Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning
Det är väl dom där förbannade, besvärliga kunderna som efterfrågar dom....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Och Polestar 3 ska komma 2021 och sedan säljas i flera år.
https://www.svd.se/svenska-polestar-vi- ... konkurrent


Ska inte Polestar 3 komma 2021?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
heldiggrisen skrev:
StefL skrev:
Eget designspråk my ass - den där renderingen (antar det är en sån i alla fall) ser ju bara ut som att man gjort om en XC60 till en sån där idiotkupésuv som alla tillverkare ska ha av någon anledning genom att trycka ner den lite baktill.
Det finns en handfull forskningsrapporter som visar att dragcoefficienten förbättras i stor utsträckning om man "tryckar ner den lite baktill".
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ear-window
Det må vara sant. Men om man samtidigt behåller en gigantisk platt front (tänk XC40/60/90), förhöjd klump till bil rent allmänt samt 22" hjul så är det ju knappast en förbättring rent aerodynamiskt om man jämför med t.ex. en Model 3.
För att inte tala om att utrymmena i bilen minskas på ett löjeväckande sätt. Men visst - som någon annan skrev ovan är det väl "de besvärliga kunderna" som efterfrågar tramset. Själv har jag av någon anledning (tillräckligt välutrustad på andra sätt kanske :lol: ) aldrig känt något behov av varken en opraktisk eller övermotoriserad bil för att förflytta mig från A till B. Jag har väl en för praktisk syn på det hela - även om det självklart är kul att köra en stark och väl avvägd bil, så ska jag någon gång ha en presetandabil ska det vara en "sleeper" a'la Model 3P med 19" fälgar och bromsok som absolut inte är rödlackade ;-)

En "platt front" behöver inte vara så jäkla illa faktiskt. Sägs ju att den mest aerodynamiskt effektiva formen är en vattendroppe.

För övrigt vet jag en till "SUV" som är nedtryckt där bak. Tesla Model X. ;)

Alla Teslas modeller har sluttande akter av just effektivitetsskäl. En Model S utan sluttande akter skulle bli sjukt rymlig också. :)
resistance.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av Remuz »

Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

Tror den här trenden med suv med sluttande taklinje kommer sig av att det är ett sätt att få ner luftmotståndet på en suv.
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Ja precis. Men en droppe kan som mest falla i ca 9 m/s (32 km/h). Har med storleken att göra. Större droppar faller snabbare än mindre. Dock så bryts de upp i mindre om de är större än de ca 5 mm i diameter som krävs för 9 m/s.

En bil ska ju vara som mest effektiv i betydligt högre hastigheter än så. Så den ideala formen är nog som en droppe utdragen på längden. En smal droppe. Men grundformen lär vara densamma.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Polestar 3

Inlägg av DSV »

Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Verdi

Re: Polestar 3

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
Ytspänningen ställer kanske till det?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 3

Inlägg av iAkita »

De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 3

Inlägg av Remuz »

DSV skrev:
Remuz skrev:
Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)
I stand corrected. Detta var inte vad jag fick lära mig när jag var liten. Men det var uppenbarligen helt fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
B3E2CFEF-0E9E-48AF-BC73-CA73458B38E7.png
Dom andra har ju offrat vindmotstånd för design.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 3

Inlägg av heldiggrisen »

Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Jag gillar inte SUVar oavsett märke. Jag föredrar stora sedaner eller halvkombi. Tror att det ger bättre förutsättningar för att kunna gå över till elbil i framtiden.
En effektiv karossform.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 3

Inlägg av mr_tt »

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 3

Inlägg av Surfaren »

Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 3

Inlägg av Stevvee »

Fast det där är inte Polestar 3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 3

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.
Samma här. Snygg interiör. Låg mittkonsoll till skillnad från PS2's höga. Sen vill man förstås se den i produktion också, och till ett rimligt pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 3

Inlägg av mr_tt »

Stevvee skrev:
Fast det där är inte Polestar 3.
Sant, men den kanske kan ge lite mer riktlinje än Teknikens Världs photoshop

Edit: https://www.topgear.com/car-news/electr ... nvironment
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 3

Inlägg av hooked »

Vad jag är trött på alla dessa konceptbilar...

Mycket snack och "glossy" videos. Gillar för övrigt inte alls den vertikalt placerade skärmen och där har Tesla fattat att det ska vara horisontellt.

Mitt första intryck av infotainment i Polestar 2 är allt utom imponerande och ganska rörigt samt laggigt.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Polestar 3

Inlägg av Tobberoth »

Våldsamt snygg bil. Tyvärr kommer väl ingening i produktionsväg se ut sådär.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

Nämen minsann - Volvo har byggt en Model S... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Större och dyrare
Men hur är det med uppföljaren? Naturligtvis nöjer sig Polestar inte med att ha producerat Polestar 2, och har länge varit på god väg med planeringen av nästa bil i serien.

Bilen blir en helelektrisk SUV och får namnet Polestar 3. Den förväntas vara klar för leverans 2022.
Elbil24 har pratat med kommunikationschefen för Polestar Europe, Brent Ellis. Han är ordentligt fast och säger att de inte riktigt kommenterar detaljerna i Polestar 3, men ändå lättar slöjan lite.
- Polestar 3 kommer att vara en aerodynamisk elektrisk SUV, med storlek och pris i lagret mellan Polestar 1 och Polestar 2, säger Ellis till Elbil24.
När kan vi vänta med att se bilen på norska vägar?
- 2022 är en bra tidsberäkning, svarar Ellis.

Utmärkt för strid
Polestar 3 blir därmed större och dyrare än 2 och förväntas vara en direkt konkurrent till 2020: s försäljningsvinnare i Norge - Audi e-tron.
Detta innebär att Polestar 3 också kommer att kämpa för kunder med Jaguar I-Pace och förmodligen också Tesla Model Y.
Den senare kommer att vara i produktion 2021 och förväntas prissättas till 534 900 NOK för Long Range respektive 589 900 NOK för Performance.
Samtidigt lägger Polestar 3 till en storlek i lagret mellan Tesla Model S och Tesla Model X. Auto Express skriver att Polestar 3 kommer att se ut som en större Polestar 2, men med en mer coupéliknande silhuett.
Detta påminner om BMW X6 och Jaguar I-Pace.

Mindre än XC90
Polestar 3 kommer att använda Volvo och Polestars större SPA2-plattform, som i sin tur kommer att användas på nästa generation Volvo XC90.
Det förväntas träffa marknaden samtidigt som Polestar 3, men där Polestar 3 kommer att bli en mer sportig bil kommer XC90 att bli större och mer anpassad som en familjebil.
Polestar 3 kommer att hämta inspiration från Polestar Precept-konceptet som visar element i designriktningen för framtida modeller. Det säger Polestars designchef Max Missoni till Auto Express.
- Den enda bilen som Polestar lanserar är Polestar 3. Det kommer att vara en högpresterande SUV och en bil som får ett lite annorlunda utseende, men jag skulle säga att Precept fungerar som en föregångare till det designspråk du vill se i den bilen, säger Missoni.
https://www.elbil24.no/nyheter/dette-ve ... v/72760799
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar