sätt att få ner luftmotståndet på en suv.
Re: Polestar 3
Ja precis. Men en droppe kan som mest falla i ca 9 m/s (32 km/h). Har med storleken att göra. Större droppar faller snabbare än mindre. Dock så bryts de upp i mindre om de är större än de ca 5 mm i diameter som krävs för 9 m/s.Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
En bil ska ju vara som mest effektiv i betydligt högre hastigheter än så. Så den ideala formen är nog som en droppe utdragen på längden. En smal droppe. Men grundformen lär vara densamma.
Re: Polestar 3
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Re: Polestar 3
Ytspänningen ställer kanske till det?DSV skrev:Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Re: Polestar 3
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 3
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.iAkita skrev:De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
Re: Polestar 3
I stand corrected. Detta var inte vad jag fick lära mig när jag var liten. Men det var uppenbarligen helt fel.DSV skrev:Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 3
Dom andra har ju offrat vindmotstånd för design.heldiggrisen skrev:Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.iAkita skrev:De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 3
Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Så jag får båda behålla tårtan & äta den