Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 3

Inläggav Fredrik j » 12 feb 2020 10:10

StefL skrev:en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning

Det är väl dom där förbannade, besvärliga kunderna som efterfrågar dom....
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 feb 2020 10:54

Och Polestar 3 ska komma 2021 och sedan säljas i flera år.

https://www.svd.se/svenska-polestar-vi- ... konkurrent

Ska inte Polestar 3 komma 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist heldiggrisen » 12 feb 2020 11:00

StefL skrev:Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.

Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
heldiggrisen
elbilist

Inläggav StefL » 12 feb 2020 12:10

heldiggrisen skrev:
StefL skrev:Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.

Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".

Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
StefL

Inläggav Verdi » 12 feb 2020 13:16

StefL skrev:
heldiggrisen skrev:

Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)

En "platt front" behöver inte vara så jäkla illa faktiskt. Sägs ju att den mest aerodynamiskt effektiva formen är en vattendroppe.

För övrigt vet jag en till "SUV" som är nedtryckt där bak. Tesla Model X. ;)

Alla Teslas modeller har sluttande akter av just effektivitetsskäl. En Model S utan sluttande akter skulle bli sjukt rymlig också. :)
resistance.jpg
Verdi

Inläggav Teslaägare Remuz » 12 feb 2020 15:34

Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Fredrik j » 12 feb 2020 15:38

Tror den här trenden med suv med sluttande taklinje kommer sig av att det är ett sätt att få ner luftmotståndet på en suv.
Fredrik j

Inläggav Verdi » 12 feb 2020 15:48

Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.

Ja precis. Men en droppe kan som mest falla i ca 9 m/s (32 km/h). Har med storleken att göra. Större droppar faller snabbare än mindre. Dock så bryts de upp i mindre om de är större än de ca 5 mm i diameter som krävs för 9 m/s.

En bil ska ju vara som mest effektiv i betydligt högre hastigheter än så. Så den ideala formen är nog som en droppe utdragen på längden. En smal droppe. Men grundformen lär vara densamma.
Verdi

Inläggav Teslaägare DSV » 12 feb 2020 15:52

Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.

Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Referralkod: DANIEL1353

Inläggav Verdi » 12 feb 2020 15:55

DSV skrev:

Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)

Ytspänningen ställer kanske till det?
Verdi

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon